Nr 3 (504) 2016
Spis treści 3/2016
MODELE POLITYKI SPOŁECZNEJ W EUROPIE I ICH SKUTECZNOŚĆ – TEORIA A PRAKTYKA – Wojciech Bąba
WPŁYW NIEDOPASOWAŃ KWALIFIKACYJNYCH NA WYNAGRODZENIA ABSOLWENTÓW W POLSCE – Leszek Wincenciak
TRENER PRACY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ JAKO PODSTAWOWA INSTYTUCJA SYSTEMU ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO – Piotr Kawka
PRAWNE UWARUNKOWANIA TWORZENIA I ROZWIJANIA PRZEDSIĘBIORSTW PRZEZ CUDZOZIEMCÓW W POLSCE – Katarzyna Andrejuk
ANOMIA I DEWIACJA W PERSPEKTYWIE OCENY WSPÓŁCZESNEJ RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ – Marcin B. Jurczyk
RECENZJE
Ewa Giermanowska, Mariola Racław, Marek Rymsza (red. nauk.): KWESTIA SPOŁECZNA U PROGU XXI WIEKU. KSIĘGA JUBILEUSZOWA DLA PROFESOR JÓZEFINY HRYNKIEWICZ – rec. Jacek P. Męcina
INFORMACJE
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE W POLITYCE SPOŁECZNEJ – WYZWANIA I REALIA – Hanna Kroczak, Emilia Zielińska
WYZWANIA MODERNIZACJI GOSPODARCZEJ – DOŚWIADCZENIA HISTORYCZNE – Iwona Zakrzewska
POLITYKA SPOŁECZNA WOBEC STARZENIA SIĘ I STAROŚCI W POLSCE W LATACH 2015–2035 – Beata Kaczyńska
WSPOMNIENIE O KS PROF. LEONIE DYCZEWSKIM — Dariusz Wadowski
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Wojciech Bąba (dr, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
MODELE POLITYKI SPOŁECZNEJ W EUROPIE I ICH SKUTECZNOŚĆ – TEORIA A PRAKTYKA (s. 1–7)
Celem artykułu było dokonanie analizy najczęściej występujących w literaturze modeli polityki społecznej i metod oceny ich skuteczności oraz zaproponowanie na podstawie wyników tej analizy własnej metody oceny skuteczności krajowych polityk społecznych, realizowanych w Europie. Metoda ta bazowała na dwóch wymiarach: sprawiedliwości społecznej oraz efektywności ekonomicznej oraz sześciu miernikach (zmiennych). Analiza empiryczna obejmowała lata 2004–2013 i dotyczyła 28 krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz trzech krajów EFTA: Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Okazało się, że w analizowanej grupie 31 krajów dominowały rozwiązania sprawiedliwe i efektywne (13 krajów) oraz niesprawiedliwe i nieefektywne (10 krajów).
Słowa kluczowe: polityka społeczna, modele polityki społecznej w Europie, sprawiedliwość społeczna, efektywność ekonomiczna
BIBLIOGRAFIA
Anioł W. (2010), Europejska polityka społeczna – podejście teoretyczne, „Polityka Społeczna”, nr 10, s. 1–5.
Boeri T. (2002), Let Social Policy Models Compete and Europe Will Win, John F. Kennedy School of Government, Harvard University, Cambridge.
Esping-Andersen G. (1990), The Three Worlds of Welfare Capitalism, Princeton University Press, Princeton.
Księżopolski M. (2008), Polityka społeczna w różnych krajach i modele polityki społecznej, w: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (red.), Polityka społeczna, PWN, Warszawa.
Księżopolski M. (2012), Skuteczność modeli polityki społecznej w rozwiązywaniu problemów ludzi starych, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje”, nr 18, s. 13–37.
Rosati D. (2009), Europejski Model Społeczny. Osiągnięcia, problemy i kierunki zmian, w: D. Rosati (red.), Europejski Model Społeczny – doświadczenia i przyszłość, PWE, Warszawa.
Sapir A. (2005), Globalization and the Reform of European Social Models, Blackwell Publishing, Oxford.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publiczne, polityka społeczna
Leszek Wincenciak (dr, Wydział Nauk Ekonomicznych UW)
WPŁYW NIEDOPASOWAŃ KWALIFIKACYJNYCH NA WYNAGRODZENIA ABSOLWENTÓW W POLSCE (s. 7–12)
Niedopasowania kwalifikacyjne i/lub kompetencyjne (qualification mismatch) rozumiane są jako różnica między poziomem kwalifikacji i/lub kompetencji posiadanych przez pracowników oraz wymaganych przez rodzaj pracy przez nich wykonywanej. Niedopasowania kwalifikacyjne są świadectwem nieoptymalnej alokacji zasobów w gospodarce. Nieefektywność tego rodzaju może z kolei stawiać pytanie o racjonalność wydatkowania publicznych środków na edukację. Z punktu widzenia pracodawców istnienie dużego rozdźwięku między kwalifikacjami posiadanymi przez potencjalnych pracowników a wymaganiami danego stanowiska pracy stwarzają problemy wielorakiego rodzaju: podnoszą koszty rekrutacji, wymagają testowania i ujawniania rzeczywistej produktywności pracowników, wymagają dużych nakładów na szkolenia i zdobywanie brakujących umiejętności. Badanie na podstawie danych zgromadzonych w ramach projektu prowadzonego w Instytucie Badań Edukacyjnych pt. „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania” ujawniają, że około 30% absolwentów charakteryzuje się niedopasowaniem wertykalnym, zaś około 35% absolwentów z wykształceniem wyższym deklaruje niedopasowanie horyzontalne do aktualnie wykonywanej pracy. Oba zjawiska mają swoje konsekwencje dla wynagrodzeń, co w dłuższej perspektywie może również wpływać na wartość i stopę zwrotu z wykształcenia.
Słowa kluczowe: niedopasowania kwalifikacyjne, płace, absolwenci
BIBLIOGRAFIA
Allen J., van der Velden R. (2001), Educational Mismatches Versus Skill Mismatches: Effects on Wages, Job Satisfaction and On-the-Job Search, „Oxford Economic Papers”, Vol. 53, No. 3, p. 434–452.
Barone C., Ortiz L. (2011), Overeducation among European University Graduates: a comparative analysis of its incidence and the importance of higher education differentiation, „Higher Education”, Vol. 61(3), p. 325–337.
Bauer T. (2002), Educational Mismatch and Wages: A Panel Analysis, „Economics of Education Review”, Vol. 21, p. 221–229.
Budria S., Moro-Egido A.I. (2008), Education, educational mismatch, and wage inequality: Evidence for Spain, „Economics of Education Review”, Vol. 27, p. 332–341.
Duncan G., Hoffman S. (1981), The incidence and wage effects of overeducation, „Economics of Education Review”, Vol. 1(1), p. 75–86.
Fields G.S. (1975), Rural-urban migration, urban unemployment and underemployment, and job-search activity in LDC’s, „Journal of Development Economics”, Vol. 2(2), p. 165–187.
Gajderowicz T., Grotkowska G., Wincenciak L. (2012), Premia płacowa z wykształcenia wyższego według grup zawodów, „Ekonomista”, nr 5, s. 577–603.
García-Aracil A., van der Velden R. (2008), Competencies for Young European Higher Education Graduates: Labor Market Mismatches and Their Payoffs, „Higher Education”, Vol. 55(2), p. 219–239.
Groot W., van den Brink H.M. (2000), Overeducation in the Labour Market: A Meta Analysis, „Economics of Education Review”, Vol. 19, p. 149–158.
Johnson W.R. (1978), A theory of job shopping, „The Quarterly Journal of Economics”, Vol. 92(2), p. 261–278.
Kiker B., Santos M., de Oliveira M. (1997), Overeducation and undereducation: evidence for Portugal, „Economics of Education Review”, Vol. 16(2), p. 111–125.
Korpi T., Tahlin M. (2009), Educational mismatch, wages, and wage growth: Overeducation in Sweden, 1974–2000, „Labour Economics”, Vol. 16(2), p. 183–193.
Mazumdar D. (1975), The theory of share-cropping with labour market dualism, „Economica, London School of Economics and Political Science”, Vol. 42(167), p. 261–271.
McGuinness S., Sloane P.J. (2011), Labour market mismatch among UK graduates: An analysis using REFLEX data, „Economics of Education Review”, Vol. 30(1), p. 130–145.
Nowicki M., red. (2008), Pomorska mapa zawodów i umiejętności przyszłości, Pomorskie Obserwatorium Rynku Pracy, IBnGR, Gdańsk.
OECD (2011), OECD Employment Outlook 2011, OECD Publishing, Paris.
Salas-Velasco M. (2006), Private returns to an university education: An instrumental variables approach, „Higher Education”, Vol. 51, p. 411–438.
Spence M. (1973), Job market signalling, „Quarterly Journal of Economics”, Vol. 87, p. 355–374.
Thurow L.C. (1975), Generating Inequality: The Distributional mechanisms of the economy, National Technical Information Service, Springfield.
Tsai Y. (2010), Returns to Overeducation: A Longitudinal Analysis of the US Labor Market, „Economics of Education Review”, Vol. 29, p. 606–617.
Verdugo R., Verdugo N. (1989), The Impact of Surplus Schooling on Earnings: Some Additional Findings, „Journal of Human Resources”, Vol. 24, p. 629–643.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Piotr Kawka (doktorant, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
TRENER PRACY OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ JAKO PODSTAWOWA INSTYTUCJA SYSTEMU ZATRUDNIENIA WSPOMAGANEGO (s. 13–18)
Zatrudnienie wspomagane polega na zapewnieniu wsparcia osobom niepełnosprawnym lub innym grupom zagrożonym wykluczeniem w uzyskaniu i utrzymaniu płatnego zatrudnienia na otwartym rynku pracy. Głównymi zasadami tego systemu są: indywidualne podejście do niepełnosprawnego i jego upodmiotowienie, poszanowanie jego godności oraz dostępność i poufność usług. Zawód trenera pracy osoby niepełnosprawnej jest jedną z podstawowych instytucji funkcjonujących w tym systemie aktywizacji społeczno-zawodowej. Jego istotą jest umożliwienie niepełnosprawnemu uzyskania stosownego zatrudnienia i adaptacja w miejscu pracy. Cechy osobowe, jakimi powinien wykazywać się kandydat na trenera pracy, to głównie kontaktowość, dyspozycyjność, zdolność współpracy i cierpliwość. Procedura tej formy aktywizacji składa się z wielu etapów, poczynając od rekrutacji, stworzenia planu działań, wsparcia w uzyskaniu pracy i adaptacji, aż do monitoringu dalszej sytuacji pracownika.
Słowa kluczowe: niepełnosprawność, zatrudnienie, aktywizacja, trener, wspomaganie, praca, system, adaptacja
BIBLIOGRAFIA
Asysta rodzinna i trening pracy, PCPR w Lesznie, [online], http://pcprleszno.pl/asysta_rodzinna.php [dostęp 23.07.2014].
Cytowska B., Wołowicz-Ruszkowska A. (2013), Trener pracy. Dokument uwzględniający wiedzę zastaną na temat funkcjonowania trenera pracy, na podstawie polskich i zagranicznych opracowań, wyd. 1, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Dubanik J., Fiedorowicz M., Gawryluk M., Gemza I., Gorący M., Kornaszewska-Antoniuk Ł., Skalska K., Zakrzewska M., Żydok P., Cygan M., Podręcznik zatrudnienia wspomaganego, [online], s. 5–6, http://eudajmonia.pl/projekty/aktualne/zatrudnienie-wspomagane/?projectAction=download [dostęp 21.07.2014].
Garbat M. (2014), Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 2/(11), s. 130–149.
Gorący M., Rola pracodawcy w procesie aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych – skuteczne rozwiązania, [online], s. 14, http://www.centrumngo.pl/attachments/article/44/M.Gor%C4%85cy_pdf [dostęp 20.07.2014].
„HEJ KONIKU!”. Projekt „Trener pracy”. „Aktywni na rynku pracy – TRENER PRACY narzędziem wyrównywania szans osób niepełnosprawnych”, Fundacja Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym, [online], http://www.hejkoniku.org.pl/PROJEKT-TRENER-PRACY,9,pr,26,j,1.html [dostęp 27.08.2014].
Kirenko J., Sarzyńska E. (2010), Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby, wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Lublin.
Kryńska E., Pater K. (2013), Projekt zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywy wzrostu. Raport syntetyczny, [online], s. 142, Warszawa, http://www.watchdogpfron.pl/wp-content/uploads/2014/02/Pater-Zatrudnienie_osob_niepelnosprawnych.pdf [dostęp 24.07.2014].
Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. (2011), Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, wyd. 1, Difin, Warszawa.
Majewski T. (1999), Systemy rehabilitacji zawodowej w krajach Europy Zachodniej, wyd. 1, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa.
Majewski T. (2006), Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych, wyd. 1, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa.
Majewski T. (2011), Międzynarodowe doświadczenia w zakresie zatrudniania wspomaganego osób niepełnosprawnych, w: Zatrudnienie wspomagane. Materiały konferencyjne, Boguszewska K., Dunaj M., Dziurla R., Fiedorowicz M., Majewski T., Oleksiak E., Rymsza A., Woźniak-Szymańska A., Zakrzewska M., Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Majewski T. (2011), Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy, wyd. 1, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Materiał informacyjny trener, PFRON, [online], http://www.pfron.org.pl/ftp/dokumenty/Programy_celowe/Trener_pracy/material_informacyjny_trener.doc [dostęp 02.08.2014].
Pilotażowy program „Aktywny samorząd”, PFRON, [online], http://www.pfron.org.pl/pl/programy-i-zadania-pfr/aktywny-samorzad/1644,Pilotazowy-program-Aktywny-samorzad.html [dostęp 30.08.2014].
Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych (2013), Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Broszura informacyjna i standardy jakości, Warszawa, s. 9, [online], http://www.trenerpracy.eu/wp-content/uploads/europejska-unia-zatrudnienia-wspomaganego-broszurainformacyjna-i-standardy-jakosci.pdf [dostęp 21.07.2014].
Raport z badania funkcjonujących modeli świadczenia usług przez trenera pracy, [online], s. 40, http://www.watchdogpfron.pl/wp-content/uploads/2014/02/raport-z-badania-funkcjonujacych-modeliswiadczenia-uslug-przez-trenera-pracy.pdf [dostęp 19.07.2014].
Raszeja-Ossowska I., Witryna Wiejska. Wsparcie dla aktywnych społeczności lokalnych, Asystent osoby niepełnosprawnej, [online], http://ww.org.pl/strona-glowna/poradniki/item/27471-asystentosoby-niepelnosprawnej [dostęp 05.08.2014].
Stanisławski P., Nie ma odwrotu od usług asystenckich, [online], http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/11716?print_doc_id=22336 [dostęp 02.08.2014].
Szostak B. (2013), Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Zbiór praktycznych wskazówek, [online], Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w: Trener pracy, PFRON, [online], http://www.trenerpracy.eu/aktualnosci/pytania-i-odpowiedzi [dostęp 21.07.2014].
Trener pracy, PFRON, [online], https://www.pfron.org.pl/pl/programy-izadania-pfr/trener-pracy/92,SpistresciprogramuTrenerpracy.html [dostęp 28.07.2014].
Wołowicz-Ruszkowska A. (2012), Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz głębokim stopniem upośledzenia umysłowego – podręcznik dobrych praktyk, wyd. 1, PFRON, Warszawa: Zakrzewska M., Człowiek – najlepsza inwestycja!. Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Zatrudnienie wspomagane, [online], http://www.trenerpracy.eu/wp-content/uploads/prezentacja-zatrudnienie-wspomagane-w-ramachprojektu-trener-pracy-jako-sposob-na-zwiekszenie-zatrudnienia-osob-niepelnosprawnych-.pdf [dostęp 03.08.2014].
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Katarzyna Andrejuk (dr, Instytut Filozofii i Socjologii PAN)
PRAWNE UWARUNKOWANIA TWORZENIA I ROZWIJANIA PRZEDSIĘBIORSTW PRZEZ CUDZOZIEMCÓW W POLSCE (s. 18–24)
Artykuł analizuje regulacje ustawowe dotyczące możliwości prowadzenia przez cudzoziemców działalności gospodarczej. Unormowania te stanowią ważny element polityki migracyjnej Polski w zakresie dostępu migrantów do rynku pracy. Skupiając się na ustawie o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawie o cudzoziemcach, w artykule analizowany jest dostęp imigrantów do dwóch typów prowadzenia działalności gospodarczej: jako osoby fizyczne (jednoosobowa działalność gospodarcza) oraz jako osoby prawne lub jednostki organizacyjne (spółki osobowe lub kapitałowe). Analiza ewolucji polskiej polityki migracyjnej w omawianym zakresie pokazuje, że w ostatnim dziesięcioleciu nastąpiła znacząca liberalizacja dostępu cudzoziemców do jednoosobowej działalności gospodarczej – możliwość taką otrzymywało coraz więcej kategorii imigrantów. Zmiany prawa w dostępie do zezwolenia na pobyt cudzoziemca w Polsce w związku z pracą w utworzonej przez niego spółce mają charakter raczej konsolidacji dotychczasowych rozwiązań niż liberalizacji.
Słowa kluczowe: imigranci, rynek pracy, działalność gospodarcza, spółki
BIBLIOGRAFIA
Bargiel A. (2009), Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce, „Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka”, nr 4(17), s. 23–38.
Cejmer M., red. (2008), Europejskie prawo spółek, t. IV. Spółki zagraniczne w Polsce, wyd. Oficyna, Warszawa.
Polityka migracyjna Polski – stan obecny i postulowane działania (2012), dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 31 lipca 2012 r., http://bip.msw.gov.pl/bip/polityka-migracyjna-po/19529,Polityka-migracyjna-Polski.html [dostęp 24.10.2015].
Polityka migracyjna Polski – stan obecny i postulowane działania – Plan wdrażania (2014). Dokument przyjęty przez Zespół uchwałą z dnia 28 maja 2014 r., http://bip.msw.gov.pl/bip/polityka-migracyjna-po/19529,Polityka-migracyjna-Polski.html [dostęp 24.10.2015].
Sprawozdanie z realizacji Planu wdrażania dla dokumentu „Polityka migracyjna Polski – stan obecny i postulowane działania” w II kwartale 2015, http://bip.msw.gov.pl/bip/polityka-migracyjna-po/19529,Polityka-migracyjna-Polski.html [dostęp 24.10.2015].
Szafrański D. (2010), Cudzoziemiec (osoba fizyczna) jako przedsiębiorca prawa polskiego, „Europejski Przegląd Sądowy”, nr 7, s. 30–34.
Wysieńska K. (2010), Testy dyskryminacyjne – metoda i zastosowania, ISP, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne, nauki prawne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, prawo
Marcin B. Jurczyk (doktorant, Polski Uniwersytet na Obczyźnie w Londynie)
ANOMIA I DEWIACJA W PERSPEKTYWIE OCENY WSPÓŁCZESNEJ RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ (s. 24–28)
Przedmiotem artykułu są rozważania na temat różnych sposobów rozumienia dewiacji i anomii w życiu społecznym. Przede wszystkim jako funkcji kontroli społecznej oraz jako funkcji naznaczania i stygmatyzacji. Rozważane jest także pojęcie i zjawisko dewiacji pozytywnej w koncepcji Jerzego Kwaśniewskiego. Odwołano się do teorii socjologicznych wyjaśniających teoretyczne podstawy interpretacji zachowań dewiacyjnych, jak również roli środowiska szkolnego oraz rodzinnego w rozwoju zachowań dewiacyjnych. Tu szczególnego znaczenia nabiera odwołanie się do teorii napięcia Roberta Agnew.
Słowa kluczowe: anomia, dewiacja, polityka społeczna, przestępczość, kontrola społeczna
BIBLIOGRAFIA
Agnew R. (1992), Foundation for a general strain theory of crime and delinquency, “Criminology”, Vol. 30, Issue 1, p. 47–87.
Babbie E. (2004/2013), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Bałandynowicz A. (2009), Teoretyczne podstawy probacji. Probacja – wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeństwa, „Probacja”, nr 1, s. 11–49.
Bartkowicz Z. (2013), Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Becker H.S. (1966), Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance, The Free Press, New York.
Borzucka-Sitkiewicz K. (2010), Środowiskowe uwarunkowania agresywnych zachowań młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Celmer B. (2013), Dewiacja i anomia w ujęciu systemowym, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2, s. 133–154.
Czerwińska-Jakimiuk E. (2011), Przestępczość młodocianych. Interpretacja zjawiska w świetle ogólnej teorii napięcia Roberta Agnew, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków.
Dobieszewski A. (2004), Przyczyny i przejawy patologii społecznej. „Polityka i Społeczeństwo”, nr 1, s. 153–166.
Durkheim E. (2000), Zasady metody socjologicznej, PWN, Warszawa.
Filipiak M. (1997), Socjologia zachowań dewiacyjnych, w: M. Filipiak (red.), Przestępczość nieletnich. Źródła. Przejawy. Środki zaradcze, LTN, Lublin.
Goodman N. (2009), Wstęp do Socjologii, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Huscha D., Mau S. (2005), Social anomie and racial segregation in South Africa, „Social Indicators Research”, Vol. 76, Issue 3, p. 467–498.
Klingemann J.I. (2010), Horyzonty zmiany zachowania nałogowego w Polsce, w: J. Kwaśniewski (red.), Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, „Prace Katedry Socjologii Norm, Dewiacji i Kontroli Społecznej”, t. 11, s. 1–215.
Kojder A. (1980), Co to jest teoria naznaczania społecznego?, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 45–65.
Kusion M. (2011), Kryminologiczna analiza filmowych wizji przestępczości zorganizowanej, Zeszyt Naukowy „Apeiron”, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego, WSBPiI, Kraków, nr 5, s. 65–118.
Kwaśniewski J. (1976), Pozytywna dewiacja społeczna, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 250.
Kwaśniewski J. (2012), Czy istnieje dewiacja społeczna?, „Prace Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji”, t. 19, s. 63–88.
Lambroso C. (1987). Geniusz i obłąkanie, PWN, Warszawa.
Merton R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa.
Messner S., Rosenfeld R. (1997), Crime and the American Dream, Alabany (N.Y.) Bonn, Wadsworth Publishing Company, Boston.
Moore S., Aiken D., Chapman S. (2002), Sociology, Collins, London.
Mościskier A. (2001), Natura ludzka i problem przestępczości, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa.
Nogalski B., Tsen-Tatula E. (2012), Akulturacja w warunkach wrogiego przejęcia. „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1, s. 66–76.
Pawnik W. (2004), Anomia jako instrument poszerzania obszaru i zakresu wiedzy, marginalizacji i wykluczenia, „Polityka Społeczno-Ekonomiczna”, nr 4, s. 129–138.
Pyszczek G. (2012), Jerzego Kwaśniewskiego pochwała dewiacji pozytywnej, „Normy, Dewiacje i Kontrola Społeczna”, t. 13, s. 139–160.
Sołtysiak T. (1993), Spostrzeganie zjawisk społecznych w poglądach wybranych autorów, w: T. Sołtysiak (red.), Młodzież o patologii społecznej i jej niektórych zjawiskach (alkoholizmie, narkomanii, prostytucji), WSP, Bydgoszcz.
Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa.
Szacki J. (1984), Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa.
Szarfenberg R. (2010), Marginalizacja i wykluczenie społeczne – panorama językowo-teoretyczna, IPS UW, Warszawa.
Szpringer M. (2004), Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Wydawnictwo AŚ, Kielce.
Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Urban B. (2005), Zaburzenia dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Wojtasik W. (2008), Anomia zmiany systemowej a procesy integracji europejskiej w Polsce, w: J. Świeca (red.), De Doctrina Europea, t. V, Sosnowiec.
Żebrowski J. (1994), Rodzinne uwarunkowania przestępczości nieletnich, w: E. Bielicki, T. Sołtysiak (red.), Patologia społeczna w strukturze przeobrażeń ustrojowych Polski: materiały ogólnopolskiej konferencji zorganizowanej przez Katedrę Pedagogiki Specjalnej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy w dniach 25–26 maja 1993 r., Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: socjologia
Social Policy
Table of Contents No 3/2016
SOCIAL POLICY MODELS IN EUROPE AND THEIR EFFICIENCY – THEORY AND PRACTICE – Wojciech Bąba
THE EFFECT OF QUALIFICATION MISMATCH ON WAGES OF GRADUATES IN POLAND – Leszek Wincenciak
DISABLED PEOPLE’S JOB COACH AS PRIMARY INSTITUTION OF SUPPORTED EMPLOYMENT SYSTEM – Piotr Kawka
NORMATIVE FRAMEWORK OF MIGRANT BUSINESS ACTIVITIES AS AN ELEMENT OF HOST COUNTRY’S POLICY REGULATING MIGRANTS’ ACCESS TO LABOUR MARKET – Katarzyna Andrejuk
ANOMY AND DEVIATION IN THE PERSPECTIVE OF THE ASSESSMENT OF CONTEMPORARY SOCIAL REALITY– Marcin B. Jurczyk
BOOK REVIEW
Ewa Giermanowska, Mariola Racław, Marek Rymsza (eds.): SOCIAL ISSUE AT THE BEGINNING OF THE XXI CENTURY. ANNIVERSARY BOOK FOR PROFESSOR JÓZEFINA HRYNKIEWICZ – rec. Jacek P. Męcina
INFORMATION
CONTEMPORARY CONCEPTS IN SOCIAL POLICY – CHALLENGES AND REALITY – Hanna Kroczak, Emilia Zielińska
CHALLENGES OF ECONOMIC MODERNIZATION – HISTORICAL EXPERIENCES – Iwona Zakrzewska
SOCIAL POLICY ON AGEING AND OLD AGE IN POLAND IN THE YEARS 2015–2035 – Beata Kaczyńska
PROFESSOR LEON DYCZEWSKI – OBITUARY - Dariusz Wadowski
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY
Wojciech Bąba (Junior Professor, Cracow University of Economics)
SOCIAL POLICY MODELS IN EUROPE AND THEIR EFFICIENCY – THEORY AND PRACTICE (p. 1–7)
The first goal of this article was the analysis of the most popular classifications of social policy models and methods of evaluating their efficiency. The second goal was to propose an own method of measuring the efficiency of national social policies, present in Europe. This method was based on two dimensions (social equity and economic efficiency) and six indicators. Empirical analysis covered the 2004–2013 period and applied to 28 member countries of the European Union and three EFTA countries: Iceland, Norway and Switzerland. It turned out that the majority of analyzed countries fell either into the “equal and efficient” category (13 countries) or the “unequal and inefficient” category (10 countries).
Keywords: social policy, social policy models in Europe, social equity, economic efficiency
Leszek Wincenciak (Junior Professor, Faculty of Economic Sciences, University of Warsaw)
THE EFFECT OF QUALIFICATION MISMATCH ON WAGES OF GRADUATES IN POLAND (p. 7–12)
The qualification mismatch is understood as the difference between the level of qualifications and/or the competence possessed by employees and those required by the type of job performed. Large scale of qualification mismatch is often a manifestation of a sub-optimal allocation of resources in the economy. The inefficiency of this kind may raise the question of the rationality of spending public resources on education. From the point of view of employers – the existence of a large gap between the skills possessed by potential employees and the requirements of the jobs pose multiple problems like: raising the costs of recruitment, costs of testing and revealing the actual productivity of workers, costs of training for bridging the gaps. The aim of this study is to assess the impact of horizontal mismatches (formally the same level of education, but different qualifications) and vertical mismatches (possessing different level of education than required by the type of job performed) on the earnings of graduates in Poland. The data source comes from a unique study conducted as a part of special research project carried out at the Institute for Educational Research – “Social and economic determinants of educational choices of people aged 19–30″. The definitions of mismatches are based on employees’ self-assessment. The main findings are negative wage premia to horizontal mismatch – the higher, the greater the magnitude of this mismatch. However, in the case of vertical mismatch, a positive wage premium is found for those having education levels lower than required in the current job (undereducation) and negative premium related to the fact of performing jobs that require lower levels of education than currently held by graduates (overeducation).
Keywords: educational mismatch, overeducation, undereducation, earnings, graduates
Piotr Kawka (Ph.D Student, John Paul II Catholic University of Lublin)
DISABLED PEOPLE’S JOB COACH AS PRIMARY INSTITUTION OF SUPPORTED EMPLOYMENT SYSTEM (p. 13–18)
Supported employment is provide support for people with disabilities and other groups at risk of exclusion in obtaining and maintaining pay employment in the open labor market. Basic principles of this system are: individual approach to disabled person and his empowerment, respect to his dignity, availability and confidentiality of services. Job coach profession is principle form of socio-professional activation in supported employment system. Its essence is to enable the disabled to obtain suitable employment and adaptation in the workplace. Personal features which candidates for job coaches should possess are mainly communicating skills, availability, cooperation ability and patience. Procedure of this form of activation consists of multiple stages starting from recruitment, creation of further action plan, assistance in obtaining employment and adaptation, to monitoring further employee’s situation.
Keywords: disability, employment, activation, coach, supporting, job, system, adaptation
Katarzyna Andrejuk (Junior Professor, Institute of Philosophy and Sociology, Polish Academy of Sciences)
NORMATIVE FRAMEWORK OF MIGRANT BUSINESS ACTIVITIES AS AN ELEMENT OF HOST COUNTRY’S POLICY REGULATING MIGRANTS’ ACCESS TO LABOUR MARKET (p. 18–24)
The article examines national provisions concerning possibility of business activities of migrants. These regulations constitute an important part of host country’s policy of admitting migrants to the labour market. Focusing on the Act on Freedom of Business Activity and the Foreigners Act, I analyse migrants’ access to two types of business activities: as natural persons (individual business activities) and as legal persons or organisational entities (partnerships and companies). Analysis of evolution of Polish migration policy in this respect indicates that in the last ten years there has been a significant liberalisation of foreigner’s access to individual business activities – such possibility was obtained by several new categories of migrants. At the same time, changes of law concerning possibility of obtaining residence in Poland by foreigners who set up their own partnerships/companies have a character of consolidation rather than liberalisation.
Keywords: immigrants, labour market, entrepreneurship, business activities
Marcin B. Jurczyk (Ph.D Student, The Polish University Abroad in London)
ANOMY AND DEVIATION IN THE PERSPECTIVE OF THE ASSESSMENT OF CONTEMPORARY SOCIAL REALITY (p. 24–28)
The subject of this article is the discussion of various ways of understanding deviation and anomy in the social life. First of all, the article deals with the connection of those notions with the function of social control as well as the function of social labelling and stigimatizing. Also, the article discusses the notion and phenomenon of positive deviation according to Jerzy Kwaśniewski’s concept. A reference has been made to the sociological theories explaining theoretical bases for interpretation of deviant behaviours, as well as the role of school and family environment in the development of deviant behaviours. Here, a reference to Robert Agnew’s General Strain Theory is of a special importance.
Keywords: anomy, deviance, social policy, crime, social control