Nr 7 (520) 2017
Spis treści 7/2017
RYNEK PRACY MŁODYCH POLAKÓW W PERSPEKTYWIE CYKLU ŻYCIA NA TLE UE OGÓŁEM I WYBRANYCH KRAJÓW UNIJNYCH. WYBRANE WSKAŹNIKI – Jolanta Grotowska-Leder
EDUKACJA CZY TYLKO ZATRUDNIENIE A MOŻE PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA? – Józef Orczyk
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ JAKO CEL EDUKACJI FORMALNEJ, POZAFORMALNEJ I NIEFORMALNEJ – Stefan M. Kwiatkowski
Z PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH
RODZINA DYSFUNKCYJNA W SYSTEMIE POMOCY SPOŁECZNEJ PAŃSTWA W ŚWIETLE REGULACJI PRAWNYCH I W OPINII PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI POMOCY SPOŁECZNEJ – Marzena Ruszkowska
SATYSFAKCJA Z ŻYCIA I Z PRACY W ASPEKCIE UELASTYCZNIANIA ZATRUDNIENIA – Anna Lubrańska
INFORMACJE
RYNEK PRACY I UBEZPIECZENIA W DOBIE INNOWACJI – Beata Kaczyńska
NIERÓWNOŚCI I WYKLUCZENIE SPOŁECZNE W EPOCE SPOŁECZEŃSTWA POSTINDUSTRIALNEGO – Monika Abucewicz, Sebastian Michalik
WSPOMNIENIE O PROF. JÓZEFIE PENCU – Józef Jagas
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Jolanta Grotowska-Leder (prof., Uniwersytet Łódzki)
RYNEK PRACY MŁODYCH POLAKÓW W PERSPEKTYWIE CYKLU ŻYCIA NA TLE UE OGÓŁEM I WYBRANYCH KRAJÓW UNIJNYCH. WYBRANE WSKAŹNIKI (s. 1–9)
Podjęcie pracy zawodowej jest ważnym etapem kształtowania ścieżek życia ludzi młodych, bo warunkuje możliwość realizacji pozostałych ról dojrzałego człowieka (prowadzącego własne gospodarstwo domowe i założyciela rodziny). Są one pochodną indywidualnych decyzji i poziomu rozwoju społeczno-ekonomicznego kraju. Celem podjętej w artykule refleksji jest, obok teoretycznego wprowadzenia w problematykę badań nad osiąganiem dorosłości, analiza sytuacji na rynku pracy młodych Polaków należących dwóch kategorii wiekowych (20–24 lata i 25–29 lat) na tle UE ogółem i wybranych krajów europejskich. Przeprowadzone analizy z wykorzystaniem danych Eurostatu weryfikują tezę, że wchodzenie w dorosłość i możliwości usamodzielniania się poprzez aktywność zawodową poprawiają się dla młodych Polaków w ostatnich latach, ale są niesatysfakcjonujące w porównaniu z wieloma ich europejskimi rówieśnikami w wielu krajach.
Słowa kluczowe: osiąganie dorosłości, rynek pracy ludzi młodych, młodzi dorośli
BIBLIOGRAFIA
Arnett J.J. (1997), Young people’s conceptions of the transition to adulthood, „Youth and Society”, No 29, p. 1–23.
Arnett J.J. (2000), Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties, „American Psychologist”, Vol. 55 (5), p. 469–480.
Bamboccioni po polsku, czyli komu pomagają Polacy 50+ (http://wizjanazdrowie.pl/2016/08/ bamboccioni-po-polsku-czyli-komu-pomagaja-polacy-50/ [dostęp 16.08.2016].
Bendit R. (2006), Youth Sociology and Comparative Analysis in the European Union Member States, Papers 79.
Brzezińska A.I., Kaczan R., Piotrowski K., Rękosiewicz M. (2011), Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt?, „Nauka”, nr 4.
Chester E. (2006), Młodzi w pracy Jak zadbać o pracowników z pokolenia Y, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Górniak J., red. (2015), Diagnoza szkolnictwa wyższego, Warszawa, https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=G%C3%B3rniak+Diagnoza+szkolnictwa+wy%C5%BCszego [dostęp 20.10.2016].
Grotowska-Leder J. (2007), Bezrobocie polskiej młodzieży w perspektywie UE, w: K. Piątek, A. Karwacki (red.), Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej UE, Wydawnictwo Naukowe AKAPIT s.c., Toruń.
Grotowska-Leder J., Rek-Woźniak M., Kudlińska I. (2016), Polityka przebiegu życia – teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2 (w druku).
GUS (2013), Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 roku, Warszawa.
GUS (2016), Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski I kw. 2016, Warszawa.
Kryńska E. (2013), Polski rynek pracy – mity i rzeczywistość, czyli przeciw stereotypom, w: B. Balcerzak-Paradowska (red.) Praca i polityka społeczna. Współczesne tendencje i wyzwania, IPiSS, Warszawa, s. 85–97.
Młodzi walczą (2016), „Agora”, nr 34 z 21 września.
O’Rand A. (2006), The future of the life course: Late modernity and life course risks, w: J. Mortimer, M. Shanahan (red.), Handbook of the life course, Springer, New York.
Szafraniec K. (2012), Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła, „Nauka”, nr 1.
Walther A., Heil G., Jensen T. (2001), Youth Transitions, Youth Policy and Participation, http://www.iris-egris.de/yoyo/pdf/YoyoWP1StateofArt.pdf [dostęp 10.10.2016].
Zickuhr K. (2010), Generations 2010, http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/ Reports/2010/PIP_Generations_and_Tech10. [dostęp 10.10.2016].
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Józef Orczyk (prof., Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu)
EDUKACJA CZY TYLKO ZATRUDNIENIE A MOŻE PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA? (s. 9–12)
Od edukacji oczekuje się spełniania wielu funkcji, rzadko się jednak zwraca uwagę, że ich znaczenie ulega mniej lub bardziej wyraźnym zmianom. W obecnych warunkach coraz wyraźniej rysuje się konieczność refleksji nad lepszym kształtowaniem relacji społecznych i to zarówno poziomych jak pionowych a nie tylko przygotowaniem do zatrudnienia w określonym zawodzie, który później i tak często ulega zmianie. Autor przyjmuje, że dobrze realizowana przedsiębiorczość społeczna, może stać się ważnym kapitałem umożliwiającym społecznościom szukanie rozwiązań edukacyjnych kształtujących kompetencje ludzi dostosowanych do ich potrzeb, możliwości i kultury. Inaczej mówiąc generuje ona kompetencje ważne dla życia i pracy ludzi w zmieniających się dynamicznie warunkach.
Słowa kluczowe: edukacja, kompetencje, przedsiębiorczość społeczna, praca, zatrudnienie, społeczeństwo obywatelskie
BIBLIOGRAFIA
Denisiuk M. (2007), Formy prawne przedsiębiorczości społecznej, w: Z. Orłowska (red.), Spojrzenia na przedsiębiorczość społeczną, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa.
Frączek M., Hausner J., Mazur S., red. (2012), Wokół ekonomii społecznej, Małopolska Szkoła Administracji Publicznej, Kraków.
Hildebrandt A. (2013), Koniec z pracą?, Difin, Warszawa.
Góźdź B. (2013), Przedsiębiorczość społeczna, s. 231–240, bgozdz@ahoo.com [dostęp 15.09.2016].
Jeruszka U. (2006), Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywistość, IPiSS, Warszawa.
Orczyk J. (2009), Wokół pojęć kwalifikacje a kompetencje, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 19–31.
Orczyk J. (2015), Zmiany w pracy a przekształcenia w edukacji, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 4, s 131–142.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Stefan M. Kwiatkowski (prof., Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ JAKO CEL EDUKACJI FORMALNEJ, POZAFORMALNEJ I NIEFORMALNEJ (s. 13–17)
W artykule przedstawiono propozycję integralnego rozpatrywania kompetencji i cech przedsiębiorców – w kontekście edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Na tle pożądanych kompetencji i cech omówiono możliwości ich zdobycia i rozwoju w wyróżnionych typach edukacji. Szczególną uwagę poświecono analizie programu przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości” przygotowanego z myślą o szkole branżowej I stopnia – będącego podstawą edukacji formalnej w tym zakresie.
Słowa kluczowe: przedsiębiorczość, wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne
BIBLIOGRAFIA
Holland J.L. (1985), Making Vocational Choices. A Theory of Vocational Personalities & Work Environments, Prentice–Hall Inc., New Jersey.
Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej”, nr 17, s. 29–40.
Kwiatkowski S.M. (2002), Uczenie się przez całe życie – memorandum Komisji Europejskiej, „Edukacja”, nr 1, s. 110–116.
Kwiatkowski S.M. (2016), Kompetencje społeczne pracowników – kontekst edukacyjny, „Polityka Społeczna”, nr 9, s. 33–36.
Piecuch T. (2014), Charakterystyka przedsiębiorców społecznych – przegląd literatury, „Ekonomia Społeczna, nr 2, s. 58–68.
Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Sławiński S., red. (2014), Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Marzena Ruszkowska (dr., Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej)
RODZINA DYSFUNKCYJNA W SYSTEMIE POMOCY SPOŁECZNEJ PAŃSTWA W ŚWIETLE REGULACJI PRAWNYCH I W OPINII PRACOWNIKÓW INSTYTUCJI POMOCY SPOŁECZNEJ (s. 18–22)
Przemiany społeczno-kulturowe w naszym kraju wywołały nowe potrzeby i wyzwania, a w konsekwencji zapoczątkowały reformy systemu opiekuńczego. Reformy koncentrowały się dotychczas na rozwijaniu rodzinnych form pieczy zastępczej i minimalizowaniu udziału w opiece nad dziećmi instytucji opiekuńczo-wychowawczych. Analizy informacji zawartych w najnowszych regulacjach prawnych wzbogacono o materiał pozyskany dzięki badaniom internetowym za pośrednictwem forów tematycznych, czatów, portali społecznościowych w grupie pracowników pomocy społecznej. Pytania dotyczyły kilku rozwiązań zaproponowanych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, tj.: rodzina pomocowa, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, w tym także współpraca koordynatora i pracownika socjalnego.
Słowa kluczowe: rodzina dysfunkcyjna, piecza zastępcza, koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, rodzina pomocowa
BIBLIOGRAFIA
Kantowicz E. (2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
Kantowicz E. (2014), Rozwiązania polityki rodzinnej a praca socjalno-wychowawcza z rodziną ryzyka. Nieprzyjazny świat „Wielkiego Brata” czy instrument kreowania rodziny?, w: W. Danilewicz, W. Theiss (red. nauk.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, t. II, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 437.
Kawula S. (2003), Mozaikowość rodziny. Szkic do portretu współczesnych form rodzinnych i małżeńskich, Wyd. Adiaphora, Olsztyn.
Kawula S. (2004), Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych, w: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke, (red.), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 137–174.
Kita B., Repelewicz-Iwaniuk A. (2012), Standard świadczenia pracy asystenta rodziny w m. st. Warszawa jako przykład zastosowania Dialogu Motywującego w pracy z rodzinami z wieloma problemami, w: J.M. Jaraczewska, I. Krasiejko, Dialog Motywujący w teorii i praktyce, Toruń.
Marynowicz-Hetka E. (1987), Dziecko w rodzinie problemowej. Pomoc w rozwoju, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.
Ruszkowska M. (2014), Wpływ zmian w regulacjach prawnych na liczebność rodzinnych form pieczy zastępczej – analiza danych statystycznych, „Praca Socjalna”, nr 4.
Ruszkowska M. (2016), Rodzina wspierająca – kolejny zapis w ustawie czy realna pomoc rodzinie dysfunkcyjnej?, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 10, s. 12–16.
Ruszkowska M., Jeznach A. (2015), Rodzina wspierająca jako jedna z form pomocy rodzinie dysfunkcyjnej, w: K. Białobrzeska, C. Kurkowski (red.), Zagrożone człowieczeństwo. W poszukiwaniu i rozwijaniu sił społecznych w środowiskach życia człowieka, t. IV, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Szymańczak J. (2016), Dzieci odbierane rodzicom – przyczyny umieszczania dzieci w pieczy zastępczej, Analizy nr 5(141), Biuro Analiz Sejmowych, Warszawa.
Wódz K. (1998), Praca socjalna w środowisku zamieszkania, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice.
Dziedziny naukowe: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe: nauki o polityce publicznej
Anna Lubrańska (dr, Uniwersytet Łódzki)
SATYSFAKCJA Z ŻYCIA I Z PRACY W ASPEKCIE UELASTYCZNIANIA ZATRUDNIENIA (s. 23–29)
W artykule podjęto problem wzajemnych relacji satysfakcji z życia i satysfakcji z pracy wobec praktyk uelastyczniania zatrudnienia stosowanych przez współczesne organizacje. Przyjęto założenie, iż stosowanie przez organizację elastycznych rozwiązań warunkuje poziom satysfakcji z życia i z pracy wśród pracowników. Uczestnikami badania były osoby pracujące, reprezentujące różne okresy dorosłości. W wykonanych analizach uwzględniono efekt różnic międzypłciowych, międzypokoleniowych oraz między rodzicami i osobami bezdzietnymi.
Słowa kluczowe: satysfakcja z życia, satysfakcja z pracy, elastyczność zatrudnienia, wiek, pokolenia
BIBLIOGRAFIA
Budrowska B. (2008), Stosowanie rozwiązań z zakresu praca-rodzina jako istotny element polityki promowania równości kobiet i mężczyzn w przedsiębiorstwach, w: C. Sadowska-Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca-życie-rodzina, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, s. 61–85.
Chełpa S. (1993), Walidacja Kwestionariusza Klimatu Organizacyjnego Kolba, „Przegląd Psychologiczny”, nr 28, s. 217–235.
Diener E., Emmons R.A., Larsen R.J., Griffin S. (1985), The satisfaction with life scale, „Journal of Personality Assessment”, No. 124, p. 197–229.
Fourth European Working Conditions Survey (2007), European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.
Hildt-Ciupińska K. (2012), Work-life balance a wiek pracowników, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 10, s. 14–17.
Hildt-Ciupińska K., Bugajska J., Łastowiecka-Moras E., Malińska M. (2012), Przykłady dobrych praktyk na rzecz zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 3, s. 12–15.
Kołodziejczyk-Olczak I. (2014), Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Kryńska E. (2007), Elastyczność zatrudnienia na polskim rynku pracy, „Polityka Społeczna”, nr 11–12, s. 1–8.
Kryńska E., red. (2013), Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a aktywność zawodowa osób starszych, IPiSS, Warszawa.
Kubiak E. (2014), Pokolenie X na rynku pracy, w: A. Rogozińska-Pawełczyk (red.), Pokolenia na rynku pracy, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 39–63.
Litwiński J., Sztanderska U. (2010), Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwie, PARP, Warszawa.
Machol-Zajda L. (2008), Rozwiązania ułatwiające godzenie pracy z życie pozazawodowym – elastyczne formy pracy przyjazne rodzinie, w: C. Sadowska-Snarska (red.), Elastyczne formy pracy. Szanse i zagrożenia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, s. 13–23.
Machol-Zajda L. (2015), Czas pracy – teoretyczne i praktyczne problemy pojmowania elastyczności, „Polityka Społeczna”, nr 4, s. 2–7.
Męcina J.P. (2015), Czas pracy – między bezpieczeństwem a konkurencyjnością, „Polityka Społeczna”, nr 4, s. 16–21.
Merecz D., red. (2010), Dopasowanie człowieka do środowiska pracy – uwarunkowania i skutki, Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź.
Michoń P. (2008), Praca a zadowolenie z życia matek w krajach Unii Europejskiej, w: C. Sadowska-Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca-życie-rodzina, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, s. 256–266.
Molek-Winiarska D. (2010), Organizacyjne i indywidualne programy zarządzania stresem, „Współczesne Zarządzanie”, nr 1, s. 116–124.
Richert-Kaźmierska A., Stankiewicz K. (2015), Poczucie zadowolenia z pracy – czy wiek ma znaczenie? „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XV, z. 11, cz. II, s. 61–77.
Rogozińska-Pawełczyk A. (2010), Czynniki zadowolenia i niezadowolenia z pracy w ocenach zatrudnionych w przedsiębiorstwach uzwiązkowionych i nieuzwiązkowionych, w: B. Urbaniak, A. Rogozińska-Pawełczyk (red.), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi a kształtowanie warunków pracy, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 105–132.
Rogozińska-Pawełczyk A. (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim w różnym wieku jako wyzwanie dla rynku pracy, w: A. Rogozińska-Pawełczyk (red.), Pokolenia na rynku pracy, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 17–37.
Rogozińska-Pawełczyk A., Kołodziejczyk-Olczak I. (2008), Niezadowolenie i stres w sadowisku pracy źródłem zachwiania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, w: C. Sadowska-Snarska (red.), Kierunki działań w Polsce na rzecz równowagi praca-życie-rodzina, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Białystok, s. 106–118.
Rzechowska E., Dacka M. (2013), Kształtowanie zadowolenia z życia w relacjach rodzinnych i zawodowych u osób w wieku średnim zagrożonych utartą pracy, w: I. Janicka, M. Znajmiecka-Sikora (red.), Rodzina i kariera. Równoważenie czy konflikt ról, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 367–390.
Schultz D.P., Schultz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Smoder A. (2015), Elastyczne formy pracy jako instrument work-life balance, „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 14–19.
Stempień J. (2013), Elastyczność w zatrudnieniu – nowe spojrzenia na zatrudnienie, w: M. Czernecka, M. Woszczyk (red.), Człowiek to inwestycja, HRP Group, Łódź, s. 111–137.
Urbaniak B. (2011), Zatrudnienie a instytucje rynku pracy w warunkach starzejących się zasobów pracy – badania dla Polski, Wydawnictwo UŁ, Łódź.
Woszczyk P. (2013), Zarządzanie wiekiem – ku wzrostowi efektywności organizacji, w: M. Czernecka, M. Woszczyk (red.), Człowiek to inwestycja, HRP Group, Łódź, s. 33–53.
Zalewska A. (2003), „Skala Satysfakcji z Pracy” – pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy, „Folia Psychologica”, nr 7, s. 49–61.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki humanistyczne, nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o zarządzaniu, psychologia
Social Policy
Table of Contents No 7/2017
THE LABOR MARKET OF YOUNG POLES IN THE LIFE-CYCLE PERSPECTIVE IN COMPARISON WITH THE EU TOTAL AND SELECTED EU COUNTRIES. SELECTED INDICATORS– Jolanta Grotowska-Leder
EDUCATION NOT ONLY FOR EMPLOYMENT BUT MAYBE MORE FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP? – Józef Orczyk
ENTREPRENEURSHIP AS A GOAL OF FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATION – Stefan M. Kwiatkowski
FORM THE RESEARCH AND STUDIES
DYSFUNCTIONAL FAMILY IN THE STATE AID SCHEME – IN THE LIGHT OF THE LEGISLATION AND IN THE OPINION OF EMPLOYEES OF SOCIAL WELFARE INSTITUTIONS – Marzena Ruszkowska
LIFE SATISFACTION AND JOB SATISFACTION IN THE ASPECT OF MAKING EMPLOYMENT MORE FLEXIBILITY – Anna Lubrańska
INFORMATION
LABOUR MARKET AND SOCIAL PROTECTION IN ERA INNOVATION – Beata Kaczyńska
SOCIAL INEQUALITIES AND EXCLUSION IN THE ERA OF POSTINDUSTRIAL SOCIETY – Monika Abucewicz, Sebastian Michalik
PROF. JÓZEF PENC OBITUARY – Józef Jagas
NEW BOOKS PUBLISHED BY INSTITUTE LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY
Jolanta Grotowska-Leder (Professor, University of Lodz)
THE LABOR MARKET OF YOUNG POLES IN THE LIFE CYCLE PERSPECTIVE IN COMPARISON WITH THE EU TOTAL AND SELECTED EU COUNTRIES. SELECTED INDICATORS (p. 1–9)
Having a job is an important step in shaping the paths of life of young people, because it determines the possibility of implementing other roles of a mature man (running own household and family). They are derived from individual decisions and the level of socio-economic development of the country. The objective of the article is a reflection, in addition to a theoretical introduction to the problems of research on attaining adulthood, analysis of the situation on the labour market of two age categories (20–24 and 25–29) of young Poles in comparison with the EU total and selected European countries. The analysis carried out using Eurostat data verify the thesis that attainment of adulthood and opportunities for empowerment through economic activity is improving for young Poles in recent years, but they are not satisfactory compared to European peers in average and in some countries.
Keywords: attainment of adulthood, the labour market of young people, young adults
Józef Orczyk (Professor, WSB University Poznan)
EDUCATION NOT ONLY FOR EMPLOYMENT BUT MAYBE MORE FOR SOCIAL ENTREPRENEURSHIP? (p. 9–12)
Education is supposed to serve many functions, yet we rarely notice that the significance of these functions is undergoing changes in a more or less visible way. Now in Poland one can observe more and more clearly the necessity to reflect on a better shaping of horizontal and vertical relations rather than on the preparation for employment in a particular profession. It turns out that later on the very profession often undergoes changes. The author assumes that well applied social entrepreneurship may become very important capital that could make it possible for societies to look for educational solutions shaping the skills and competencies that are adjusted to people’s needs, possibilities and culture. In other words this generates competencies and skills essential for people’s life and work in a dynamically changing environment.
Keywords: education, competence, social entrepreneurship, work, employment, citizen society
Stefan M. Kwiatkowski (Professor, The Maria Grzegorzewska Academy of Special Education in Warsaw)
ENTREPRENEURSHIP AS A GOAL OF FORMAL, NON-FORMAL AND INFORMAL EDUCATION (p. 13–17)
The article presents a proposal for the integral handling of competencies and characteristics of entrepreneurs – in the context of formal, non–formal and informal education. On the background of desirable competences and traits the possibilities for their acquisition and development in selected types of education are discussed. Particular attention was paid to the analysis of the “basics of entrepreneurship” curriculum prepared for the first–level vocational school – the basis of formal education in this field.
Keywords: entrepreneurship, knowledge, skills, social competences
Marzena Ruszkowska (PhD, Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska)
DYSFUNCTIONAL FAMILY IN THE STATE AID SCHEME – IN THE LIGHT OF THE LEGISLATION AND IN THE OPINION OF EMPLOYEES OF SOCIAL WELFARE INSTITUTIONS (p. 18–22)
Modern family undergoes many transformations such as social, moral, cultural, administrative, civilization and others. It seems important to analyze the social policy from the point of view of the effects for the family, especially being in crisis. Focusing on dysfunctional families for the purpose of family policy in Poland should include primarily: the development of foster care, family support in the implementation of their social function (preventive measures in the form of work with the family or family assist), to support the financial situation of families with children (e.g provide a child with education). Analysis of the information contained in the regulations have been enriched with material derived through online research through thematic forums, chat rooms, social networking sites in a group of social workers. Questions covered the following thematic areas: realities and possibilities vs. expectations of social assistance’s clients, family support in problematic situations.
Keywords: dysfunctional family, family support, social workers, social assistance proteges
Anna Lubrańska (PhD, The University of Lodz)
LIFE SATISFACTION AND JOB SATISFACTION IN THE ASPECT OF MAKING EMPLOYMENT MORE FLEXIBILITY (p. 23–29)
The study deals with the issue of mutual relations among life satisfaction and job satisfaction as related to practices of making employment more flexible, which are used by contemporary organisations. It has been assumed that use of flexible solutions by an organisation determines the levels of life and job satisfaction employees. The study was conducted in a group of working persons who represented varied stages of adulthood. The performed analyses included gender and intergenerational differences, and differences between parents and childless persons.
Keywords: life satisfaction, job satisfaction, employment flexibility, age, generations