Nr 1 (526) 2018
Spis treści 1/2018
MODELE PRAWNEJ REGULACJI PROSTYTUCJI A SPOŁECZNA MARGINALIZACJA OSÓB ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI SEKSUALNE – Izabela Ślęzak
AKTYWNE STARZENIE SIĘ LUDNOŚCI Z PERSPEKTYWY RADY EUROPY – Barbara Mikołajczyk
UBÓSTWO I POGŁĘBIONA DEPRYWACJA MATERIALNA RODZIN W KONTEKŚCIE WDROŻENIA „PROGRAMU 500 Plus” – Ryszard Szarfenberg
EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI PRACODAWCÓW W POLSCE – Jacek Lewkowicz
MINIMUM SOCJALNE WE WRZEŚNIU 2017 R. – Piotr Kurowski
Z PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH
CZY WARTO WSPIERAĆ DOTACJE NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ BEZROBOTNYCH. DOŚWIADCZENIA Z LOKALNEGO RYNKU PRACY – Anna Jackowska, Zenon Wiśniewski
SIEĆ WSPÓŁPRACY GMINNYCH OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ Z WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO A WDRAŻANIE INNOWACJI SPOŁECZNYCH – Katarzyna Zajda
RECENZJE
Jerzy Kwaśniewski (red.): NAUKI O POLITYCE PUBLICZNEJ. STUDIA I MATERIAŁY – rec. Dariusz Zalewski
INFORMACJE
BREXIT I JEGO SKUTKI DLA SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – Agnieszka Smoder
Z PRAC KOMITETU NAUK O PRACY I POLITYCE SPOŁECZNEJ PAN – Dorota Głogosz, Beata Kaczyńska
WYNIKI XIX EDYCJI KONKURSU INSTYTUTU PRACY I SPRAW SOCJALNYCH NA NAJLEPSZE PRACE MAGISTERSKIE I DOKTORSKIE W DZIEDZINIE PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Izabela Ślęzak (dr, Uniwersytet Łódzki)
MODELE PRAWNEJ REGULACJI PROSTYTUCJI A SPOŁECZNA MARGINALIZACJA OSÓB ŚWIADCZĄCYCH USŁUGI SEKSUALNE (s. 1–6)
Podstawą artykułu jest analiza literatury przedmiotu dotyczącej regulacji prawnych prostytucji w XIX i początkach XX w., a także aktualnie toczących się debat na ten temat. Na jej podstawie wyróżniono i opisano historyczne oraz współczesne modele regulacji prostytucji. W artykule skoncentrowano się na sytuacji kobiet świadczących usługi seksualne oraz wpływie konkretnych regulacji prawnych na ich sytuację społeczną. Rozwiązania prawne składające się na zaprezentowane modele regulacji prostytucji w różnym stopniu przyczyniają się do zmiany zakresu marginalizacji społecznej doświadczanej przez zaangażowane w nią kobiety.
Słowa kluczowe: kryminalizacja, dekryminalizacja, depenalizacja, legalizacja, prostytucja
BIBLIOGRAFIA
Abel G.M. (2014), A decade of decriminalization: Sex work ‘down under’ but not underground, „Criminology and Criminal Justice”, Vol. 14, s. 580–592.
Abel G.M., Fitzgerald L., Brunton C. (2007),The impact of the Prostitution Reform Act on the health and safety practices of sex workers: Report to the Prostitution Law Review Committee, Department of Public Health and General Practice, University of Otago, Christchurch.
Abel G.M., Fitzgerald L., Brunton C. (2009), The Impact of Decriminalisation on the Number of Sex Workers in New Zealand, „Journal of Social Policy”, Vol. 38, s. 515–531.
Frieske K.W. (1999), Marginalność społeczna, w: H. Domański, A. Kojder, K. Koseła, K. Kowalewicz (red.), Encyklopedia socjologii, tom 2, PWN, Warszawa.
Geremek B. (2003), Ludzie marginesu w średniowiecznym Paryżu: XIV–XV wiek, Wydawnictwo PTPN, Poznań.
Grzegorzyk T., Zbrojewska M., Jankowski W. (2010), Kodeks Wykroczeń. Komentarz, Wolters Kluwer SA, Warszawa.
Imieliński K. (1990), Manowce seksu – prostytucja, Res Polona, Łódź.
Jasińska M. (1976), Problematyka prostytucji w Polsce, w: A. Podgórecki (red.), Zagadnienia patologii społecznej, PWN, Warszawa, s. 435–456.
Jeffreys S. (2001), Legalizacja prostytucji nie jest rozwiązaniem, „Prawo i Płeć”, Vol. 1, s. 34–40.
Karpiński M. (1997), Najstarszy zawód świata. Historia prostytucji, Lemur, Londyn.
Kowalak T. (1998), Marginalność i marginalizacja społeczna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Kwaśniewski J. (1997), Postrzeganie marginalizacji oraz strategii środków kontroli społecznej, w: J. Kwaśniewski (red.), Kontrola społeczna procesów marginalizacji, Interart, Warszawa.
Levy J., Jakobsson P. (2014), Sweden’s abolitionist discourse and law: Effects on the dynamics of Swedish sex work and on the lives of Sweden’s sex workers, „Criminology and Criminal Justice”, Vol. 14, s. 593–607.
Mahler F. (1993), Maldevelopment and Marginality, w: J. Danecki (ed.), Insights into Maldevelopment. Reconsidering the Idea of Progress, The University of Warsaw, Warsaw.
Mozgawa M. (2014), Uwagi na temat wykroczenia z art. 142 k.w., w: M. Mozgawa (red.), Prostytucja, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 117–136.
NSWP Global Network of Sex Work Projects (b.d.), Sex Work and the Law: Understanding Legal Frameworks and the Struggle for Sex Work Law Reforms, „Briefing Paper” 07.
Olechowski A.P. (2007), Krótki zarys historii wojskowych domów publicznych, „Inne Oblicza Historii”, Vol. 2–3, s. 100–105.
Pospiszyl I. (2008), Patologie społeczne, PWN, Warszawa.
Radecki W. (1968), Sytuacja prawna prostytucji w Polsce, „Problemy Kryminalistyki”, Vol. 73, s. 344–362.
Roberts N. (1997), Dziwki w historii: prostytucja w społeczeństwie zachodnim, Volumen, Warszawa.
Scoular J. (2010), What’s Law Got To Do With it? How and Why Law Matters in the Regulation of Sex Work, „Journal of Law and Society”, Vol. 37, Issue 1, p. 12–39.
Sikorska-Kulesza J. (2004), Zło tolerowane. Prostytucja w Królestwie Polskim w XIX wieku, MADA. Warszawa.
Sitek E. (2012), Prostytucja w Europie, „Policja 997”, Vol. 85, s. 22–23.
Ślęzak I. (2015), Zjawisko prostytucji w Polsce na tle europejskim jako obszar działań instytucji państwowych i organizacji pozarządowych, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, Vol. 28(1), s. 85–100.
Ślęzak I. (2016), Praca kobiet świadczących usługi seksualne w agencjach towarzyskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Zając I. (2007), Walka z chorobami wenerycznymi wśród prostytutek w ujęciu polskich czasopism lekarskich z lat 1890–1914, w: B. Płonka-Syroka, A. Syroka (red.), Leczyć, uzdrawiać, pomagać, Wydawnictwo Arboretum, Wrocław, s. 179–199.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna, socjologia
Barbara Mikołajczyk (prof., Uniwersytet Śląski w Katowicach)
AKTYWNE STARZENIE SIĘ LUDNOŚCI Z PERSPEKTYWY RADY EUROPY (s. 7– 11)
W artykule przeanalizowano traktaty i „miękkie prawo” Rady Europy dotyczące promocji aktywnego starzenia się. Selekcji i zbadaniu podlegały postanowienia zakazujące dyskryminacji i promujące solidarność międzypokoleniową, a także stojące na straży niezależności, autonomii, partycypacji i samorealizacji osób starszych. Autorka konkluduje, że w prawie Rady Europy tkwi ogromny potencjał w zakresie aktywizacji osób starszych. Może ono pozytywnie wpłynąć na ustawodawstwo i politykę jej państw członkowskich, ale jest to uzależnione od ich świadomości i woli politycznej.
Słowa kluczowe: aktywne starzenie się, Rada Europy, prawa osób starszych
BIBLIOGRAFIA
Adamczyk M.D. (2015), Aktywnie ku emeryturze, TWWP, Oddział Lublin, Lublin.
Binstock R.H. (2000), Older People and Voting Participation: Past and Future, „The Gerontologist”, Vol. 40, No. 1, s. 18–31.
Boulton-Lewis M. (2010), Education and Learning for the Elderly: Why, How, What?, „Educational Gerontology”, Vol. 36, No. 3, s. 213–228.
Butler R. (1969), Age-Ism: Another Form of Bigotry, „The Gerontologist”, Vol. 9, No. 4, s. 243–246.
De Pauw M. (2014), Interpreting The European Convention on Human Rights in Light of Emerging Human Rights Issues: an Older Persons’ Perspective, „Human Rights and International Legal Discourse”, Vol. 8, No. 2, s. 235–257.
Dhillon P. (2011), The Role of Education in Freedom from Poverty as a Human Right, „Educational Philosophy Theory”, Vol. 43, No. 3, s. 249–259.
Garlicki L. (2011), Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, tom II, Komentarz do artykułów 19–59 oraz Protokołów dodatkowych, C.H. Beck, Warszawa.
Jurek Ł. (2012), „Aktywne starzenie się” jako paradygmat w polityce społecznej, „Polityka Społeczna” nr 3, s. 8–13.
Laaksonen A. (2010), Making Culture Accessible: Access, Participation and Cultural Provision in the Context of Cultural Rights in Europe, Council of Europe.
Łuszczyńska M. (2014), Oblicza solidarności międzypokoleniowej – bariery, korzyści i perspektywy, w: P. Szukalski (red.), Starzenie się ludności a solidarność międzypokoleniowa, Wyd. UŁ, Łódź, s. 31–51.
Martin C., Rodríguez-Pinzón D., Brown B. (2015), Human Rights of Older People: Universal and Regional Legal Perspective, „Ius Gentium: Comparative Perspectives on Law and Justice”, Vol. 45, Springer, London/Dordrecht/New York.
McGoldrick D. (2007), Culture, Cultures, and Cultural Rights, w: M.A. Baderin, R. McCorquodale (red.), Economic, Social and Cultural Rights in Action, Oxford, s. 447–473.
Mikołajczyk B. (2013), Is the ECHR ready for global ageing?, „International Journal of Human Rights”, Vol. 17, No. 4, s. 511–529.
Mikołajczyk B. (2015), International Law and Ageism, „Polish Yearbook of International Law”, Col. XXXV, s. 83–108.
Numhauser-Henning A. (2013), The EU Ban on Age-Discrimination and Elderly Workers – Potentials and Pitfalls, Paper to the IJCLLIR Panel on “Non-Discrimination Law and Equal, Treatment of Employees – Recent Developments and Future Challenges”, Barcelona.
OECD (2011), Ministerial Meeting on Social Policy. Paying For The Past, Providing For The Future: Intergenerational Solidarity. Background Document of 2–3 May 2011, Paris, http://www.oecd.org/els/publicpensions/47712019.pdf [dostęp 26.07.2017].
OECD (2016), Elderly population (indicator), https://data.oecd.org/pop/ elderly-population.htm [dostęp 20.07.2017].
Radović-Marković M. (2013), An Aging Workforce: Employment Opportunities and Obstacles, „CADMUS”, Vol. 1, No. 6, s. 142–155.
Riekkinen M. (2011), Assisting the Elderly in Remaining Politically Active: A Focus on Russia and its International Legal Obligation, „Review of Central and East European Law”, Vol. 36, No. 2, s. 157–195.
Schlachter M. (2011), Mandatory Retirement and Age Discrimination under EU Law, „International Journal of Comparative Labour Law and Industrial Relations”, Vol. 27, No. 3, s. 287–299.
Shelton D. (2003), Law, Non-law and the Problem of ‘Soft Law’. Introduction, w: D. Shelton (red.), Commitment and Compliance: The Role of Non-binding Norms in the International Legal System, Oxford University Press, Oxford, s. 1–18.
Spanier B., Doron I., Milman-Sivan F. (2013), Older Persons’ Use of the European Court of Human Right, „Journal of Cross Cultural Gerontology”, Vol. 28, No. 4, s. 407–420.
Spanier B., Doron I., Milman-Sivan F. (2016), In Course of Change? Soft Law, Elder Rights, and the European Court of Human Right, „Law and Inequality”, Vol. 34, No. 1, s. 55–86.
Szatur-Jaworska B. (2008), Uczestnictwo osób starszych w sferze publicznej, w: B. Szatur-Jaworska (red.), Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich – Materiały 65, Warszawa, s. 115–122.
Szatur-Jaworska B., Szukalski P. (2014), Aktywne starzenie się. Przeciwdziałanie barierom, Wyd. UŁ, Łódź.
Szukalski P. (2008), Ageizm – przyczyny, przejawy, w: J.T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Starzenie się ludności Polski – między demografią a gerontologią społeczną, Wyd. UŁ, Łódź, s. 153–184.
Szukalski P. (2012), Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wyd. UŁ, Łódź.
Szukalski P. (2016), Kulturowe uwarunkowania (auto) dyskryminacji ze względu na wiek, w: P. Broda-Wysocki, A. Dyllus, M. Pawlus (red.), Dyskryminacja seniorów w Polsce. Diagnoza i przeciwdziałanie, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa, s. 39–53.
Tymowski J. (2015), European Year for Active Ageing and Solidarity between Generations (2012) In-Depth Analysis, European Parliamentary Research Service.
UNECE, European Commission (2015), Active Ageing Index 2014: Analytical Report, by Asghar Zaidi and David Stanton, European Commission’s Directorate General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Brussels.
WHO (2002), Active ageing: A policy framework, http://whqlibdoc.who.int/ hq/2002/WHO_NMH_NPH_02.8.pdf [dostęp 26.07.2017].
Zrałek M. (2014), Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ludzi starszych, w: Osoby starsze w przestrzeni życia społecznego, ROPS, Katowice, s. 27–40.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki prawne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: prawo (prawo międzynarodowe)
Ryszard Szarfenberg (prof., Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawski)
UBÓSTWO I POGŁĘBIONA DEPRYWACJA MATERIALNA RODZIN W KONTEKŚCIE WDROŻENIA „PROGRAMU 500 PLUS” (s. 11–17)
Celem artykułu jest porównanie wyników symulacji wpływu programu „Rodzina 500 Plus” (500+) na ubóstwo w 2015 r. ze zmianą jego wskaźników między rokiem 2015 i 2016. W obu przypadkach podstawą były badania budżetów gospodarstw domowych GUS. Pomocniczo wykorzystano dane z badań EU-SILC w zakresie pogłębionej deprywacji materialnej. Zmiany ubóstwa rok do roku były dużo mniejsze niż te stwierdzone w symulacji. Stwierdzone rozbieżności można wyjaśniać, odwołując się do cech wdrożenia 500+ (pełne wypłaty dopiero od połowy roku), metodologii symulacji (założenia dotyczące dochodów i wydatków, inne czynniki stałe) oraz badań budżetów gospodarstw domowych GUS (badanie w ciągu miesiąca, ubóstwo wydatkowe).
Słowa kluczowe: mikrosymulacja, ubóstwo, program „Rodzina 500 Plus”, świadczenie wychowawcze
BIBLIOGRAFIA
Brzeziński M., Najsztub M. (2017), The impact of „Family 500+” programme on household incomes, poverty and inequality, „Polityka Społeczna” nr 1 ENG, s. 16–25; wersja polska http://coin.wne.uw.edu. pl/mbrzezinski/research/rodzina500plusPolitykaSpoleczna_nowa_ wersja.pdf [dostęp 16.11.17].
EAPN (2016), Przewidywane skutki społeczne 500+: ubóstwo i rynek pracy, EAPN Polska. http://www.eapn.org.pl/wp-content/uploads/ 2016/12/przewidywania500.pdf [dostęp 10.11.17].
EAPN (2017), Skrajne ubóstwo i pogłębiona deprywacja materialna w Polsce w latach 2014–2016, EAPN Polska http://www.eapn.org. pl/wp-content/uploads/2017/10/Povertywatch2017ost1.pdf [dostęp 17.10.17].
Szarfenberg R. (2015), Konkretyzacja i koordynacja celów polityki publicznej w wielopoziomowym rządzeniu. Przykład celu Unii Europejskiej w zakresie ubóstwa, „Studia z Polityki Publicznej”, nr 2, s. 41–56.
Szarfenberg R. (2017), Wpływ świadczenia wychowawczego (500+) na ubóstwo na podstawie mikrosymulacji, „Polityka Społeczna” nr 4, s. 1–6.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Jacek Lewkowicz (dr, Uniwersytet Warszawski)
EFEKTYWNOŚĆ ORGANIZACJI PRACODAWCÓW W POLSCE (s. 17–21)
Artykuł dotyczy kwestii efektywności instytucji organizacji pracodawców w Polsce. Pierwsza część zawiera przegląd empirycznej literatury ekonomicznej dotyczącej organizacji pracodawców, a w druga dotyczy analizy dogmatyczno-prawnej polskich regulacji obejmujących tworzenie i działalność organizacji pracodawców. Zasadniczym elementem artykułu jest przedstawienie wyników z indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) z przedstawicielami rządu, organizacji pracodawców, związków zawodowych oraz społeczności akademickiej. Wnioski zestawiają osiągnięte rezultaty z kwestią efektywności polski regulacji dotyczących organizacji pracodawców.
Słowa kluczowe: rynek pracy, organizacje pracodawców, ekonomiczna analiza prawa
BIBLIOGRAFIA
Abramowicz B. (2009), Dialog społeczny w Polsce – instytucjonalizacja i praktyka, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 71 (4), s. 225–244.
Behrens M. (2004), New Forms of Employers’ Collective Interest Representation?, „Industrielle Beziehungen”, Vol. 11, s. 77–92.
Behrens M., Traxler F. (2004), Employers’ organizations in Europe, Eurofound.
Fałkowski M., Grosse T.G., Napiontek O. (2006), Dialog społeczny i obywatelski w Polsce 2002–2005, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Frieske K.W. (1997), Instytucjonalny pluralizm czy personalne wpływy? Formy reprezentacji interesów gospodarczych w Polsce: pracodawcy, przedsiębiorcy, ludzie interesu, Fundacja im. F. Eberta, Warszawa.
Gardawski J. (2004), Między negocjacjami a dialogiem społecznym, w: P. Zuk (red.), Demokracja spektaklu? Kondycja polskiego życia publicznego 15 lat po zmianie systemowej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Grobler P.A., Kirsten M., Wärnich S. (2005), Building capacity for their members: What employers’ organizations in South Africa need to know, „S. Afr. J. Bus. Manage” Vol. 36(2), s. 39–56.
Góral Z., red. (2013), Układy zbiorowe pracy, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.
Hajn Z. (2006), Pracodawcy i ich organizacje, w: M. Matey-Tyrowicz, T. Zieliński (red.), Prawo pracy RP w obliczu przemian, C.H. Beck, Warszawa, s. 444.
Heidhues P. (2000), Employers’ Associations, Industry-wide Unions, and Competition, „CIG Working Papers”.
Hucap J., Pauly U., Wey Ch. (1999), The Incentives of Employers’ Associations to Raise Rivals’ Costs in the Presence of Collective Bargaining, „CIG Working Papers”.
Jagoda H. (2010), Związek pracodawców jako forma branżowego zrzeszenia przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 128, s. 327–333.
Kurczewska U., Molęda-Zdziech M. (1999), Lobbing w Unii Europejskiej – zarys problematyki, „Studia Europejskie” 2, s. 49–71.
Martin C.J., Swank D. (2005), Does the Organization of Capital Matter? Employers and Active Labor Market Policy at the National and Firm Levels, „American Political Science Review” Vol. 98(4), s. 593–611.
Męcina J. (2004), Dialog społeczny wobec wyzwań rozwoju społeczno-gospodarczego, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” nr 1, s. 63–81.
Piątkowski C. (2004), Organizacja pracodawców i przedsiębiorców na szczeblu wspólnotowym, „Przegląd Europejski” 1, s. 125–138.
Silvia S.J., Schroeder W. (2007), Why Are German Employers’ Associations Declining?, „Comparative Political Studies” Vol. 40(12), s. 1433–1459.
Skrzypiński D. (2001), Organizacje pracodawców i przedsiębiorców w procesie kształtowania się stosunków przemysłowych w Polsce po 1989 roku, Wyd. Adam Marszałek, Warszawa.
Sroka J. (2003), Administracja i polityka. Ewolucja stosunków przemysłowych w Europie Środkowej i Wschodniej, Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
AKTY PRAWNE
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (Konstytucja RP).
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: ekonomia
Piotr Kurowski (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
MINIMUM SOCJALNE WE WRZEŚNIU 2017 R. (s. 21–23)
Artykuł omawia szacunki minimum socjalnego w miesiącu wrześniu 2017 r. W porównaniu z danymi z czerwca dynamika koszyków utrzymała lekką tendencję słabnącą. Wartości minimum socjalnego dla gospodarstw emeryckich prawie nie zmieniły się, zaś w gospodarstwach pracowniczych wzrost był niewielki: od 0,3% do 0,6%. W miesiącach lipiec–wrzesień br. inflacja utrzymała się na tym samym śladowym poziomie, co w poprzednich trzech miesiącach (0,1%).
Słowa kluczowe: minimum socjalne, ubóstwo, koszty utrzymania
BIBLIOGRAFIA
Deniszczuk L. (1977), Wzorzec konsumpcji społecznie niezbędnej, Studia i Materiały IPiSS, Zeszyt Nr 10, Warszawa.
Deniszczuk L., Kurowski P., Styrc M. (2007), Progi minimalnej konsumpcji gospodarstw domowych wyznaczane metodą potrzeb podstawowych. Rodzaje, oszacowania i zastosowania polityce społecznej, IPiSS, Warszawa.
Deniszczuk L., Sajkiewicz B. (1997), Kategoria minimum socjalnego, w: S. Golinowska, Polska bieda II. Kryteria – Ocena – Przeciwdziałanie, IPiSS, Warszawa.
Golinowska S. (1997), Polska bieda II. Kryteria – Ocena – Przeciwdziałanie, IPiSS, Warszawa.
GUS (2017a), Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju I-III kwartał 2017 r., GUS, Warszawa.
GUS (2017 b), Biuletyn Statystyczny, Nr 10, GUS, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Anna Jackowska (Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku)
Zenon Wiśniewski (prof., Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
CZY WARTO WSPIERAĆ DOTACJE NA PODJĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PRZEZ BEZROBOTNYCH. DOŚWIADCZENIA Z LOKALNEGO RYNKU PRACY (s. 23–31)
W artykule podjęto próbę określenia efektów dotacji dla bezrobotnych na podjęcie działalności gospodarczej w mieście Włocławku i powiecie ziemskim. Analizą objęto 1845 podmiotów założonych w latach 2010–2015 przez beneficjentów dotacji. Zbadano okres funkcjonowania uruchomionych podmiotów, cechy demograficzno-społeczne osób podejmujących samozatrudnienie i ocenę ich wpływu na przeżywalność firmy. Określono też profile działalności zakładanych firm, a także charakterystyki osób rezygnujących z prowadzenia biznesu i ich dalsze losy zawodowe.
Słowa kluczowe: dotacje dla bezrobotnych na podjęcie działalności gospodarczej, aktywna polityka rynku pracy, przeżywalność subsydiowanych start-ups, Włocławek i powiat ziemski
BIBLIOGRAFIA
Auer P., Efendioglu Ü., Leschke J. (2005), Active labour market policies around the world. Coping with the consequences of globalization, ILO, Geneva.
Caliendo M. (2016), Start-up subsidies for unemployed. Opportunities and limitations, IZA World of Labor, http://wol.iza.org/articles/ [dostęp].
Card D., Kluve J., Weber A. (2010), Active Labor Market Policy Evaluations: A Meta-Analysis, “The Economic Journal” 120.
Dolny E., Wiśniewski Z. (2013), Możliwości i ewolucja programów rynku pracy, „Polityka Społeczna” nr 3.
EU-Consult (2011), Badanie ogólnopolskie nt. stosowanej formy aktywizacji zawodowej bezrobotnych jaką jest przyznawanie środków Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, Gdańsk.
Furmańska-Maruszak A., Męcina J., Michoń P., Szylko-Skoczny M., Wiśniewski Z. (2015), Polityka państwa na rynku pracy. Uwarunkowania – kierunki zmian – efekty, UMK, Toruń.
Heckman J.J., Smith J.A. (1996), Experimental and Nonexperimental Evaluation, w: G. Schmid, J. O’Reilly, K. Schömann (eds.), International Handbook of Labour Market Policy and Evaluation, Edward Elgar, Cheltenham-Brookfield.
Maksim M. (2008), Ewaluacja szkoleń dla bezrobotnych w województwie kujawsko-pomorskim, TNOiK, Toruń.
Martin J.P., Grubb D. (2001), What works and for whom: A review of OECD countries’ experiences with active labour market policies, „Swedish Economic Policy”, No 8.
MRPIPS (2016), Efektywność podstawowych form aktywizacji zawodowej, realizowanych w ramach programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej w 2015 roku, Departament Funduszy, Warszawa.
Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (2016), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa.
Wiśniewski Z., Zawadzki K., red. (2011), Efektywność polityki rynku pracy w Polsce, UMK, Toruń.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: ekonomia
Katarzyna Zajda (dr, Uniwersytet Łódzki)
SIEĆ WSPÓŁPRACY GMINNYCH OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ Z WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO A WDRAŻANIE INNOWACJI SPOŁECZNYCH (s. 31–36)
Potencjalnym uwarunkowaniem wdrażania innowacji społecznych jest istnienie sieci współpracy podmiotów działających na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów społecznych. Celem artykułu jest scharakteryzowanie obecnej oraz preferowanej sieci współpracy gminnych ośrodków pomocy społecznej, to jest określenie rodzaju podmiotów z którymi obecnie mogą wejść w kooperację w celu rozwiązywania lokalnych problemów społecznych oraz podmiotów z którymi chciałyby współpracę w tym zakresie nawiązać w przyszłości. Charakterystyki dokonano na podstawie badania zrealizowanego w 2016 r. na obszarze gmin wiejskich województwa lubelskiego na reprezentatywnej próbie 118 kierowników gminnych ośrodków pomocy społecznej. Część empiryczną badań zrealizowano w okresie listopad-grudzień 2016 r. na pomocą techniki wywiadu swobodnego ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji. Wybór województwa na obszarze którego przeprowadzono badania był podyktowany wielością problemów społecznych doświadczanych przez jego mieszkańców (zwłaszcza mieszkańców obszarów wiejskich), która mogła stanowić katalizator dla tworzenia sieci podmiotów lokalnej polityki społecznej, której celem było ich rozwiązywanie. Efektem przeprowadzonych badań jest dostrzeżenie, iż wśród podmiotów nieaktywnych w zakresie rozwiązywania lokalnych problemów społecznych znajdują się spółdzielnie socjalne oraz lokalni przedsiębiorcy. Kierownicy gminnych ośrodków pomocy społecznej w największym stopniu odczuwają potrzebę włączenia do tych sieci organizacji pozarządowych, w których aktywności upatrują szczególnej szansy na wdrażanie działań nietypowych, niestandardowych, którymi są innowacje społeczne. Widzą również potrzebę zaangażowania spółdzielni socjalnych oraz przedsiębiorców. Sieci te nie mają homogenicznego charakteru, a ich preferowany skład wskazuje na potencjał w zakresie włączania do nich nowych podmiotów reprezentujących sektor społeczny oraz gospodarczy.
Słowa kluczowe: innowacje społeczne, podmioty lokalnej polityki społecznej, współpraca podmiotów lokalnych, problemy społeczne
BIBLIOGRAFIA
Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2015), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie KLON/Jawor, Warszawa, s. 77–96.
Błędowski P., Kubicki P. (2014), Lokalna polityka społeczna wobec nowych wyzwań. Od interwencji do aktywizacji, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 34–38.
Błędowski P., Sempruch G. (2014), Innowacje społeczne jako instrument dostosowania polityki społecznej do nowych wyzwań, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 44–47.
Cajaiba-Santana G. (2014), Social innovation: Moving the field forward. A conceptual framework, „Technological Forecasting & Social Change”, Vol. 82, s. 42–51.
Caulier-Grice J., Davies A., Patrick R., Norman W. (2012), Social Innovation Overview. A deliverable of the project: „The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe” (TEPSIE), European Commission, Brussels.
Cooke P. (1992), Regional innovation systems: competitive regulation in the new Europe, „Geoforum”, Vol. 23, s. 365–382.
Dossi G., Freeman Ch., Nelson R., Silverberg G., Stechnical L., red. (1988), Technical change and economic theory, Printer Publishers, London.
Dutkiewicz M. (2012), Jak nas widzą, tak nas piszą – wizerunek publicznych pracowników socjalnych, w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 121–140.
Edguist Ch., red. (1997), System of innovation – technologies, institutions and organizations, Printer Publishers, London.
Frąckiewicz-Wronka A. (2013), Partnerstwo publiczno-społeczne jako instrument wielosektorowej polityki społecznej – perspektywa zarządzania publicznego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 277, s. 165–180.
Furmankiewicz M. (2013), Współrządzenie czy ukryta dominacja sektora publicznego? Koncepcja governance w praktyce lokalnych grup działania, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 1(51), s. 71–89.
Granosik M. (2012), „Mówię, jak jest, robię, co mi każą” – o interpretacyjnym rozdarciu współczesnego pracownika socjalnego, w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 187–202.
Karwacki A., Glińska-Neweś A. (2015), Innowacyjność w podmiotach ekonomii społecznej w Polsce. Studium jakościowe, „Ekonomia Społeczna” nr 2, s. 21–42.
Komisja Europejska (2013), Guide to Social Innovation, Bruksela.
Krzyszkowski J. (2003), Instytucje i organizacje społeczne jako partnerzy władz samorządowych w walce z biedą, w: W. Warzywoda-Kruszyńska (red.), Samorządy lokalne wobec bezrobocia i biedy, Instytut Socjologii UŁ, Łódź, s. 43–46.
Krzyszkowski J. (2011), Analiza doświadczeń w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, w: Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, Wydawnictwo CAL, Warszawa, s. 17–36.
Mencwel J., Wygnański J. (2014), Głos stoczni – innowacje społeczne, Pracownia badań i innowacji społecznych Stocznia, Gdańsk.
Oosterlynck S., Kazepov Y., Novy A., Cools P., Barberis E., Wukovitsch F., Sarius T., Leubolt B. (2013), The butterfly and the elephant: local social innovation, the welfare state and new poverty dynamics, ImPRovE Discussion Paper No. 13/03. Herman Deleeck Centre for Social Policy – University of Antwerp, Antwerp.
Przybyłowska I. (1978), Wywiad swobodny ze standaryzowaną listą poszukiwanych informacji i możliwości jego zastosowania w badaniach socjologicznych, „Przegląd Socjologiczny”, T. XXX, s. 54–68.
Psyk-Piotrowska E., Zajda K., Kretek-Kamińska A., Walczak-Duraj D. (2013), Struktura i uwarunkowania kapitału społecznego lokalnych grup działania, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Skubik B., Jurewicz K. (2016), Praktyczne aspekty wdrażania innowacji społecznych. Rekomendacje dla decydentów, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 433, s. 172–179.
Strategia Polityki Społecznej Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020 (2013), Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Lublinie, Lublin.
Trawkowska D. (2012), Pracownicy socjalni jako środowisko zawodowe. Portret czy portrety pracowników socjalnych? w: M. Rymsza (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, ISP, Warszawa, s. 141–158.
Tuziak A. (2013), Innowacyjność w endogenicznym rozwoju regionu peryferyjnego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Zajda K. (2011), Nowe formy kapitału społecznego wsi, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Zajda K. (2012), Rozwój wielofunkcyjny, zrównoważony i innowacyjny w gminach wiejskich. Realizacja typu idealnego czy działania pozorne (na przykładzie powiatu radomszczańskiego), „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(156), s. 66–77.
Zajda K. (2015), Wieś jako terytorium innowacyjne, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(168), s. 7–20.
Zajda K., Sykała Ł., Janas K., Dej M. (2016), Metody i instrumenty rozwoju lokalnego. LEADER, RLKS, innowacje społeczne, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: socjologia (w szczególności socjologia problemów społecznych oraz socjologia wsi), praca socjalna, polityka społeczna
Social Policy
Table of Contents No 1/2018
SYSTEMS OF LEGAL REGULATION OF PROSTITUTION AND SOCIAL MARGINALIZATION OF PERSONS PROVIDING SEX SERVICES – Izabela Ślęzak
ACTIVE AGEING FROM THE COUNCIL OF EUROPE’S PERSPECTIVE – Barbara Mikołajczyk
POVERTY AND FAMILIES SEVERE MATERIAL DEPRIVATION WITHIN THE FRAMEWORK OF THE 500+ PROGRAMME – Ryszard Szarfenberg
THE EFFECTIVENESS OF INSTITUTIONS REGARDING EMPLOYERS’ ORGANIZATIONS IN POLAND – Jacek Lewkowicz
ESTIMATES OF SOCIAL MINIMUM BASKETS FOR SEPTEMBER OF 2017 – Piotr Kurowski
FROM RESEARCH AND STUDIES
IS IT WORTH SUBSIDISING BUSINESS ACTIVITIES OF THE UNEMPLOYED? EXPERIENCES FROM THE LOCAL LABOUR MARKET – Anna Jackowska, Zenon Wiśniewski
COLLABORATION NETWORK OF COMMUNAL SOCIAL WELFARE CENTERS FROM LUBELSKIE PROVINCE AND SOCIAL INNOVATIONS IMPLEMENTATION – Katarzyna Zajda
BOOK REVIEWS
Jerzy Kwaśniewski (ed.): PUBLIC POLICY SCIENCES. STUDIES AND RESOURCES – Reviewed by Dariusz Zalewski
INFORMATIONS
BREXIT AND ITS SOCIAL SECURITY SYSTEM IMPLICATIONS – Agnieszka Smoder
ON THE AGENDA OF THE COMMITTEE ON LABOUR AND SOCIAL POLICY POLISH ACADEMY OF SCIENCES – Dorota Głogosz, Beata Kaczyńska
RESULTS xIXTH COMPETITION FOR THE BEST M.D. THESE AND PH.D. DISSERTATIONS IN THE FIELD OF LABOUR MARKET ISSUES AND SOCIAL POLICY
DIARY OF SOCIAL POLICY
Izabela Ślęzak (PhD, University of Lodz)
SYSTEMS OF LEGAL REGULATION OF PROSTITUTION AND SOCIAL MARGINALIZATION OF PERSONS PROVIDING SEX SERVICES (p. 1–6)
Subject of the article is constituted by an analysis of historical and first of all contemporary systems of legal regulation of prostitution, and their influence on a social position of persons involved in sex business. Historical legal systems, which regulated the notion of social functioning of prostitution in 19th and 20th century, despite the social and customary transformations, still exert some influence on the definition of that phenomenon. They also influence directions of current legislative and administrative actions, towards the persons providing sex services, their clients and persons, who organize and facilitate their operation. The main purpose of the article is to analyze the legal systems currently discussed in Europe and around the world: criminalization, decriminalization, depenalization and legalization of prostitution. The article poses an analysis of arguments raised in the debate, and potential results of introduction of the proposed solutions, for a situation of persons providing sex services, and first of all of the level of social marginalization that they experience.
Keywords: criminalization, decriminalization, depenalization, legalization, prostitution
Barbara Mikołajczyk (Professor, University of Silesia)
ACTIVE AGEING FROM THE COUNCIL OF EUROPE’S PERSPECTIVE (p. 7–11)
This paper analyses treaties adopted at the Council of Europe forum, as well as its soft law relating to the promotion of active ageing. The relevant provisions prohibiting discrimination of older persons and promoting intergenerational solidarity, the elderly’s independence, autonomy, participation and self – realisation are analysed. The author concludes, that the Council of Europe has a massive potential to positively affect the laws and policies of its members States in the field of active ageing, but that this is contingent on States’ awareness and political will.
Keywords: active ageing, Council of Europe, rights of older persons
Ryszard Szarfenberg (Professor, The Institute of Social Policy of the University of Warsaw)
POVERTY AND FAMILIES SEVERE MATERIAL DEPRIVATION WITHIN THE FRAMEWORK OF THE 500+ PROGRAMME (p. 11–17)
The main aim of the article is to compare simulation results for 2015 to change of poverty between 2015 and 2016 in Poland. It is interesting for the assessment of the impact of a new generous child allowance introduced by new government from April-May 2016 (Program 500 Plus). Data for the simulation and year to year comparison were from 2015 and 2016 households budget surveys carried on by Government Statistical Office (GUS). To check some results the research was supplemented by severe material deprivation indicator from the EU-SILC. Poverty change year to year was much less impressive than results from simulation. It could be explained by not full year implementation of the new allowance, methodological assumptions of the simulations (full coverage, other conditions unchanged) and household budget surveys (one month survey, expenditures poverty).
Keywords: Microsimulation, poverty, Program 500 Plus, child allowance
Jacek Lewkowicz (PhD, University of Warsaw, Faculty of Economic Sciences)
THE EFFECTIVENESS OF INSTITUTIONS REGARDING EMPLOYERS’ ORGANIZATIONS IN POLAND (p. 17–21)
The article is devoted to the issue of effectiveness of institutions regarding employers’ organizations in Poland. In the first part of the paper, economic literature (mostly empirical) about employers’ organizations is presented. The following section contains legal-dogmatic analysis of Polish regulations linked with employers’ organizations. The crucial element of the article is the section including the results from in-depth interviews with representatives of the government, employers’ organizations, trade unions and academic sector. The conclusions relate the outcome of the study to the issue of the effectiveness of Polish regulations in the field of employers’ organizations.
Keywords: labour market, employers’ organizations, law & economics
Piotr Kurowski (PhD, Institute of Labour and Social Studies)
ESTIMATES OF SOCIAL MINIMUM BASKETS FOR SEPTEMBER OF 2017 (p. 21–23)
The article presents estimates of social minimum baskets – defined as a model allowing the minimum level for social integration of households – in prices of September of 2017. With inflation, which remained at the same level as in the previous quarter (0,1%), for pensioners’ households, the value has hardly changed. In the employees’ households, the increase was small (from 0,3 to 0,6%).
Keywords: social minimum, poverty, living costs
Anna Jackowska (Poviat Labour Office in Włocławek)
Zenon Wiśniewski (Professor, Nicolaus Copernicus University in Toruń)
IS IT WORTH SUBSIDISING BUSINESS ACTIVITIES OF UNEMPLOYED? EXPERIENCES FROM THE LOCAL LABOUR MARKET (p. 23–31)
This article endeavours to assess the effects of subsidies for the unemployed to start business activity in the city of Włocławek and the district. The analysis covered 1845 business entities established between 2010 and 2015 by beneficiaries of the start-up subsidies. The duration of activity of launched entities, the demographic and social characteristics of the self-employed individuals and their impact on the survival of the company were analysed. This paper also describes the profile of companies’ activity, characteristics of those who resigned from running a business and their further professional lives.
Keywords: subsidizing business activities of the unemployed, active labour market policy, survival of the subsidized start-ups, Włocławek and the district
Katarzyna Zajda (PhD, University of Lodz)
COLLABORATION NETWORK OF COMMUNAL SOCIAL WELFARE CENTERS FROM LUBELSKIE PROVINCE AND SOCIAL INNOVATIONS IMPLEMENTATION (p. 31–36)
The existence of a network of entities aiming to solve local social problems is a potential determinant of social innovations. The aim of this article is to characterize the current and preferred collaboration network of communal social welfare centers, i.e., to identify the kind of entities they can currently collaborate with to solve local social problems and entities with which they would like to start collaborating in the future for this purpose. The characterization was based on a study carried out in 2016 in rural communes of Lubelskie Province, using a representative sample of 118 managers of communal social welfare centers. The empirical part of the study was carried out in November and December 2016 using the free-form interview technique with a standardized list of pieces of information to find. The choice of the province to carry out the study was motivated by the multiplicity of social problems faced by its residents (especially rural residents), which could serve as a catalyst for the formation of a network of local social policy entities in order to solve them. The study resulted in the observation that entities that were inactive in terms of solving local social problems were social cooperatives and local entrepreneurs. The managers of communal social welfare centers especially would like to include non-governmental organizations in those networks, since they perceive their activity as a unique opportunity to implement atypical, non-standard activities such as social innovations. The can also see the need to engage social cooperatives and entrepreneurs in the work. The networks are not homogeneous, and their preferred composition shows the potential for the inclusion of new entities representing the social and economic sectors.
Keywords: social innovations, local social policy entities, collaboration between local entities, social problems
« powrót