Nr 2 (539) 2019

Spis treści  2/2019

 Table of Contents

RODZINNA PIECZA ZASTĘPCZA FUNKCJONOWANIE I PRZEMIANY

OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERUMarta Danecka

RODZINA ZASTĘPCZA JAKO ŚRODOWISKO OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE – WYBRANE ASPEKTY SPOŁECZNO-PRAWNE – Józefa Mate­jek
DYNAMIKA PRZEMIAN INSTYTUCJI PIECZY ZASTĘPCZEJ W POLSCERafał Pląsek
EFEKTY ZMIAN W SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ W LATACH 2012–2017 – Maria Kolankiewicz
FUNKCJE RODZINY W BADANIACH PIECZY ZASTĘPCZEJ –  Adam Kęska
RODZINY ZASTĘPCZE JAKO USŁUGA: NARRACJA USŁUGOWA I JEJ SPOŁECZNE KONSEKWENCJE Mar­i­ola Racław
PROFESJONALIZACJA RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ – PRZESŁANKI I BARIERYAgata Skalec
MAKE A DIFFERENCE: DZIECKO W BRYTYJSKIEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ – Joanna Mirosław
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA PONAD WSZYSTKO, CZYLI RODZINNA PIECZA ZASTĘPCZA W NIEMCZECHMarta Danecka

NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Marta Danecka (prof., Insty­tut Studiów Poli­ty­cznych PAN)
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU (s. 1)
Numer „Poli­tyki Społecznej”, który odd­a­jemy w Państwa ręce, w całości poświę­cony jest tem­atowi rodzin­nej pieczy zastępczej. Dla poli­tyki społecznej to szczegól­nie ważny obszar dzi­ała­nia, ponieważ doty­czy bez­pieczeństwa dzieci i form pomocy społecznej ofer­owanych rodzi­nom w kryzysie. Stosowane rozwiąza­nia, w tym piecza zastępcza, powinny prowadzić do zażeg­na­nia sytu­acji kryzysowej, poprawy warunków życiowych, ogranicza­nia mar­gin­al­iza­cji, przełamy­wa­nia barier roz­wo­jowych i eduka­cyjnych. Temat jest aktu­alny, ponieważ sys­tem pieczy zastępczej przeżywa obec­nie głęboką reformę insty­tucjon­alną. Wymaga to między innymi zrozu­mienia idei rodzi­cielstwa zastępczego oraz dużego zaan­gażowa­nia społecznego. Celem tego numeru jest zwróce­nie szczegól­nej uwagi na prob­lemy sys­temu pieczy zastępczej i jego skutki społeczne z per­spek­tywy poli­tyki społecznej, socjologii i ped­a­gogiki.
Numer rozpoczyna prezen­tacja pod­sta­wowych reg­u­lacji prawnych i insty­tucjon­al­nych doty­czą­cych funkcjonowa­nia pieczy zastępczej oraz aspek­tów społecznych rodzi­cielstwa zastępczego jako środowiska opiekuńczo-wychowawczego.
Następ­nie zaprezen­towano istotne aspekty przemian pieczy zastępczej w Polsce na przestrzeni stu lat z wyko­rzys­taniem kon­cepcji tra­jek­torii roz­wo­jowych (path depen­dence). Zauważono, że w każdym z okresów anal­izy (II RP, PRL, III RP) dynamika roz­woju insty­tucji była w wielu aspek­tach zbliżona: zmierzała od insty­tucjon­al­nych do rodzin­nych form pieczy zastępczej.
Na pod­stawie ogólnopol­s­kich infor­ma­cji statysty­cznych doko­nano anal­izy efek­tów zmian w lat­ach 2012–2017. W artykule odnie­siono się do najważniejszych założeń ustawy: wzmoc­nienia pracy z rodz­iną w środowisku, ograniczenia liczby dzieci będą­cych pod nad­zorem sądów i umieszc­zonych w różnych for­mach pieczy zastępczej oraz usamodziel­ni­a­nia młodych dorosłych.
Wyniki anal­izy funkcji rodziny i ich dos­tosowanie do sytu­acji dziecka zna­j­du­jącego się w pieczy zastępczej są tem­atem kole­jnego artykułu. Autor przed­stawia w nim wyniki badań terenowych i na ich pod­stawie prezen­tuje nową klasy­fikację funkcji rodziny.
Zagad­nie­nie rodzi­cielstwa zastępczego rozu­mi­anego jako zori­en­towana na osobę usługa społeczna jest kole­jnym tem­atem zeszytu. Uwzględ­niono obser­wowany w kra­jach rozwinię­tych kon­tekst „kryzysu rodzin zastępczych” oraz odwołano się do kon­cepcji children’s ser­vices i children’s spaces. Pod­jęto tu temat pod­miotowości i praw dziecka.
Pro­fesjon­al­iza­cja pieczy zastępczej ukazana jest jako pro­ces niezbędny dla nowoczes­nej i efek­ty­wnej pomocy rodzi­nom w kryzysie. Napo­tyka on jed­nak wiele barier roz­woju zarówno w Polsce, jak i w innych kra­jach. Artykuł prezen­tuje dane na temat skali zawodowego rodzi­cielstwa zastępczego w Polsce i zapotrze­bowa­nia wynika­jącego z pro­cesu dein­sty­tucjon­al­iza­cji pieczy zastępczej w naszym kraju.
Na zakończe­nie prezen­tu­jemy dwa artykuły doty­czące zagranicznych rozwiązań w zakre­sie rodzin­nej pieczy zastępczej. Zarówno w Wielkiej Bry­tanii, jak i w Niem­czech piecza zastępcza zbu­dowana jest wokół kluc­zowych wartości – potrzeb dziecka, jego dobra i bez­pieczeństwa. Real­i­zowana jest przede wszys­tkim przez zawodowe rodziny zastępcze, które mają silną pozy­cję jako ele­ment w sys­temie wspar­cia.
Mamy nadzieję, że zaprezen­towane w niniejszym numerze „Poli­tyki Społecznej” tek­sty staną się ważnym głosem w dyskusji oraz będą inspiracją do nowych badań i wymi­any doświad­czeń.

Józefa Mate­jek (dr, Uni­w­er­sytet Ped­a­gog­iczny im. Komisji Edukacji Nar­o­dowej w Krakowie)
RODZINA ZASTĘPCZA JAKO ŚRODOWISKO OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE – WYBRANE ASPEKTY SPOŁECZNO-PRAWNE (s. 2–7)
Pojaw­ia­jące się w rodzinie prob­lemy w zakre­sie właś­ci­wego wywiązy­wa­nia się z real­iza­cji pod­sta­wowych funkcji rodzi­ciel­s­kich stwarzają potrzebę zabez­pieczenia wychowa­nia dzieci w środowisku pieczy zastępczej. Rodziny zastępcze są od lat prak­tykowaną formą zapew­ni­a­nia opieki i wychowa­nia dzieciom opuszc­zonym i osie­ro­conym. Bieżąca troska rodz­iców o dziecko i jego wychowanie stanowi istotę funkcjonowa­nia rodziny zastępczej, która – mimo zmieni­a­ją­cych się warunków społecznych, eko­nom­icznych oraz reg­u­lacji prawnych – jest trwałą i cenioną formą opieki dla dzieci i młodzieży. W artykule przed­staw­iono zagad­nienia doty­czące funkcjonowa­nia rodziny zastępczej jako środowiska opiekuńczo-wychowawczego, rodzaje rodzin zastępczych, aspekty prawno-organizacyjne tej formy opieki, świad­czenia, jakie otrzy­muje, a także jej zada­nia i rolę, jaką speł­nia w sys­temie pieczy zastępczej.

Słowa kluc­zowe: rodz­ina zastępcza, dziecko, opieka

BIBLIOGRAFIA
Andrze­jew­ski M. (1999), Prawna ochrona rodziny, WSiP, Warszawa.
Domaradzki P., Krzyszkowski J. (2016), Wspar­cie dziecka w rodzinie i pieczy zastępczej. Uję­cie prak­ty­czne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Jam­rożek M., Maty­jas B. (2006), Rodz­ina zastępcza, w: E. Róży­cka (red.), Encyk­lo­pe­dia Ped­a­gog­iczna XXI wieku, t. 5, Warszawa, s. 386–389.
Jam­rożek M. (1994), Rodz­ina zastępcza jako środowisko wychowaw­cze: (diag­noza, propozy­cje mody­fikacji oraz wari­antów zas­tosowań), „Kieleckie Stu­dia Ped­a­gog­iczne i Psy­cho­log­iczne”, t. 9, s. 117–127.
Kawula S., Brągiel J., Janke A. (1997), Ped­a­gogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marsza­łek, Toruń.
Kelm A. (1993), Ocena funkcjonowa­nia rodzin zastępczych. „Prob­lemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 3, s. 109–115.
Kęp­ski Cz.(1985), Rodziny zastępcze w wojew­ództwie lubel­skim „Prob­lemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1985, nr 2, s. 77–82.
Kusio U. (1998), Rodz­ina zastępcza jako środowisko wychowaw­cze. Studium socjo­log­iczne na przykładzie Lublina, UMCS, Lublin.
Łuczyński A. (2008), Dzieci w rodz­i­nach zastępczych i dys­funkcjon­al­nych, KUL, Lublin.
Mate­jek J. (2008), Dzi­ałal­ność ośrod­ków adopcyjno-opiekuńczych w pro­ce­sie przy­go­towa­nia i wspiera­nia rodzin zastępczych, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków.
Patryka A. (1972), Wybrane prob­lemy pracy opiekuńczo-wychowawczej rodzin zastępczych, „Biule­tyn TWP” nr 2.
Piotrowska J. (1980), Diag­noza społeczna dziecka na tle rodziny na przykładzie rodzin zastępczych, w: I. Lep­al­czyk, E. Marynowicz-Hetka (red.), Ped­a­gogika opiekuńcza, Insty­tut Ksz­tałce­nia Nauczy­cieli i Badań Oświa­towych, Łódź.
NIK (2011), Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdzi­ałanie z innymi insty­tuc­jami na rzecz powrotu dzieci do wychowa­nia w rodzinie, raport, Warszawa.
NIK (2017), Dzi­ała­nia powiatów w zakre­sie tworzenia i wspar­cia rodzin zastępczych, raport, Warszawa.
Różańska E., Tynel­ski A. (1981), Rodz­ina zastępcza jako forma opieki nad dzieck­iem, WSP, Kielce.
Ruszkowska M. (2013a), Rodz­ina zastępcza jako środowisko opiekuńczo–wychowawcze, CRZL, Warszawa.
Ruszkowska M. (2013b) Diag­noza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczes­ności, CRZL, Warszawa.
Saf­jan M. (1983), Osamot­nione dzieci. Rodziny zastępcze i rodzinne domy dziecka, Warszawa.
Słu­gocki C.(1979), Rodziny zastępcze w Gor­zowskim, „Prob­lemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5.
Tyszka Z. (1991), Z metodologii badań socjo­log­icznych nad rodz­iną, Poz­nań.
Winogrodzka L. (2007), Rodziny zastępcze i ich dzieci, UMCS, Lublin.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: ped­a­gogika

Rafał Pląsek (mgr, Insty­tut Studiów Poli­ty­cznych PAN)DYNAMIKA PRZEMIAN INSTYTUCJI PIECZY ZASTĘPCZEJ W POLSCE (s. 7–11)
W artykule przed­staw­ione zostały główne aspekty przemian pieczy zastępczej w Polsce. Zas­tosowane pode­jś­cie badaw­cze, sku­pi­one na insty­tucjon­al­nych aspek­tach roz­woju sys­temu, inspirowane jest założe­ni­ami kon­cepcji tra­jek­torii roz­wo­jowych (path depen­dence). W kon­sek­wencji w każdym z okresów anal­izy (II RP, PRL, III RP) szczególną uwagę poświę­cono m.in. sytu­acji wyjś­ciowej, będącej pod­stawą dla dal­szego roz­woju insty­tucji. Autor zauważa, że dynamika roz­woju insty­tucji w każdym z anal­i­zowanych okresów była w wielu aspek­tach zbliżona: kon­sek­went­nie zmierzała od insty­tucjon­al­nych do rodzin­nych form pieczy zastępczej.

Słowa kluc­zowe: opieka zastępcza, piecza zastępcza, his­to­ria pomocy społecznej w Polsce, tra­jek­to­rie rozwojowe

BIBLIOGRAFIA
Andrze­jew­ski M. (2012), Ewolucja pieczy zastępczej przez pryz­mat nowych reg­u­lacji prawnych, „Teolo­gia i Moral­ność”, t. 12, s. 105–125.
Arthur W.B. (1994), Increas­ing Returns and Path Depen­dence in the Econ­omy, Uni­ver­sity of Michi­gan Press, Michi­gan.
Babicki Cz. (1937), Formy opieki społecznej, „Opiekun społeczny”, nr 3(6), s. 2–5.
Bit­ner M., Luberadzka-Gruca J., Woj­tasińska E., Skalec A., Kulig B., Kwaśniewska-Sadowska A., Iwanowski D. (2018), Postępy dein­sty­tucjon­al­iza­cji pieczy zastępczej, raport, WiseEu­ropa, Warszawa.
Bornstein-Łychowska M., red. (1935), Poli­tyka społeczna państwa Pol­skiego 1918–1935, Min­is­terstwo Opieki Społecznej, Warszawa.
Brenk M. (2017), Wychowanie soc­jal­isty­czne w domach dziecka w pier­wszych lat­ach Pol­ski Ludowej (1944–1953), w: M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo. Wybrane kon­tek­sty badań, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Kaz­imierza Wielkiego, Byd­goszcz, s. 105–113.
Brenk M., Chaczko K., Pląsek R. (2018), Orga­ni­za­cja pomocy społecznej w Polsce 1918–2018, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Dahl M. (2010), Wpływ trans­for­ma­cji eko­nom­icznej na sferę społeczną w Polsce po 1989 roku, „Myśl Eko­nom­iczna i Poli­ty­czna” nr 2(29), s. 28–43.
David P. (1985), Clio and the Eco­nom­ics of QWERTY, „Amer­i­can Eco­nomic Review”, Vol. 75, No. 2, s. 332–337.
Dzionek-Kozłowska J. (2010), Rynek ver­sus państwo w świ­etle dyskusji o path depen­dence, „Ekono­mia i Prawo”, nr 6, s. 87–99.
Dzionek-Kozłowska J. (2009), Trans­for­ma­cja ustro­jowa z per­spek­tywy kon­cepcji path depen­dence, „Prace Naukowe Uni­w­er­sytetu Eko­nom­icznego we Wrocławiu”, nr 74, s. 214–217.
Gór­niak K. (2016), (Nie)Moc pomocy. O niek­tórych for­mach współczes­nej dobroczyn­ności, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Grata P. (2014), Poli­tyka społeczna Drugiej Rzeczy­pospo­litej, w: J. Żarnowski (red.), Meta­mor­fozy społeczne. Państwo i społeczeństwo Drugiej Rzeczy­pospo­litej, IH PAN, Warszawa, s. 189–220.
GUS (1927), Pier­wszy powszechny spis Rzeczy­pospo­litej Pol­skiej z dnia 30 wrześ­nia 1921 r., Warszawa.
GUS (1932), Mały rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1939), Mały rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1950), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1976), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1984), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1991), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (1999), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
GUS (2001), Rocznik statysty­czny, Warszawa.
Hejnicka-Bezwińska T. (2015), Prak­tyka eduka­cyjna w warunk­ach zmi­any kul­tur­owej, PWN, Warszawa.
Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2013 Ustawy z dnia 9 czer­wca 2011 r. o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej, (2014), Warszawa.
Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2017 Ustawy z dnia 9 czer­wca 2011 r. o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (2018), Warszawa.
Jaroszewska E., Wiec­zorek M. (2016), Przemi­any starych miast prze­mysłowych w kon­tekś­cie kon­cepcji zależności od ścieżki (path depen­dence). Przykład Saint-Étienne i Wałbrzy­cha, „Rozwój Region­alny i Poli­tyka Region­alna”, nr 32, s. 107–122.
Kolankiewicz M. (2006), Zapiski o insty­tucjon­al­nej opiece nad dziećmi, „Dziecko krzy­wd­zone”, nr 4(5), s. 6–35.
Krakowski B. (1925), Stan opieki nad dziećmi w Polsce i najpil­niejsze w tej dziedzinie potrzeby, „Opieka nad dzieck­iem, nr 4, s. 155–168.
Łakoma S. (2014), Insty­tucja rodzin zastępczych w prawie admin­is­tra­cyjnym, Head Repub­lic, Łódź.
MPiPS (2015), Dane statysty­czne doty­czące rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych na koniec 2015 r., Warszawa.
Ogól­noeu­rope­jskie wyty­czne doty­czące prze­jś­cia od opieki insty­tucjon­al­nej do opieki świad­c­zonej na poziomie lokalnych społeczności (2012), Europe­jska Grupa Ekspertów ds. Prze­jś­cia od Opieki Insty­tucjon­al­nej do Opieki świad­c­zonej na poziomie Lokalnych Społeczności, listopad, Bruk­sela.
Pląsek R. (2018), Opieka zastępcza w między­wo­jen­nej Polsce, „Prob­lemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, Nr 7(572), s. 52–60.
Racław M. (2017), Zin­stru­men­tal­i­zowane rodzi­cielstwo. Rodziny zastępcze – między usługą a odruchem serca. Per­spek­tywa socjo­log­iczna, Wydawnictwo Eduka­cyjne „Akapit”, Toruń.
Rudz­ińska R. (1938), …sierota i dziecko opuszc­zone winno być wzięte w opiekę i wspo­ma­gane…, „Opiekun Społeczny”, nr 9(24), s. 34–41.
Sier­powska I. (2008), Zada­nia admin­is­tracji pub­licznej w zakre­sie pieczy zastępczej nad dzieck­iem, „Zeszyty Naukowe Państ­wowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Leg­nicy”, nr 4, s. 73–87.
Smolińska-Theiss B. (2016), Dzieci w Polsce – naj­bied­niejsza grupa społeczna, „Ped­a­gogika Społeczna” nr 4(62), s. 77–95.
Wawer R., Pakuła M. (2013), Przy­go­towanie zawodowe rodzin zastępczych w kon­tekś­cie his­to­rycznym, „Edukacja-Technika-Informatyka”, nr 4, s. 226–233.
Węgier­ski Z. (2008), Przy­czyny sie­roctwa społecznego w Polsce, w: E. Jundz­iłł, R. Pawłowska (red.), Ped­a­gogika opiekuńcza. Przeszłość – ter­aźniejs­zość – przyszłość, Wydawnictwo Har­mo­nia, Gdańsk, s. 323–330.
Woj­ty­niak J., Radlińska H. (1946). Sie­roctwo. Zasięg i wyrówny­wanie, Pol­ski Insty­tut Służby Społecznej, Łódź.
Wosik-Kawala D. (2015), Dziecko wychowywane w rodzinie zastępczej, „Wychowanie w Rodzinie”, nr 1(XI), s. 272–288.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne

Maria Kolankiewicz (prof., Uni­w­er­sytet Warsza­wski)
EFEKTY ZMIAN W SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ W LATACH 2012–2017 (s. 12–18)
Na pod­stawie ogólnopol­s­kich infor­ma­cji statysty­cznych doko­nano anal­izy efek­tów zmian, jakie zaszły w sys­temie pieczy zastępczej po wprowadze­niu ustawy o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej. Odnie­siono się do najważniejszych założeń ustawy: wzmoc­nienia pracy z rodz­iną w środowisku, ograniczenia liczb dzieci będą­cych pod nad­zorem sądów i umieszc­zonych w różnych for­mach pieczy zastępczej oraz usamodziel­ni­a­nia młodych dorosłych.

Słowa kluc­zowe: praca z rodz­iną, piecza zastępcza, adopcja

BIBLIOGRAFIA
Acad­e­mies: Research pri­or­i­ties and ques­tions (2014), Depart­ment for Edu­ca­tion, Chil­dren in Care, Zjed­noc­zone Królestwo, marzec, s. 8–9.
GUS (2016), Pomoc społeczna i opieka nad dzieck­iem i rodz­iną w roku 2015, Warszawa.
Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2017 Ustawy z dnia 9 czer­wca 2011 roku o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 998, z późn. zm.) (2018), Kance­laria Prezesa Rady Min­istrów, Warszawa, https.bip.kprm.gov.pl [dostęp 20.09.2018].
Kolankiewicz M., Pon­cyliusz M. (2016), Młodzi dorośli opuszcza­jący placówki opiekuńczo-wychowawcze i rodziny zastępcze, Wydawnictwa UW, Warszawa.
NIK (2015), Dzi­ała­nia organów admin­is­tracji pub­licznej w sytu­acji zagroże­nia ode­bra­nia dzieci rodz­i­com, infor­ma­cja NIK o wynikach kon­troli, Warszawa.
NIK (2018), Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2017 Ustawy z dnia 9 czer­wca 2011 roku o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 998 z późn. zm.), Warszawa.
Q samodziel­ności. Innowa­cyjny model pracy wychowaw­czej w Kam­er­al­nych Domach dla Dzieci (2014), Gdańska Fun­dacja Innowacji Społecznej, Gdańsk.
Rygaard N.P. (2015), Research, Tech­nol­ogy, Child Poli­cies and Care­giver Edu­ca­tion – A descrip­tion of non-profit, open source online care­giver edu­ca­tion pro­grams world­wide, „Insti­tu­tion­alised Chil­dren Explo­rations and Beyond”, Vol. 2.
Soł­tys A., Kulig B. (2012), Usamodziel­nie­nie oczami młodzieży, Sto­warzysze­nie SOS Wioski Dziecięce w Polsce, Warszawa.
Szy­mańczak J. (2016), Dzieci „odbier­ane” rodz­i­com – przy­czyny umieszcza­nia dzieci w pieczy zastępczej, Anal­izy Biura Analiz Sej­mowych, nr 5.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: ped­a­gogika

Adam Kęska (dr, Insty­tut Studiów Poli­ty­cznych PAN)
FUNKCJE RODZINY W BADANIACH PIECZY ZASTĘPCZEJ (s. 19–23)
W artykule zaprezen­towana jest klasy­fikacja funkcji rodziny adek­watna do sytu­acji dziecka zna­j­du­jącego się w pieczy zastępczej w odwoła­niu do trady­cyjnych klasy­fikacji. Następ­nie przed­staw­ione są wyniki doty­chcza­sowych badań empirycznych przeprowad­zonych na bazie tej propozy­cji teo­re­ty­cznej. Bada­nia składały się z wywiadów jakoś­ciowych uzu­pełnionych o badanie iloś­ciowe. Bada­nia wykazują, że rodz­ice bio­log­iczni często nie są w prak­tyce włączeni w opiekę nad dzieck­iem. Rodz­ina bio­log­iczna w małym stop­niu uczest­niczy w napraw­ia­niu błędów oraz budowa­niu więzi, co nie jest zgodne z założe­ni­ami nowego sys­temu pieczy.

Słowa kluc­zowe: piecza zastępcza, bada­nia empiryczne, funkcje rodziny, socjolo­gia rodziny

BIBLIOGRAFIA
Adamski F. (1982), Socjolo­gia małżeństwa i rodziny. Wprowadze­nie, PWN, Warszawa.
Grabowiec A. (2011), Samoocena dzieci krzy­wd­zonych w rodzinie, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kalus A. (2014), Rodz­ina zastępcza, w: I. Jan­icka, H. Liber­ska (red.), Psy­cholo­gia rodziny, PWN, Warszawa.
Kwak A. (1994), Rodz­ina i jej przemi­any, ISNS UW, Warszawa.
Tur­owski J. (1993), Socjolo­gia. Małe struk­tury społeczne, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Tyszka Z. (1976), Socjolo­gia rodziny, PWN, Warszawa.
Tyszka Z. (1997), Sys­tem metodolog­iczny poz­nańskiej szkoły socjo­log­icznych badań nad rodz­iną, Insty­tut Socjologii UAM, Poz­nań.
Walęcka-Matyja K. (2014), Role i funkcje rodziny, w: I. Jan­icka, H. Liber­ska (red.), Psy­cholo­gia rodziny, PWN, Warszawa.
Ziem­ska M. (1979), Rodz­ina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa.

 

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne, nauki o poli­tyce admin­is­tracji

Mar­i­ola Racław (prof., Uni­w­er­sytet Warsza­wski)
RODZINY ZASTĘPCZE JAKO USŁUGA: NARRACJA USŁUGOWA I JEJ SPOŁECZNE KONSEKWENCJE (s. 23–28)
Artykuł pode­j­muje zagad­nie­nie rodzi­cielstwa zastępczego rozu­mi­anego jako zori­en­towana na osobę usługa społeczna w kon­tekś­cie obser­wowanego w kra­jach rozwinię­tych gospo­dar­czo „kryzysu rodzin zastępczych”. Wskazano pułapkę uma­sowienia rodzi­cielstwa zastępczego jako usługi adresowanej do wszys­t­kich dzieci, wynika­jącej z przyję­cia apri­o­rycznych założeń o efek­ty­wności i skuteczności tej formy opieki nad dziećmi. W artykule odwołano się do kon­cepcji children’s ser­vices i children’s spaces oraz omówiono kon­sek­wencje nar­racji usług na przykładzie rodzi­cielstwa zastępczego w Polsce.

Słowa kluc­zowe: rodziny zastępcze, usługi społeczne, ser­wicyza­cja, socjolo­gia dzieciństwa

BIBLIOGRAFIA
Ainsworth F., Maluc­cio A.N. (2003), Towards new mod­els of pro­fes­sional fos­ter care, „Adop­tion & Fos­ter­ing”, Vol. 27, No. 4, s. 46–50.
Bakan J. (2013), Dzieciństwo w oblęże­niu. Łatwy cel dla wielkiego biz­nesu, Warsza­wskie Wydawnictwo Lit­er­ackie MUZA SA, Warszawa.
Bau­man Z. (2009), Kon­sumowanie życia, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Jagiel­lońskiego, Kraków.
Bunio-Mroczek P. (2017), Od redak­tora: Aktu­alne teo­re­ty­czne, metodolog­iczne i tem­aty­czne pode­jś­cia w bada­ni­ach dzieciństwa i młodzieży w per­spek­ty­wie jakoś­ciowej, „Przegląd Socjologii Jakoś­ciowej”, t. 13, nr 4, s. 8 13.
Cook D.T. (2004), Beyond either/or, „Jour­nal of Con­sumer Cul­ture”, No. 4(2), s. 147–153.
Goff­man E. (2011), Insty­tucje totalne. O pac­jen­tach szpi­tali psy­chi­a­trycznych i mieszkań­cach innych insty­tucji total­nych, Gdańskie Wydawnictwo Psy­cho­log­iczne, Sopot.
Goodyer A. (2011), Child-Centred Fos­ter Care: A Rights-Based Model for Prac­tice, Jes­sica Kings­ley Pub­lish­ers, London–Philadelphia.
James A., Prout A., eds. (1990), Con­struct­ing and Recon­struct­ing Child­hood: Con­tem­po­rary Issues in the Soci­o­log­i­cal Study of Child­hood, Rout­ledge Falmer, Oxford.
Kang H. (2007), The­o­ret­i­cal Per­spec­tives for Child Wel­fare Prac­tice on Kin­ship Fos­ter Care Fam­i­lies, „Fam­i­lies in soci­ety: the jour­nal of con­tem­po­rary human ser­vices”, Vol. 88, Issue 4, s. 575–582.
Kir­ton D. (1999), The Care and Pro­tec­tion of Chil­dren, w: J. Bal­dock, N. Man­ning, S. Miller, S. Vick­er­staff (red.), Social Pol­icy, Oxford Uni­ver­sity Press, New York, s. 377–406.
Kriz K., Skivenes M. (2013), Child-centric or Fam­ily Focused? A Study of Child Wel­fare Work­ers’ Per­cep­tions of Eth­nic Minor­ity Chil­dren in Eng­land and Nor­way, „Child and Fam­ily Social Work”, No. 17, s. 75–87.
Leira A., Sara­ceno Ch. (2008), Child­hood: Chang­ing Con­texts, „Com­par­a­tive Social Research”, Vol. 25, s. 1–25.
Lis­ter R. (2008), Invest­ing in Chil­dren and Child­hood: a New Wel­fare Pol­icy Par­a­digm and its Impli­ca­tions, w: A. Leira, Ch. Sara­ceno, Child­hood: Chang­ing Con­texts, „Com­par­a­tive Social Research”, Vol. 25, s. 383–408.
Maluc­cio A.N. (2003), Process and Out­comes in Fam­ily Fos­ter Care: A Selec­tive North-American Review, „Inter­na­tional Jour­nal of Child & Fam­ily Wel­fare”, No. 4, s. 133–140.
Michoń P. (2014), Dzieciństwo w Buller­byn czy z tiger moth­ers? Bycie dzieck­iem a stawanie się szczęśli­wym dorosłym – zas­trzeże­nia wobec stosowa­nia per­spek­tywy inwest­y­cji społecznych w poli­tyce społecznej, „Przegląd Socjo­log­iczny”, t. 63, z. 4, s. 93–106.
Miś L., Ornacka K. (2016), „Dziecięcy zwrot” w socjologii i poli­tyce społecznej, „Przegląd Socjo­log­iczny”, t. LXV (65), z. 2, s. 33–56.
Moss P., Petrie P. (2002), From Children’s Ser­vices to Children’s Spaces. Pub­lic Pol­icy, Chil­dren and Child­hood, Rout­ledge, London–New York.
Nutt L. (2006), The Lives of Fos­ter Car­ers. Pri­vate Sac­ri­fices, Pub­lic Restric­tions, Rout­ledge, New York.
Ornacka K. (2013), Od socjologii do pracy soc­jal­nej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Jagiel­lońskiego, Kraków.
Racław M. (2017), Zin­stru­men­tal­i­zowane rodzi­cielstwo. Rodziny zastępcze – między usługą a odruchem serca. Per­spek­tywa socjo­log­iczna, Wydawnictwo Eduka­cyjne „AKAPIT”, Toruń.
Serbin­ski S. (2017), Grow­ing up with fos­ter sib­lings: Explor­ing the impacts of fos­ter­ing on the chil­dren of fos­ter par­ents, „Qual­i­ta­tive Social Work”, Vol. 16(1), s. 131–149.
Siko­rska M. (2016), „Pry­watne” i „pub­liczne” kon­tek­sty macierzyństwa oraz rozrod­c­zości – anal­iza dyskursu pub­licznego, „Societas/Communitas”, nr 1 (21), s. 137–156.
Touraine A. (2011), Myśleć inaczej, PIW, Warszawa.
Szukalski P. (2013), Rodz­ina przyszłości w per­spek­ty­wie demograficznej, w: J. Grotowska-Leder, E. Rokicka (red.), Nowy ład? Dynamika struk­tur społecznych we współczes­nych społeczeńst­wach, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Łódzkiego, Łódź, s. 411–427.
Szy­mańska E. (2015), Ser­wicyza­cja gospo­darki jako źródło jej trans­for­ma­cji, „Opti­mum. Stu­dia Eko­nom­iczne”, nr 1(73), s. 97–109.
Unger­son C. (2008), Care as a Com­mod­ity, w: B. Bythe­way, V. Baci­galupo, J. Bor­nat, J. John­son, S. Spurr (red.), Under­stand­ing Care, Wel­fare and Com­mu­nity. A Reader, London–New York, s. 351–359.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne

Agata Skalec (mgr, Uni­w­er­sytet Warsza­wski)
PROFESJONALIZACJA RODZINNEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ – PRZESŁANKI I BARIERY (s. 29–34)
Artykuł poświę­cony jest zagad­nie­niu pro­fesjon­al­iza­cji opiekunów zastępczych. Przed­stawia pod­sta­wowe przesłanki roz­woju tego kierunku reform rodzin­nej pieczy zastępczej oraz bari­ery, jakie pro­ces ten napo­tyka, odwołu­jąc się do doświad­czeń zagranicznych i krajowych.

Słowa kluc­zowe: piecza zastępcza, rodzinna piecza zastępcza, rodziny zastępcze, pro­fesjon­al­iza­cja, deinstytucjonalizacja

BIBLIOGRAFIA
Abbot P., Wal­lace C. (1998), The Soci­ol­ogy of the car­ing pro­fes­sions, Falmer Press, Lon­dyn.
Acil Allen Con­sult­ing (2013), Pro­fes­sional fos­ter care: bar­ri­ers, oppor­tu­ni­ties and options, Mel­bourne.
Bas­iega J. (2014), Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogo­towiach rodzin­nych, Wydawnictwo Aka­demickie „Żak”, Warszawa.
Bit­ner M., Luberadzka-Gruca J., Woj­tasińska E. Skalec A., Kulig B., Kwaśniewska-Sadkowska A., Iwanowski A. (2018), Postępy dein­sty­tucjon­al­iza­cji pieczy zastępczej w Polsce. Raport, Fun­dacja Warsza­wski Insty­tut Studiów Eko­nom­icznych i Europe­js­kich, Fun­dacja Przy­jaciółka, Koal­icja na rzecz Rodzin­nej Opieki Zastępczej, Warszawa.
Cor­rick H. (1999), The pro­fes­sion­al­i­sa­tion of fos­ter care, w: A. Wheal The RHP Com­pan­ion to Fos­ter Care, Lyme Regis, Rus­sell House.
Danecka M., Cieślar J. (2016), Portret rodzin zastępczych – przekaz medi­alny a opinia społeczna, „Kul­tura i Społeczeństwo”, t. 60, nr 3, s. 133–149.
De-institutionalisation and qual­ity alter­na­tive care for chil­dren in Europe. Lessons learned and the way for­ward (2012), Work­ing paper, Eurochild, Bruk­sela.
Euro­pean Com­mis­sion (2009), Report of the Ad Hoc Expert Group on the Tran­si­tion from Insti­tu­tional to Community-based Care, Bruk­sela.
Fojkowska M. (2008), Prob­lemy prawne rodzi­cielstwa zastępczego, „Anal­izy, Raporty. Eksper­tyzy” nr 8, www.interwencjaprawna.pl/docs/ARE-808-problemy-prawne-rodzicielstwa-zastepczego.pdf [dostęp 31.11.2016].
GUS (2015), Dzieci w Polsce w 2014 roku. Charak­terystyka demograficzna, Warszawa.
Hochschild A.R. (2009), Zarządzanie emoc­jami: komer­c­jal­iza­cja ludz­kich uczuć, PWN, Warszawa.
GUS (2017a), Pomoc społeczna i opieka nad dzieck­iem i rodz­iną w 2016 r., Warszawa.
GUS (2017b), Rocznik Statysty­czny Pracy 2017, Warszawa.
Hrynkiewicz J. (2006), Odrzuceni. Anal­iza pro­cesu umieszczanie dzieci w placówkach opieki, IPS, Warszawa.
Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2016 Ustawy o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (2017), Kance­laria Prezesa Rady Min­istrów, Warszawa.
Infor­ma­cja Rady Min­istrów o real­iza­cji w roku 2017 Ustawy o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (2018), Kance­laria Prezesa Rady Min­istrów, Warszawa.
Kir­ton D. (2007), Step For­ward? Step Back? – The pro­fes­sion­al­i­sa­tion of fos­ter­ing, „Social Work and Social Sci­ences Review”, Vol. 13(1), s. 6–24.
Kusio U. (1998), Rodz­ina zastępcza jako środowisko wychowaw­cze, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin.
Kwak A. (2006), Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założe­nia a rzeczy­wis­tość, Insty­tut Spraw Pub­licznych, Warszawa.
NIK (2012), Infor­ma­cja o wynikach kon­troli. Funkcjonowanie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz ich współdzi­ałanie z innymi insty­tuc­jami na rzecz powrotu dzieci do wychowanie w rodzinie, Warszawa.
NIK (2014), Infor­ma­cja o wynikach kon­troli: Pomoc w usamodziel­ni­a­niu się pełno­let­nich wychowanków pieczy zastępczej, Warszawa.
NIK (2016), Infor­ma­cja o wynikach kon­troli: Dzi­ała­nia powiatów w zakre­sie tworzenia i wspar­cia rodzin zastępczych, Warszawa.
Ogól­noeu­rope­jskie wyty­czne doty­czące prze­jś­cia z opieki insty­tucjon­al­nej do opieki świad­c­zonej na poziomie lokalnej społeczności (2012), Europe­jska Grupa Ekspertów ds. Prze­jś­cia od Opieki Insty­tucjon­al­nej do Opieki świad­c­zonej na poziomie Lokalnych Społeczności, Bruk­sela.
Racław M. (2017), Zin­stru­men­tal­i­zowane rodzi­cielstwo. Rodziny zastępcze – między usługą a odruchem serca. Per­spek­tywa socjo­log­iczna, Wydawnictwo Eduka­cyjne „AKAPIT”, Warszawa.
Ramon V. (2011), Fos­ter care in France. Joints Efforts towards the Real­i­sa­tion of Chil­dren Rights in Croa­tia, Zagrzeb.
Raport z oceny real­iza­cji ustawy o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej – wyniki analiz i badań jakoś­ciowych i iloś­ciowych (2015), Koal­icja na rzecz rodzin­nej opieki zastępczej, Warszawa.
Stel­maszuk Z.W. (1999), Współczesne kierunki w opiece nad dzieck­iem. Wybór tek­stów, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
Testa M., Rolock N. (1999), Pro­fes­sional fos­ter care: a future worth pur­su­ing?, „Child Wel­fare”, Vol. 78, No. 1, s. 108–124.
Wil­son K., Evetts J. (2006), The pro­fes­sion­al­i­sa­tion of fos­ter care, „Adop­tion and Fos­ter­ing”, Vol. 30, No. 1, s. 39–47.
Założe­nia do pro­jektu zmi­any ustawy o wspiera­niu rodziny i sys­temie pieczy zastępczej (2014), Sto­warzysze­nie Inter­wencji Prawnej, Warszawa.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne

Joanna Mirosław (mgr, Insty­tut Studiów Poli­ty­cznych PAN)
MAKE A DIFFERENCE; DZIECKO W BRYTYJSKIEJ PIECZY ZASTĘPCZEJ (s. 34–39)
Artykuł poświę­cony jest bry­tyjskiemu sys­te­mowi rodzin­nej pieczy zastępczej. W artykule omówiono główne zasady i wartości, na których opiera się piecza zastępcza, Przed­staw­iono kra­jowe stan­dardy min­i­mum, które obe­j­mują wiele kwestii związanych z real­iza­cją pieczy zastępczej, w tym m.in. doty­czą­cych zabez­pieczenia i pro­mowa­nia dobra dziecka, rekru­tacji, szkole­nia i wspiera­nia rodz­iców zastępczych, a także wymogów lokalowych czy finan­sowych. Na tle opisanej pro­ce­dury stawa­nia się rodz­icem zastępczym zaprezen­towano statystyki doty­czące rodzin zastępczych oraz dzieci zna­j­du­ją­cych się pod opieką.

Słowa kluc­zowe: rodzinna piecza zastępcza, dziecko w pieczy zastępczej, stan­dardy usług opiekuńczych, pod­mioty orga­nizu­jące pieczę zastępczą

BIBLIOGRAFIA
Adams P. (2018), Fos­ter­ing in the UK, Pol­icy Research and Devel­op­ment Team, Coram BAAF, prezen­tacja power point zaprezen­towana pod­czas wiz­yty studyjnej w maju 2018 r. w Lon­dynie.
Chil­dren Looked After in Eng­land Includ­ing Adop­tion: 2016 to 2017. Local Author­ity Tables (2017), Depart­ment for Edu­ca­tion, https://www.gov.uk/government/statistics/children-looked-after-in-england-including-adoption-2016-to-2017 [dostęp 8.10.2018].
Fos­ter­ing in Eng­land, 2016–2017 (2018), National sta­tis­tics, Ofsted, Lon­don.
Fos­ter­ing Ser­vices: National Min­i­mum Stan­dards (2011), Depart­ment for Edu­ca­tion, https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/192705/NMS_Fostering_Services.pdf [dostęp 8.10.2018].
Narey M., Owers M. (2018), Fos­ter Care in Eng­land, A Review for the Depart­ment for Edu­ca­tion, Lon­don.
Szy­mańczak J. (2016), Dzieci „odbier­ane” rodz­i­com – przy­czyny umieszcza­nia dzieci w pieczy zastępczej, „Anal­izy BAS”, nr 5 (141), Biuro Analiz Sej­mowych, Warszawa.
The Chil­dren Act Guid­ance: Fos­ter­ing Ser­vices (2011), https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130318181512/https://www.education.gov.uk/publications/standard/AllPublications/Page1/DFE-00023–2011 [dostęp 28.10.2018].
Tit­ter­ton M., Pelling-Deeves S., Nolan P. (on line), Usługi i insty­tucje opieki społecznej w Wielkiej Bry­tanii. Eksper­tyza, CRZL, WRZOS, OSPi­MOPS „Cen­trum”, SSOPS FORUM, Warszawa, http://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20Anglia.pdf [dostęp 30.10.2018].

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne

Marta Danecka (prof., Insty­tut Studiów Poli­ty­cznych PAN)
BEZPIECZEŃSTWO DZIECKA PONAD WSZYSTKO, CZYLI RODZINNA PIECZA ZASTĘPCZA W NIEMCZECH (s. 39–43)
Artykuł poświę­cony jest sys­te­mowi pieczy zastępczej w Niem­czech w zakre­sie rodzin­nej dłu­gotr­wałej opieki. W 2016 r. ponad 74 tys. dzieci obję­tych było opieką zastępczą. Pomoc w formie pieczy zastępczej wiąże się z przyz­wole­niem na znaczne zaan­gażowanie insty­tucji w pry­watne życie rodzinne. Pod­sta­wowym aktem prawnym jest Księga VIII (SGB VIII), w której zawarto prawa, metody i zasady wspar­cia pod­miotowego trak­towa­nia dzieci. Zwraca się również uwagę na inne cechy niemieck­iego sys­temu, które przesądzają o ory­gi­nal­ności stosowanych rozwiązań, np. warunk­owanie powrotu dzieci do rodz­iców, wybór sposobu i czasu real­iza­cji opieki zastępczej, prawo doboru dzieci według kry­ter­iów wskazanych przez rodz­inę zastępczą, relaty­wnie duża liczba obję­tych opieką dzieci, długi czas i trwałość real­iza­cji pieczy zastępczej. Temat zilus­trowany jest infor­ma­c­jami statysty­cznymi o podopiecznych i rodz­i­nach pochodzenia.

Słowa kluc­zowe: pomoc społeczna, sys­tem pieczy zastępczej, rodzi­cielstwo zastępcze, dys­funkcje rodzin

BIBLIOGRAFIA
Bezugssys­tem der Pflege­fam­i­lie in der taglichen Arbeit (online), Pflegekinder Berlin.de http://www.pflegekinder-berlin.de/files/bild_zitat-deutsch_18.svg [dostęp 24.10.2018].
Kan­tel H.D. (2008), Grund­sicherungsar­beit, Armut– und Arbeits­mark­t­poli­tik nach Hartz IV, Springer VS, Wies­baden.
Kindler H., Helm­ing E., Mey­sen T., Jur­czyk K. (Hg.) (2011), Hand­buch. Pflegekinder­hilfe, Deutsches Jugendin­sti­tut, München.
Müller C.W. (1998), Jugen­dAmt. Geschichte und Auf­gabe einer reform­päd­a­gogis­chen Ein­rich­tung, Beltz, Wein­heim.
Reimer D. (2009), Fos­ter Care in Ger­many: Orga­ni­za­tion and Research Direc­tions, “La revue inter­na­tionale de l’éducation famil­iale”, no 26.
Riedle H., Gillig-Riedle B., Ferber-Bauer K. (2008), Pflegekinder. Alles, was man wis­sen muss, TiVan, Würzburg.
Schmidt M.G. (2005), Sozialpoli­tik in Deutsch­land. His­torische Entwick­lung und inter­na­tionaler Ver­gle­ich, Springer VS, Wies­baden.
Sta­tis­tiken der Kinder– und Jugend­hilfe, Erzieherische Hilfe, Eingliederung­shilfe für seel­isch behin­derte junge Men­schen, Hilfe für junge Volljährige Vol­lzeitpflege 2016 (2017), Sta­tis­tis­ches Bun­de­samt, Wies­baden.
Sta­tis­tiken der Kinder– und Jugend­hilfe, Erzieherische Hilfe, Eingliederung­shilfe für seel­isch behin­derte junge Men­schen, Hilfe für junge Volljährige Vol­lzeitpflege 2014 (2016), Sta­tis­tis­ches Bun­de­samt, Wies­baden.
Thrum K. (2007), Teil­bericht – Zusam­menset­zung von Herkun­fts– und Pflege­fam­i­lien, Deutsches Jugendin­sti­tut, München.

Dziedziny naukowe doty­czące artykułu: nauki społeczne
Dyscy­pliny naukowe doty­czące artykułu: nauki socjo­log­iczne


Social Pol­icy
Table of Con­tents No 2/2019

FAMILY FOSTER CAREFUNCTIONING AND CHANGES

FROM THE ISSUE EDITOR Marta Danecka
FOSTER FAMILY AS A CARING AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTSELECTED SOCIAL AND LEGAL ASPECTS –  Józefa Mate­jek
DYNAMICS OF TRANSFORMATIONS OF THE FOSTER CARE INSTITUTION IN POLANDRafał Pląsek
CHANGES IN FOSTER AND RESIDENTIAL CARE SYSTEM IN 2012–2017 – Maria Kolankiewicz
FAMILY FUNCTIONS IN FOSTER CARE RESEARCHAdam Kęska
FOSTER FAMILIES AS A SERVICE: SERVICE NARRATIVE AND ITS SOCIAL CONSEQUENCES Mar­i­ola Racław
PROFESSIONALIZATION OF FAMILY FOSTER CARESUPPORTING FACTORS AND BARRIERS Agata Skalec
MAKE A DIFFERENCE: THE CHILD IN BRITISH FOSTER CAREJoanna Mirosław
CHILD SAFETY ABOVE ALL: FOSTER CARE SYSTEM IN GERMANYMarta Danecka

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY

Marta Danecka (Pro­fes­sor, Insti­tute of Polit­i­cal Stud­ies of the Pol­ish Acad­emy of Sci­ences)
FROM THE ISSUE EDITOR (p. 1)

Józefa Mate­jek (PhD, Ped­a­gog­i­cal Uni­ver­sity of Cra­cow)
FOSTER FAMILY AS A CARING AND EDUCATIONAL ENVIRONMENTSELECTED SOCIAL AND LEGAL ASPECTS (p. 2–7)
Fam­i­lies appear­ing in the fam­ily to prop­erly per­form their basic parental func­tions cre­ate a need to secure the upbring­ing of chil­dren in a fos­ter care envi­ron­ment. Fos­ter fam­i­lies have for many years been a prac­ticed form of pro­vid­ing care and edu­ca­tion for aban­doned or orphaned chil­dren. The cur­rent con­cern of par­ents for the child and its upbring­ing is the essence of the fos­ter fam­ily, which despite the chang­ing social and eco­nomic con­di­tions as well as legal reg­u­la­tions is a last­ing and val­ued form of care for chil­dren and young peo­ple. The arti­cle presents the con­tent of the fos­ter fam­ily as a care and edu­ca­tional envi­ron­ment. The types of fos­ter fam­i­lies, legal and orga­ni­za­tional aspects of this form of care, the ben­e­fits it receives, as well as its tasks and role in the fos­ter care sys­tem are presented.

Key words: fos­ter fam­ily, child, care

Rafał Pląsek (Mas­ter, Insti­tute of Polit­i­cal Stud­ies of the Pol­ish Acad­emy of Sci­ences)
DYNAMICS OF TRANSFORMATIONS OF THE FOSTER CARE INSTITUTION IN POLAND (p. 7–11)
In this paper there are pre­sented the key aspects of changes in the fos­ter care sys­tem in Poland. The applied research approach, focused on the insti­tu­tional aspects of sys­tem devel­op­ment, was inspired by the assump­tions of the con­cept of path depen­dence. Con­se­quently, in each of the peri­ods of analy­sis (Sec­ond Pol­ish Repub­lic, Pol­ish People’s Repub­lic, Third Pol­ish Repub­lic) spe­cial atten­tion was paid to start­ing sit­u­a­tion, which is the basis for the fur­ther devel­op­ment of the insti­tu­tion. The author notes that the dynam­ics of insti­tu­tion devel­op­ment in each of the ana­lyzed peri­ods was in many aspects sim­i­lar: it con­sis­tently went from insti­tu­tional to fam­ily forms of fos­ter care.

Key words: fos­ter care, his­tory of social care in Poland, path depen­dence

Maria Kolankiewicz (Pro­fes­sor, Uni­ver­sity of War­saw)
CHANGES IN FOSTER AND RESIDENTIAL CARE SYSTEM IN 2012–2017 (p. 12–18)
Bas­ing on a nation­wide sta­tis­ti­cal infor­ma­tion the effects of changes that took place in the sys­tem of fos­ter care after the intro­duc­tion of the law on fos­ter and res­i­den­tial care sys­tem were ana­lyzed. Ref­er­ence was made to the most impor­tant assump­tions of the Act: strength­en­ing of work with fam­ily in the envi­ron­ment, lim­it­ing the num­ber of chil­dren under the super­vi­sion of courts and placed in fos­ter and res­i­den­tial care sys­tem and inde­pen­dence of young adults leav­ing care system.

Key words: work with fam­ily, fos­ter and res­i­den­tial care sys­tem, adoption

Adam Kęska (PhD, Insti­tute of Polit­i­cal Stud­ies of the Pol­ish Acad­emy of Sci­ences)
FAMILY FUNCTIONS IN FOSTER CARE RESEARCH (s. 19–23)
The paper intro­duces the clas­si­fi­ca­tion of fam­ily func­tions ade­quate to the sit­u­a­tion of a child in fos­ter care in ref­er­ence to tra­di­tional clas­si­fi­ca­tions of fam­ily func­tions. Next, the results of the empir­i­cal research car­ried out on the basis of this the­o­ret­i­cal pro­posal are pre­sented. The research con­sisted of qual­i­ta­tive inter­views sup­ple­mented by a quan­ti­ta­tive study. Research shows that bio­log­i­cal par­ents are often not actu­ally involved in child­care. The bio­log­i­cal fam­ily is involved only to a small extent in cor­rect­ing mis­takes and build­ing rela­tion­ships, which is not con­sis­tent with the assump­tions of the new fos­ter care system.

Key words: fos­ter care, empir­i­cal research, fam­ily func­tions, soci­ol­ogy of the fam­ily

Mar­i­ola Racław (Pro­fes­sor, Uni­ver­sity of War­saw, Insti­tute of Applied Social Sci­ences)
FOSTER FAMILIES AS A SERVICE NARRATIVE AND ITS SOCIAL CONSEQUENCES (p. 23–28)
The arti­cle deals with the prob­lem of fos­ter par­ent­ing under­stood as a person-oriented social ser­vice in the con­text of the “cri­sis of fos­ter fam­i­lies” observed in devel­oped coun­tries. The trap of mas­si­fi­ca­tion of fos­ter­ing as a ser­vice addressed to all chil­dren was indi­cated, which is con­nected with the a pri­ori assump­tion about the effec­tive­ness and effi­ciency of this form of child­care. The arti­cle refers to the con­cept of children’s ser­vices and children’s spaces and dis­cusses the con­se­quences of ser­vice nar­ra­tives on the exam­ple of sub­sti­tute par­ent­ing in Poland.

Key words: fos­ter fam­i­lies, social ser­vices, ser­vi­ciza­tion, soci­ol­ogy of child­hood

Agata Skalec (Mas­ter, Uni­ver­sity of War­saw)
PROFESSIONALIZATION OF FAMILY FOSTER CARESUPPORTING FACTORS AND BARRIERS (p. 29–34)
The arti­cle is devoted to the issue of pro­fes­sion­al­iza­tion of fos­ter car­ers. It presents the basic con­di­tions for develop this direc­tion of reform of fos­ter care and the bar­ri­ers that this process encoun­ters on its way, refer­ring to for­eign and domes­tic experiences.

Key words: fos­ter care, fam­ily fos­ter care, proffe­sion­al­iza­tion, deinstytucionalization

Joanna Mirosław (Mas­ter, Insti­tute of Polit­i­cal Stud­ies of the Pol­ish Acad­emy of Sci­ences)
MAKE A DIFFERENCE: THE CHILD IN BRITISH FOSTER CARE (p. 34–39)
The arti­cle describes the British sys­tems of fam­ily fos­ter care. The arti­cle presents the main prin­ci­ples and val­ues on which the fos­ter care is based. National min­i­mum stan­dards have been pre­sented, which cover a num­ber of issues related to the imple­men­ta­tion of fos­ter care, regard­ing the pro­tec­tion and pro­mo­tion of the child’s good, recruit­ment, train­ing and sup­port of fos­ter par­ents as well as hous­ing or finan­cial require­ments. As com­pared to the described pro­ce­dure of becom­ing a fos­ter par­ent, the sta­tis­tics on fos­ter fam­i­lies and chil­dren in fos­ter care are presented.

Key words: fam­ily fos­ter care, child in fos­ter care, stan­dards of care ser­vices, enti­ties orga­niz­ing fos­ter care

Marta Danecka (Pro­fes­sor, Insti­tute of Polit­i­cal Stud­ies of the Pol­ish Acad­emy of Sci­ences)
CHILD SAFETY ABOVE ALL: FOSTER CARE SYSTEM IN GERMANY (p. 39–43)
The arti­cle is ded­i­cated for fos­ter care sys­tem in Ger­many, in range of fam­ily long-lasting car­ing. In 2016 there were over 74 thou­sands chil­dren cared. Help in form of alter­na­tive care is con­nected with con­sent on sig­nif­i­cant com­mit­ment of insti­tu­tion to pri­vate fam­ily life. The basic law act is VIII book (SGB VIII), in which rights are included, meth­ods and rules of sup­port of sub­jec­tive chil­dren treat­ment. The atten­tion is also focused on another fea­tures of Ger­man sys­tem, which pre­judge the orig­i­nally of used solu­tions, e.g. con­di­tion­ing of chil­dren return to their par­ents, choose of way and time of fos­ter care real­iza­tion, right to assort­ment in accor­dance to cri­te­ri­ons pointed out by fos­ter fam­ily, rel­a­tively big num­ber of chil­dren in care, long time and per­ma­nence of care real­iza­tion. The topic is described by sta­tis­ti­cal infor­ma­tion about charges and fam­i­lies of origin.

Key words: social assis­tance, fos­ter care sys­tem, fos­ter par­ent­hood, fam­i­lies dys­func­tions

  Prze­jdź do Spisu Treści

« powrót