Nr 5-6 (530-531) 2018
Spis treści 5–6/2018
DELEGOWANIE PRACOWNIKÓW W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ. OCENA I ZAGROŻENIA W KONTEKŚCIE NOWEJ DYREKTYWY DOTYCZĄCEJ DELEGOWANIA PRACOWNIKÓW – Gertruda Uścińska
INSTRUMENTY RYNKU PRACY DE JURE I DE FACTO – Małgorzata Szczęsny
ANALIZA RYNKU PRACY NA POGRANICZU POLSKO-UKRAIŃSKIM – Katarzyna Himstedt, Tomasz Kacprzak
Z PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH
PROBLEMY PROGNOZOWANIA RYNKU PRACY W POLSCE. POTRZEBY I OCZEKIWANIA PUBLICZNYCH SŁUŻB ZATRUDNIENIA – Marek Bednarski, Iwona Kukulak-Dolata
MINIMUM EGZYSTENCJI ORAZ MINIMUM SOCJALNE W 2017 R. DANE ŚREDNIOROCZNE – Piotr Kurowski
RECENZJE
Wiesława Kozek, Julia Kubisa, Marianna Zielińska, UTRZYMAĆ SIĘ NA POWIERZCHNI. O WALCE Z BIEDĄ W PIĘCIU EUROPEJSKICH KRAJACH W PERSPEKTYWIE INDYWIDUALNEGO SPRAWSTWA – rec. Marta Zahorska
INFORMACJE
DELEGOWANIE PRACOWNIKÓW W KONTEKŚCIE PRZEPISÓW O SWOBODZIE PRZEMIESZCZANIA SIĘ I KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO. 50 LAT ROZPORZĄDZENIA NR 1612/68 – Agnieszka Smoder
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Gertruda Uścińska (prof., Instytut Polityki Społecznej Uniwersytet Warszawski)
DELEGOWANIE PRACOWNIKÓW W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ. OCENA I ZAGROŻENIA W KONTEKŚCIE NOWEJ DYREKTYWY DOTYCZĄCEJ DELEGOWANIA PRACOWNIKÓW (s. 1–8)
W artykule przedstawiono aktualne zasady delegowania pracowników na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Omówiono proponowane zmiany przepisów Unii Europejskiej z tego zakresu. Przedstawiono ocenę i zagrożenia. Uwzględniono w tej ocenie stanowisko partnerów społecznych, instytucji właściwej i ekspertów.
Słowa kluczowe: delegowanie pracowników, koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego, prawo UE
AKTY PRAWNE
Decyzja Komisji 2009/17/WE z dnia 19 grudnia 2008 r. ustanawiająca Komitet Ekspertów ds. Delegowania Pracowników (Dz.U. L 8 z 13.1.2009, s. 26).
Decyzja Komisji Administracyjnej ds. Koordynacji Systemów Zabezpieczenia Społecznego nr A2 z dnia 12 czerwca 2009 r. dotyczącej wykładni art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 w sprawie ustawodawstwa mającego zastosowanie do pracowników delegowanych i osób wykonujących pracę na własny rachunek, tymczasowo pracujących poza państwem właściwym (Dz. Urz. UE C106 z 24.04.2010 r., s. 5).
Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/344 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie utworzenia europejskiej platformy na rzecz usprawnienia współpracy w zakresie przeciwdziałania pracy nierejestrowanej (Dz.U. L 65 z 11.3.2016, s. 12).
Dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 1).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/957 z dnia 28 czerwca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 96/71/WE dotyczącą delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 173/16 z 9.7.2018, s. 1); (COM(2016)0128 – C8-0114/2016 – 2016/0070(COD)).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/104/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie pracy tymczasowej (Dz.U. L 327 z 5.12.2008, s. 9).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/67/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 1024/2012 w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym („rozporządzenie w sprawie IMI”) (Dz.U. L 159 z 28.5.2014, s. 11).
Dyrektywa Rady 91/533/EWG z dnia 14 października 1991 r. w sprawie obowiązku pracodawcy dotyczącego informowania pracowników o warunkach stosowanych do umowy lub stosunku pracy (Dz.U. L 288 z 18.10.1991, s. 32).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. L 166 z 30.4.2004, s. 1).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. L 284 z 30.10.2009, s. 1).
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki prawne, nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: prawo pracy, prawo zabezpieczenia społecznego, polityka społeczna, polityka zatrudnienia
Małgorzata Szczęsny (mgr, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach)
INSTRUMENTY RYNKU PRACY DE JURE I DE FACTO (s. 8–15)
Zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy podstawowymi formami aktywizacji zawodowej bezrobotnych są usługi i instrumenty rynku pracy. Nowela tej ustawy, która weszła w życie z dniem 27.05.2014 r., znacząco poszerzyła instrumentarium dostępnych form aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych. Celem artykułu jest przedstawienie instrumentów rynku pracy oraz dokonanie ich oceny, ze wskazaniem na ich liczne mankamenty.
W opracowaniu podjęto próbę ukazania problemu nieefektywnego wydatkowania środków na realizację m.in. staży, braku kontroli państwa nad wydatkowaniem środków publicznych przeznaczonych na nowe instrumenty rynku pracy oraz przedstawienia wielu instrumentów rynku pracy, z których osoby bezrobotne nie korzystają.
Słowa kluczowe: bezrobocie, instrumenty rynku pracy, aktywizacja zawodowa
BIBLIOGRAFIA
NIK (2015), Raport NIK z dnia 21.04.2015 r. w sprawie wyników kontroli przeprowadzonej w powiatowych urzędach pracy dotyczących skuteczności aktywizacji bezrobotnych, sygn. LRX-4101–009-2014 NR ewid. 16/2015/P/14/109/LRZ, https://www.nik.gov.pl/plik/id,8905,vp,11060.pdf [dostęp 15.03.2018].
Patulski A. (2015), Sposoby aktywizacji zawodowej młodych w świetle nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w: Studia Iuridica Lublinensia. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Teresie Liszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Skąpski M. (2015), Problem nadużywania niepracowniczych form zatrudnienia w programach przeciwdziałania bezrobociu, w: Studia Iuridica Lublinensia. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesor Teresie Liszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Szczęsny M. (2016a), Usługi rynku pracy de jure i de facto, w: Aleksander Jerzy Witosz (red.), Kapitał – praca – człowiek. Księga jubileuszowa Profesora Jana Wojtyły, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Szczęsny M. (2016b), Promocja szans czy alimentacja bezradności w polityce rynku pracy, w: Dorota Kotlorz (red.), Studia Ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Wojtyła J. (2015), Dylematy wynagradzania za pracę w polskich realiach gospodarki rynkowej, w: Z. Hajn, D. Skupień (red.), Przyszłość prawa pracy. Liber Amicorum. W pięćdziesięciolecie pracy naukowej Profesora Michała Seweryńskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki prawne, nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: prawo pracy, polityka społeczna, polityka zatrudnienia
Katarzyna Himstedt (mgr, Uniwersytet Łódzki)
Tomasz Kacprzak (dr, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach)
ANALIZA RYNKU PRACY NA POGRANICZU POLSKO-UKRAIŃSKIM (s. 15–23)
Artykuł porusza problematykę rynku pracy w sąsiadujących ze sobą obszarach wschodniej Polski i zachodniej Ukrainy. Artykuł zawiera podstawowe wskaźniki rynku pracy, których analiza pozwala określić, czy przygraniczne położenie polskich województw i ukraińskich obwodów przyczynia się do osiągnięcia przez te regiony korzyści płynących z funkcjonowania na rynku pracy. Z przeprowadzonych analiz wynika, że niestety przygraniczne województwa i obwody nie czerpią
(w stopniu zapewniającym wyrównanie do średnich krajowych) profitów ze współpracy transgranicznej związanych z poprawą sytuacji na rynku pracy.
Słowa kluczowe: rynek pracy, współpraca transgraniczna, region transgraniczny
BIBLIOGRAFIA
GUS (2015), Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2015 roku, Informacje i Opracowania Statystyczne, Warszawa, s. 19, http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/l_powierzchnia_i_ludnosc_przekroj_terytorialny_2015.pdf [dostęp 1.04.2018].
Cторощук M. I., Kовaльськa E. M., Pинок прaці в Yкрaїні: сучaсний стaн тa пер-пективи розвитку, Publishing House Education and Science, http://www.rusnauka.com [dostęp 1.04.2018].
Toczyski W., Zaucha J. (1998), Międzynarodowa współpraca regionów. Wybór ekspertyz, praca zbiorowa, Wydawnictwo Przedświt, Warszawa, s. 23–26.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: rynek pracy
Marek Bednarski (prof., Uniwersytet Warszawski)
Iwona Kukulak-Dolata (dr, Uniwersytet Łódzki)
PROBLEMY PROGNOZOWANIA RYNKU PRACY W POLSCE. POTRZEBY I OCZEKIWANIA PUBLICZNYCH SŁUŻB ZATRUDNIENIA (s. 24–32)
Celem artykułu jest zidentyfikowanie wad w istniejącym narzędziu prognozowania popytu na pracę oraz wskazanie potrzebnych zmian. Z przeprowadzonych obserwacji wynika, że wad jest wiele, a ich eliminowanie powinno polegać na ciągłej aktualizacji danych wykorzystywanych do opracowania prognoz zatrudnienia. Prognozy nie powinny być opracowywane tylko w przekroju regionów, ale dla mniejszych obszarów, jak na przykład powiat. Prognozy należy również przygotowywać dla zawodów kodowanych sześcioma cyframi. Wprowadzone modyfikacje powinny zwiększyć użyteczność narzędzia z perspektywy oczekiwań pracowników publicznych służb zatrudnienia. Artykuł opracowano na podstawie wyników badań IDI i FGI, jakie zrealizowano w kwietniu 2018 r. w ramach projektu System prognozowania polskiego rynku pracy.
Słowa kluczowe: rynek pracy, prognozowanie zatrudnienia, publiczne służby zatrudnienia
BIBLIOGRAFIA
Arendt Ł., Ulrichs M. (2012), Dobre praktyki prognozowania popytu na pracę w Europie, IPiSS, Warszawa.
Bednarski M., red. (2016), Wynagrodzenia w Polsce. Przesłanki i hamulce wzrostu, IPiSS, Warszawa.
Burdziak A., Gałecka-Burdziak E., Kubiak P., Włodarczyk P. (2013), Prognozowanie zatrudnienia według zawodów w świecie – synteza, IPiSS, Warszawa.
Corvers F., de Grip A., Heijke H. (2002), Beyond manpower planning: a labour market model for the Netherlands and its forecast to 2006, w: M. Neugart, M. Schomann (ed.), Forecasting labour markets in OECD countries: measuring and tackling mismatches, Edward Elgar Publishing, Cheltenham Glos.
Kukulak-Dolata I. (red.), Poliwczak I., Mirosław J., Sobocka-Szczapa H. (2013), Projekty rządowe i samorządowe w zakresie prognozowania zatrudnienia według zawodów w Polsce, IPiSS, Warszawa.
Strzemińska H., Bednarski M., eds. (2014), Working Time. Trends and Prospects in the New Economy, IPiSS, Friedrich Ebert Stiftung, Warszawa.
Suchecki B. (2004), SPPP jako system informacyjny, w: System prognozowania popytu na pracę w Polsce, część II Projekt systemu, baza danych, model makroekonomiczny, „Studia i Materiały, tom XII, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, Międzyresortowy Zespół do Prognozowania Popytu na Pracę, Warszawa.
Tessaring M. (1998), The future of work and skills – Visions, trends and forecasts, Office for official Publications of the European Communities, Luxemburg.
Zukersteinova A., Strietska-Ilina O., red. (2007), Towards European skill needs forecasting, CEDEFOP Panorama series 137, Luxemburg.
van Eijs P. (1994), Manpower forecasting in the western world; the current state of art, Research Centre for Education and the Labour Market, Faculty of Economic Sciences, Rijksuniversiteit Limburg, Maastricht.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: ekonomia
Piotr Kurowski (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
MINIMUM EGZYSTENCJI ORAZ MINIMUM SOCJALNE W 2017 R. DANE ŚREDNIOROCZNE (s. 32–35)
Artykuł prezentuje szacunki minimum egzystencji i minimum socjalnego na podstawie cen średniorocznych w 2017 r. Minimum egzystencji wyznacza modelowy sposób zaspokajania potrzeb na minimalnym poziomie, poniżej którego występuje biologiczne zagrożenie życia. Z kolei minimum socjalne przedstawia modelowe koszty utrzymania gospodarstw domowych, którym zaczyna zagrażać sfera niedostatku. Między tymi dwoma ekstremami roztacza się, w różnych obliczach, sfera niedostatku.
Słowa kluczowe: minimum egzystencji, minimum socjalne, ubóstwo, koszty utrzymania
BIBLIOGRAFIA
Broda Wysoki P., Kurowski P. (2013), Próg interwencji socjalnej czy minimalny dochód socjalny? Refleksja nad propozycjami zmian w pomocy społecznej, „Polityka Społeczna” nr 4.
Deniszczuk L., Kurowski P., Styrc M. (2007), Progi minimalnej konsumpcji gospodarstw domowych wyznaczane metodą potrzeb podstawowych. Rodzaje, oszacowania i zastosowania polityce społecznej, IPiSS, Warszawa.
Deniszczuk L., Sajkiewicz B. (1997), Kategoria minimum socjalnego, w: S. Golinowska, Polska bieda II. Kryteria – Ocena – Przeciwdziałanie, IPiSS, Warszawa.
Golinowska S. (1997), Polska bieda II. Kryteria – Ocena – Przeciwdziałanie, IPiSS, Warszawa.
GUS (2018a), Zasięg ubóstwa ekonomicznego w Polsce w 2017 r., Informacja sygnalna, Warszawa.
GUS (2018b), Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w 2017 r., styczeń, Warszawa.
GUS (2017a), Ubóstwo w Polsce w latach 2015 i 2016, Warszawa.
GUS (2017b), Budżety gospodarstw domowych w 2016 r., Informacje i opracowania statystyczne GUS, Warszawa.
Kurowski P. (2002), Koszyki minimum socjalnego i minimum egzystencji – dotychczasowe podejście, w: Kategorie i instrumenty interwencji państwa w sytuacji ubóstwa (Czym jest minimum socjalne?), Konferencja 10.12.2002, Biuro Studiów i Ekspertyz Sejmu RP, Warszawa.
Kurowski P., red. (2018), Wysokość i struktura progu interwencji socjalnej. Według informacji cenowych dla 2016 r., raport IPiSS dla MRPiPS, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Social Policy
Table of Contents No 5–6/2018
POSTING OF WORKERS IN THE LAW OF THE EUROPEAN UNION. EVALUATION AND THREATS IN THE CONTEXT OF THE NEW DIRECTIVE ON THE POSTING OF WORKERS – Gertruda Uścińska
INSTRUMENTS OF LABOUR MARKET DE JURE AND DE FACTO – Małgorzata Szczęsny
LABOR MARKET ON THE POLISH-UKRAINIAN BORDER AS AN ECONOMIC AND SOCIAL ASPECT – Katarzyna Himstedt, Tomasz Kacprzak
FROM RESEARCH AND STUDIES
PROBLEMS OF FORECASTING THE LABOUR MARKET IN POLAND. NEEDS AND EXPECTATIONS OF PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES – Marek Bednarski, Iwona Kukulak-Dolata
ESTIMATES OF SUBSISTENCE MINIMUM BASKETS AND SOCIAL MINIMUM BASKETS FOR 2017 – Piotr Kurowski
BOOK REVIEWS
Wiesława Kozek, Julia Kubisa, Marianna Zielińska, KEEP ON THE SURFACE. ON THE FIGHT AGAINST POVERTY IN FIVE EUROPEAN COUNTRIES IN THE PERSPECTIVE OF INDIVIDUAL AGENCY – Reviewed by Marta Zahorska
INFORMATIONS
POSTING IN THE CONTEXT OF FREEDOM OF MOVEMENT AND COORDINATION PROVISIONS. THE 50th ANNIVERSARY OF REGULATION NO 1612/68 – Agnieszka Smoder
DIARY OF SOCIAL POLICY
Gertruda Uścińska (Professor, Warsaw University, Institute of Social Policy)
DELEGOWANIE PRACOWNIKÓW W PRAWIE UNII EUROPEJSKIEJ. OCENA I ZAGROŻENIA W KONTEKŚCIE NOWEJ DYREKTYWY DOTYCZĄCEJ DELEGOWANIA PRACOWNIKÓW (s. 1–8)
The article presents legal determinants of realisation of free movement of services by the example of posting of workers. The article explains the circumstances of passing the directive 96/71, as well as the increasing problems with its application in UE Member States and EU Court of Justice case-law in the following years, which led to the passing of an important amendment of the directive in 2018.
Keywords: posting of workers, free movement of services, EU law
Małgorzata Szczęsny (Master, University of Economics in Katowice)
Instrument OF LABOUR MARKET DE JURE AND DE FACTO (s. 8–15)
In accordance with the Act about the Promotion of the Employment and the Institutions of the labour market the basic way of professional activation of unemployment people are services and instruments of the labour market. The amendment of the Act, which came into the force on 27th may 2014, significantly broadened the instruments of the accessible ways of professional activation of unemployment people. The aim of this article is presentation instruments of the labour market and the accomplishment the evaluation, with the indication on their numerous shortcomings. In the article will be undertaken the effort to show the problem of ineffective spending money on realization of apprentices, the lack of the government’s control of spending the public funds designed on new instruments the labour market and presentation many instruments of the labour market with whose unemployed people do not use.
Keywords: unemployment, instruments of labour market, employment activation
Katarzyna Himstedt (Master, University of Lodz)
Tomasz Kacprzak (PhD, University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce)
LABOR MARKET ON THE POLISH-UKRAINIAN BORDER AS AN ECONOMIC AND SOCIAL ASPECT (s. 15–23)
The article refers to the problems of the labor market in the neighboring Polish borderland areas of eastern and western Ukraine. The article contains the basic labour market indicators, the analysis of which allows you to specify whether the border location Polish and Ukrainian regions circuits, contributes to the achievement of these regions benefit from the functioning of the labour market. Analyses show that, unfortunately, the border province and circuits do not derive (to the extent necessary alignment to the national average) profits from the cross-border cooperation in terms of the labour market.
Keywords: labour market, cross-border cooperation, cross– border regions
Marek Bednarski (Professor, University of Warsaw)
Iwona Kukulak-Dolata (PhD, University of Lodz)
PROBLEMS OF FORECASTING THE LABOR MARKET IN POLAND. NEEDS AND EXPECTATIONS OF PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES (s. 24–32)
The purpose of this article is to identify flaws in the existing tool for forecasting demand for labour and to indicate changes in it. The observations made show that there are many disadvantages, and their elimination should consist of constant updating of data used to develop employment forecasts. Forecasts should not be developed only in the cross-section of regions but for smaller areas such as the poviat. Forecasts should also be prepared for professions encoded with six digits. The modifications introduced should increase its usefulness from the perspective of public employment services. The article was prepared on the basis of IDI and FGI research results that were carried out in April 2018 as part of the project: System for forecasting the Polish labour market.
Keywords: labour market, employment forecasting, public employment services
Piotr Kurowski (PhD, Institute of Labour and Social Studies)
ESTIMATES OF SUBSISTENCE MINIMUM BASKETS AND SOCIAL MINIMUM BASKETS FOR 2017 (s. 32–35)
The article presents estimates of Subsistence minimum as well as Social minimum baskets based on average prices of 2017. Subsistence minimum defines the lowest possible level of consumption allowing the households to survive, while Social minimum defines a model category allowing the minimum level of decent life, necessary for social integration. Between these two extremes there is a sphere of scarcity.
Keywords: subsistence minimum, social minimum, poverty, living costs
« powrót