Nr 11-12 (512-513) 2016

Spis treści 11–12/2016

 Table of Contents

Pobierz numer pobierz plik w pdf

Sys­temy emery­talne poza Europą

OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERUZofia Czepulis-Rutkowska
TRENDY W REFORMOWANIU SYSTEMÓW EMERYTALNYCH W EUROPIEZofia Czepulis-Rutkowska
REFORMA EMERYTALNA W CHILENicholas Barr, Peter Dia­mond
AMERYKAŃSKI PUBLICZNY SYSTEM EMERYTALNY W KAMPANII PREZYDENCKIEJ 2016 – Elaine Fultz, John Fran­cis
SYSTEM EMERYTALNY W KANADZIE: SUKCES DO NAŚLADOWANIA? – Maria A. Szczur
ZABEZPIECZENIE DOCHODU NA STAROŚĆ W KRAJACH ROZWIJAJĄCYCH SIĘ Krzysztof Hage­me­jer
EMERYTURY W KOREI POŁUDNIOWEJ: WRAŻENIA Z ZEWNĄTRZ – Pla­ton Tin­ios
CHIŃSKI SYSTEM EMERYTALNY: TRZY PODSYSTEMY I ICH STATUSWang Wei, Zhang Yinghua

NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Zofia Czepulis-Rutkowska (dr, Insty­tut Pracy i Spraw Soc­jal­nych)
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU (s. 1)
Odd­a­jemy w Państwa ręce numer „Poli­tyki Społecznej” poświę­cony sys­te­mom emery­tal­nym poza Unią Europe­jską. Pod­jęliśmy tę tem­atykę, ponieważ uznal­iśmy, że w sytu­acji postępu­jącej glob­al­iza­cji i wzmac­ni­a­ją­cych się między­nar­o­dowych zależności – również w zakre­sie funkcjonowa­nia insty­tucji soc­jal­nych – istotne jest spo­jrze­nie poza własny kraj i Unię Europe­jską, której Pol­ska jest członkiem oraz zapoz­nanie się z prob­le­mami i rozwiąza­ni­ami w innych kra­jach, funkcjonu­ją­cych niekiedy w zupełnie odmi­en­nych od pol­s­kich warunk­ach społeczno-ekonomicznych. Spo­jrze­nie to ma dwa aspekty: naukowo poz­naw­czy oraz prak­ty­czny – jako punkt odniesienia dla debat i reform prowad­zonych w Polsce.
W numerze zawarto tek­sty doty­czące ogranic­zonej liczby państw, stara­jąc się jed­nak uwzględ­nić zróżni­cow­anie sytu­acji eko­nom­icznej, rozwiązań oraz prob­lemów. Reprezen­towane są tutaj państwa najbardziej rozwinięte, jak USA i Kanada, państwa o śred­nich dochodach, jak Chile i Korea, a także państwo o szczegól­nym, ze względu na demografię, znacze­niu – Chiny. Zamieszc­zono również przeglą­dowy artykuł trak­tu­jący o zabez­piecze­niu dochodów na starość w państ­wach o nis­kich dochodach. Przy­go­towany zbiór tek­stów nie wycz­er­puje, rzecz jasna, pod­jętej tem­atyki sys­temów emery­tal­nych lub zabez­pieczenia dochodów na starość.
Prezen­towane tek­sty mają różny charak­ter i zwracają uwagę na nieco odmi­enne aspekty insty­tucji oraz ich reform. Artykuł o sys­temie emery­tal­nym w Chile, kole­jnych refor­mach tam pode­j­mowanych oraz możli­wych rozwiąza­ni­ach do zre­al­i­zowa­nia w przyszłości przy­go­towany został przez wybit­nych naukow­ców N. Barra i P. Dia­monda, którzy uczest­niczą jako doradcy w pro­ce­sie reform w tym kraju i mają pogłębioną wiedzę na temat zachodzą­cych tam zmian. Trzeba dodać, że niek­tóre państwa i ich rozwiąza­nia emery­talne, jak np. Chile, już wcześniej stanow­iły punkt odniesienia w toczącej się w Polsce dyskusji o sys­temie emery­tal­nym. Dlat­ego uważamy, że istotne jest spo­jrze­nie jeszcze raz na pro­ces refor­ma­torski w Chile, na którym w dużej mierze wzorowana była reforma w Polsce w 1999 r.
Artykuł prezen­tu­jący sys­tem emery­talny w Stanach Zjed­noc­zonych pode­j­muje również prob­lematykę poli­ty­cznej debaty na jego temat. Wydaje się, że ten aspekt w pol­s­kich anal­izach jest niewystar­cza­jąco obecny, a prze­cież niezwykle znaczący dla ostate­cznie pode­j­mowanych rozwiązań. Przede wszys­tkim widać wyraźnie, że sza­le­nie trudno ograniczać już ist­niejące sys­temy, które mają ogromne popar­cie społeczne, nawet w kraju takim jak USA, w którym domin­u­jąca ide­olo­gia wspiera rozwiąza­nia rynkowe. Wydaje się też, że te państwa europe­jskie, które starają się ograniczyć zakres lub poziom świad­czeń emery­tal­nych, powinny liczyć się ze znacznym oporem społecznym, gdy skutki tych decyzji staną się bezpośred­nio odczuwalne. Tekst E. Fultz i J. Fran­cisa pokazuje, że przy przy­go­towywa­niu reform nie można ograniczać się do analiz eko­nom­icznych, ale należy liczyć się też z debatą i jej tłem polityczno-ideologicznym.
Artykuł o Kanadzie jest istotny z tego powodu, że sys­tem emery­talny tego kraju był często przy­woły­wany jako ewen­tu­alny wzór w pol­skiej deba­cie. Wnikliwa lek­tura tek­stu pokazuje, że wiedza na temat sys­temu kanadyjskiego, szczegól­nie w dyskusji medi­al­nej, jest dość powierz­chowna lub wyko­rzysty­wana frag­men­tarycznie albo wyr­wana
z kon­tek­stu. Mamy zatem nadzieję, że tekst M. Szczur poz­woli na poprawę jakości wiedzy o sys­temie emery­tal­nym w Kanadzie.
Tekst o kore­ańskim sys­temie emery­tal­nym został w dużej mierze zain­spirowany uczest­nictwem autora w kon­fer­encji w tym kraju oraz doświad­czeni­ami reform emery­tal­nych w Grecji, ojczyźnie autora. P. Tin­ios omawia sys­tem emery­talny  w Korei i pode­j­mowane jego reformy jako zde­cy­dowanie bardziej rozważne niż w Grecji. Jest to więc tekst do pewnego stop­nia porów­naw­czy, zaw­ier­a­jący wyraźnie sfor­mułowane przez autora opinie.
Przeglą­dowy tekst o zabez­piecze­niu dochodów na starość w kra­jach nis­kich dochodów autorstwa K. Hage­me­jera – podob­nie jak tekst o sys­temie chińskim – pokazuje per­spek­tywę kra­jów, w których zabez­piecze­nie dochodów, w tym na starość, jest insty­tucją sto­sunkowo nową. Wiele z tych kra­jów nie doświad­cza jeszcze pro­cesu starzenia się lud­ności, ale są one na tyle biedne, że jakiekol­wiek zabez­piecze­nie dochodów stwarza prob­lem. Autor pokazuje różne rozwiąza­nia i dylematy kra­jów o nis­kich dochodach. Bardzo intere­su­jące jest wskazanie, że świad­czenia dla osób starszych w prak­tyce real­izują funkcje wydoby­wa­nia z ubóstwa całych rodzin świad­czenio­bior­ców. Artykuł ten daje więc wgląd w szer­sze funkcjonowanie sys­temów soc­jal­nych.
W prob­lematykę numeru wprowadza szki­cowy tekst o sys­temach emery­tal­nych w wybranych kra­jach europe­js­kich oraz o poli­tyce Unii Europe­jskiej, stanow­iący tło dla rozwiązań i prob­lemów poza Europą.

Zofia Czepulis-Rutkowska (dr, Insty­tut Pracy i Spraw Soc­jal­nych)
TRENDY W FUNKCJONOWANIU SYSTEMÓW EMERYTALNYCH W EUROPIE (s. 2–3)
W ostat­nich dziesię­ci­ole­ci­ach w kra­jach europe­js­kich trwa debata nad sys­temami emery­tal­nymi i refor­mami tych sys­temów. Ważnymi czyn­nikami wpły­wa­ją­cymi na funkcjonowanie sys­temów emery­tal­nych są: starze­nie się pop­u­lacji, zmi­any
w struk­turze gospo­darki, akty­wność na rynku pracy kobiet i glob­al­iza­cja. Głównym wyzwaniem reform sys­temu emery­tal­nego jest zapewnie­nie adek­wat­ności
i sta­bil­ności finan­sowej tych sys­temów. W artykule przed­staw­iono główne ten­dencje w refor­mowa­niu sys­temów emery­tal­nych w wybranych kra­jach, wśród nich w Polsce.

Słowa kluc­zowe: sys­temy emery­talne, reformy, trendy, Europa

BIBLIOGRAFIA
Barr N. (2013), The Pen­sion sys­tem in Swe­den, Report to the Expert Group on Pub­lic Eco­nom­ics, Min­istry of Finance, Swe­den, http://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2013/08/Till-webben-ESO-2013–7.pdf [dostęp 15.01.2016].
Buse­meyer M.R. (2006), Mov­ing the Unmov­able: Polit­i­cal Strate­gies of Pen­sion Reform in Ger­many, Ger­man Pol­icy Stud­ies, Vol­ume Three, Num­ber 3, pp. 400–445.
Clark G.L. (2006), The UK Occu­pa­tional Pen­sion Sys­tem in Cri­sis, in: H. Pem­ber­ton, P. Thane, N. White­side (eds.), Britain’s Pen­sion Cri­sis: His­tory and Pol­icy, Oxford Uni­ver­sity Press, Oxford.
Czepulis-Rutkowska Z. (2004), Otwarta koor­dy­nacja w zakre­sie zabez­pieczenia osób starszych, in: Prob­lemy ubez­pieczeń społecznych: w 70-lecie ist­nienia Zakładu Ubez­pieczeń Społecznych, pod kier. U. Jack­owiak, A. Malaki, Pol­skie Sto­warzysze­nie Ubez­pieczenia Społecznego, Wrocław.
Euro­pean Com­mis­sion (2012), White Paper. An agenda for ade­quate, safe and sus­tain­able pen­sions, Brus­sels 16.2.2012, COM(2012) 55/2 final, Brus­sels.
Hagen J. (2013), A His­tory of the Swedish Pen­sion Sys­tem, Work­ing Paper 2013:7, Upp­sala Cen­ter for Fis­cal Stud­ies, https://ideas.repec.org/p/hhs/uufswp/2013_007.html [dostęp 15.01.2015].
OECD (1988), Reform­ing Pub­lic Pen­sions, Social Pol­icy Stud­ies No 5, Paris.
Żukowski M. (2006), Reformy emery­talne w Europie, Wydawnictwo Akademii Eko­nom­icznej w Poz­na­niu, Poznań.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Nicholas Barr (prof., Lon­don School of Eco­nom­ics, Wielka Bry­ta­nia)
Peter Dia­mond (prof., Mass­a­chu­setts Insti­tute of Tech­nol­ogy, USA; Lon­don School of Eco­nom­ics, Wielka Bry­ta­nia)
REFORMA EMERYTUR W CHILE (s. 4–9)
W artykule autorzy wykazują, że doświad­czenia Chile doty­czące ograniczenia kont indy­wid­u­al­nych zostały przewidziane i że do rozwiązy­wa­nia prob­lemów wyko­rzysty­wano racjon­alne i ewolucyjne pode­jś­cie. W artykule przed­staw­iono również sys­tem emery­talny z 1981 r. i jego prob­lemy. Omówiono reformę strate­giczną sys­temu emery­tal­nego z 2008 r. oraz nakreślono kon­tekst dzi­ałań Komisji Bravo i jej propozycje.

Słowa kluc­zowe: Chile, sys­tem emery­talny, reforma strate­giczna, orga­ni­za­cja i finan­sowanie systemu

BIBLIOGRAFIA
Attana­sio, O., Meghir, C., Mitchell, O.S. (2015), What the U.S. can learn from Chile’s retire­ment sys­tem, For­tune, Octo­ber 29, http://fortune.com/2015/10/29/u-s-learn-from-chile-retirement-system/ [access 27.02.2016].
Barr, N. (2001) The wel­fare state as piggy bank: infor­ma­tion, risk, uncer­tainty, and the role of the state, Oxford Uni­ver­sity Press.
Barr, N., Dia­mond, P. (2009), Reform­ing pen­sions: Prin­ci­ples, ana­lyt­i­cal errors and pol­icy direc­tions, “Inter­na­tional Social Secu­rity Review”, Vol. 62, No. 2, 2009, pp. 5–29; also in French, Ger­man and Span­ish.
Barr, N., Dia­mond, P. (2010a), Pen­sion Reform: A Short Guide, Oxford Uni­ver­sity Press.
Barr, N., Dia­mond, P. (2010b), Pen­sion Reform in China: Issues, Options and Rec­om­men­da­tions, http://www.cairncrossfund.org/en-17-new%20Announcement%20-Background%20Papers.htm [access 27.02.2016].

Bielawska, K., Chłoń-Domińczak, A., Stańko, D. (2016), Retreat from manda­tory pen­sion funds in coun­tries of the East­ern and Cen­tral Europe in result of finan­cial and fis­cal cri­sis: Causes, effects and rec­om­men­da­tions for fis­cal rules, War­saw School of Eco­nom­ics, War­saw.
Chile Pres­i­den­tial Advi­sory Com­mis­sion on the Pen­sion Sys­tem (Comisión Asesora Pres­i­den­cial sobre el Sis­tema de Pen­siones) (the Bravo Com­mis­sion) (2015a), Resumen Ejec­tivo, San­ti­ago, Chile, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetResumen [access 27.02.2016].
Chile Pres­i­den­tial Advi­sory Com­mis­sion on the Pen­sion Sys­tem (the Bravo Com­mis­sion) (2015b), Informe Final, San­ti­ago, Chile, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetInforme [access 27.02.2016].
Chile Pres­i­den­tial Advi­sory Coun­cil (the Mar­cel Com­mis­sion) (2006), El Dere­cho a Una Vida Digna en la Vejez: Hacia un Con­trato Social con la Pre­visión en Chile, Vol. 1 Diag­nos­tico y Prop­uesta de Reforma; Vol. 2 Con­sulta Cuidadana, San­ti­ago, Chile.In Eng­lish: Exec­u­tive Sum­mary, http://www.comision-pensiones.cl/Documentos/GetResumenIngles [access 27.02.2016].
In Pol­ish: Reformy sys­temu emery­tal­nego: Krótki prze­wod­nik, Pol­skie Towarzystwo Eko­nom­iczne, Rof­man, R., Apella, I., Vezza, E., eds. (2015), Beyond Con­trib­u­tory Pen­sions: Four­teen Expe­ri­ences with Cov­er­age Expan­sion in Latin Amer­ica, The World Bank, Wash­ing­ton DC.
Simonovits, A. (2011), The manda­tory pri­vate pen­sion pil­lar in Hun­gary: An obit­u­ary, “Inter­na­tional Social Secu­rity Review”, Vol. 64, No. 3, July-September, pp. 81–98.
Soto, M. (2007), The Chilean Pen­sion Reform: 25 Years Later, “Pen­sions”, No. 12, pp. 98–106. doi:10.1057/palgrave.pm.5950049.
World Bank (1994), Avert­ing the old age cri­sis, Oxford Uni­ver­sity Press.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Elaine Fultz (JMF Research Asso­ciates, Filadelfia, USA)
John Fran­cis (JMF Research Asso­ciates, Filadelfia, USA)
AMERYKAŃSKI PUBLICZNY SYSTEM EMERYTALNY W KAMPANII PREZYDENCKIEJ 2016 (s. 9–17)
Artykuł anal­izuje sys­tem amerykańs­kich emery­tur pub­licznych – jego aktu­alny sta­tus, osiąg­nię­cia, prob­lemy i możliwe wari­anty przyszłości – poprzez pryz­mat kam­panii prezy­denck­iej w 2016 r. Głównym źródłem infor­ma­cji jest dyskurs poli­ty­czny w cza­sie prawyborów stanowych w par­tii demokraty­cznej i repub­likańskiej w miesią­cach poprzedza­ją­cych nom­i­nację kandy­datów na prezy­denta. Wydarzenia te tworzą żywą plat­formę wymi­any idei, w której kandy­daci do nom­i­nacji swoich par­tii konku­rują o popar­cie wybor­ców, orga­ni­za­cji i dar­czyńców, a ci z kolei dążą do wywiera­nia wpływu na pro­gramy kandy­datów. W tym roku wybor­czym zakres postaw wobec emery­tur pub­licznych jest niezwykle sze­roki wśród kandy­datów, którzy różnie rozkładają pri­o­ry­tety, doty­czące poprawy adek­wat­ności emery­tur, restruk­tu­ryza­cji sys­temu, potrzeby ustanowienia dłu­goter­mi­nowej równowagi finan­sowej oraz tego, kto powinien ponosić koszty tej ostat­niej. W artykule anal­izuje się dyskurs kandy­datów w trzech częś­ci­ach. Część I opisuje pub­liczny sys­tem emery­talny w USA i postawy Amerykanów wobec niego. Część II zaw­iera opis stanowiska kandy­datów wobec emery­tur, a w tym ich pod­niesienia, utrzy­ma­nia lub cię­cia świad­czeń. Część ta obe­j­muje również dyskusję o pode­jś­ciu kandy­datów do finan­sowa­nia sys­temu emery­tal­nego. Część III pod­kreśla schematy w poglą­dach kandy­datów i rozważa, jak będą oni zmieniać amerykańskie zasady i prak­tyki emery­talne, a kończy się kilkoma prze­myśle­ni­ami na temat poli­tyki po wyborach.

Słowa kluc­zowe: amerykański sys­tem emery­tur pub­licznych, osiąg­nię­cia, możliwa przyszłość, prob­lem, dyskurs kam­panii prezydenckiej.

BIBLIOGRAFIA
Buc­knor, Ch., Baker, D. (2016), Still Work­ing Hard, CEPR, Wash­ing­ton, DC.
Buffie, N. (2016), CBO projects ris­ing wage inequal­ity, CEPR Blogs, 19 Feb­ru­ary 2016, NA http://cepr.net/blogs/cepr-blog/cbo-projects-rising-wage-inequality [dostęp 1.04.2016].
But­ler, S., Ger­ma­nis, P. (1983), Achiev­ing a Lenin­ist Strat­egy for Social Secu­rity, The Cato Insti­tute, Wash­ing­ton, DC, http://object.cato.org/sites/cato.org/files/serials/files/cato-journal/1983/11/cj3n2-11.pdf [dostęp 1.04.2016].
Cling­man, M., Burkhal­ter, K., Chap­lain, Ch. (2015), Replace­ment rates for hypo­thet­i­cal retired work­ers, Actu­ar­ial Note,
No. 2015.9, July 2015. Office of the Chief Actu­ary, Social Secu­rity Admin­is­tra­tion, Bal­ti­more, Mary­land.
Krug­man, P. (2015), Repub­li­cans against Retire­ment, “New York Times”, 17 August.
Mor­ris­sey, M. (2016), The State of Amer­i­can Retire­ment, Eco­nomic Pol­icy Insti­tute, Wash­ing­ton, DC.
National Acad­emy of Social Insur­ance (2015), Amer­i­cans make hard choices on Social Secu­rity: A sur­vey of trade-off analy­sis, na: https://www.nasi.org/research/2014/report-americans-make-hard-choices-social-security-survey-tr [dostęp 1.04.2016].
Page, B., Bar­tels, L., Sea­wright, J. (2013), Democ­racy and the Pol­icy Pref­er­ences of Wealthy Amer­i­cans, “Per­spec­tives in Pol­i­tics”, March, Vol. 11, No. 1, p. 51–73.
Whit­man, K., Schoffner, D. (2011), The Evo­lu­tion of Social Security’s Tax­able Max­i­mum, Pol­icy Brief No. 2011-02, Social Secu­rity Administration.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Maria A. Szczur (były prof. Akademii Finan­sów w Warsza­wie)
SYSTEM EMERYTALNY W KANADZIE: SUKCES DO NAŚLADOWANIA? (s. 17–27)
Podobieństwo Pol­ski i Kanady w niek­tórych aspek­tach ważnych z punktu widzenia funkcjonowa­nia sys­temu emery­tal­nego (m.in. odsetek osób w wieku popro­duk­cyjnym) zachęca do pod­ję­cia anal­izy możli­wości prze­niesienia na grunt pol­ski rozwiązań z powodze­niem stosowanych w tym kraju. Z drugiej strony między tymi gospo­dark­ami wys­tępują znaczące różnice, które nie pozwalają na proste przenosze­nie jego rozwiązań do Pol­ski. W artykule zaprezen­towano kanadyjski sys­tem emery­talny, przy czym szczególny nacisk położono na jego pub­liczną część.

Słowa kluc­zowe: Kanada, sys­tem emery­talny, zabez­piecze­nie społeczne

BIBLIOGRAFIA
Annual Report. Canada Pen­sion Plan 2011–2012 (2012), Gov­ern­ment of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPP.annual.report.eng%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].
Annual Report. Canada Pen­sion Plan 2012–2013 (2013), Gov­ern­ment of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPP_AR_MARS2014_E.pdf [dostęp 20.02.2016].
Annual Report. Canada Pen­sion Plan 2013–2014 (2014), Gov­ern­ment of Canada, Toronto file:///C:/Users/hp/Downloads/ CPPAnnualReport_E_FINAL%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].
Annual Report. Canada Pen­sion Plan 2014–2015 (2015), Gov­ern­ment of Canada, Toronto, file:///C:/Users/hp/Downloads/ 408_CPP_Annual_Report_B&W_EN2%20(1).pdf [dostęp 18.04.2016].Barr, N., Dia­mond, P. (2014), Reformy sys­temu emery­tal­nego. Krótki prze­wod­nik, PTE, Warszawa, Canada Pen­sion Plan and Old Age Secu­rity ben­e­fits amounts effec­tive Jan­u­ary 1 (2016), www.esdc.gc.ca [dostęp 20.04.2016].
CPP Invest­ment Board (2015), Peo­ple. Pur­pose. Per­for­mance. 2015 Annual Report, Toronto, http://www.cppib.com/content/ dam/cppib/Our%20Performance/Financial%20results/CPPIB%20F2015%20AR_ENG%20(May%2021,%202015).pdf [dostęp 18.04.2016].
CPP Invest­ment Board (2016), Peo­ple. Pur­pose. Per­for­mance. 2016 Annual Report, Canada, http://www.cppib.com/content/ dam/cppib/Our%20Performance/Financial%20results/CPPIB%20F2016%20Annual%20Report%20-%20ENGLISH%20(May%2019,%202016).pdf [dostęp 18.04.2016].
Guest, D. (1997), The Emer­gence of Social Secu­rity in Canada, UBC Press, Van­cou­ver.
KNF (2015), Indy­wid­u­alne konta emery­talne i indy­wid­u­alne konta zabez­pieczenia emery­tal­nego w I półroczu 2015, Warszawa.
KNF (2016), Infor­ma­cja doty­cząca pra­cown­iczych pro­gramów emery­tal­nych w 2015 r., Warszawa.
Lit­tle, B. (2008), Fix­ing The Future, Uni­ver­sity of Toronto Press, Toronto.
Makarenko, J. (2010), Canada Pen­sion Plan: Overview, His­tory and Debates, www.mapleleaf.com [dostęp 18.04.2016].
Marsh, L. (1943), Report on Social Secu­rity in Canada, https://www.researchgate.net/publication/ 274750983_Report_on_Social_Security_for_Canada_1943 [dostęp 18.04.2016].
Neren­berg, K. (2015), Trudeau’s finance min­is­ters and provin­cial col­leagues play Scrooge on pen­sion, www.rabble.ca [dostęp 20.02.2016].
OECD (2015a), Pen­sions At a Glance. OECD and G20 indi­ca­tors, Paris, http://www.oecd.org/publications/oecd-pensions-at-a-glance-19991363.htm [dostęp 18.04.2016].
OECD (2015b), Pen­sion Funds in Fig­ures, Paris, https://www.oecd.org/finance/Pension-funds-pre-data-2015.pdf.
OECD (2015c), Pen­sion Pol­icy Notes. Canada 2015, Paris, https://www.oecd.org/els/public-pensions/OECD-Pension-Policy-Notes-Canada.pdf [dostęp 18.04.2016].
Reg­is­tered pen­sion plans (RPPs) and mem­bers, by type of plan and sec­tor (Total pub­lic and pri­vate sec­tors), www.statcan.gc.ca [dostęp 18.04.2016].
Schilling­ton, R. (2016), An Analy­sis of the Eco­nomic Cir­cum­stances of Cana­dian Seniors, Broad­bent Insti­tute, Ottawa.
Ser­vice Canada (2014), The Old Age Secu­rity Pen­sion, http://www.servicecanada.gc.ca/fi-if/index.jsp?app=prfl&frm=isp3000 [dostęp 18.04.2016].
Steele, J., Wag­man, J. (2016), We wanted pen­sion chan ges, but OAS age wasn’t one of them, „The Globe and Mail” of March 19.
Uppal, S. (2016), Finan­cial Lit­er­acy and Retire­ment Plan­ning, Sta­tis­tics Canada.
Williams, M. (2015), Reform­ing Canada’s Pen­sion Sys­tem for Sus­tain­abil­ity, Franklin Tem­ple­ton Invest­ments, Toronto.
Willis Tow­ers Wat­son (2016), Global Pen­sion Assets Study 2016, https://www.willistowerswatson.com/en/insights/2016/02/ global-pensions-asset-study-2016 [dostęp 18.04.2016].
Young, J. (2012), The Short His­tor­i­cal Primer on Canada’s Old Age Secu­rity Debate, http://activehistory.ca/2012/11/a-short-historical-primer-on-canadas-old-age-security-debate/ [dostęp 18.04.2016].

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Krzysztof Hage­me­jer (dr, Hochschule Bonn-Rhein-Sigg, Bonn, Niemcy; Col­legium Civ­i­tas, Uni­w­er­sytet Warsza­wski)
ZABEZPIECZENIE DOCHODU NA STAROŚĆ W KRAJACH ROZWIJAJĄCYCH SIĘ (s. 27–32)
Pod­czas gdy europe­jskie debaty emery­talne sku­pi­ają się na dłu­goter­mi­nowej sta­bil­ności ist­nieją­cych sys­temów emery­tal­nych, w skali glob­al­nej głównym wyzwaniem jest ich niepełny zasięg. Tylko 30% świa­towej pop­u­lacji w wieku pro­duk­cyjnym wpłaca składki do dowol­nego sys­temu emery­tal­nego i tylko nieco ponad połowa osób starszych otrzy­muje jakiś rodzaj emery­tury lub innych świad­czeń wspar­cia dochodowego. Główne przy­czyny tej sytu­acji tkwią w rynku pracy, gdzie tylko sto­sunkowo mała część pop­u­lacji jest for­mal­nie zatrud­niona, w sposób, który poz­woliłby na skuteczną ochronę skład­kowego sys­temu emery­tal­nego. Artykuł pokazuje, że kraje, które zdołały znacznie rozsz­erzyć zasięg ochrony emery­tal­nej, osiągnęły to za pomocą tzw. emery­tur powszech­nych: nieskład­kowych i uni­w­er­sal­nych, zależnych od dochodów lub uprawnień do innych świad­czeń. Głównym wyzwaniem nieskład­kowych świad­czeń emery­tal­nych jest nie tyle ich zrównoważe­nie pod wzglę­dem kosztów świad­czeń, jako że ist­nieje szereg para­metrów poli­tyki, pozwala­ją­cych na kon­trolowanie wydatków na świad­czenia, a raczej zrównoważe­nie pod wzglę­dem zabez­pieczenia odpowied­niego finan­sowa­nia budże­towego. Wymaga to wdroże­nia mech­a­nizmów prawnych i budże­towych, które zapo­b­ie­gałyby samowoli i niesta­bil­ności poli­ty­cznej w przy­dziela­niu zasobów niezbęd­nych do sfi­nan­sowa­nia takich sys­temów emerytalnych.

Słowa kluc­zowe: emery­tury, zasięg sys­temu emery­tal­nego, kraje rozwi­ja­jące się

BIBLIOGRAFIA
Barr, N., Dia­mond, P. (2008), Reform­ing Pen­sions – Prin­ci­ples and Pol­icy Choices, Oxford Uni­ver­sity Press.
Bar­ri­en­tos, A., Lloyd-Sherlock, P. (2003), Non-contributory pen­sions and social pro­tec­tion, Issues in social pro­tec­tion series, Dis­cus­sion paper 12, ILO Social Pro­tec­tion Sec­tor, Geneva.
Bertra­nou, F., Grushka, C.O. (2002), The non-contributory pen­sion pro­gramme in Argentina: Assess­ing the impact on poverty reduc­tion, ESS Paper No. 5, ILO, Geneva.
Bertra­nou, F., van Gin­neken, W., Solorio, C. (2004), The impact of tax-financed pen­sions on poverty reduc­tion in Latin Amer­ica: Evi­dence from Argentina, Brazil, Chile, Costa Rica and Uruguay, “Inter­na­tional Social Secu­rity Review” (Geneva, ISSA), 57(4), pp. 3–18.
Durán-Valverde, F. (2002), Anti-poverty pro­grammes in Costa Rica: The non-contributory pen­sion scheme, ESS Paper No. 8, ILO, Geneva.
Gassmann, F., Behrendt, C. (2006), Cash ben­e­fits in low-income coun­tries: Sim­u­lat­ing the effects on poverty reduc­tion for Tan­za­nia and Sene­gal, Issues in social pro­tec­tion series, Dis­cus­sion paper 15, ILO Social Secu­rity Depart­ment, Geneva.
Hage­me­jer, K. (2009), Rights-based Approach to Social Secu­rity Cov­er­age Expan­sion, in: Holz­mann, R., Robalino, D.A. and Takayama, N. (eds.), Clos­ing the Cov­er­age Gap: the Role of Social Pen­sions and Other Retire­ment Income Trans­fers, World Bank: Wash­ing­ton, pp. 57–72.
Hel­pAge Inter­na­tional (2004), Age and secu­rity: How social pen­sions can deliver effec­tive aid to poor older peo­ple and their fam­i­lies, Lon­don.
Hel­pAge Inter­na­tional (2006), Why social pen­sions are needed now – Brief­ing on social pen­sions, na: http://www.globalaging.org/pension/world/2007/needed.pdf [dostęp 1.05.2016].
Holz­mann, R., Robalino, D.A. and Takayama, N., eds. (2009), Clos­ing the Cov­er­age Gap: the Role of Social Pen­sions and Other Retire­ment Income Trans­fers, World Bank, Wash­ing­ton.
Inter­na­tional Labour Office (2008a), Tan­za­nia: Social Pro­tec­tion Expen­di­ture and Per­for­mance Review and Social Bud­get, Social Secu­rity Depart­ment, Inter­na­tional Labour Office, Geneva, na: http://www.social-protection.org/gimi/gess/ ShowRessource.action?ressource.ressourceId=7452 [dostęp 1.05.2016].
Inter­na­tional Labour Office (2008b), Zam­bia: Social Pro­tec­tion Expen­di­ture and Per­for­mance Review and Social Bud­get, Social Secu­rity Depart­ment, Inter­na­tional Labour Office, Geneva, na: http://www.social-protection.org/gimi/gess/ ShowRessource.action?ressource.ressourceId=6350 [dostęp 1.05.2016].
Inter­na­tional Labour Office (2010), World Social Secu­rity Report 2010–2011, na: http://www.socialsecurityextension.org/ gimi/gess/ShowTheme.do?tid=1985 [dostęp 1.05.2016].
Inter­na­tional Labour Office (2014), World Social Pro­tec­tion report 2014–2015, na: http://www.socialsecurityextension.org/ gimi/gess/ShowTheme.action?th.themeId=3985 [dostęp 1.05.2016].
Kidd, S. (2015), Estab­lish­ing Com­pre­hen­sive National Old Age Pen­sion Sys­tems, KfW Devel­op­ment Bank, Mate­ri­als on Devel­op­ment Financ­ing No 8, na: http://www.developmentpathways.co.uk/resources/establishing-comprehensive-national-old-age-pension-systems-2/ [dostęp 1.05.2016].
Pala­cios, R. and Knox-Vydmanov, C. (2014), The Grow­ing Role of Social Pen­sions: His­tory, Tax­on­omy and Key Per­for­mance Indi­ca­tors, “Pub­lic Admin­is­tra­tion and Devel­op­ment”, Vol. 34, Issue 4, pp. 251–264.
Schle­berger, E. (2002), Namibia’s uni­ver­sal pen­sion scheme: Trends and chal­lenges, ESS Paper No. 6, ILO, Geneva.
Schwarzer, H., Querino, A.C. (2002), Non-contributory pen­sions in Brazil: The impact on poverty reduc­tion, ESS Paper No. 11, ILO, Geneva.
World Bank (1994), Avert­ing the Old-Age Cri­sis: Poli­cies to Pro­tect the Old and pro­mote Growth, Oxford Uni­ver­sity Press.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Pla­ton Tin­ios (prof., Uni­w­er­sytet w Pireusie, Grecja; Lon­don School of Eco­nom­ics, Wielka Bry­ta­nia)
EMERYTURY W KOREI POŁUDNIOWEJ: WRAŻENIA Z ZEWNĄTRZ (s. 33–39)
Połud­niowoko­re­ański sys­tem emery­talny jest państ­wowym, redys­try­bucyjnym sys­te­mem ubez­pieczeń społecznych, któremu w dużej mierze udało się uniknąć kluc­zowych prob­lemów powszech­nych gdzie indziej. Emery­tury państ­wowe pojaw­iły się na sce­nie sto­sunkowo późno – w roku 1988 – w gospo­darce zdomi­nowanej przez małe firmy rodzin­nych i rodzinny sys­tem opieki społecznej. Pomimo nad­wyżek finan­sowych, sys­tem przeszedł dwie poważne reformy ukierunk­owane na sta­bil­ność finan­sową w roku 1997 i 2007. Ostat­nie dyskusje zwracają również uwagę na adek­wat­ność świad­czeń i ubóstwo wśród osób starszych, oraz per­spek­tywę szy­bkiego starzenia się społeczeństwa. Korea połączyła finan­sowanie repar­ty­cyjne
z dużą finan­sową rez­erwą emery­talną – drugim co do wielkości państ­wowym fun­duszem na świecie – a jed­nocześnie stara się zachować jed­no­li­tość sys­temu przez stosowanie wspól­nych zasad.

Słowa kluc­zowe: Korea Połud­niowa, reforma sys­temu emery­tal­nego, fun­dusze emery­talne, starzenie

BIBLIOGRAFIA
Barr, N., Dia­mond, P.A. (2010), Pen­sion Reform: A short Guide, OUP Bloomberg Inc, 2014, Korea’s $400 Bil­lion Pen­sion Plans Hir­ing Spree for Push http://www.bloomberg.com/news/articles/2014–02-07/korea-s-400-billion-pension-plans-hiring-spree-for-push [dostęp 4.06.2016].
Bonoli, G., Shinkawa T. (2005), Pop­u­la­tion age­ing and the log­ics of pen­sion reform in West­ern Europe, East Asia and North Amer­ica, in: Bonoli, G. and Shinkawa T., Age­ing and Pen­sion Reform Around the World. Evi­dence from Eleven Coun­tries, Chel­tenham, Edward Elgar, str. 1–23.
CIA (2015), The World Fact­book, 2015 https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ ks.html [dostęp 4.06.2016].
Jung, I.-Y., Kim, H. (2015), Improv­ing the Long-term Sus­tain­abil­ity of Pen­sion Sys­tem in Korea: Focus­ing on the National Pen­sion Scheme, NPS inter­na­tional con­fer­ence, “The Long Term Sus­tain­abil­ity of Pub­lic Pen­sion”, Jeonju, Korea, 29–30 października.
Kim, Y.M., Kim, K.-S. (2005), Pen­sion Reform in Korea: Con­flict between social sol­i­dar­ity and long-term finan­cial sus­tain­abil­ity, in: Bonoli, G. and Shinkawa, T., Age­ing and Pen­sion Reform Around the World. Evi­dence from Eleven Coun­tries, Chel­tenham, Edward Elgar, str. 208–229.
National Pen­sion Scheme Devel­op­ment Com­mit­tee (NPSDC) (2013), 2013 National Pen­sion Long-Term Actu­ar­ial Pro­jec­tion: Mea­sures to Improve the National Pen­sion Scheme, NPSDC, Seoul.
OECD (2016), Pen­sion spend­ing (indi­ca­tor), na: 10.1787/a041f4ef-en [dostęp 14.02.2016].
OECD (2015), ‘Korea’ Pen­sions at a Glance 2015: OECD and G20 Indi­ca­tors, OECD pub­lish­ing Paris.
Panageas, Tin­ios, P. (2016), “Pen­sions: Arrest­ing a race to the bot­tom”. In Reform­ing the Greek Econ­omy, edited by C. Meghir, Ch. Pis­sarides, D. Vayanos, N. Vet­tas, MIT Press forth­com­ing.
Tin­ios, P. (2015), Pen­sion Reform and the Greek cri­sis: A tale of ret­ro­spec­tive exter­nally imposed reform, NPS inter­na­tional con­fer­ence, The Long Term Sus­tain­abil­ity of Pub­lic Pen­sion’, Jeonju, Korea, 29–30 października.
Tow­ers Wat­son (2015), The world’s 300 largest pen­sion funds – year end 2014, https://www.towerswatson.com/en/Insights/ IC-Types/Survey-Research-Results/2015/09/The-worlds-300-largest-pension-funds-year-end-2014 [dostęp 4.06.2016].
US Social Secu­rity Admin­is­tra­tion (2015), Social Secu­rity Pro­grams around the World: Asia and the Pacific, 2014, https://www.ssa.gov/policy/docs/progdesc/ssptw/2014–2015/asia/ [dostęp 4.06.2016].

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki o poli­tyce pub­licznej, poli­tyka społeczna

Wang Wei (Szkoła Admin­is­tracji Pub­licznej, Uni­w­er­sytet Południowo-Zachodni, Xi’an, Chiny)
Zhang Yinghua (Cen­trum Między­nar­o­dowych Ubez­pieczeń Społecznych, Chińska Akademia Nauk Społecznych, Bei­jin, Chiny)
CHIŃSKI SYSTEM EMERYTALNY: TRZY PODSYSTEMY I ICH STATUS (s. 40–43)
Chiński sys­tem emery­talny składa się z trzech podsys­temów: pod­sta­wowego sys­temu emery­tal­nego pra­cown­ików miejs­kich, obe­j­mu­jącego zatrud­nionych  i samoza­trud­nionych, sys­tem emery­talny mieszkańców miast i wsi, obe­j­mu­jący również bezro­bot­nych oraz sys­tem emery­talny admin­is­tracji państ­wowej i insty­tucji pub­licznych, obe­j­mu­jący pra­cown­ików sek­tora pub­licznego. Całkow­ity zasięg sys­temów wynosi ponad 900 mln ludzi. Te trzy podsys­temy różnią się pod wzglę­dem sposobu naby­wa­nia uprawnień, wysokości składki i poziomu świad­czeń. Obec­nie główne prob­lemy chińskiego sys­temu emery­tal­nego to puste konta indy­wid­u­alne, niedostate­czny rozwój emery­tur pra­cown­iczych w przed­siębiorstwach i depozytów indy­wid­u­al­nych ubez­pieczeń na życie.

Słowa kluc­zowe: chiński sys­tem emery­talny, pod­sta­wowy pra­cown­iczy sys­tem emery­talny, sys­tem emery­talny organów rzą­dowych i insty­tucji pub­licznych, ramy instytucjonalne

BIBLIOGRAFIA
Chiński biule­tyn statysty­czny kadr i ubez­pieczeń społecznych (2014), http://www.mohrss.gov.cn/SYrlzyhshbzb/ dongtaixinwen/buneiyaowen/ 201505/t20150528_162040.htm [dostęp: 17-02-2016 09:33 UTC].
Shuguang S., Chen W. (2013), The China pen­sion sys­tem under Aging: Chal­lenges and Choices, “The­o­ret­i­cal Ref­er­ence”, Nr 11, str. 7–11.
Yinghua Z. (2015), The notional account reform of Organs and Insti­tu­tions Pension-Design and Sus­tain­abil­ity, “Devel­op­ment and Research”, Nr 3, str. 7–11.
Bing­wen Z. (2015), China Pen­sion Devel­op­ment Report 2015, Eco­nomic Man­age­ment Press, pub­lished in Decem­ber.
Bing­wen Z. (2016a), The top-level design of the third pil­lar pen­sion insur­ance: the role of tax­a­tion and its far-reaching sig­nif­i­cance, “Chi­nese Acad­emy of Social Secu­rity Lab­o­ra­tory”, Nr 031.
Bing­wen, Z. (2016b), The expan­sion of com­mer­cial insur­ance, pen­sion sys­tem is more secure, “Chi­nese Labor and Social Secu­rity”, Vol. 1, Nr 15, str. 3.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu:
poli­tyka społeczna, socjologia


Social Pol­icy
Table of Con­tents No 11–12/2016

OLD-AGE PENSION SYSTEMS OUTSIDE EUROPE

NOTE FROM THE EDITOR OF THIS ISSUE  – Zofia Czepulis-Rutkowska
TRENDS OF PENSION SYSTEMS IN EUROPE Zofia Czepulis-Rutkowska
REFORMING PENSIONS IN CHILENicholas Barr, Peter Dia­mond
THE US PUBLIC PENSION SYSTEM IN PRESIDENTIAL CAMPAIGN DISCOURSE, 2016 – Elaine Fultz, John Fran­cis
THE PENSION SYSTEM IN CANADA: A SUCCESS TO FOLLOW? – Maria A. Szczur
INCOME SECURITY FOR THE ELDERLY IN DEVELOPING COUNTRIES Krzysztof Hage­me­jer
SOUTH KOREAN PENSIONS: IMPRESSIONS FROM A DISTANCEPla­ton Tin­ios
CHINA PENSION SYSTEM: THREE SUB-SYSTEMS AND THEIR STATUSWang Wei, Zhang Yinghua

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY  

Zofia Czepulis-Rutkowska (PhD, Insti­tute of Labour and Social Stud­ies)
NOTE FROM THE EDITOR OF THIS ISSUE (p. 1)
We are pleased to present this issue devoted to pen­sion schemes out­side of the Euro­pean Union. We have selected this sub­ject because we feel that in a sit­u­a­tion char­ac­ter­ized by an increase in glob­al­iza­tion and a strength­en­ing of inter­na­tional inter­de­pen­dence – includ­ing the field of social insti­tu­tions – it is impor­tant to look beyond our own coun­try and the Euro­pean Union (of which Poland is a mem­ber) and to exam­ine the prob­lems and solu­tions applied in other coun­tries which often func­tion under com­pletely dif­fer­ent socio-economic con­di­tions than Poland. This exam­i­na­tion is two-fold: cognitive-scientific; and prac­ti­cal, the lat­ter serv­ing as a point of ref­er­ence for debates and reforms cur­rently con­ducted in Poland.
The issue con­tains arti­cles deal­ing with a lim­ited num­ber of coun­tries; an attempt, how­ever, has been made to take into account diverse eco­nomic sit­u­a­tions, prob­lems and solu­tions. Included amongst the coun­tries exam­ined here are the most devel­oped, such as the USA and Canada; coun­tries with aver­age incomes, such as Chile and Korea; as well as a state of par­tic­u­lar impor­tance due to, among oth­ers, its demo­graph­ics – China. The issue also con­tains an arti­cle review­ing the ques­tion of old age income secu­rity in coun­tries with a low income. The col­lec­tion of texts we have pre­pared is far from exhaus­tive with regard to the sub­ject of pen­sion sys­tems and old age income secu­rity.
The arti­cles in this issue present a vari­ety of approaches, and focus on slightly dif­fer­ent aspects of insti­tu­tions and their reforms. The arti­cle devoted to the pen­sion sys­tem in Chile, to the suc­ces­sive reforms under­taken there and to pos­si­ble solu­tions for the future, has been writ­ten by N. Barr and P. Dia­mond, who have par­tic­i­pated as advis­ers in the reform process in Chile and who have an in-depth knowl­edge of the changes tak­ing place there. It should also be added that some coun­tries and their retire­ment solu­tions, such as Chile, have already been used as a point of ref­er­ence in the ongo­ing debate over the pen­sion sys­tem in Poland. We there­fore believe that it is essen­tial to recon­sider the process of reforms in Chile, upon which the 1999 reform in Poland was mod­elled.
The arti­cle analysing the pen­sion sys­tem in the United States focuses on the polit­i­cal debate  on the sub­ject of old age secu­rity. It appears that this dimen­sion is not suf­fi­ciently present in the Pol­ish analy­ses, and yet it is extremely sig­nif­i­cant for what­ever solu­tions will ulti­mately be adopted. First, it is evi­dently extremely dif­fi­cult to reduce the exist­ing pub­lic pen­sion sys­tems which enjoy a wide­spread pub­lic sup­port, even in coun­tries such as the US, where the dom­i­nant ide­ol­ogy sup­ports mar­ket solu­tions. As a result, it would appear that those Euro­pean coun­tries which are attempt­ing to restrict the scope or level of retire­ment ben­e­fits should expect to encounter con­sid­er­able pub­lic resis­tance when the effects of such deci­sions begin to make them­selves felt. The arti­cle by E. Fultz and J. Fran­cis demon­strates that in approach­ing a reform of this kind, one can­not be lim­ited just to an eco­nomic analy­sis; one should also take into account the pub­lic debate and its polit­i­cal and ide­o­log­i­cal back­grounds.
The arti­cle on Canada is impor­tant because the pen­sion sys­tem of this coun­try has often been cited in the Pol­ish debate as a pos­si­ble model to be fol­lowed. A care­ful read­ing of the text shows that the knowl­edge of the Cana­dian sys­tem, espe­cially on the part of the media, is quite super­fi­cial and pre­sented in frag­ments taken out of con­text. It is our hope, there­fore, that the text by M. Szczur will boost the accu­racy of knowl­edge about the Cana­dian pen­sion sys­tem.
The text on the Korean pen­sion sys­tem was largely inspired by the author’s par­tic­i­pa­tion in a con­fer­ence in Korea, and by the expe­ri­ence of pen­sion reforms in Greece, the author ‘s home­land. P. Tin­ios dis­cusses the Korean pen­sion sys­tem and the reforms taken as hav­ing been much more pru­dently imple­mented than in Greece. It is, hence, to some extent  a com­par­a­tive treat­ment, incor­po­rat­ing the author’s clearly for­mu­lated opin­ions.
The arti­cle by Wang Wei and Zhang Yinghua present the rel­a­tively new pen­sion sys­tem in China, its evo­lu­tion, cur­rent prob­lems and reform trends.
The com­pre­hen­sive arti­cle by K. Hage­me­jer on old age income secu­rity in low income coun­tries indi­cates – in  a way sim­i­lar to the text on the Chi­nese sys­tem – the per­spec­tive of those coun­tries in which income secu­rity, includ­ing old age pen­sions, has been rel­a­tively recently insti­tuted. Many of these coun­tries have not expe­ri­enced the process of pop­u­la­tion aging, but they are nev­er­the­less so poor that the prospect of pro­vid­ing any income secu­rity poses a seri­ous prob­lem. The author indi­cates a vari­ety of solu­tions and dilem­mas rel­e­vant to low-income coun­tries, and makes the remark­ably inter­est­ing point of demon­strat­ing that ben­e­fits for the elderly in prac­tice often play the role of sav­ing ben­e­fi­cia­ries’ fam­i­lies from poverty. As such, the arti­cle offers an insight into the broader con­text in which social pen­sion sys­tems func­tion.
The theme of this issue is intro­duced by a con­cise arti­cle on the pen­sion sys­tems in selected Euro­pean coun­tries and Euro­pean Union pol­icy, thus set­ting the scene for our exam­i­na­tion of the solu­tions and prob­lems beyond Europe.

Zofia Czepulis-Rutkowska (PhD, Insti­tute of Labour and Social Stud­ies)
TRENDS OF PENSION SYSTEMS IN EUROPE (p. 2–3)
A debate on pen­sion sys­tems and reforms is going on in Euro­pean coun­tries for recent decades. The impor­tant fac­tors affect­ing the oper­a­tion of pen­sion sys­tems include: pop­u­la­tion aging, changes in struc­ture of the econ­omy, labour mar­ket activ­ity of women and increase in glob­al­iza­tion. The main chal­lenges for pen­sion sys­tems reform are: secur­ing the ade­quacy of the ben­e­fits and the finan­cial sus­tain­abil­ity of pen­sion sys­tems. The arti­cle is pre­sent­ing the main trends in reform­ing pen­sion sys­tems in selected coun­tries, Poland among them.

Key­words: pen­sion sys­tem, reforms, trends, Europe

Nicholas Barr (Pro­fes­sor, Lon­don School of Eco­nom­ics, United King­dom)
Peter Dia­mond (Pro­fes­sor, Mass­a­chu­setts Insti­tute of Tech­nol­ogy, USA; Lon­don School of Eco­nom­ics, United King­dom)
REFORMING PENSIONS IN CHILE (p. 4–9)
This paper argues that expe­ri­ence in Chile demon­strates (a) prob­lems with fully-funded defined-contribution indi­vid­ual accounts that were both pre­dictable and pre­dicted, and (b) a mostly ratio­nal evo­lu­tion­ary approach to address­ing those prob­lems. Sec­tion 2 briefly out­lines the 1981 sys­tem and its prob­lems. Sec­tion 3 dis­cusses strate­gic reform in 2008 which addressed some of those prob­lems. Sec­tion 4 – the main focus of the paper – dis­cusses the unfin­ished busi­ness left by the 2008 reforms and sets out the main pro­pos­als of the 2015 Bravo Com­mis­sion, includ­ing its 58 spe­cific pro­pos­als, which com­manded major­ity sup­port from the Com­mis­sion­ers, and its three very dif­fer­ent Global Pro­pos­als, about organ­is­ing and financ­ing the sys­tem, which are highly controversial.

Key­words: Chile, pen­sion sys­tem, strate­gic reform, organ­is­ing and financ­ing the sys­tem

Elaine Fultz (JMF Research Asso­ciates, Philadel­phia, USA)
John Fran­cis (JMF Research Asso­ciates, Philadel­phia, USA)
THE US PUBLIC PENSION SYSTEM IN PRESIDENTIAL CAMPAIGN DISCOURSE, 2016 (p. 9–17)
This paper exam­ines the US pub­lic pen­sion sys­tem – its cur­rent sta­tus, achieve­ments, prob­lems and pos­si­ble futures – through the prism of the 2016 Pres­i­den­tial cam­paign. Its main source of infor­ma­tion is polit­i­cal dis­course dur­ing state pri­mary elec­tions and cau­cuses held by the Demo­c­ra­tic and Repub­li­can par­ties in the months pre­ced­ing their nom­i­na­tion of Pres­i­den­tial can­di­dates. These events cre­ate a lively mar­ket­place of ideas in which con­tenders for their party’s nom­i­na­tion com­pete for the sup­port of vot­ers, orga­ni­za­tions, and donors, who in turn seek to influ­ence the con­tenders’ plat­forms. In this elec­tion year, the range of con­tender posi­tions on pub­lic pen­sions is unusu­ally wide and they have assigned dif­fer­ent pri­or­i­ties to improv­ing pen­sion ade­quacy, restruc­tur­ing the sys­tem to address new needs, estab­lish­ing long-term finan­cial bal­ance, and who should bear the cost of the lat­ter. The paper exam­ines their dis­course in three parts. Fol­low­ing the intro­duc­tion, part I describes the US pub­lic pen­sion sys­tem and Amer­i­cans’ atti­tudes toward it. Part II presents the con­tenders’ posi­tions on pen­sions, includ­ing those to improve, main­tain, and cut ben­e­fits. Included here is dis­cus­sion of their approaches to pen­sion finance as well. Part III high­lights pat­terns in the con­tenders’ views, con­sid­ers how they would alter US pen­sion prin­ci­ples and prac­tices, and ends with some thoughts on pol­i­cy­mak­ing after the election.

Key­words: US pub­lic pen­sion sys­tem, achieve­ments, pos­si­ble futures, prob­lems, pres­i­den­tial cam­paign dis­course

Maria A. Szczur (for­mer Pro­fes­sor, The War­saw Acad­emy of Finance)
THE PENSION SYSTEM IN CANADA: A SUCCESS TO FOLLOW? (p. 17–27)
The sim­i­lar­ity between Poland and Canada, in such aspects as are impor­tant from the point of view of the pen­sion sys­tem (includ­ing the per­cent­age of peo­ple at post-productive age) encour­ages to under­take an analy­sis of the pos­si­bil­ity of trans­pos­ing into Poland the solu­tions suc­cess­fully applied in the other coun­try. On the other hand, there are sig­nif­i­cant dif­fer­ences between the two economies, which do not allow for a sim­ple trans­fer of the Cana­dian solu­tions to Poland. The paper presents the Cana­dian pen­sion sys­tem, with a par­tic­u­lar empha­sis on its pub­lic part.

Key­words: Canada, pen­sion sys­tem, social secu­rity

Krzysztof Hage­me­jer (PhD, Hochschule Bonn-Rhein-Sigg, Bonn, Ger­many, Col­legium Civ­i­tas, Uni­ver­sity of War­saw, Poland)
INCOME SECURITY FOR THE ELDERLY IN DEVELOPING COUNTRIES (p. 27–32)
While Euro­pean pen­sion debates focus on long-term sus­tain­abil­ity of exist­ing pen­sion sys­tems, glob­ally the major chal­lenge is the lack cov­er­age. Only 30% of the world’s work­ing age pop­u­la­tion con­tributes to any pen­sion scheme and only slightly more than half of the worlds elderly receive any type of pen­sions or other income sup­port ben­e­fits. Main rea­sons of this sit­u­a­tion are at the labour mar­kets where only rel­a­tively small por­tions of the pop­u­la­tion are in for­mal employ­ment which would allow achiev­ing effec­tive cov­er­age by con­trib­u­tory pen­sion schemes. Paper shows that coun­tries which achieved sig­nif­i­cant expan­sion of cov­er­age did it through non-contributory, so-called social pen­sions – uni­ver­sal, means-tested or pension-tested. The main chal­lenge of non-contributory pen­sions ben­e­fits is not their sus­tain­abil­ity in terms of ben­e­fit costs as there is a num­ber of pol­icy para­me­ters allow­ing to con­trol ben­e­fit expen­di­ture, but sus­tain­abil­ity in terms of secur­ing ade­quate bud­getary fund­ing. It requires imple­ment­ing legal and bud­get­ing mech­a­nisms which would pre­vent dis­cre­tion and polit­i­cal volatil­ity in allo­cat­ing resources nec­es­sary to fund such pen­sion schemes.

Key­words: pen­sions, cov­er­age, devel­op­ing countries

Pla­ton Tin­ios (Pro­fes­sor, Uni­ver­sity of Piraeus, Greece; Lon­don School of Eco­nom­ics, United King­dom)
SOUTH KOREAN PENSIONS: IMPRESSIONS FROM A DISTANCE (p. 33–39)
The South Korean pen­sion sys­tem is a state-run PAYG social insur­ance sys­tem that has largely man­aged to avoid key prob­lems com­mon else­where. Gen­eral state pen­sions arrived on the scene rel­a­tively late – in 1988 – in an econ­omy dom­i­nated by small fam­ily firms and a famil­ial social pro­tec­tion sys­tem. Despite finan­cial sur­pluses, the sys­tem under­went two major reforms focused on sus­tain­abil­ity, in 1997 and 2007. Recent dis­cus­sions also high­light ade­quacy and old age poverty, with the prospect of rapid pop­u­la­tion age­ing. Korea has com­bined PAYG finance with a large pen­sion reserve – the sec­ond largest sov­er­eign fund in the world – whilst also man­ag­ing to pre­serve the unity of the sys­tem by apply­ing com­mon rules.

Key­words: South Korea, Pen­sion reform, pen­sion funds, age­ing

Wang Wei (Pub­lic Admin­is­tra­tion School, North­west­ern Uni­ver­sity, Xi’an, China)
Zhang Yinghua (Cen­tre for Inter­na­tional Social Secu­rity, Chi­nese Acad­emy
of Social Sci­ences, Bei­jing, China)
CHINA PENSION SYSTEM: THREE SUB-SYSTEMS AND THEIR STATUS (p. 40–43)
China pen­sion sys­tem includes three sub-systems: the Urban Employ­ees’ Basic Pen­sion Sys­tem cov­er­ing employ­ees and the self-employed, Urban and Rural Res­i­dents Basic Pen­sion Sys­tem cov­er­ing the res­i­dents who are under­em­ployed, the Gov­ern­ment Organs and Pub­lic Insti­tu­tions Pen­sion Sys­tem cov­er­ing the employ­ees in pub­lic sec­tors. The over­all cov­er­age is more than 900 mil­lion peo­ple. The three sub-systems dif­fer in terms of insur­ance qual­i­fi­ca­tion, pay­ment rate and ben­e­fit lev­els. At present, the main prob­lems of the Chi­nese pen­sion sys­tem lies in empty oper­a­tion for indi­vid­ual accounts and inad­e­quate devel­op­ment of enter­prise annu­ity and indi­vid­ual deposit life insurance.

Key­words: China pen­sion sys­tem, employ­ees basic pen­sion sys­tem, gov­ern­ment organs and pub­lic insti­tu­tions pen­sion sys­tem, insti­tu­tional framework

Prze­jdź do Spisu Treści

« powrót