Nr 11-12 (488-489) 2014

Spis treści 11–12/2014

Pobierz numer pobierz plik w pdf

 Table of Contents

Numer monotem­aty­czny: Wojew­ódzkie strate­gie roz­woju zatrud­nienia i rynku pracy

OD REDAKTORÓW TEMATYCZNYCH NUMERUMarek Bed­narski, Stanisława Goli­nowska, Zofia Morecka
WYBRANE PROBLEMY SPOŁECZNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2020 – Zdzisław Pisz
POLITYKA SPOŁECZNA I RYNEK PRACY W ŚWIETLE REGIONALNEJ STRATEGII ROZWOJU. ANALIZA DOKUMENTÓW STRATEGICZNYCH WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO – Alek­sander Noworól, Agnieszka Szczudlińska-Kanoś
PLANOWANIE REGIONALNE W DZIEDZINIE RYNKU PRACY I SPRAW SPOŁECZNYCH W WOJEWÓDZTWIE KUJAWSKO-POMORSKIM. DZIAŁANIA SAMORZĄDU I INSTYTUCJONALNE UWARUNKOWANIAMał­gorzata Wiśniewska, Zenon Wiśniewski
STRATEGIA ZATRUDNIENIA W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM I JEJ POWIĄZANIA Z REGIONALNĄ POLITYKĄ SPOŁECZNĄ – Anna Organiściak-Krzykowska, Ryszard Walkowiak
STRATEGIE ZATRUDNIENIA W WIELKOPOLSCEJózef Orczyk
REGIONALNY RYNEK PRACY W SMORZĄDOWYCH DOKUMENTACH STRATEGICZNYCH. PRZYPADEK WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO – Marek S. Szczepański, Rafał Muster
REGIONALNA STRATEGIA W OBSZARZE POLITYKI RYNKU PRACY W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM Piotr Dominiak, Mał­gorzata Gawrycka

INFORMACJE
MINIMUM SOCJALNE W MARCU I CZERWCU 2014 R. – Piotr Kurowski

NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Od redak­torów tem­aty­cznych numeru
Prob­lemy samorząd­ności tery­to­ri­al­nej w 2014 r., roku wyborów samorzą­dowych, były w deba­cie społecznej (tym razem wyjątkowo bogatej infor­ma­cyjnie) nadal zdomi­nowane tem­atami poli­ty­cznymi, czyli podzi­ałem władzy w tere­nie między główne siły poli­ty­czne w kraju. Obecny był także wątek podzi­ału nakładów inwest­y­cyjnych w związku z planami roz­woju infra­struk­tury, dynam­icznie przyras­ta­jącej w wyniku dopływu środ­ków europe­js­kich. Dopiero w trze­ciej kole­jności pode­j­mowany był temat zdol­ności samorządów tery­to­ri­al­nych do rozwiązy­wa­nia prob­lemów społecznych, a szczegól­nie zatrud­nienia. A te sprawy stanowią prze­cież główną treść samorząd­ności tery­to­ri­al­nej. „Poli­tyka Społeczna” nadal więc śledzi ten prob­lem, pub­liku­jąc tek­sty ekspertów region­al­nych. W tym numerze pisma kon­tynu­u­jemy tem­aty związane z samorząd­noś­cią tery­to­ri­alną, tym razem w kon­tekś­cie prob­lemów roz­woju region­al­nego gen­er­al­nie i zatrud­nienia w szczegól­ności.
Powszech­nie samorządy wojew­ódzkie nie pode­j­mują odręb­nie tem­atu zatrud­nienia w dłu­gookre­sowych strate­giach roz­woju (jed­noz­nacznie czynią to tylko w wojew­ództwie wielkopol­skim i w pewnym stop­niu w warmińsko-mazurskim), mimo że na wys­tępowanie prob­lemu zatrud­nienia wskazują bez mała wszys­tkie wojew­ódzkie i lokalne doku­menty diag­nos­ty­czne i planisty­czne. Nato­mi­ast we wszys­t­kich wojew­ództwach opra­cowywane są Region­alne Plany Dzi­ałań na rzecz Zatrud­nienia, jako odpowied­niki planu kra­jowego w tej dziedzinie. Są to doku­menty o rocznym hory­zon­cie, ukierunk­owane na wskazy­wanie zadań służą­cych głównie wspiera­niu bezro­bot­nych, w zgodzie z paradyg­matem akty­wiz­a­cji tzw. grup defa­wory­zowanych, lan­sowanym w planach kra­jowych. Stąd bez mała prawie powszech­nie wpisuje się w nie zada­nia z zakresu roz­woju ekonomii społecznej oraz akty­wiz­a­cji bezro­bot­nych. Doku­menty te są podobne, naśladu­jące pewien stan­dard pod wzglę­dem formy i nie rzadko także treści.
Poszuki­wanie odpowiedzi na pytanie, czy prob­lem zatrud­nienia pode­j­mowany jest jako jeden z pri­o­ry­te­towych celów roz­woju gospo­dar­czego regionów, służący wskazy­wa­niu źródeł i kierunków tego roz­woju, a w tym zdol­ności do tworzenia nowych miejsc pracy na pod­stawie endo­genicznych czyn­ników roz­woju, nie daje jed­noz­nacznie pozy­ty­wnego wyniku. Eksperci region­alni, autorzy prezen­towanych w tym numerze „Poli­tyki Społecznej” artykułów, wskazują liczne manka­menty dzi­ałal­ności planisty­cznej samorządu region­al­nego. Jed­nocześnie nie mają wąt­pli­wości, że jest to dzi­ałal­ność niezbędna.
Prob­lemy rynku pracy w skali kraju bardzo się różnią. Źródła tego są roz­maite: poziom urban­iza­cji, struk­tura dzi­ałowa wyt­warza­nia PKB, struk­tura gałęziowa prze­mysłu, trady­cje związane z his­torią regionów, powiaza­nia z zagranicą i sieci migra­cyjne. Zróżni­cow­a­nia te są dostrze­galne nie tylko w skali wojew­ództw, ale i w ich ramach. Jak wskazują autorzy artykułów, całkiem bliskie obszary mają odrębne prob­lemy na rynku pracy, inne niż sąsiedzi. Stąd rola samorządu tery­to­ri­al­nego, rozu­miejącego tę specy­fikę na swoim obszarze, jest bardzo istotna w ukierunk­owywa­niu roz­woju i rozwiązy­wa­niu prob­lemów bezrobo­cia, choć oczy­wiś­cie nie zde­j­muje odpowiedzial­ności rządu za koor­dy­nację tych zagad­nień w skali kraju.
To, że w więk­szości wojew­ództw nie buduje się włas­nych strate­gii zatrud­nienia i roz­woju zasobów ludz­kich, a posiłkuje się na bieżąco przede wszys­tkim region­al­nymi planami dzi­ałań na rzecz zatrud­nienia, budzi zdzi­wie­nie. Można by przyjąć, że tworze­nie miejsc pracy i poli­tyka zatrud­nienia stanowią dostate­cznie rozwinięty przed­miot strate­gii roz­woju wojew­ództwa, ale tak nie jest. Zawarte w strate­giach roz­woju zamierzenia eko­nom­iczne i związane z nimi pro­jekcje są bardzo ogólne i nie zawsze aktu­al­i­zowane. Stąd w niek­tórych regionach (np. w pomorskim) próbuje się trak­tować region­alny plan dzi­ałań na rzecz zatrud­nienia jako konkre­tyza­cję określonych celów zapisanych w strate­gii roz­woju. Trudno jed­nak, póki co, określić skuteczność tych rozwiązań. Pon­adto roz­maite cele związane z poli­tyką zatrud­nienia na szczeblu region­al­nym są zapisy­wane w innych jeszcze doku­men­tach. Sposób koor­dy­nacji ich wszys­t­kich nie jest klarowny.
W prezen­towanych artykułach tego numeru opisane są pro­ce­dury opra­cowywa­nia, kon­sul­tacji i par­ty­cy­pacji społecznej przy tworze­niu wojew­ódz­kich strate­gii zatrud­nienia lub region­al­nych planów dzi­ałań na rzecz zatrud­nienia. Z tego opisu wynika, że, for­mal­nie rzecz biorąc, bierze się pod uwagę sze­roki udział i opinie licznych part­nerów. Zatem sam pro­ces tworzenia doku­men­tów można uznać za poprawny i ksz­tałcący współau­torów, a nawet zobow­iązu­jący do przyszłej real­iza­cji zapisanych celów.
Prob­le­mem jest jed­nak brak lub bardzo ostrożne wskazy­wanie metod imple­men­tacji. W twor­zonych strate­giach próbuje się wprawdzie niekiedy opisać źródła finan­sowa­nia for­mułowanych celów, także kra­jowe i uni­jne, ale znów pojawia się prob­lem koor­dy­nacji celów, pref­er­encji związanych z charak­terem fun­duszy czy nawet okre­sem ich uruchami­a­nia.
Na tle „mięk­kich” metod real­iza­cji doku­men­tów planisty­cznych pojawia się prob­lem ewalu­acji wyników. Jakie efekty można przyp­isać dzi­ałan­iom wywołanym przez strate­gie? Sytu­acja na rynku pracy jest bowiem deter­mi­nowana przez wiele czyn­ników jed­nocześnie i wys­tępu­jąca zmi­ana tylko w określonym stop­niu zależy od zapisanych celów w poszczegól­nych pro­gra­mach. Zatem trudno jed­noz­nacznie określić, czy władza lokalna była dostate­cznie kon­sek­wentna i skuteczna w określonych kierunk­ach dzi­ała­nia, czy raczej zdana na ciąg współza­leżnych zdarzeń, na które nie miała bezpośred­niego wpływu. „Na wyjś­ciu” pojawia się określony efekt, który pozostaje w relacji do zadań opisanych w strate­giach, ale z nich nie wynika. Nato­mi­ast od strony for­mal­nej, pomi­ja­jąc kwestię niskiej rangi doku­men­tów związanych z zatrud­nie­niem i rynkiem pracy, można uznać, że pro­ces ewalu­acji ma miejsce. Porównuje się bowiem cele i efekty, a gdy cele zapisane są ogól­nie, to można im przyp­isać sze­roki zakres efek­tów o różnych czyn­nikach spraw­czych.
W opinii autorów artykułów (region­al­nych ekspertów w zakre­sie planowa­nia roz­woju i zatrud­nienia) zasad­niczym prob­le­mem w real­iza­cji funkcji planisty­cznej przez samorządy wojew­ódzkie są obec­nie prob­lemy koor­dy­nacji różnych obszarowych dzi­ałań związane z możli­wymi do zas­tosowa­nia narzędzi­ami. Narzędzia służące real­iza­cji poli­tyki rynku pracy uruchami­ane i finan­sowane są według innej logiki, niż wynikałoby to z usy­tuowa­nia roz­maitych strate­gii tak w struk­turze odpowiedzial­ności sek­torowej, jak i szczebla samorzą­dowego. Oce­ni­a­jąc poli­tykę rynku pracy w tym świ­etle, można uznać ją za chao­ty­czną. Pożą­dane dzi­ała­nia pode­j­mowane są wtedy, gdy pozwalają na to pojaw­ia­jące się środki i pro­gramy uzysku­jące pri­o­ry­tet. Następuje więc pęknię­cie między strate­giami a real­iza­cją bieżą­cych zadań. Przykła­dem może być tu real­iza­cja zadań finan­sowanych z Fun­duszu Pracy, Europe­jskiego Fun­duszu Społecznego i Państ­wowego Fun­duszu Reha­bil­i­tacji Osób Niepełnosprawnych.
Strate­gie rynku pracy zaw­ier­ają spory ładunek związany z rozwiązy­waniem kwestii soc­jal­nych. Brak pracy, niska zdol­ność do zatrud­nienia i dłu­gotr­wałe bezrobo­cie są bowiem pod­sta­wowym źródłem ubóstwa i wyk­luczenia społecznego. Poli­tyka zatrud­nienia i rynku pracy powinna być sko­or­dynowana z poli­tyką społeczną. Jak pokazano to także w tek­stach zawartych w październikowym numerze pisma, w wielu samorzą­dach wojew­ódz­kich brakuje tej koor­dy­nacji. Wspiera się wprawdzie osoby bezro­botne i należące do tzw. grup defa­wory­zowanych, ale bez związku z dzi­ała­ni­ami gospo­dar­czymi oraz poli­tyką zatrud­nienia. W niek­tórych strate­giach roz­woju wojew­ództw wpisane są wprawdzie dzi­ała­nia prewen­cyjne, które mają nie dop­uś­cić do bezrobo­cia, np. cele związane z edukacją, pro­mocją przed­siębior­c­zości czy roz­wo­jem obszarów wiejs­kich, ale mają one charak­ter bardziej dłu­gookre­sowy i nie są nastaw­ione na konkretne dzi­ała­nia. Przy czym niekiedy miesza się cele wyższego i niższego rzędu, zapisu­jąc na tym samym poziomie przed­sięwz­ię­cia będące środ­kami do real­iza­cji innych zadań.
Lek­tura prezen­towanych artykułów doty­czą­cych strate­gii roz­woju, poli­tyki zatrud­nienia i rynku pracy real­i­zowana przez samorząd wojew­ódzki ujaw­nia wiele prob­lemów. Można by je ująć następu­jąco:
• Ogranic­zone zdol­ności samorządu wojew­ódzkiego do ksz­tał­towa­nia roz­woju, uwzględ­ni­a­jącego wzrost zatrud­nienia i prowadzenia odpowied­niej do potrzeb regionu poli­tyki rynku pracy. Jeśli pro­ces opra­cowywa­nia strate­gii roz­woju można by od strony for­mal­nej uznać za coraz bardziej pro­fesjon­alny i odpowiedzialny, to w warst­wie koor­dy­na­cyjnej oraz imple­men­ta­cyjnej raczej za niedostate­czny.
• Zasad­ność tworzenia odręb­nych strate­gii zatrud­nienia. Czy lep­iej dla skuteczności zapisy­wanych celów doty­czą­cych zatrud­nienia i poli­tyki rynku pracy byłoby, aby takie strate­gie zatrud­nienia stanow­iły doku­ment odrębny i bardziej auto­nom­iczny, czy raczej
jed­noz­naczną konkre­tyza­cję strate­gii roz­woju region­al­nego?
• Planowanie poli­tyki rynku pracy w formie region­al­nych planów dzi­ałań na rzecz zatrud­nienia wymaga pow­iąza­nia i koor­dy­nacji z długo– i śred­niookre­sowymi strate­giami roz­woju i strate­giami zatrud­nienia. Pow­staje tu naty­ch­mi­ast pytanie o zakres bieżą­cych inter­wencji na rynku pracy w porów­na­niu z zatrud­nie­niem w szerzej per­spek­ty­wie poli­tyki gospo­dar­czej.
• Wys­tępowanie barier imple­men­tacji także w przy­padku dobrze sfor­mułowanych strate­gii zatrud­nienia. Zwraca tu uwagę potrzeba koor­dy­nacji strate­gii z innymi pro­gra­mami, narzędzi­ami i fun­duszami. Kluc­zowe pytanie, co zro­bić, by strate­gie miały istot­niejszą moc spraw­czą, nie daje prostej odpowiedzi, ponieważ poli­tyka zatrud­nienia wiąże się z wieloma wymi­arami gospo­darowa­nia i w kon­sek­wencji z wieloma obszarami reg­u­lacji państ­wowej.
W sumie strate­gie zatrud­nienia stanowią obec­nie (mogą stanowić) raczej instru­ment infor­ma­cyjny oraz per­swazyjny wobec pod­miotów zarządza­ją­cych narzędzi­ami wprost wpły­wa­ją­cymi na zatrud­nie­nie. Przy czym pod­mioty te bardzo często nie są wskazy­wane jako odpowiedzialne za efekty w dziedzinie zatrud­nienia i rynku pracy. Odpowiedzial­ność samorządu wojew­ódzkiego za ksz­tał­towanie roz­woju zaw­ier­a­jącego cele poli­tyki gospo­dar­czej i zatrud­nienia jest w świ­etle posi­adanych instru­men­tów oraz zdol­ności do ich skutecznego stosowa­nia istot­nie ograniczona.

MAREK BEDNARSKI
Insty­tut Pracy i Spraw Soc­jal­nych
Wydział Nauk Eko­nom­icznych UW
STANISŁAWA GOLINOWSKA
Insty­tut Pracy i Spraw Soc­jal­nych
Uni­w­er­sytet Jagiel­loński
ZOFIA MORECKA
Insty­tut Pracy i Spraw Socjalnych


Social Pol­icy
Table of Con­tents No 11–12/2014

FROM EDITORSMarek Bed­narski, Stanisława Goli­nowska, Zofia Morecka
CHOSEN SOCIAL PROBLEMS IN THE LOWER SILESIA VOIVODESHIP DEVELOPMENT STRATEGY 2020 – Zdzisław Pisz
SOCIAL POLICY AND LABOUR MARKET POLICY IN THE REGIONAL DEVELOPMENT STRATEGY THE ANALYZE OF STRATEGIC DOCUMENTS OF THE MAŁOPOLSKIE VOIVODESHIPAlek­sander Noworól, Agnieszka Szczudlińska-Kanoś
REGIONAL PLANNING OF LABOUR MARKET AND SOCIAL AFFAIRS IN THE KUJAWSKO-POMORSKIE VOIVODSHIP. LOCAL GOVERNMENT ACTIVITIES AND INSTITUTIONAL CONDITIONS Mał­gorzata Wiśniewska, Zenon Wiśniewski
EMPLOYMENT STRATEGY IN THE WARMIŃSKO-MAZURSKIE VOIVOSHIP AND ITS RELATIONSHIP WITH REGIONAL SOCIAL POLICYAnna Organiś­ciak– Krzykowska, Ryszard Walkowiak
EMPLOYMENT STRATEGIES IN WIELKOPOLSKAJózef Orczyk
REGIONAL LABOUR MARKET IN LOCAL-GOVERNMENT STRATEGIC DOCUMENTS. THE CASE OF SILESIAN VOIVODESHIPMarek S. Szczepański, Rafał Muster
LABOUR MARKET AND SOCIAL POLICIES OF THE POMERANIAN REGIONPiotr Dominiak, Mał­gorzata Gawrycka

INFORMATION
ESTIMATES OF SOCIAL MINIMUM BASKETS: MARCH AND JUNE OF 2014 – Piotr Kurowski

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY

Prze­jdź do Spisu Treści


« powrót