Nr 11-12 (512-513) 2016
Spis treści 11–12/2016
Systemy emerytalne poza Europą
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU – Zofia Czepulis-Rutkowska
TRENDY W REFORMOWANIU SYSTEMÓW EMERYTALNYCH W EUROPIE – Zofia Czepulis-Rutkowska
REFORMA EMERYTALNA W CHILE – Nicholas Barr, Peter Diamond
AMERYKAŃSKI PUBLICZNY SYSTEM EMERYTALNY W KAMPANII PREZYDENCKIEJ 2016 – Elaine Fultz, John Francis
SYSTEM EMERYTALNY W KANADZIE: SUKCES DO NAŚLADOWANIA? – Maria A. Szczur
ZABEZPIECZENIE DOCHODU NA STAROŚĆ W KRAJACH ROZWIJAJĄCYCH SIĘ – Krzysztof Hagemejer
EMERYTURY W KOREI POŁUDNIOWEJ: WRAŻENIA Z ZEWNĄTRZ – Platon Tinios
CHIŃSKI SYSTEM EMERYTALNY: TRZY PODSYSTEMY I ICH STATUS – Wang Wei, Zhang Yinghua
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Zofia Czepulis-Rutkowska (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU (s. 1)
Oddajemy w Państwa ręce numer „Polityki Społecznej” poświęcony systemom emerytalnym poza Unią Europejską. Podjęliśmy tę tematykę, ponieważ uznaliśmy, że w sytuacji postępującej globalizacji i wzmacniających się międzynarodowych zależności – również w zakresie funkcjonowania instytucji socjalnych – istotne jest spojrzenie poza własny kraj i Unię Europejską, której Polska jest członkiem oraz zapoznanie się z problemami i rozwiązaniami w innych krajach, funkcjonujących niekiedy w zupełnie odmiennych od polskich warunkach społeczno-ekonomicznych. Spojrzenie to ma dwa aspekty: naukowo poznawczy oraz praktyczny – jako punkt odniesienia dla debat i reform prowadzonych w Polsce.
W numerze zawarto teksty dotyczące ograniczonej liczby państw, starając się jednak uwzględnić zróżnicowanie sytuacji ekonomicznej, rozwiązań oraz problemów. Reprezentowane są tutaj państwa najbardziej rozwinięte, jak USA i Kanada, państwa o średnich dochodach, jak Chile i Korea, a także państwo o szczególnym, ze względu na demografię, znaczeniu – Chiny. Zamieszczono również przeglądowy artykuł traktujący o zabezpieczeniu dochodów na starość w państwach o niskich dochodach. Przygotowany zbiór tekstów nie wyczerpuje, rzecz jasna, podjętej tematyki systemów emerytalnych lub zabezpieczenia dochodów na starość.
Prezentowane teksty mają różny charakter i zwracają uwagę na nieco odmienne aspekty instytucji oraz ich reform. Artykuł o systemie emerytalnym w Chile, kolejnych reformach tam podejmowanych oraz możliwych rozwiązaniach do zrealizowania w przyszłości przygotowany został przez wybitnych naukowców N. Barra i P. Diamonda, którzy uczestniczą jako doradcy w procesie reform w tym kraju i mają pogłębioną wiedzę na temat zachodzących tam zmian. Trzeba dodać, że niektóre państwa i ich rozwiązania emerytalne, jak np. Chile, już wcześniej stanowiły punkt odniesienia w toczącej się w Polsce dyskusji o systemie emerytalnym. Dlatego uważamy, że istotne jest spojrzenie jeszcze raz na proces reformatorski w Chile, na którym w dużej mierze wzorowana była reforma w Polsce w 1999 r.
Artykuł prezentujący system emerytalny w Stanach Zjednoczonych podejmuje również problematykę politycznej debaty na jego temat. Wydaje się, że ten aspekt w polskich analizach jest niewystarczająco obecny, a przecież niezwykle znaczący dla ostatecznie podejmowanych rozwiązań. Przede wszystkim widać wyraźnie, że szalenie trudno ograniczać już istniejące systemy, które mają ogromne poparcie społeczne, nawet w kraju takim jak USA, w którym dominująca ideologia wspiera rozwiązania rynkowe. Wydaje się też, że te państwa europejskie, które starają się ograniczyć zakres lub poziom świadczeń emerytalnych, powinny liczyć się ze znacznym oporem społecznym, gdy skutki tych decyzji staną się bezpośrednio odczuwalne. Tekst E. Fultz i J. Francisa pokazuje, że przy przygotowywaniu reform nie można ograniczać się do analiz ekonomicznych, ale należy liczyć się też z debatą i jej tłem polityczno-ideologicznym.
Artykuł o Kanadzie jest istotny z tego powodu, że system emerytalny tego kraju był często przywoływany jako ewentualny wzór w polskiej debacie. Wnikliwa lektura tekstu pokazuje, że wiedza na temat systemu kanadyjskiego, szczególnie w dyskusji medialnej, jest dość powierzchowna lub wykorzystywana fragmentarycznie albo wyrwana
z kontekstu. Mamy zatem nadzieję, że tekst M. Szczur pozwoli na poprawę jakości wiedzy o systemie emerytalnym w Kanadzie.
Tekst o koreańskim systemie emerytalnym został w dużej mierze zainspirowany uczestnictwem autora w konferencji w tym kraju oraz doświadczeniami reform emerytalnych w Grecji, ojczyźnie autora. P. Tinios omawia system emerytalny w Korei i podejmowane jego reformy jako zdecydowanie bardziej rozważne niż w Grecji. Jest to więc tekst do pewnego stopnia porównawczy, zawierający wyraźnie sformułowane przez autora opinie.
Przeglądowy tekst o zabezpieczeniu dochodów na starość w krajach niskich dochodów autorstwa K. Hagemejera – podobnie jak tekst o systemie chińskim – pokazuje perspektywę krajów, w których zabezpieczenie dochodów, w tym na starość, jest instytucją stosunkowo nową. Wiele z tych krajów nie doświadcza jeszcze procesu starzenia się ludności, ale są one na tyle biedne, że jakiekolwiek zabezpieczenie dochodów stwarza problem. Autor pokazuje różne rozwiązania i dylematy krajów o niskich dochodach. Bardzo interesujące jest wskazanie, że świadczenia dla osób starszych w praktyce realizują funkcje wydobywania z ubóstwa całych rodzin świadczeniobiorców. Artykuł ten daje więc wgląd w szersze funkcjonowanie systemów socjalnych.
W problematykę numeru wprowadza szkicowy tekst o systemach emerytalnych w wybranych krajach europejskich oraz o polityce Unii Europejskiej, stanowiący tło dla rozwiązań i problemów poza Europą.
Zofia Czepulis-Rutkowska (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
TRENDY W FUNKCJONOWANIU SYSTEMÓW EMERYTALNYCH W EUROPIE (s. 2–3)
W ostatnich dziesięcioleciach w krajach europejskich trwa debata nad systemami emerytalnymi i reformami tych systemów. Ważnymi czynnikami wpływającymi na funkcjonowanie systemów emerytalnych są: starzenie się populacji, zmiany
w strukturze gospodarki, aktywność na rynku pracy kobiet i globalizacja. Głównym wyzwaniem reform systemu emerytalnego jest zapewnienie adekwatności
i stabilności finansowej tych systemów. W artykule przedstawiono główne tendencje w reformowaniu systemów emerytalnych w wybranych krajach, wśród nich w Polsce.
Słowa kluczowe: systemy emerytalne, reformy, trendy, Europa
BIBLIOGRAFIA
Barr N. (2013), The Pension system in Sweden, Report to the Expert Group on Public Economics, Ministry of Finance, Sweden, http://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2013/08/Till-webben-ESO-2013–7.pdf [dostęp 15.01.2016].
Busemeyer M.R. (2006), Moving the Unmovable: Political Strategies of Pension Reform in Germany, German Policy Studies, Volume Three, Number 3, pp. 400–445.
Clark G.L. (2006), The UK Occupational Pension System in Crisis, in: H. Pemberton, P. Thane, N. Whiteside (eds.), Britain’s Pension Crisis: History and Policy, Oxford University Press, Oxford.
Czepulis-Rutkowska Z. (2004), Otwarta koordynacja w zakresie zabezpieczenia osób starszych, in: Problemy ubezpieczeń społecznych: w 70-lecie istnienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pod kier. U. Jackowiak, A. Malaki, Polskie Stowarzyszenie Ubezpieczenia Społecznego, Wrocław.
European Commission (2012), White Paper. An agenda for adequate, safe and sustainable pensions, Brussels 16.2.2012, COM(2012) 55/2 final, Brussels.
Hagen J. (2013), A History of the Swedish Pension System, Working Paper 2013:7, Uppsala Center for Fiscal Studies, https://ideas.repec.org/p/hhs/uufswp/2013_007.html [dostęp 15.01.2015].
OECD (1988), Reforming Public Pensions, Social Policy Studies No 5, Paris.
Żukowski M. (2006), Reformy emerytalne w Europie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Nicholas Barr (prof., London School of Economics, Wielka Brytania)
Peter Diamond (prof., Massachusetts Institute of Technology, USA; London School of Economics, Wielka Brytania)
REFORMA EMERYTUR W CHILE (s. 4–9)
W artykule autorzy wykazują, że doświadczenia Chile dotyczące ograniczenia kont indywidualnych zostały przewidziane i że do rozwiązywania problemów wykorzystywano racjonalne i ewolucyjne podejście. W artykule przedstawiono również system emerytalny z 1981 r. i jego problemy. Omówiono reformę strategiczną systemu emerytalnego z 2008 r. oraz nakreślono kontekst działań Komisji Bravo i jej propozycje.
Słowa kluczowe: Chile, system emerytalny, reforma strategiczna, organizacja i finansowanie systemu
BIBLIOGRAFIA
Attanasio, O., Meghir, C., Mitchell, O.S. (2015), What the U.S. can learn from Chile’s retirement system, Fortune, October 29, http://fortune.com/2015/10/29/u-s-learn-from-chile-retirement-system/ [access 27.02.2016].
Barr, N. (2001) The welfare state as piggy bank: information, risk, uncertainty, and the role of the state, Oxford University Press.
Barr, N., Diamond, P. (2009), Reforming pensions: Principles, analytical errors and policy directions, “International Social Security Review”, Vol. 62, No. 2, 2009, pp. 5–29; also in French, German and Spanish.
Barr, N., Diamond, P. (2010a), Pension Reform: A Short Guide, Oxford University Press.
Barr, N., Diamond, P. (2010b), Pension Reform in China: Issues, Options and Recommendations, http://www.cairncrossfund.org/en-17-new%20Announcement%20-Background%20Papers.htm [access 27.02.2016].
Bielawska, K., Chłoń-Domińczak, A., Stańko, D. (2016), Retreat from mandatory pension funds in countries of the Eastern and Central Europe in result of financial and fiscal crisis: Causes, effects and recommendations for fiscal rules, Warsaw School of Economics, Warsaw.
Chile Presidential Advisory Commission on the Pension System (Comisión Asesora Presidencial sobre el Sistema de Pensiones) (the Bravo Commission) (2015a), Resumen Ejectivo, Santiago, Chile, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetResumen [access 27.02.2016].
Chile Presidential Advisory Commission on the Pension System (the Bravo Commission) (2015b), Informe Final, Santiago, Chile, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetInforme [access 27.02.2016].
Chile Presidential Advisory Council (the Marcel Commission) (2006), El Derecho a Una Vida Digna en la Vejez: Hacia un Contrato Social con la Previsión en Chile, Vol. 1 Diagnostico y Propuesta de Reforma; Vol. 2 Consulta Cuidadana, Santiago, Chile.In English: Executive Summary, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetResumenIngles [access 27.02.2016].
In Polish: Reformy systemu emerytalnego: Krótki przewodnik, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Rofman, R., Apella, I., Vezza, E., eds. (2015), Beyond Contributory Pensions: Fourteen Experiences with Coverage Expansion in Latin America, The World Bank, Washington DC.
Simonovits, A. (2011), The mandatory private pension pillar in Hungary: An obituary, “International Social Security Review”, Vol. 64, No. 3, July-September, pp. 81–98.
Soto, M. (2007), The Chilean Pension Reform: 25 Years Later, “Pensions”, No. 12, pp. 98–106. doi:10.1057/palgrave.pm.5950049.
World Bank (1994), Averting the old age crisis, Oxford University Press.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Elaine Fultz (JMF Research Associates, Filadelfia, USA)
John Francis (JMF Research Associates, Filadelfia, USA)
AMERYKAŃSKI PUBLICZNY SYSTEM EMERYTALNY W KAMPANII PREZYDENCKIEJ 2016 (s. 9–17)
Artykuł analizuje system amerykańskich emerytur publicznych – jego aktualny status, osiągnięcia, problemy i możliwe warianty przyszłości – poprzez pryzmat kampanii prezydenckiej w 2016 r. Głównym źródłem informacji jest dyskurs polityczny w czasie prawyborów stanowych w partii demokratycznej i republikańskiej w miesiącach poprzedzających nominację kandydatów na prezydenta. Wydarzenia te tworzą żywą platformę wymiany idei, w której kandydaci do nominacji swoich partii konkurują o poparcie wyborców, organizacji i darczyńców, a ci z kolei dążą do wywierania wpływu na programy kandydatów. W tym roku wyborczym zakres postaw wobec emerytur publicznych jest niezwykle szeroki wśród kandydatów, którzy różnie rozkładają priorytety, dotyczące poprawy adekwatności emerytur, restrukturyzacji systemu, potrzeby ustanowienia długoterminowej równowagi finansowej oraz tego, kto powinien ponosić koszty tej ostatniej. W artykule analizuje się dyskurs kandydatów w trzech częściach. Część I opisuje publiczny system emerytalny w USA i postawy Amerykanów wobec niego. Część II zawiera opis stanowiska kandydatów wobec emerytur, a w tym ich podniesienia, utrzymania lub cięcia świadczeń. Część ta obejmuje również dyskusję o podejściu kandydatów do finansowania systemu emerytalnego. Część III podkreśla schematy w poglądach kandydatów i rozważa, jak będą oni zmieniać amerykańskie zasady i praktyki emerytalne, a kończy się kilkoma przemyśleniami na temat polityki po wyborach.
Słowa kluczowe: amerykański system emerytur publicznych, osiągnięcia, możliwa przyszłość, problem, dyskurs kampanii prezydenckiej.
BIBLIOGRAFIA
Bucknor, Ch., Baker, D. (2016), Still Working Hard, CEPR, Washington, DC.
Buffie, N. (2016), CBO projects rising wage inequality, CEPR Blogs, 19 February 2016, NA http://cepr.net/blogs/cepr-blog/cbo-projects-rising-wage-inequality [dostęp 1.04.2016].
Butler, S., Germanis, P. (1983), Achieving a Leninist Strategy for Social Security, The Cato Institute, Washington, DC, http://object.cato.org/sites/cato.org/files/serials/files/cato-journal/1983/11/cj3n2-11.pdf [dostęp 1.04.2016].
Clingman, M., Burkhalter, K., Chaplain, Ch. (2015), Replacement rates for hypothetical retired workers, Actuarial Note,
No. 2015.9, July 2015. Office of the Chief Actuary, Social Security Administration, Baltimore, Maryland.
Krugman, P. (2015), Republicans against Retirement, “New York Times”, 17 August.
Morrissey, M. (2016), The State of American Retirement, Economic Policy Institute, Washington, DC.
National Academy of Social Insurance (2015), Americans make hard choices on Social Security: A survey of trade-off analysis, na: https://www.nasi.org/research/2014/report-americans-make-hard-choices-social-security-survey-tr [dostęp 1.04.2016].
Page, B., Bartels, L., Seawright, J. (2013), Democracy and the Policy Preferences of Wealthy Americans, “Perspectives in Politics”, March, Vol. 11, No. 1, p. 51–73.
Whitman, K., Schoffner, D. (2011), The Evolution of Social Security’s Taxable Maximum, Policy Brief No. 2011-02, Social Security Administration.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Maria A. Szczur (były prof. Akademii Finansów w Warszawie)
SYSTEM EMERYTALNY W KANADZIE: SUKCES DO NAŚLADOWANIA? (s. 17–27)
Podobieństwo Polski i Kanady w niektórych aspektach ważnych z punktu widzenia funkcjonowania systemu emerytalnego (m.in. odsetek osób w wieku poprodukcyjnym) zachęca do podjęcia analizy możliwości przeniesienia na grunt polski rozwiązań z powodzeniem stosowanych w tym kraju. Z drugiej strony między tymi gospodarkami występują znaczące różnice, które nie pozwalają na proste przenoszenie jego rozwiązań do Polski. W artykule zaprezentowano kanadyjski system emerytalny, przy czym szczególny nacisk położono na jego publiczną część.
Słowa kluczowe: Kanada, system emerytalny, zabezpieczenie społeczne
BIBLIOGRAFIA
Annual Report. Canada Pension Plan 2011–2012 (2012), Government of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPP.annual.report.eng%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].
Annual Report. Canada Pension Plan 2012–2013 (2013), Government of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPP_AR_MARS2014_E.pdf [dostęp 20.02.2016].
Annual Report. Canada Pension Plan 2013–2014 (2014), Government of Canada, Toronto file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPPAnnualReport_E_FINAL%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].
Annual Report. Canada Pension Plan 2014–2015 (2015), Government of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ 408_CPP_Annual_Report_B&W_EN2%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].Barr, N., Diamond, P. (2014), Reformy systemu emerytalnego. Krótki przewodnik, PTE, Warszawa, Canada Pension Plan and Old Age Security benefits amounts effective January 1 (2016), www.esdc.gc.ca [dostęp 20.04.2016].
CPP Investment Board (2015), People. Purpose. Performance. 2015 Annual Report, Toronto, http://www.cppib.com/content/ dam/cppib/Our%20Performance/Financial%20results/CPPIB%20F2015%20AR_ENG%20(May%2021,%202015).pdf [dostęp 18.04.2016].
CPP Investment Board (2016), People. Purpose. Performance. 2016 Annual Report, Canada, http://www.cppib.com/content/ dam/cppib/Our%20Performance/Financial%20results/CPPIB%20F2016%20Annual%20Report%20-%20ENGLISH%20(May%2019,%202016).pdf [dostęp 18.04.2016].
Guest, D. (1997), The Emergence of Social Security in Canada, UBC Press, Vancouver.
KNF (2015), Indywidualne konta emerytalne i indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego w I półroczu 2015, Warszawa.
KNF (2016), Informacja dotycząca pracowniczych programów emerytalnych w 2015 r., Warszawa.
Little, B. (2008), Fixing The Future, University of Toronto Press, Toronto.
Makarenko, J. (2010), Canada Pension Plan: Overview, History and Debates, www.mapleleaf.com [dostęp 18.04.2016].
Marsh, L. (1943), Report on Social Security in Canada, https://www.researchgate.net/publication/ 274750983_Report_on_Social_Security_for_Canada_1943 [dostęp 18.04.2016].
Nerenberg, K. (2015), Trudeau’s finance ministers and provincial colleagues play Scrooge on pension, www.rabble.ca [dostęp 20.02.2016].
OECD (2015a), Pensions At a Glance. OECD and G20 indicators, Paris, http://www.oecd.org/publications/oecd-pensions-at-a-glance-19991363.htm [dostęp 18.04.2016].
OECD (2015b), Pension Funds in Figures, Paris, https://www.oecd.org/finance/Pension-funds-pre-data-2015.pdf.
OECD (2015c), Pension Policy Notes. Canada 2015, Paris, https://www.oecd.org/els/public-pensions/OECD-Pension-Policy-Notes-Canada.pdf [dostęp 18.04.2016].
Registered pension plans (RPPs) and members, by type of plan and sector (Total public and private sectors), www.statcan.gc.ca [dostęp 18.04.2016].
Schillington, R. (2016), An Analysis of the Economic Circumstances of Canadian Seniors, Broadbent Institute, Ottawa.
Service Canada (2014), The Old Age Security Pension, http://www.servicecanada.gc.ca/fi-if/index.jsp?app=prfl&frm=isp3000 [dostęp 18.04.2016].
Steele, J., Wagman, J. (2016), We wanted pension chan ges, but OAS age wasn’t one of them, „The Globe and Mail” of March 19.
Uppal, S. (2016), Financial Literacy and Retirement Planning, Statistics Canada.
Williams, M. (2015), Reforming Canada’s Pension System for Sustainability, Franklin Templeton Investments, Toronto.
Willis Towers Watson (2016), Global Pension Assets Study 2016, https://www.willistowerswatson.com/en/insights/2016/02/ global-pensions-asset-study-2016 [dostęp 18.04.2016].
Young, J. (2012), The Short Historical Primer on Canada’s Old Age Security Debate, http://activehistory.ca/2012/11/a-short-historical-primer-on-canadas-old-age-security-debate/ [dostęp 18.04.2016].
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Krzysztof Hagemejer (dr, Hochschule Bonn-Rhein-Sigg, Bonn, Niemcy; Collegium Civitas, Uniwersytet Warszawski)
ZABEZPIECZENIE DOCHODU NA STAROŚĆ W KRAJACH ROZWIJAJĄCYCH SIĘ (s. 27–32)
Podczas gdy europejskie debaty emerytalne skupiają się na długoterminowej stabilności istniejących systemów emerytalnych, w skali globalnej głównym wyzwaniem jest ich niepełny zasięg. Tylko 30% światowej populacji w wieku produkcyjnym wpłaca składki do dowolnego systemu emerytalnego i tylko nieco ponad połowa osób starszych otrzymuje jakiś rodzaj emerytury lub innych świadczeń wsparcia dochodowego. Główne przyczyny tej sytuacji tkwią w rynku pracy, gdzie tylko stosunkowo mała część populacji jest formalnie zatrudniona, w sposób, który pozwoliłby na skuteczną ochronę składkowego systemu emerytalnego. Artykuł pokazuje, że kraje, które zdołały znacznie rozszerzyć zasięg ochrony emerytalnej, osiągnęły to za pomocą tzw. emerytur powszechnych: nieskładkowych i uniwersalnych, zależnych od dochodów lub uprawnień do innych świadczeń. Głównym wyzwaniem nieskładkowych świadczeń emerytalnych jest nie tyle ich zrównoważenie pod względem kosztów świadczeń, jako że istnieje szereg parametrów polityki, pozwalających na kontrolowanie wydatków na świadczenia, a raczej zrównoważenie pod względem zabezpieczenia odpowiedniego finansowania budżetowego. Wymaga to wdrożenia mechanizmów prawnych i budżetowych, które zapobiegałyby samowoli i niestabilności politycznej w przydzielaniu zasobów niezbędnych do sfinansowania takich systemów emerytalnych.
Słowa kluczowe: emerytury, zasięg systemu emerytalnego, kraje rozwijające się
BIBLIOGRAFIA
Barr, N., Diamond, P. (2008), Reforming Pensions – Principles and Policy Choices, Oxford University Press.
Barrientos, A., Lloyd-Sherlock, P. (2003), Non-contributory pensions and social protection, Issues in social protection series, Discussion paper 12, ILO Social Protection Sector, Geneva.
Bertranou, F., Grushka, C.O. (2002), The non-contributory pension programme in Argentina: Assessing the impact on poverty reduction, ESS Paper No. 5, ILO, Geneva.
Bertranou, F., van Ginneken, W., Solorio, C. (2004), The impact of tax-financed pensions on poverty reduction in Latin America: Evidence from Argentina, Brazil, Chile, Costa Rica and Uruguay, “International Social Security Review” (Geneva, ISSA), 57(4), pp. 3–18.
Durán-Valverde, F. (2002), Anti-poverty programmes in Costa Rica: The non-contributory pension scheme, ESS Paper No. 8, ILO, Geneva.
Gassmann, F., Behrendt, C. (2006), Cash benefits in low-income countries: Simulating the effects on poverty reduction for Tanzania and Senegal, Issues in social protection series, Discussion paper 15, ILO Social Security Department, Geneva.
Hagemejer, K. (2009), Rights-based Approach to Social Security Coverage Expansion, in: Holzmann, R., Robalino, D.A. and Takayama, N. (eds.), Closing the Coverage Gap: the Role of Social Pensions and Other Retirement Income Transfers, World Bank: Washington, pp. 57–72.
HelpAge International (2004), Age and security: How social pensions can deliver effective aid to poor older people and their families, London.
HelpAge International (2006), Why social pensions are needed now – Briefing on social pensions, na: http://www.globalaging.org/pension/world/2007/needed.pdf [dostęp 1.05.2016].
Holzmann, R., Robalino, D.A. and Takayama, N., eds. (2009), Closing the Coverage Gap: the Role of Social Pensions and Other Retirement Income Transfers, World Bank, Washington.
International Labour Office (2008a), Tanzania: Social Protection Expenditure and Performance Review and Social Budget, Social Security Department, International Labour Office, Geneva, na: http://www.social-protection.org/gimi/gess/ ShowRessource.action?ressource.ressourceId=7452 [dostęp 1.05.2016].
International Labour Office (2008b), Zambia: Social Protection Expenditure and Performance Review and Social Budget, Social Security Department, International Labour Office, Geneva, na: http://www.social-protection.org/gimi/gess/ ShowRessource.action?ressource.ressourceId=6350 [dostęp 1.05.2016].
International Labour Office (2010), World Social Security Report 2010–2011, na: http://www.socialsecurityextension.org/ gimi/gess/ShowTheme.do?tid=1985 [dostęp 1.05.2016].
International Labour Office (2014), World Social Protection report 2014–2015, na: http://www.socialsecurityextension.org/ gimi/gess/ShowTheme.action?th.themeId=3985 [dostęp 1.05.2016].
Kidd, S. (2015), Establishing Comprehensive National Old Age Pension Systems, KfW Development Bank, Materials on Development Financing No 8, na: http://www.developmentpathways.co.uk/resources/establishing-comprehensive-national-old-age-pension-systems-2/ [dostęp 1.05.2016].
Palacios, R. and Knox-Vydmanov, C. (2014), The Growing Role of Social Pensions: History, Taxonomy and Key Performance Indicators, “Public Administration and Development”, Vol. 34, Issue 4, pp. 251–264.
Schleberger, E. (2002), Namibia’s universal pension scheme: Trends and challenges, ESS Paper No. 6, ILO, Geneva.
Schwarzer, H., Querino, A.C. (2002), Non-contributory pensions in Brazil: The impact on poverty reduction, ESS Paper No. 11, ILO, Geneva.
World Bank (1994), Averting the Old-Age Crisis: Policies to Protect the Old and promote Growth, Oxford University Press.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Platon Tinios (prof., Uniwersytet w Pireusie, Grecja; London School of Economics, Wielka Brytania)
EMERYTURY W KOREI POŁUDNIOWEJ: WRAŻENIA Z ZEWNĄTRZ (s. 33–39)
Południowokoreański system emerytalny jest państwowym, redystrybucyjnym systemem ubezpieczeń społecznych, któremu w dużej mierze udało się uniknąć kluczowych problemów powszechnych gdzie indziej. Emerytury państwowe pojawiły się na scenie stosunkowo późno – w roku 1988 – w gospodarce zdominowanej przez małe firmy rodzinnych i rodzinny system opieki społecznej. Pomimo nadwyżek finansowych, system przeszedł dwie poważne reformy ukierunkowane na stabilność finansową w roku 1997 i 2007. Ostatnie dyskusje zwracają również uwagę na adekwatność świadczeń i ubóstwo wśród osób starszych, oraz perspektywę szybkiego starzenia się społeczeństwa. Korea połączyła finansowanie repartycyjne
z dużą finansową rezerwą emerytalną – drugim co do wielkości państwowym funduszem na świecie – a jednocześnie stara się zachować jednolitość systemu przez stosowanie wspólnych zasad.
Słowa kluczowe: Korea Południowa, reforma systemu emerytalnego, fundusze emerytalne, starzenie
BIBLIOGRAFIA
Barr, N., Diamond, P.A. (2010), Pension Reform: A short Guide, OUP Bloomberg Inc, 2014, Korea’s $400 Billion Pension Plans Hiring Spree for Push http://www.bloomberg.com/news/articles/2014–02-07/korea-s-400-billion-pension-plans-hiring-spree-for-push [dostęp 4.06.2016].
Bonoli, G., Shinkawa T. (2005), Population ageing and the logics of pension reform in Western Europe, East Asia and North America, in: Bonoli, G. and Shinkawa T., Ageing and Pension Reform Around the World. Evidence from Eleven Countries, Cheltenham, Edward Elgar, str. 1–23.
CIA (2015), The World Factbook, 2015 https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ ks.html [dostęp 4.06.2016].
Jung, I.-Y., Kim, H. (2015), Improving the Long-term Sustainability of Pension System in Korea: Focusing on the National Pension Scheme, NPS international conference, “The Long Term Sustainability of Public Pension”, Jeonju, Korea, 29–30 października.
Kim, Y.M., Kim, K.-S. (2005), Pension Reform in Korea: Conflict between social solidarity and long-term financial sustainability, in: Bonoli, G. and Shinkawa, T., Ageing and Pension Reform Around the World. Evidence from Eleven Countries, Cheltenham, Edward Elgar, str. 208–229.
National Pension Scheme Development Committee (NPSDC) (2013), 2013 National Pension Long-Term Actuarial Projection: Measures to Improve the National Pension Scheme, NPSDC, Seoul.
OECD (2016), Pension spending (indicator), na: 10.1787/a041f4ef-en [dostęp 14.02.2016].
OECD (2015), ‘Korea’ Pensions at a Glance 2015: OECD and G20 Indicators, OECD publishing Paris.
Panageas, Tinios, P. (2016), “Pensions: Arresting a race to the bottom”. In Reforming the Greek Economy, edited by C. Meghir, Ch. Pissarides, D. Vayanos, N. Vettas, MIT Press forthcoming.
Tinios, P. (2015), Pension Reform and the Greek crisis: A tale of retrospective externally imposed reform, NPS international conference, The Long Term Sustainability of Public Pension’, Jeonju, Korea, 29–30 października.
Towers Watson (2015), The world’s 300 largest pension funds – year end 2014, https://www.towerswatson.com/en/Insights/ IC-Types/Survey-Research-Results/2015/09/The-worlds-300-largest-pension-funds-year-end-2014 [dostęp 4.06.2016].
US Social Security Administration (2015), Social Security Programs around the World: Asia and the Pacific, 2014, https://www.ssa.gov/policy/docs/progdesc/ssptw/2014–2015/asia/ [dostęp 4.06.2016].
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Wang Wei (Szkoła Administracji Publicznej, Uniwersytet Południowo-Zachodni, Xi’an, Chiny)
Zhang Yinghua (Centrum Międzynarodowych Ubezpieczeń Społecznych, Chińska Akademia Nauk Społecznych, Beijin, Chiny)
CHIŃSKI SYSTEM EMERYTALNY: TRZY PODSYSTEMY I ICH STATUS (s. 40–43)
Chiński system emerytalny składa się z trzech podsystemów: podstawowego systemu emerytalnego pracowników miejskich, obejmującego zatrudnionych i samozatrudnionych, system emerytalny mieszkańców miast i wsi, obejmujący również bezrobotnych oraz system emerytalny administracji państwowej i instytucji publicznych, obejmujący pracowników sektora publicznego. Całkowity zasięg systemów wynosi ponad 900 mln ludzi. Te trzy podsystemy różnią się pod względem sposobu nabywania uprawnień, wysokości składki i poziomu świadczeń. Obecnie główne problemy chińskiego systemu emerytalnego to puste konta indywidualne, niedostateczny rozwój emerytur pracowniczych w przedsiębiorstwach i depozytów indywidualnych ubezpieczeń na życie.
Słowa kluczowe: chiński system emerytalny, podstawowy pracowniczy system emerytalny, system emerytalny organów rządowych i instytucji publicznych, ramy instytucjonalne
BIBLIOGRAFIA
Chiński biuletyn statystyczny kadr i ubezpieczeń społecznych (2014), http://www.mohrss.gov.cn/SYrlzyhshbzb/ dongtaixinwen/buneiyaowen/ 201505/t20150528_162040.htm [dostęp: 17-02-2016 09:33 UTC].
Shuguang S., Chen W. (2013), The China pension system under Aging: Challenges and Choices, “Theoretical Reference”, Nr 11, str. 7–11.
Yinghua Z. (2015), The notional account reform of Organs and Institutions Pension-Design and Sustainability, “Development and Research”, Nr 3, str. 7–11.
Bingwen Z. (2015), China Pension Development Report 2015, Economic Management Press, published in December.
Bingwen Z. (2016a), The top-level design of the third pillar pension insurance: the role of taxation and its far-reaching significance, “Chinese Academy of Social Security Laboratory”, Nr 031.
Bingwen, Z. (2016b), The expansion of commercial insurance, pension system is more secure, “Chinese Labor and Social Security”, Vol. 1, Nr 15, str. 3.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: polityka społeczna, socjologia
Social Policy
Table of Contents No 11–12/2016
OLD-AGE PENSION SYSTEMS OUTSIDE EUROPE
NOTE FROM THE EDITOR OF THIS ISSUE – Zofia Czepulis-Rutkowska
TRENDS OF PENSION SYSTEMS IN EUROPE – Zofia Czepulis-Rutkowska
REFORMING PENSIONS IN CHILE – Nicholas Barr, Peter Diamond
THE US PUBLIC PENSION SYSTEM IN PRESIDENTIAL CAMPAIGN DISCOURSE, 2016 – Elaine Fultz, John Francis
THE PENSION SYSTEM IN CANADA: A SUCCESS TO FOLLOW? – Maria A. Szczur
INCOME SECURITY FOR THE ELDERLY IN DEVELOPING COUNTRIES – Krzysztof Hagemejer
SOUTH KOREAN PENSIONS: IMPRESSIONS FROM A DISTANCE – Platon Tinios
CHINA PENSION SYSTEM: THREE SUB-SYSTEMS AND THEIR STATUS – Wang Wei, Zhang Yinghua
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY
Zofia Czepulis-Rutkowska (PhD, Institute of Labour and Social Studies)
NOTE FROM THE EDITOR OF THIS ISSUE (p. 1)
We are pleased to present this issue devoted to pension schemes outside of the European Union. We have selected this subject because we feel that in a situation characterized by an increase in globalization and a strengthening of international interdependence – including the field of social institutions – it is important to look beyond our own country and the European Union (of which Poland is a member) and to examine the problems and solutions applied in other countries which often function under completely different socio-economic conditions than Poland. This examination is two-fold: cognitive-scientific; and practical, the latter serving as a point of reference for debates and reforms currently conducted in Poland.
The issue contains articles dealing with a limited number of countries; an attempt, however, has been made to take into account diverse economic situations, problems and solutions. Included amongst the countries examined here are the most developed, such as the USA and Canada; countries with average incomes, such as Chile and Korea; as well as a state of particular importance due to, among others, its demographics – China. The issue also contains an article reviewing the question of old age income security in countries with a low income. The collection of texts we have prepared is far from exhaustive with regard to the subject of pension systems and old age income security.
The articles in this issue present a variety of approaches, and focus on slightly different aspects of institutions and their reforms. The article devoted to the pension system in Chile, to the successive reforms undertaken there and to possible solutions for the future, has been written by N. Barr and P. Diamond, who have participated as advisers in the reform process in Chile and who have an in-depth knowledge of the changes taking place there. It should also be added that some countries and their retirement solutions, such as Chile, have already been used as a point of reference in the ongoing debate over the pension system in Poland. We therefore believe that it is essential to reconsider the process of reforms in Chile, upon which the 1999 reform in Poland was modelled.
The article analysing the pension system in the United States focuses on the political debate on the subject of old age security. It appears that this dimension is not sufficiently present in the Polish analyses, and yet it is extremely significant for whatever solutions will ultimately be adopted. First, it is evidently extremely difficult to reduce the existing public pension systems which enjoy a widespread public support, even in countries such as the US, where the dominant ideology supports market solutions. As a result, it would appear that those European countries which are attempting to restrict the scope or level of retirement benefits should expect to encounter considerable public resistance when the effects of such decisions begin to make themselves felt. The article by E. Fultz and J. Francis demonstrates that in approaching a reform of this kind, one cannot be limited just to an economic analysis; one should also take into account the public debate and its political and ideological backgrounds.
The article on Canada is important because the pension system of this country has often been cited in the Polish debate as a possible model to be followed. A careful reading of the text shows that the knowledge of the Canadian system, especially on the part of the media, is quite superficial and presented in fragments taken out of context. It is our hope, therefore, that the text by M. Szczur will boost the accuracy of knowledge about the Canadian pension system.
The text on the Korean pension system was largely inspired by the author’s participation in a conference in Korea, and by the experience of pension reforms in Greece, the author ‘s homeland. P. Tinios discusses the Korean pension system and the reforms taken as having been much more prudently implemented than in Greece. It is, hence, to some extent a comparative treatment, incorporating the author’s clearly formulated opinions.
The article by Wang Wei and Zhang Yinghua present the relatively new pension system in China, its evolution, current problems and reform trends.
The comprehensive article by K. Hagemejer on old age income security in low income countries indicates – in a way similar to the text on the Chinese system – the perspective of those countries in which income security, including old age pensions, has been relatively recently instituted. Many of these countries have not experienced the process of population aging, but they are nevertheless so poor that the prospect of providing any income security poses a serious problem. The author indicates a variety of solutions and dilemmas relevant to low-income countries, and makes the remarkably interesting point of demonstrating that benefits for the elderly in practice often play the role of saving beneficiaries’ families from poverty. As such, the article offers an insight into the broader context in which social pension systems function.
The theme of this issue is introduced by a concise article on the pension systems in selected European countries and European Union policy, thus setting the scene for our examination of the solutions and problems beyond Europe.
Zofia Czepulis-Rutkowska (PhD, Institute of Labour and Social Studies)
TRENDS OF PENSION SYSTEMS IN EUROPE (p. 2–3)
A debate on pension systems and reforms is going on in European countries for recent decades. The important factors affecting the operation of pension systems include: population aging, changes in structure of the economy, labour market activity of women and increase in globalization. The main challenges for pension systems reform are: securing the adequacy of the benefits and the financial sustainability of pension systems. The article is presenting the main trends in reforming pension systems in selected countries, Poland among them.
Keywords: pension system, reforms, trends, Europe
Nicholas Barr (Professor, London School of Economics, United Kingdom)
Peter Diamond (Professor, Massachusetts Institute of Technology, USA; London School of Economics, United Kingdom)
REFORMING PENSIONS IN CHILE (p. 4–9)
This paper argues that experience in Chile demonstrates (a) problems with fully-funded defined-contribution individual accounts that were both predictable and predicted, and (b) a mostly rational evolutionary approach to addressing those problems. Section 2 briefly outlines the 1981 system and its problems. Section 3 discusses strategic reform in 2008 which addressed some of those problems. Section 4 – the main focus of the paper – discusses the unfinished business left by the 2008 reforms and sets out the main proposals of the 2015 Bravo Commission, including its 58 specific proposals, which commanded majority support from the Commissioners, and its three very different Global Proposals, about organising and financing the system, which are highly controversial.
Keywords: Chile, pension system, strategic reform, organising and financing the system
Elaine Fultz (JMF Research Associates, Philadelphia, USA)
John Francis (JMF Research Associates, Philadelphia, USA)
THE US PUBLIC PENSION SYSTEM IN PRESIDENTIAL CAMPAIGN DISCOURSE, 2016 (p. 9–17)
This paper examines the US public pension system – its current status, achievements, problems and possible futures – through the prism of the 2016 Presidential campaign. Its main source of information is political discourse during state primary elections and caucuses held by the Democratic and Republican parties in the months preceding their nomination of Presidential candidates. These events create a lively marketplace of ideas in which contenders for their party’s nomination compete for the support of voters, organizations, and donors, who in turn seek to influence the contenders’ platforms. In this election year, the range of contender positions on public pensions is unusually wide and they have assigned different priorities to improving pension adequacy, restructuring the system to address new needs, establishing long-term financial balance, and who should bear the cost of the latter. The paper examines their discourse in three parts. Following the introduction, part I describes the US public pension system and Americans’ attitudes toward it. Part II presents the contenders’ positions on pensions, including those to improve, maintain, and cut benefits. Included here is discussion of their approaches to pension finance as well. Part III highlights patterns in the contenders’ views, considers how they would alter US pension principles and practices, and ends with some thoughts on policymaking after the election.
Keywords: US public pension system, achievements, possible futures, problems, presidential campaign discourse
Maria A. Szczur (former Professor, The Warsaw Academy of Finance)
THE PENSION SYSTEM IN CANADA: A SUCCESS TO FOLLOW? (p. 17–27)
The similarity between Poland and Canada, in such aspects as are important from the point of view of the pension system (including the percentage of people at post-productive age) encourages to undertake an analysis of the possibility of transposing into Poland the solutions successfully applied in the other country. On the other hand, there are significant differences between the two economies, which do not allow for a simple transfer of the Canadian solutions to Poland. The paper presents the Canadian pension system, with a particular emphasis on its public part.
Keywords: Canada, pension system, social security
Krzysztof Hagemejer (PhD, Hochschule Bonn-Rhein-Sigg, Bonn, Germany, Collegium Civitas, University of Warsaw, Poland)
INCOME SECURITY FOR THE ELDERLY IN DEVELOPING COUNTRIES (p. 27–32)
While European pension debates focus on long-term sustainability of existing pension systems, globally the major challenge is the lack coverage. Only 30% of the world’s working age population contributes to any pension scheme and only slightly more than half of the worlds elderly receive any type of pensions or other income support benefits. Main reasons of this situation are at the labour markets where only relatively small portions of the population are in formal employment which would allow achieving effective coverage by contributory pension schemes. Paper shows that countries which achieved significant expansion of coverage did it through non-contributory, so-called social pensions – universal, means-tested or pension-tested. The main challenge of non-contributory pensions benefits is not their sustainability in terms of benefit costs as there is a number of policy parameters allowing to control benefit expenditure, but sustainability in terms of securing adequate budgetary funding. It requires implementing legal and budgeting mechanisms which would prevent discretion and political volatility in allocating resources necessary to fund such pension schemes.
Keywords: pensions, coverage, developing countries
Platon Tinios (Professor, University of Piraeus, Greece; London School of Economics, United Kingdom)
SOUTH KOREAN PENSIONS: IMPRESSIONS FROM A DISTANCE (p. 33–39)
The South Korean pension system is a state-run PAYG social insurance system that has largely managed to avoid key problems common elsewhere. General state pensions arrived on the scene relatively late – in 1988 – in an economy dominated by small family firms and a familial social protection system. Despite financial surpluses, the system underwent two major reforms focused on sustainability, in 1997 and 2007. Recent discussions also highlight adequacy and old age poverty, with the prospect of rapid population ageing. Korea has combined PAYG finance with a large pension reserve – the second largest sovereign fund in the world – whilst also managing to preserve the unity of the system by applying common rules.
Keywords: South Korea, Pension reform, pension funds, ageing
Wang Wei (Public Administration School, Northwestern University, Xi’an, China)
Zhang Yinghua (Centre for International Social Security, Chinese Academy
of Social Sciences, Beijing, China)
CHINA PENSION SYSTEM: THREE SUB-SYSTEMS AND THEIR STATUS (p. 40–43)
China pension system includes three sub-systems: the Urban Employees’ Basic Pension System covering employees and the self-employed, Urban and Rural Residents Basic Pension System covering the residents who are underemployed, the Government Organs and Public Institutions Pension System covering the employees in public sectors. The overall coverage is more than 900 million people. The three sub-systems differ in terms of insurance qualification, payment rate and benefit levels. At present, the main problems of the Chinese pension system lies in empty operation for individual accounts and inadequate development of enterprise annuity and individual deposit life insurance.
Keywords: China pension system, employees basic pension system, government organs and public institutions pension system, institutional framework
« powrót