Nr 9 (438) 2010

Spis treści nr 9/2010

Table of Contents


Numer monotem­aty­czny
2010 Europe­jski Rok Walki z Ubóst­wem i Wyk­lucze­niem Społecznym

OD REDAKTORA NUMERU - Stanisława Goli­nowska

UNIJNA STRATEGIA INTEGRACJI SPOŁECZNEJ - Maciej Żukowski
POLITYKA WOBEC UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO W POLSCE W MINIONYM DWUDZIESTOLECIUStanisława Goli­nowska
ZASIŁKI RODZINNE JAKOODRZUCONEDZIEDZICTWO KOMUNISTYCZNEGO WELFARE STATE W POLSCETomasz Inglot
ZMIANY KONCEPCJI UBÓSTWA A PRAKTYKA POMIARUIrena Top­ińska
AKTYWNA POLITYKA RYNKU PRACY NA SZCZEBLACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGOSPOSÓB NA ZWALCZANIE UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO - Anna Ruzik
WYKLUCZENIE SPOŁECZNE A SZARA STREFA W GOSPODARCEMarek Bed­narski

ZASPOKAJANIE POTRZEB MIESZKANIOWYCH OSÓB ZMARGINALIZOWANYCH EKONOMICZNIE NA PRZYKŁADZIE POZNANIAAndrzej Przymeński
O NIERÓWNOŚCIACH W KORZYSTANIU Z USŁUG OCHRONY ZDROWIA ZE WZGLĘDU NA WYKSZTAŁCENIE – Agnieszka Sowa
DOŻYWIANIE DZIECI Stanisława Goli­nowska z udzi­ałem Dominiki Sochy
O PROFILAKTYCE W POMOCY SPOŁECZNEJ – Joanna Staręga-Piasek
ZACHOWANIA FINANSOWE A PODATNOŚĆ NA UBÓSTWO GOSPODARSTW DOMOWYCH O NISKICH DOCHODACH W WARUNKACH TRANSFORMACJIMichał Matul
ABSOLUTNE MINIMUM ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – Krzysztof Hage­me­jer
POLITYKI ZWALCZAJĄCE SPOŁECZNE WYKLUCZENIE W WIELKIEJ BRYTANIIEwa Ślęzak

NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Numer monotem­aty­czny 2010 Europe­jski Rok Walki z Ubóst­wem i Wyk­lucze­niem Społecznym

Stanisława Goli­nowska
Od redak­tora numeru
Mimo że bezpośredni asumpt do przy­go­towa­nia numeru poświę­conego poli­tyce wobec ubóstwa związany jest z ogłosze­niem 2010 roku Europe­jskim Rok­iem Walki z Ubóst­wem i Wyk­lucze­niem Społecznym, to decyzja Kolegium Redak­cyjnego uwzględ­ni­ała także trady­cję pisma w sys­tem­aty­cznym infor­mowa­niu Czytel­ników o wynikach badań na temat trud­nych warunków życia ludzi i pode­j­mowanych dzi­ała­ni­ach w zakre­sie ich wspiera­nia i popraw­ia­nia szans na lep­szy los. Biorąc pod uwagę fakt, że obchody tego roku będą źródłem inic­jatyw także innych eksper­c­kich i poli­ty­cznych środowisk w orga­ni­zowa­niu spec­jal­nych pub­likacji i kon­fer­encji poświę­conych prob­le­mom ubóstwa i wyk­luczenia społecznego, postanowiono wybrać jeden z aspek­tów zagad­nienia i skon­cen­trować się nie tyle na anal­izie samego prob­lemu, co na radze­niu sobie z nim. Zapro­ponowal­iśmy numer pisma poświę­cony rozważan­iom o kon­cepc­jach i poli­tykach zwal­cza­nia ubóstwa, prowad­zonych na różnych szczeblach dzi­ałal­ności pub­licznej: europe­jskim, nar­o­dowym, samorządów tery­to­ri­al­nych oraz przez różne insty­tucje, a także indy­wid­u­al­nie (strate­gie radzenia sobie z biedą). Akcent na pol­icy nie oznacza byna­jm­niej, że pominięte zostały bada­nia o zjawiskach tzw. nowej biedy, ale głównie z próbą oceny różnych sposobów inter­wencji. Treść numeru stanowi w pewnej mierze kon­tynu­ację badań i zain­tere­sowań pra­cown­ików i współpra­cown­ików IPiSS, będą­cych wynikiem wielo­let­niego pro­jektu Pol­ska bieda. Ostatni etap – Pol­ska bieda III – kończył się anal­izami dochodzą­cymi do 2005 r. Zeszyt ten, pode­j­mu­jący zagad­nienia w dłuższym hory­zon­cie, można zatem potrak­tować jako wstęp do kole­jnego etapu – Pol­ska bieda IV. W prezen­towanym numerze mamy trzy grupy artykułów. Pier­wsza doty­czy opisu oraz oceny prze­biegu poli­tyki społecznej wobec ubóstwa w cza­sie. Iden­ty­fikuje różne etapy zmian w poli­tyce i odpowiada­jące im instru­menty. Numer rozpoczyna tekst Macieja Żukowskiego o europe­jskiej strate­gii inte­gracji społecznej, zwanej strate­gią inkluzji, która jako część Agendy Soc­jal­nej 2000 związanej ze Strate­gią Lizbońską wyz­naczyła europe­jską poli­tykę społeczną wobec ubóstwa w ostat­niej dekadzie. Kole­jny tekst anal­izuje tę poli­tykę w Polsce w okre­sie dłuższym: w dwudziestole­ciu (1990–2010). W jeszcze dłuższym cza­sie roz­pa­try­wana jest poli­tyka rodzinna, a właś­ci­wie jej zasad­nicze i klasy­czne instru­menty, a głównie zasiłek rodzinny. Zmi­any pomi­aru ubóstwa, ze wskazaniem pod­staw teo­re­ty­cznych oraz kom­p­likacji analiz wielowymi­arowych, stanowią treść kole­jnego, ewolucyjnego artykułu tej grupy. Druga grupa artykułów zaj­muje się poli­tykami i zjawiskami w rożnych obszarach warunków życia lud­ności o nis­kich dochodach czy innych cechach, decy­du­ją­cych o podat­ności na ubóstwo. Dwa artykuły poświę­cone są rynkowi pracy. Z jed­nej strony zaprezen­towane zostały nowe poli­tyki rynku pracy, prowad­zone przez samorządy powia­towe zori­en­towane na osoby o niskiej zatrud­nial­ności, bezro­bot­nych dłu­gookre­sowych, którzy w części korzys­tają już ze zdefin­iowanych usta­wowo rozwiązań przed­siębior­c­zości społecznej. Z drugiej strony przed­staw­iona została anal­iza szarej strefy zatrud­nienia i poli­tyki prowad­zonej w celu jej ograniczenia w kon­tekś­cie sytu­acji osób wyk­luc­zonych, żyją­cych w jej niele­gal­nych czy półle­gal­nych struk­tu­rach. W kole­jnym artykule zna­jdziemy ocenę poli­tyki mieszkan­iowej konkret­nego samorządu lokalnego (Poz­na­nia) w odniesie­niu do osób ubogich i bez­dom­nych. Poli­tyka doży­wia­nia została przed­staw­iona na przykładzie pro­gramów rzą­dowych, które od 1996 r. wspier­ają dzi­ałal­ność samorządów. Poli­tyka ochrony zdrowia została zaprezen­towana na przykładzie statystyki korzys­ta­nia z usług opieki zdrowot­nej, oce­nionej na pod­stawie mod­e­lowej anal­izy uwzględ­ni­a­jącej m.in. zmi­enną wyk­sz­tałce­nie. Anal­iza kon­cepcji funkcjonowa­nia pomocy społecznej z punktu widzenia odpowiedzi na pytanie o prewen­cyjne jej dzi­ała­nia kończy grupę artykułów “branżowych”. Trze­cia grupę stanowią artykuły z odniesieni­ami między­nar­o­dowymi. Nowym obszarem anal­izy na pol­skim grun­cie charak­teryzuje się tekst poświę­cony finan­sowym zachowan­iom bied­nych gospo­darstw domowych. Tekst ten jest szczegól­nie intere­su­jący w kon­tekś­cie przy­czyn i skutków glob­al­nego kryzysu finan­sowego, a szczegól­nie poli­tyki prowad­zonej przez insty­tucje kredy­towe. Kole­jny artykuł z tej grupy nie odnosi się bezpośred­nio do pol­skiej poli­tyki społecznej. Poświę­cony jest gwarancjom abso­lut­nego zabez­pieczenia społecznego pos­tu­lowanych przez MOP w kra­jach o nis­kich dochodach, które obe­j­mują: dostęp­ność niezbęd­nych usług zapew­ni­anej opieki zdrowot­nej, bez­pieczeństwo dochodowe dzieci i ich dostęp do oświaty, zabez­piecze­nie osób starszych i niepełnosprawnych oraz ochronę soc­jalną osób bezro­bot­nych i wspar­cie ich w pode­j­mowa­niu dzi­ałań akty­wiz­u­ją­cych. Warto pamię­tać o tych gwaranc­jach, które nie zawsze trak­towane są jako min­i­malne nawet w kra­jach europe­js­kich. Ostatni tekst między­nar­o­dowy doty­czy poli­tyki wobec ubóstwa w Wielkiej Bry­tanii w okre­sie rządów Tony Blaira. Bada­nia nad ubóst­wem w Wielkiej Bry­tanii, których trady­cja i sze­roki zakres nie mają sobie równych w innych kra­jach, zawsze budzą zain­tere­sowanie. Mimo że jeden z raportów pro­jektu Pol­ska bieda III, przed­stawia tę poli­tykę w sposób rozbu­dowany, prezen­towany tu artykuł uzu­peł­nia niek­tóre jej ele­menty. Autorka sto­suje poję­cie wyk­luczenia społecznego, a nie ubóstwa, co nie należy do trady­cji ang­iel­skiej, lecz jest znakiem wpływu UE na poli­tykę rządu Tony Blaira. Można postawić pytanie, czy ta poli­tyka to epi­zod w his­torii poli­tyki wobec ubóstwa Wielkiej Bry­tanii, czy raczej kole­jny jej etap, kon­tyn­uowany także w nowej dekadzie i pod nowymi rzą­dami, cho­ciaż zapewne inaczej.

 


Social Pol­icy

2010 Euro­pean Year for Com­bat­ing Poverty and Social Exclu­sion
Table of Con­tents No 9 (438), 2010


FROM EDITORStanisława Goli­nowska

EU SOCIAL INCLUSION STRATEGYMaciej Żukowski
TWENTY YEARS OF POVERTY RESEARCH AND POLICY IN POLANDStanisława Goli­nowska
FAMILY ALLOWANCES ASREJECTEDHERITAGE OF THE COMMUNIST WELFARE STATE IN POLANDTomasz Inglot
DYNAMICS OF THEIDEA OF POVERTY AND MEASUREMENT PRACTICESIrena Top­ińska
ALMP AT THE LOCAL LEVELS — A WAY TO COMBAT POVERTY AND SOCIAL EXCLUSIONAnna Ruzik
SOCIAL EXCLUSION A GREY ECONOMYMarek Bed­narski
MEETING HOUSING NEEDS OF THE ECONOMICALLY MARGINAL PEOPLE I N POZNAŃ - Andrzej Przymeński
ON EDUCATIONAL INEQUALITIES IN MEDICAL SERVICES UTILIZATIONAgnieszka Sowa
ADDITIONAL CHILD NUTRITIONStanisława Goli­nowska with  Dominika Socha
PREVENTION IN SOCIAL ASSISTANCEJoanna Staręga-Piasek
POOR HOUSEHOLDS MONEY MANAGEMENT IN TRANSITORY POLANDMichał Matul
SOCIAL PROTECTION FLOORKrzysztof Hage­me­jer
POLICIES COPING WITH SOCIAL EXCLUSION IN GREAT BRITAINEwa Ślęzak

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY

We rec­om­mend the papers

 

Maciej Żukowski
EU SOCIAL INCLUSION STRATEGY

In 2000 Euro­pean Union launched the social inclu­sion strat­egy, a strat­egy to com­bat poverty and social exclu­sion. In 2005 it became a part of a broader social pro­tec­tion and social inclu­sion process. The strat­egy has fallen short of expec­ta­tions as the scale of social exclu­sion in the EU did not decrease. The weak­ness of the strat­egy has been its method, which how­ever has been imple­mented as a result of lack­ing EU social pol­icy com­pe­ten­cies. On the other hand, poverty and social exclu­sion have appeared on the cen­tral EU agenda for the first time, and knowl­edge about and aware­ness of the prob­lem have risen. As a result, pro­mot­ing social inclu­sion has been included into the newly adopted strat­egy “Europe 2020″ among its cen­tral targets.

Stanisława Goli­nowska
TWENTY YEARS OF POVERTY RESEARCH AND POLICY IN POLAND

The aim of the arti­cle is to present the evo­lu­tion of the deci­sion con­cepts and ten­den­cies in social pol­icy towards poverty and social exclu­sion dur­ing past 20 years; the period of great polit­i­cal sys­tem and eco­nomic changes and acces­sion to the Euro­pean com­mu­nity. The delib­er­a­tions con­cern the expla­na­tion of dif­fi­culty with iden­ti­fi­ca­tion of the poverty prob­lem and social exclu­sion, reac­tive char­ac­ter of the pol­icy used and its var­i­ous lim­i­ta­tions: ide­o­log­i­cal, finan­cial — eco­nomic and polit­i­cal. The changes in form­ing the poverty and its main causes are also pre­sented: from the poverty caused by the sys­tem changes and indus­try restruc­tur­ing and agri­cul­ture to the poverty of smaller scope, but deeper and mul­ti­di­men­sional; to the social exclu­sion phe­nom­e­non. There also are ques­tions about the future of social pol­icy in that scope and tak­ing up the prob­lem of social inequal­i­ties, which will in Poland keep the rel­a­tive poverty rate at high level.

Tomasz Inglot
FAMILY ALLOWANCES ASREJECTEDHERITAGE OF THE COMMUNIST WELFARE STATE IN POLAND

This arti­cle presents a short analy­sis of the devel­op­ment and the most impor­tant com­po­nents of the fam­ily allowance sys­tem in Poland in a larger socio-political con­text, from its ori­gins until the leg­is­la­tion of 2003 that altered the major com­po­nents of fam­ily pol­icy in the coun­try. Post­war sys­tem of fam­ily allowances is dis­cussed at two dif­fer­ent lev­els — as an ele­ment of labor market/wage pol­icy in the con­di­tions of com­mand econ­omy and as a key part of the anti-crisis pol­icy of the state, focus­ing on the alle­vi­a­tion of social unrest. The insti­tu­tional weak­ness of the fam­ily allowance sys­tem within the over­all struc­ture of social insur­ance before 1989, deep­ened dur­ing the 1990s as a result of regime changes, in con­junc­tion with the unfa­vor­able tim­ing of the adop­tion and reform attempts in the past — all these fac­tors par­tially explain the pro­gress­ing degra­da­tion of this poten­tially key ele­ment of mod­ern social pro­tec­tion. Another sig­nif­i­cant ele­ment influ­enc­ing under­de­vel­op­ment of fam­ily ben­e­fits in cash is linked to the uti­liza­tion of this pro­gram as a polit­i­cal tool to com­bat the effects of repeated crises. Such action can also be observed after 1989 and before 2003, when the Pol­ish gov­ern­ment finally gave up the idea of widely acces­si­ble social insurance-based or uni­ver­sal fam­ily allowances. In the end, despite the emer­gence of new demo­graphic chal­lenges and the need for a new type of fam­ily pol­icy for the grow­ing mid­dle class, fam­ily allowances can still be seen as a “rejected” legacy or a never real­ized promise of the Pol­ish wel­fare state.

Irena Top­ińska
DYNAMICS OF THEIDEA OF POVERTY AND MEASUREMENT PRACTICES

The notion of poverty has been chang­ing over the past years: from extreme mate­r­ial poverty in the nar­row sense, to the wider con­cept of poverty which con­sid­ers the social con­text, the long-term per­spec­tive and many dimen­sions of the depri­va­tion. These mod­i­fi­ca­tions have influ­enced the method­ol­ogy of the sta­tis­ti­cal inves­ti­ga­tion of poverty, and have been reflected in the design and inter­pre­ta­tion of poverty indices. The text describes main method­olog­i­cal changes, presents actual stan­dard approaches to poverty mea­sure­ment and indi­cates ques­tions which remain debat­able. Con­clud­ing sec­tion includes the short dis­cus­sion of the gaps or weak­nesses of poverty sta­tis­tics such as: inabil­ity to pro­vide rapid responses to the short-term eco­nomic events, inad­e­quate treat­ment of chang­ing fam­ily pat­terns and labor arrange­ments, as well as the lack of proper meth­ods of poverty mea­sure­ment for mar­ginal and dis­crim­i­nated populations.

Anna Ruzik
ALMP AT THE LOCAL LEVELS — A WAY TO COMBAT POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION

The paper describes selected active labour mar­ket pro­grams car­ried out at the powiat level and tar­geted at per­sons excluded from the labour mar­ket. ‘Tra­di­tional’ pro­grams turn out to be not effi­cient for all unem­ployed but there exist exam­ples of tools and pro­grams — also from the area of social econ­omy — that help at least part of the long-term uinemployed.

Marek Bed­narski
SOCIAL EXCLUSION A GREY ECONOMY

The goal of the arti­cle is to analyse four mod­els of inter­re­la­tions between social exclu­sion and black econ­omy. The analy­sis incor­po­rates the per­spec­tive of black econ­omy research. It decribes deter­mi­nants of a risk of involv­ing in activ­i­ties of black econ­omy and mov­ing out as well as state pol­icy tar­get­ing unreg­is­tered mar­ket activities.

Andrzej Przymeński
MEETING HOUSING NEEDS OF THE ECONOMICALLY MARGINAL PEOPLE I N POZNAŃ

The sub­ject of this arti­cle is sup­ply­ing the eco­nom­i­cally mar­gin­al­ized person’s hous­ing needs in con­tem­po­rary Poland. The author was tak­ing into account two cat­e­gories of such peo­ple: the poor/bad housed and the home­less. In the arti­cle the prac­tice of sup­ply­ing their needs is dis­cussed in two aspects: acces­si­bil­ity of cheap/social flats and places in insti­tu­tions for home­less and their liv­ing stan­dards. There are in Poland the ques­tion of lack cheap munic­i­pal flats and half — way rooms for the home­less. One of the effect of this sit­u­a­tion is too long and unnec­es­sary stay­ing of many peo­ple in state of home­less­ness. In the arti­cle are pre­sented rec­om­men­da­tions for social pol­icy in his area.

Agnieszka Sowa
ON EDUCATIONAL INEQUALITIES IN MEDICAL SERVICES UTILIZATION
Inequal­i­ties in uti­liza­tion of med­ical ser­vices have been of ris­ing con­cern to the pol­icy mak­ers of EU and WHO in the last two decades. Results of the analy­sis pre­sented in the arti­cle show that impor­tant changes in uti­liza­tion of med­ical ser­vices took place in Poland. Firstly, despite cost-control health pol­icy uti­liza­tion of pri­mary, sec­ondary and hos­pi­tal ser­vices has been grow­ing between 1996 and 2004, with the most sound increase in uti­liza­tion of the den­tistry. This is a result of grow­ing impor­tance of health in a soci­ety with increas­ing edu­ca­tional and eco­nomic aspi­ra­tions. Sec­ondly, the results show that pri­mary and hos­pi­tal care are eas­ily acces­si­ble to poorer edu­cated, while den­tistry is dis­trib­uted highly unequally and these inequal­i­ties are grow­ing. Thus, despite grow­ing uti­liza­tion, highly pri­va­tized den­tistry seems to be less acces­si­ble to poorer groups of the soci­ety. It could be an evi­dence of a trend that the higher pri­va­ti­za­tion level of med­ical ser­vices, the higher is a risk of exclu­sion of the poorer groups of the soci­ety from its utilization.

Stanisława Goli­nowska with Dominika Socha
ADDITIONAL CHILD NUTRITION

The aim of the arti­cle is to review and ana­lyze the pro­grammes of pro­vid­ing addi­tional nutri­tion by pub­lic (ter­ri­to­r­ial self-governments and gov­ern­ment) insti­tu­tions in Poland, as well as non-governmental orga­ni­za­tions and com­pa­nies (as a part of social cor­po­rate respon­si­bil­ity). The prob­lem in ques­tion was not only if the pro­grammes of addi­tional nutri­tion real­ized are effec­tive in rela­tion to their main objec­tive, i.e. com­bat­ing poverty among chil­dren and youth, but also if in these pro­grammes a suf­fi­cient atten­tion is paid on health-related cri­te­ria of prod­ucts and meals offered for chil­dren and youth with. There were rea­son for assum­ing that real­ized addi­tional nutri­tion pro­grammes take insuf­fi­ciently into account health aspects of nutri­tion. The analy­sis was based on results of researches, which were done in Poland in that sub­ject and on reports on real­iza­tion of addi­tional nutri­tion pro­grammes of main respon­si­ble insti­tu­tions. The analy­sis is of pre­lim­i­nary char­ac­ter because of highly insuf­fi­cient infor­ma­tion con­cern­ing the social and health out­comes of activ­i­ties car­ried out. As a result of the review and the analy­sis there have been con­clu­sions and rec­om­men­da­tions for­mu­lated con­cern­ing the direc­tions of social pol­icy encom­pass­ing addi­tional nutri­tion of chil­dren and youth

Joanna Staręga-Piasek
PREVENTION IN SOCIAL ASSISTANCE 

The author of the arti­cle shows the sig­nif­i­cance and the role of pre­ven­tion in social assis­tance. She gives rea­sons why a social worker should be respon­si­ble for cer­tain types of pre­ven­tion in that field. The arti­cle devel­ops the sub­ject of coop­er­a­tion between var­i­ous insti­tu­tions on dif­fer­ent local gov­ern­ment lev­els, espe­cially the low­est level — the munic­i­pal­ity. The author depicts social work as a unique work­ing tool for social work­ers. In pre­ven­tion, social assis­tance serves as a means of sup­port­ing the per­son under care and obtain­ing him as an active part­ner in coun­ter­act­ing dif­fi­cult life sit­u­a­tions. The arti­cle also shows the scarcity of research and the­o­ret­i­cal con­cep­tions that deal with social pol­i­tics and the analy­sis of tools effec­tively used in the field of social security.

Michał Matul
POOR HOUSEHOLDS MONEY MANAGEMENT IN TRANSITORY POLAND

This paper exam­ines links between finan­cial behav­iours of low-income indi­vid­u­als and their vul­ner­a­bil­ity to poverty in tran­si­tion con­text of Poland. Based on a mul­ti­dis­ci­pli­nary approach and an analy­sis con­ducted on two qual­i­ta­tive and two quan­ti­ta­tive datasets, this study shows that reac­tive finan­cial behav­iours in low-income house­holds ham­per asset accu­mu­la­tion and sig­nif­i­cantly increase vul­ner­a­bil­ity to poverty. Dri­ven by lev­els of finan­cial capa­bil­ity, the finan­cial behav­iours are instru­men­tal in explain­ing vul­ner­a­bil­ity to poverty as they are the strongest pre­dic­tor from a wide menu of other liveli­hood and asset vari­ables. Lim­ited long-term finan­cial plan­ning, sav­ing and prepar­ing for risks increase vul­ner­a­bil­ity, whereas bor­row­ing and using finan­cial ser­vices do not influ­ence it much, though help to accu­mu­late assets. The rela­tion­ship between finan­cial behav­iours and vul­ner­a­bil­ity is weaker but also true for the poor­est groups, which shows that the poor­est can ben­e­fit from greater finan­cial capa­bil­ity, espe­cially if it is cou­pled with bet­ter access to safety nets. Given that vul­ner­a­bil­ity to poverty increased sig­nif­i­cantly over the last 20 years in the tran­si­tion coun­tries, I argue that deter­mi­nants of reac­tive finan­cial behav­iours are key to develop sound vul­ner­a­bil­ity reduc­tion poli­cies. While dif­fer­ent actors have been try­ing to elim­i­nate struc­tural vul­ner­a­bil­ity dri­vers dur­ing the tran­si­tion period, there have been few actions to pro­mote proac­tive finan­cial behav­iours. This study draws also impor­tant con­clu­sions for micro­fi­nance. Achiev­ing vul­ner­a­bil­ity reduc­tion through ‘access to finance’ agenda uniquely is not evi­dent in the con­text where indi­vid­u­als have low finan­cial capa­bil­i­ties. It seems like micro­fi­nance will not be fully suc­cess­ful in meet­ing its devel­op­ment objec­tives in the tran­si­tion con­text if it does not con­sider pro­mot­ing proac­tive finan­cial behaviours.

Krzysztof Hage­me­jer
SOCIAL PROTECTION FLOOR

Uni­ver­sal Dec­la­ra­tion of Human Rights gives also the right social secu­rity to every­body. How­ever, only minor­ity of the world’s pop­u­la­tion can actu­ally enjoy such secu­rity and pro­tec­tion in case they need it. The paper presents efforts aimed at chang­ing this sit­u­a­tion under­taken dur­ing the last years– by both devel­op­ing coun­tries them­selves and the inter­na­tional com­mu­nity. Inter­na­tional Labour Orga­ni­za­tion and other UN agen­cies pro­mote the idea of the social pro­tec­tion floor, a set of social guar­an­tees which would be fea­si­ble to imple­ment rel­a­tively quickly even in the poor­est coun­tries. Exam­pled from a num­ber of devel­op­ing coun­tries sug­gest, that this is pos­si­ble to achieve.

Ewa Ślązak
POLICIES COPING WITH SOCIAL EXCLUSION IN GREAT BRITAIN

The phe­nom­e­non of social exclu­sion has not only been attract­ing inter­est of new groups of ana­lysts, but as one observes in the UK of the fin de siecle it has become a lead­ing theme in the activ­i­ties of polit­i­cal par­ties. Since 1997, that is over­tak­ing the power, social exclu­sion has safely landed in the main­frame of the British pol­i­tics. This paper aims at pre­sent­ing solu­tions to com­bat social exclu­sion adopted in the UK, bear­ing in mind poten­tial imple­men­ta­tion pos­si­bil­i­ties in Poland. It presents pol­i­tics, insti­tu­tions and pub­lic poli­cies to tackle social exclu­sion. Need­less to say some ele­ments are indeed worth to adopt, yet would require cer­tain contextualisation.

prze­jdź do Spisu treści

« powrót