Nr 1 (550) 2020
Spis treści 1/2020
EUROPEJSKI MODEL SPOŁECZNY I MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA PRACY – POCZĄTKI I PRZEMIANY – Wolfgang Scholz
POTWIERDŹMY SŁOWA CZYNAMI: PRAWO DO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO I OCHRONY SOCJALNEJ – ARGUMENTY PRZEMAWIAJĄCE ZA NOWĄ KONWENCJĄ MIĘDZYNARODOWĄ – Michael Cichon
ROLA STANDARDÓW MOP W KSZTAŁTOWANIU OCHRONY SOCJALNEJ W KRAJACH POŁUDNIA NA ŚWIECIE: NA PRZYKŁADZIE BRAZYLII – Janina Petelczyc
VARI
NOWOŚCI WYDAWNICZE – oprac. Beata Kaczyńska
WSPOMNIENIE O TOMASZU SADOWSKIM – Stanisława Golinowska
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Wolfgang Scholz (prof., Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, Sankt Augustin, Niemcy)
EUROPEJSKI MODEL SPOŁECZNY I MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA PRACY – POCZĄTKI i PRZEMIANY (s. 1–11)
W artykule opisano współpracę między Międzynarodową Organizacją Pracy a nowymi instytucjami europejskimi po II wojnie światowej, głównie Radą Europy i Europejską Wspólnotą Gospodarczą, w dziedzinie zabezpieczenia społecznego. W centrum zainteresowania znajduje się konwencja MOP nr 102 (z 1952 r.) i raport MOP pt. „Raport Ohlina” (z 1956 r.) oraz to, w jaki sposób współkształtowały one ewolucję europejskiego modelu społecznego w perspektywie długoterminowej. W drugiej części artykułu przedstawiono rozwój modelu na tle zmian paradygmatu, który miał miejsce w latach 70. ubiegłego wieku, w czasach od polityki keynesistowskiej do polityki neoliberalnej. Biorąc pod uwagę rozbieżności w polityce społecznej między MOP a UE, które rozpoczęły się w latach 60., w ogólnym zarysie opisuje ona późniejsze skutki zmiany paradygmatu w zakresie formułowania polityki społecznej w (nowym) „państwie konkurencyjnym”, w którym dobrobyt (europejski model społeczny) nie był już celem, ale stał się środkiem służącym poprawie wyników gospodarczych.
Słowa kluczowe: europejski model społeczny, Międzynarodowa Organizacja Pracy, Europejska Wspólnota Gospodarcza, Rada Europy, konwencja nr 102, raport Ohlina, Europejski kodeks zabezpieczenia społecznego, keynesizm, neoliberalizm, zmiana paradygmatu, stan konkurencji
BIBLIOGRAFIA
Beveridge W.H. (1942), Social insurance and allied services: Report, HMSO, London.
Bleicken J. (2015), The army of Augustus, w: Augustus: The biography, Penguin, New York.
Council of Europe (1947), https://www.coe.int/en/web/portal [dostęp 17.07.2019].
Council of Europe (Undated), Details of Treaty No. 139, https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/139 [dostęp 17.07.2019].
DeLong B.J. (2002), Macroeconomics, Revised edition, McGraw-Hill, New York.
Economic History Association (bez daty), http://eh.net/encyclopedia/article/boyer.poor.laws.england [dostęp 17.07.2019].
Flassbeck H. (2017), Europaeische Arbeitskosten: Unter deutschem Einfluss auf deflationaerem Pfad, Teile 1–3, https://makroskop.eu/2017/04/europaeische-arbeitskosten-unter-deutschem-einflussauf-deflationaerem-pfad-1/ [dostęp 17.07.2019].
Friedman M., Bordo M.D. (2005), The optimum quantity of money, Transaction Publishers, London and New York.
Gauti J. (2015), France’s social model: Between resilience and erosion, w: Vaughan-Whitehead D. (red.), The European social model in crisis. Is Europe losing its soul?, Geneva and Cheltenham, UK and Northampton, MA, ILO and Edward Elgar Publishing, s. 121–174.
Gongcheng Z., Scholz W. (2019), Global social security and economic development: Retrospect and prospect, ILO Asia-Pacific Working Paper Series, Bangkok, International Labour Organization, Geneva. A joint research project of the China Association of Social Security, the International Labour Organization and the Friedrich-Ebert-Stiftung.
Grimshaw D. (2015), Britain’s social model: Rapid descent from liberal collectivism to a market society, w: Vaughan-Whitehead D. (red.), The Euro pean social model in crisis. Is Europe losing its soul?, Geneva and Cheltenham, UK and Northampton, MA, ILO and Edward Elgar Publishing, s. 553–613.
Guinand C. (2003), Die Internationale Arbeitsorganisation (ILO) und die soziale Sicherheit in Europa (1942–1969), European University Studies, Series III: History and Allied Studies, Vol. 948, Peter Lang, Bern-Berlin-Bruxelles-Frankfurt a. M.-New York-Wien.
Hagemejer K., Scholz W. (2004), Nachhaltig, sicher und angemessen? Die Reformstrategie der Weltbank und die Rentenreformen in Polen, Ungarn, Tschechien und anderen osteuropaeischen Laendern, Eine Neubetrachtung (Soziale Sicherheit in Europa), “Deutsche Rentenversicherung”, 11/12.
ILO (1956), Social Aspects of European Economic Cooperation. Report by a Group of Experts, Studies and Reports, New Series, No. 46, Geneva.
ILO (2001), Luxembourg. Évaluation actuarielle et financičre du régime général d’assurance pension du Grand-Duché de Luxembourg. Remis au Ministčre de la sécurité sociale, Bureau international du Travail, https://www.social-protection.org/gimi/RessourcePDF.action;jsessionid=8C24uX7pyTWM2G0FK2_G0K_q0c9vdtVJF2pa-xKB-IjF3od26ZRx!-1751551395?id=8357 [dostęp 17.07.2019].
ILO (2015), The European social model in times of crisis: An overview, w: Vaughan-Whitehead D. (red.), The European social model in crisis. Is Europe losing its soul?, Geneva and Cheltenham, UK and Northampton, MA, ILO and Edward Elgar Publishing.
ILO (2017), World Social Protection Report 2017–19. Universal social protection to achieve the Sustainable Development Goals, International Labour Office, Geneva.
ILO (bez daty), Governing Body, https://www.ilo.org/gb/lang–en/index.htm [dostęp 17.07.2019].
Judt T. (2010), Ill fares the land, Penguin, New York.
Krugman P.R., Obstfeld M., Melitz M.J. (2012), International Economics. Theory and Policy, 10th edition. Pearson Education, Inc. Prentice Hall.
League of Nations (1922), Report of the committee appointed to consider the criteria to be adopted in the selection of the eight states of chief industrial importance, League of Nations. C. 410 (a) 192g. V, June 26th, Geneva, https://biblio-archive.unog.ch/Dateien/CouncilDocs/C-410(a)-1922-V_EN.pdf [dostęp 17.07.2019].
Leo XIII (1891), Rerum Novarum: Encyclical of Pope Leo XIII on capital and labour, in Libreria Editrice Vaticana, http://w2.vatican.va/content/leoxiii/en/encyclicals/documents/hf_l-xiii_enc_15051891_rerumnovarum.html [dostęp 17.07.2019].
Lindert P.H. (2010), Growing public: Social spending and economic growth since the 18th century, University of California, Los Angeles, CA.
Lister R. (2013), Benefit cuts: How the language of welfare poisoned our social security, in: The Guardian, 1 Apr. https://www.theguardian.com/commentisfree/2013/apr/01/language-welfare-socialsecurity [dostęp 17.07.2019].
Manthe, U. (2011), Geschichte des Roemischen Rechts, 4. Auflage, C.H. Beck, Munich.
Mueller K. (1999), The political economy of pension reform in Central-Eastern Europe, Edward Elgar Publishing, Northampton, MA.
Ortiz I., Cummins M., Karunanethy K. (2017), Fiscal space for social protection and the SDGs: Options to expand social investments in 187 countries, Extension of Social Security Working Paper No. 48, InternationalLabourOffice, UNICEFandUNWOMEN, Geneva and New York, http://www.social-protection.org/gimi/gess/RessourcePDF.action?ressource.ressourceId=51537 [dostęp 17.07.2019].
Petersen K. (2019), Growth for welfare or welfare for growth? The changing relationship between economic development and social security in the Nordic countries, Background paper to Zheng Gongcheng & Wolfgang Scholz, ILO Asia-Pacific Working Paper Series, China Association of Social Security, the International Labour Organization and the Friedrich-Ebert-Stiftung, Bangkok.
Plamondon P., Drouin A., Binet G., Cichon M., McGillivray W.R., Bédard M., Perez-Montas H. (2002), Actuarial practice in social security, International Labour Office and International Social Security Association, Geneva.
Rodgers D.T. (1998), Atlantic crossings: Social politics in a progressive age, Harvard University Press and Belknap Press, Cambridge, MA and London.
Roosevelt F.D. (1941), Four Freedoms Speech, 6 January, https://www.fdrfourfreedomspark.org/fdr-thefour-freedoms [dostęp 17.07.2019].
Samuelson P.A. (1983), Foundations of economic analysis, Enlarged edition, Harvard Economic Studies, Cambridge, MA.
Stephens J.D. (w druku), The welfare state and economic development: The United States in comparative perspective, Background paper to Zheng Gongcheng & Wolfgang Scholz.
The Avalon Project (1919), Undated. The Versailles Treaty, June 28, Yale University, https://avalon.law.yale.edu/imt/partxiii.asp [dostęp 17.07.2019].
Vaughan-Whitehead D., red. (2015), The European social model in crisis. Is Europe losing its soul?, Geneva and Cheltenham, UK and Northampton, MA, ILO and Edward Elgar Publishing.
Williamson J. (2002), What Washington means by policy reform, w: Williamson J. (red.), Latin American adjustment: How much has happened?, Institute for International Economics, Washington, DC.
World Bank (1994), Averting the old-age crisis: policies to protect the old and promote growth, Oxford University Press, New York.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce i administracji, ekonomia i finanse
Michael Cichon (dr, członek Międzynarodowej Rady ds. Opieki Społecznej)
POTWIERDŹMY SŁOWA CZYNAMI: PRAWO DO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO I OCHRONY SOCJALNEJ – ARGUMENTY PRZEMAWIAJĄCE ZA NOWĄ KONWENCJĄ MIĘDZYNARODOWĄ (s. 11–20)
Prawo człowieka do zabezpieczenia społecznego weszło do prawa międzynarodowego w połowie ubiegłego wieku. W 2012 r. Międzynarodowa Konferencja Pracy poczyniła ostatni krok w kierunku skonkretyzowania tego prawa, przyjmując Zalecenie nr 202 dotyczące minimalnego zakresu ochrony socjalnej. Wkrótce potem, w 2015 r., światowa społeczność narodów przyjęła cele zrównoważonego rozwoju, które zawierają kompleksową agendę ochrony socjalnej. Te dwa instrumenty wspólnie wyznaczają globalne cele w zakresie ochrony socjalnej, dostępne dla wszystkich ludzi. W artykule przedstawiono argumenty za tym, że MOP lub ONZ muszą podjąć kolejny krok i przekształcić „miękkie” instrumenty zaleceń i celów w instrumenty „twarde” oraz opracować nową konwencję w sprawie powszechnego dostępu do przynajmniej minimalnego zakresu ochrony socjalnej, aby stworzyć prawdziwą gwarancję dla prawa do zabezpieczenia społecznego i utrudnić odwrócenie osiągniętego postępu społecznego.
Słowa kluczowe: zabezpieczenie społeczne, ochrona socjalna, prawa człowieka, Zalecenie nr 202 dotyczące minimalnego zakresu ochrony socjalnej, konwencje MOP, cele zrównoważonego rozwoju
BIBLIOGRAFIA
Bierbaum M. (2019), Update of the SPF Index, FES, Berlin, forthcoming.
Bierbaum M., Oppel A., Tromp A., Cichon M. (2016), A Social Protection Floor Index: Monitoring National Social Protection Policy Implementation, A discussion paper Maastricht Graduate School of Governance/UNUMERIT, Friedrich Ebert Foundation.
Bierbaum M., Schildberg C., Cichon M. (2017), Social protection floor index 2017: Discussion paper: update and country studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, Global Policy and Development, Berlin.
Bongestabs A.F. (2014), Promises or Actions? Did the MDGs change government investments in social policies?, Master Thesis, Maastricht University.
Cichon M. (2013), The social protection floors recommendation: Can a five-page document change the course of social history?, „International Social Security Review”, Vol. 66(3–4), s. 21–43.
Cichon M. (2018a), Hardly Anyone Is Too Poor to Share – A basic level of social protection is affordable nearly everywhere, „Finance & Development”, Vol. 55(4).
Cichon M. (2018b), The Social Protection Agenda of the Sustainable Development Goals and Its Fiscal Challenge and Annex: SDGs, Governance, and Outcome Targets Constituting the Social Protection Agenda of the SDGs, w: Handayani S.W. (red.), Asia’s Fiscal Challenge: Financing the Social Protection Agenda of the Sustainable Development Goals, Asian Development Bank, Manilla.
Cichon M. (2019), From night watchman to keeper of well-being: The historical emergence of the concept and the right to social protection, A briefing note, forthcoming, ILO, Bangkok.
Civil Society Reflection Group on the 2030 Agenda for Sustainable Development (2018), Spotlight on Sustainable Development 2018. Exploring new policy pathways. How to overcome obstacles and contradictions in the implementation of the 2030 Agenda, Beirut / Bonn / Ferney-Voltaire /Montevideo / New York / Penang / Rome / Suva, https://www.2030spotlight.org/sites/default/files/spot2018/Spotlight_2018_web.pdf [dostęp 17.07.2019].
Deacon B. (2013), Global Social Policy in the Making: Foundations of Social Protection Floor, Policy Press, Bristol.
FES (2019), From international ivory towers to national realities: The challenge to create national social dialogues for social protection floors, Friedrich Ebert Stiftung, Berlin, forthcoming.
Friedman H.S. (2013), Causal Inference and the Millennium Development Goals (MDGs): Assessing Whether There Was an Acceleration in MDG Development Indicators Following the MDG Declaration, Columbia University.
Global Coalition for the Social Protection Floor (2019), The IIMF’s New Policy Framework on Social Protection – A view from the Global Coalition for Social Protection Floors, http://www.socialprotectionfloorscoalition.org/2019/01/the-imfsnew-policy-framework-on-social-protection/ [dostęp 17.07.2019].
ILO (2011a), Report VI: Social security for social justice and a fair globalization, Recurrent discussion on social protection (social security), International Labour Conference, 100th Session, Geneva.
ILO (2011b), Declaration on Social Justice for a Fair Globalization, International Labour Conference, 100th Session, Geneva.
ILO (2011c), Social security and the rule of law, International Labour Conference, 100th Session, Geneva.
ILO (2012), Social security for all. Building social protection floors and comprehensive social security systems. The strategy of the International Labour Organization, Geneva.
ILO (2014), Rules of The Game, A brief introduction to International Labour Standards, Revised Edition, Geneva.
ILO (2015), World Social Protection Report 2014/15, Geneva.
ILO (2017), Building social protection systems: International standards and human rights instruments, International Labour Office, Geneva.
Ortiz I., Duran-Valverde F., Urban, S., Wodsak V. (2018), Reversing Pension Privatizations – Rebuilding public pension systems in Eastern Europe and Latin America, ILO, Geneva.
IMF (2019), A Strategy for IMF Engagement on Social Spending, Policy Paper 19/016, Washington, DC.
Moldalieva J., Muttaqien A., Muzyamba Ch., Osei D., Stoykova E., Le Thi Quynh N. (2016), Millennium Development Goals (MDGs): Did they change social reality?, MERIT Working Paper 2016-035, United Nations University – Maastricht Economic and Social Research Institute on Innovation and Technology (MERIT).
Packard T., Gentilini U., Grosh M., O’Keefe Ph., Palacios R., Robalino D., Santos I. (2019), Protecting All: Risk Sharing for a Diverse and Diversifying World of Work, Human Development Perspectives, World Bank, Washington, DC.
Schildberg C., Cichon M., red. (2019), From international ivory towers to national realities: The challenge of creating national social dialogues for social protection floors 2019, Friedrich-Ebert–Stiftung, Global Policy and Development, Berlin.
World Bank (2019), World Development Report 2019: The changing nature of work, Washington, DC.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: polityka społeczna
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Janina Petelczyc (dr, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie)
ROLA STANDARDÓW MOP W KSZTAŁTOWANIU OCHRONY SOCJALNEJ W KRAJACH POŁUDNIA NA ŚWIECIE: NA PRZYKŁADZIE BRAZYLII (s. 21–30)
Artykuł przedstawia działania Międzynarodowej Organizacji Pracy na rzecz krajów Południa na świecie, przy czym Brazylia jest głównym punktem odniesienia. Ponieważ MOP zmieniła swój paradygmat w ciągu stu lat prowadzenia działalności, polityka wobec krajów Południa na świecie również została zmieniona. Brazylia jest krajem często przywoływanym w raportach MOP jako przykład dobrych praktyk, co oznacza, że jest krajem, który pomógł milionom swoich mieszkańców wyjść z ubóstwa. Badania wykazały, że standardy MOP można łatwiej osiągnąć, gdy spełnione są również inne ważne warunki: szczególnie dobra sytuacja gospodarcza i rząd sprzyjający przemianom społecznym, jak również aktywne społeczeństwo obywatelskie dążące do reform i zmian.
Słowa kluczowe: MOP, zabezpieczenie społeczne, Brazylia, kraje Południa na świecie
BIBLIOGRAFIA
Barbosa F., Holanda F., de Moura R.L. (2012), Evoluçăo recente da informalidade no Brasil: uma analise segundo características da oferta e demanda de trabalho, Texto para discussăo No.17, Instituto Brasileiro de Economia-Fundaçăo Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, Brazil.
Barth P. (1969), Social Security and Economic Development: A Quantitative Approach, ILR Review, 22(2), s. 257–259.
Berger M.T. (2004), After the Third World? History, destiny and the fate of Third Worldism, „Third World Quarterly”, 25(1).
Cichon M. (2019), Let us walk the talk: the right to social security and the case for a new convention, „Polityka Społeczna”, 1ENG (15).
Collier D., Messick R. (1975), Prerequisites Versus Diffusion: Testing Alternative Explanations of Social Security Adoption, „American Political Science Review”, 69(4).
Correia P.L. (2016), Uma visăo prática das Convençőes 100, 118, 143 e 168 da OIT, https://jus.com.br/artigos/49077/uma-visao-pratica-das-convencoes-100–118-143-e-168-da-oit.
Crocitti J., Vallance M. (2012), Brazil Today, an encyclopedia of life in the Republic, California, s. 215.
Dados N., Connell R. (2012), The Global South, Contexts, „American Sociological Association”, 11(1), s. 12–13.
Dowbor L. (2010), Brasil: um outro patamar [Brazylia szuka nowych dróg, agenda na lata 2010], https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://dowbor.org/10agendabrasil.doc&hl=pt_BR.
Guhan S. (1994), Social security options for developing countries, w: Figueiredo J.B., Shaheed Z. (red.), New Approaches to Poverty Analysis and Policy, Geneva.
Hagemejer K., McKinnon R. (2013), The role of national social protection floors in extending social security to all, „International Social Security Review”, 66(3–4).
ILO (1931), The International Labour Organisation: The First Decade, George Allen and Unwin, for the ILO, London.
ILO (2010), Effects of non-contributory social transfers in developing countries: A Compendium, Working Paper, International Labour Office, Geneva.
ILC (2012), Report of the Committee on the Social Protection Floor, 101st Session, International Labour Conference, May–June, Geneva.
ILO (2014a), Transitioning from the informal to the formal economy, report presented at International Labour Conference, 103rd Session, 28 May –12 June, Geneva.
ILO (2014b), Maternity and paternity at work, Law and practice across the world, Geneva.
ILO (2016), The ILO in Brazil, June, Geneva.
ILO (2017a), World Social Protection Report 2017––2019. Universal social protection to achieve the Sustainable Development Goals, Geneva.
ILO (2017b), ILO, UNICEF and World Bank: Understanding trends in child labour, a joint ILO-UNICEF – The World Bank report, Rome.
ILO (2019), Ratifications for Brazil, https://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=1000:11200:0::NO:11200:P11200_COUNTRY_ID:102571.
Laiglesia J. (2011), Coverage gaps in social protection: what role for institutional innovations?, Paper prepared for the international conference on Social Cohesion and Development, OECD Development Centre.
Litonjua M.D. (2012), Third World/global south: from modernization, to development/liberation, to postdevelopment, „Journal of Third World Studies”, 29(1), pp. 25–56.
Lychowski R. (2007), Temas Controvertidos de Direito Coletivo do Trabalgo, Gramma, Rio de Janeiro.
Madrid R. (2005), Ideas, Economic Pressures, and Pension Privatization, „Latin American Politics and Society”, 47(2), pp. 23–50.
Mesa-Lago C., Muller K. (2002), The Politics of Pension Reform in Latin America, „Journal of Latin American Studies”, 34(3), s. 687–715.
Midgley J., Tang K., red. (2008), Social Security, the Economy and Development, Palgrave Macmillan, UK.
Morgan M. (2017), Extreme and persistent Inequality: New Evidence for Brazil Combining National Accounts, survey and fiscal Data, WID.worldWorking Paper Series No. 2017.12.
Oglesby C. (1969), Vietnamism has failed… The revolution can only be mauled, not defeated, Commonweal. 90.
Oxfam (2019), Brazil: extreme inequality in numbers, https://www.oxfam.org/en/even-it-brazil/brazilextreme-inequality-numbers.
PNAD (2013), IBGE, Pessoas de 16 anos ou mais de idade, ocupadas na semana de referęncia, total e proporçăo em trabalhos formais, por sexo, Segundo as Grandes Regiőes as Unidades da Federaçăo e as Regiőes Metropolitanas – 2013, Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios.
Petelczyc J. (2011), Na drodze społecznego rozwoju. Współczesna polityka społeczno-gospodarcza w Brazylii, [On the way of social development. Contemporary social and economic policy in Brasil], „Problemy Polityki Społecznej”, nr 16.
Petelczyc J. (2012), Nowe Zalecenie MOP nr 202 dotyczące podstaw ochrony socjalnej, „Zabezpieczenie Społeczne. Teoria, Prawo, Praktyka. Zeszyty Naukowe Zakładu Zabezpieczenia Społecznego”, nr 1 [Recommendation no. 202 concerning national floors for social protection, “Social Security. Theory. Law. Practice”, No. 1].
Petelczyc J. (2013), Brazylia jako lider pomocy na linii południe-południe. Casus Afryki, [Brazil as a South-South cooperation leader. African Casus], w: Gawrycki M. (red.), Brazylia jako mocarstwo wschodzące, [Brazil as an emerging power], Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW, Warszawa.
Romanello M., Oliveira-Gonclaves F. (2017), The transition of brazilian workers to formality: evidences from duration analysis, „Economía, Sociedad y Territorio”, vol. xvii, núm. 54.
Schläger C. (2007), New Powers for Global Change? Challenges for International Development Cooperation: The Case of Brasil, Friedrich Ebert Stiftung, Berlin.
Seekings J. (2008), The ILO and social protection in the Global South, CSSR Working Paper No. 238.
Soares F.V., Ribas R.P., Osório R.G. (2010), Evaluating the Impact of Brazil’s Bolsa Família: Cash Transfer Programmes in Comparative Perspective, „Latin American Research Review”, 45(2), s. 173–190.
Strang D., Chang P. (1993), The International Labor Organization and the Welfare State: Institutional Effects on National Welfare Spending, 1960–80, International Organization 47(2), pp. 235–262.
Therien J.-Ph. (1999), Beyond the North-South divide: The two tales of world poverty, „Third World Quarterly”, 20(4), s. 723–742, DOI: 10.1080/01436599913523.
United Nations (2018), Brazil, http://data.un.org/en/iso/br.html.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: polityka społeczna
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce i administracji, ekonomia i finanse
Social Policy
Table of Contents No 1/2020
THE EUROPEAN SOCIAL MODEL AND THE INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION – ORIGINS AND TRANSFORMATIONS – Wolfgang Scholz
LET US WALK THE TALK: THE RIGHT TO SOCIAL SECURITY AND SOCIAL PROTECTION – THE CASE FOR A NEW INTERNATIONAL CONVENTION – Michael Cichon
THE ROLE OF ILO STANDARDS IN SHAPING SOCIAL PROTECTION IN GLOBAL SOUTH COUNTRIES: EXAMPLE OF BRAZIL – Janina Petelczyc
VARIA
NEW BOOKS – Prepared by Beata Kaczyńska
TOMASZ SADOWSKI – OBITUARY – Stanisława Golinowska
DIARY OF SOCIAL POLICY
Wolfgang Scholz (Professor, Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, Sankt Augustin, Niemcy)
THE EUROPEAN SOCIAL MODEL AND THE INTERNATIONAL LABOUR ORGANIZATION – ORIGINS AND TRANSFORMATIONS (s. 1–11)
The paper describes the cooperation between the International Labour Organisation and the new post-WWII European institutions – mainly Council of Europe and European Economic Community – in the field of social security. At the centre of interest are ILO Convention 102 (1952) and the ILO’s “Ohlin report” (1956) and how they have co-shaped the evolution of the “European Social Model” in the long run. In its second part, the paper nests these developments into the paradigm change, that took place in the 1970s, from Keynesian to neo-liberal policies. While taking due account of ILO–EU divergence in social policy, which began in the 1960s, it describes in broad strokes the later impacts of the paradigm change on social policy formulation in the (new) “competition state”, in which welfare (“the ESM”) was no longer the goal but became a means to strengthen economic performance.
Key words: European Social Model, International Labour Organization, European Economic Community, Council of Europe, Convention C102, Ohlin report, European Code of Social Security, Keynesianism, Neo-Liberalism, Paradigm change, Competition state
Michael Cichon (PhD, International Council on Social Welfare, Fellow)
LET US WALK THE TALK: THE RIGHT TO SOCIAL SECURITY AND SOCIAL PROTECTION – THE CASE FOR A NEW INTERNATIONAL CONVENTION (s. 11–20)
The human right to social security entered into international law in the middle of the last century. In 2012 the International Labour Conference took the latest step towards the concretisation of this right when it adopted its recommendation No. 202 (R202) concerning national floors of social protection. Shortly thereafter, in 2015, the global community of nations adopted the Sustainable Development Goals (SDG) which contain a comprehensive social protection agenda. Together, these two instruments set clear global objectives of social protection accessible to all people.
It is argued here that the ILO or the UN have to take the next step and transform “soft” instruments of recommendation and goals into “hard” ones and develop a new convention on universal access to at least floor of social protection to a create true safeguard for the right to social security and make it more difficult to reverse achieved social progress.
Key words: social security, social protection, human rights, ILO Recommendation No. 202 concerning national floors of social protection, ILO conventions, Sustainable Development Goals
Janina Petelczyc (PhD, SGH Warsaw School of Economics)
THE ROLE OF ILO STANDARDS IN SHAPING SOCIAL PROTECTION IN GLOBAL SOUTH COUNTRIES: EXAMPLE OF BRAZIL (s. 21–30)
This paper focuses on the actions of the ILO towards Global South, with Brazil as a focal point. As the International Labour Organization has changed its paradigm during one hundred years of existence, the policies toward Global South have also altered. Brazil is a country often evoked in the ILO reports as an example of good practices, i.e. the country that has taken millions of its inhabitants out of poverty. The study shows that ILO standards can be easier achieved when other important conditions are also fulfilled: especially good economic situation and government favourable to social change as well as active civil society and its pressure on reform and change.
Key words: ILO, social security, Brazil, Global South
« powrót