Nr 11-12 (476–477) 2013
Spis treści 11–12/2013
Numer monotematyczny: “Stare” i “nowe” ryzyka socjalne
OD REDAKTOREK NUMERU – Gertruda Uścińska, Zofia Czepulis-Rutkowska
TEORIA
RYZYKO JAKO PRZESŁANKA OCHRONY W SYSTEMIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – Gertruda Uścińska
NOWE RYZYKA SOCJALNE – Zofia Czepulis-Rutkowska
PODSTAWOWE GWARANCJE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – PRAKTYKA, KONCEPCJA, STANDARD I GLOBALNA POLITYKA SPOŁECZNA – Krzysztof Hagemejer
DOŚWIADCZENIA KRAJOWE
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE W BUŁGARII — SUKCES CZY PROBLEM? – Krassimira Sredkova
RENTA RODZINNA W SYSTEMIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH – Aleksandra Wiktorow
OPIEKA NAD OSOBAMI STARSZYMI NA WĘGRZECH – Dóra Lajkó
CZY FINLANDIA PORADZIŁA JUŻ SOBIE Z NOWYMI RYZYKAMI SPOŁECZNYMI? – Laura Kalliomaa-Puha
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPiSS
WYNIKI XV EDYCJI KONKURSU INSTYTUTU PRACY I SPRAW SOCJALNYCH NA NAJLEPSZE PRACE MAGISTERSKIE I DOKTORSKIE W DZIEDZINIE PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Od redaktorek numeru
Systemy ochrony socjalnej, a w szczególności zabezpieczenia społecznego, w związku z zmieniającymi się potrzebami społecznymi i możliwościami ekonomicznymi ich zaspokajania ulegają ciągłym przeobrażeniom. Problemy, z którymi muszą się zmierzyć te systemy, dotyczą pogodzenia wzrostu popytu na świadczenia społeczne z jednej strony oraz zmniejszających się możliwości ich finansowania z drugiej strony.
Pojęcie zabezpieczenia społecznego dla analiz prowadzonych w tym numerze „Polityki Społecznej” rozumiane jest w ujęciu konwencji nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej minimalnych norm w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, uchwalonej w Genewie dnia 28 czerwca 1952 r. Na jej podstawie przyjęto koncepcję systemu zabezpieczenia społecznego, zorganizowanego wokół katalogu rodzaju ryzyka socjalnego (choroba, macierzyństwo, obciążenia rodzinne, inwalidztwo, starość, śmierć żywiciela rodziny, wypadek przy pracy, choroba zawodowa, bezrobocie) oraz przewidzianych w razie ich zajścia świadczeń. Zasady nabycia prawa do tych świadczeń są ustalone w poszczególnych rozdziałach, układających się w działy zabezpieczenia społecznego. Każdy z tych działów ustala zakres ochrony prawnej przewidzianej dla skutków zajścia określonego ryzyka socjalnego.
Konwencja nr 102 jest aktem prawnym służącym rozwojowi ustawodawstwa zabezpieczenia społecznego, rozumianego jako całokształt norm prawnych ustalających zasady, organizację, finansowanie oraz zakresy podmiotowy i przedmiotowy systemu zabezpieczenia społecznego. Promuje również rozwój prawa do zabezpieczenia społecznego, jako przynależnego każdej osobie objętej systemem. Prawo to zalicza się do kategorii społecznych praw człowieka. Trzeba z całą mocą docenić pozytywny wpływ tej konwencji na oba te wymiary.
Jednak należy również odpowiedzieć na pytanie badawcze, czy normy ustalone w konwencji nr 102 mogą nadal stanowić podstawę dla dalszego rozwoju systemów zabezpieczenia społecznego, które muszą być dostosowane do zmieniających się warunków społecznych, ekonomicznych i prawnych ich funkcjonowania?
Problem, na który należy zwrócić uwagę, to fakt, że nie rozszerzono dotychczasowego katalogu rodzaju ryzyka socjalnego, ustalonego w prawie międzynarodowym, czyli w konwencji nr 102. Natomiast w porządkach prawnych krajowych państw UE wprowadzono świadczenia niedające się bezpośrednio powiązać z tymi ryzykami. Przykładowo, świadczenia udzielane osobom w celu zapewnienia im długoterminowej opieki przyznawane są w ramach różnych dziedzin czy gałęzi systemu zabezpieczenia społecznego; często w ramach świadczeń, które odpowiadają konkretnym ryzykom społecznym pośrednio stanowiącym o potrzebie otrzymywania opieki długoterminowej. Starość, niepełnosprawność, śmierć żywiciela, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, opieka rodzinna, choroba stanowią ryzyka, które mogą w systemach krajowych zawierać także mniej lub bardziej wyraźnie zaznaczony komponent opieki długoterminowej. Uwaga ta odnosi się także do pomocy społecznej. Zresztą w niemieckiej doktrynie prawnej pojawiła się koncepcja tzw. wtórnego ryzyka socjalnego, która jest rozumiana w ten sposób, że pojawienie się danego ryzyka wywołuje potrzebę zaspokojenia skutków kolejnego ryzyka. Koncepcja ta daje się odnieść do opieki długoterminowej i ryzyka niesamodzielności. To ryzyko pozostaje bowiem w związku z innymi ryzykami, jak choroba, inwalidztwo, wypadek przy pracy i choroby zawodowe, wiek emerytalny, obciążenia rodzinne, a w szczególności świadczenia rodzinne. Problem ten nazwano także potrzebą pracy nad koncepcją tzw. nowych ryzyk socjalnych.
Dyskusje o nowych ryzykach socjalnych toczą się w państwach UE od kilkunastu lat. Problem tzw. starych i nowych ryzyk socjalnych dotyczy również państw po transformacji ustrojowej, takich jak Polska.
Modyfikacja zakresu i rodzaju ryzyk socjalnych i rozszerzenie przedmiotu ochrony prawnej skutków ich zajścia stanowią istotne wyzwanie dla polityki społecznej. Nowe ryzyka, np. niesamodzielność, wymagają – w zależności od kraju – działań o różnym charakterze organizacyjnym i prawnym. Polegać one mogą na powołaniu nowych instytucji, korzystaniu z istniejących już rozwiązań instytucjonalnych lub z rynku prywatnych usług. O tej kwestii mówi artykuł autorki Dóry Lajkó.
Z kolei dostosowanie instytucji odpowiadających na „stare” ryzyko, jak utrata żywiciela rodziny (renty rodzinnej) stwarza wiele problemów związanych z jednej strony ze zmieniającymi się warunkami społeczno-ekonomicznymi, z drugiej zaś z potrzebą dostosowania do innych, nowych warunków społecznych. W przypadku renty rodzinnej chodzi między innymi o dostosowanie do głębokich zmian instytucjonalnych w zakresie systemu emerytalnego. Problemy te są przedstawione w tekście Aleksandry Wiktorow.
Chcemy niniejszym numerem „Polityki Społecznej” rozpocząć debatę na temat starych i nowych ryzyk socjalnych. Uważamy, że koncepcja ryzyk socjalnych i ich przeobrażeń stwarza interesującą perspektywę badawczą, pozwalającą na lepsze zrozumienie i wyjaśnienie zachodzących zmian w strukturze i funkcjonowaniu instytucji społecznych, a zwłaszcza systemów zabezpieczenia społecznego. Wydaje się, że taka dyskusja będzie przydatna w debatach nad polską polityką społeczną.
Testy składające się na ten numer „Polityki Społecznej” podzielone są na dwie części: koncepcyjną i opisową. W pierwszej części zamieszczamy dwa teksty o „starych” oraz „nowych” ryzykach socjalnych. Do tekstów o charakterze bardziej ogólnym należy również zaliczyć artykuł na temat rekomendacji Międzynarodowej Organizacji Pracy na temat minimalnego progu zabezpieczenia. Uwarunkowania nowego zalecenia nr 202 MOP z 2012 r. odzwierciedlają proces zmian zabezpieczenia społecznego nie tylko w krajach rozwiniętych, ale w całym świecie. Dotyczą one działań na poziomie krajowym, mających na celu zabezpieczenie przed ubóstwem niezależnie od poziomu dochodu narodowego i stanu rozwoju rynku pracy. Pisze o tym Krzysztof Hagemejer.
W drugiej części znajdują się artykuły analizujące wybrane tzw. nowe i stare ryzyka socjalne i odpowiadające im instytucjonalne rozwiązania. Zawarto w niej opis tendencji w tym zakresie w niektórych krajach UE. Tekst o zabezpieczeniu zdrowotnym, podobnie jak tekst o rencie rodzinnej, dotyczy starych ryzyk socjalnych. O ile jednak ryzyko zdrowotne (choroba) jest nadal traktowane jako trwałe ryzyko socjalne (o czym pisze Krassimira Sredkova), o tyle ryzyko utraty żywiciela nabiera innego charakteru w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Można wręcz postawić pytanie, czy w nowych realiach społeczno-politycznych renta rodzinna nadal powinna być zachowana w dotychczasowym kształcie prawnym.
Do nowych ryzyk socjalnych zalicza się opiekę długoterminową i o niej traktuje tekst Dóry Lajkó. Z kolei tekst o przeobrażeniach instytucji zabezpieczenia społecznego w Finlandii jest szczególnie interesujący, ponieważ ten kraj właśnie przez wczesne uwzględnienie tzw. nowych ryzyk socjalnych w swoich rozwiązaniach instytucjonalnych służył (obok innych krajów skandynawskich) przykładem dobrej polityki społecznej, odpowiadającej na zmieniające się wyzwania. Autorka tego tekstu Laura Kalliomaa-Puha pokazuje, że w kraju tym następują dalsze zmiany i powstają koncepcje „nowych nowych ryzyk”.
Mamy nadzieję, że zawarte w tym numerze „Polityki Społecznej” analizy przyczynią się do rozszerzenia i pogłębienia debaty nad ważnymi zagadnieniami katalogu rodzaju ryzyk socjalnych oraz zakresu ochrony w systemach zabezpieczenia społecznego, czy szerzej polityki społecznej w Polsce.
GERTRUDA UŚCIŃSKA
ZOFIA CZEPULIS-RUTKOWSKA
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Polecamy artykuły naukowe:
Gertruda Uścińska
RYZYKO JAKO PRZESŁANKA OCHRONY W SYSTEMIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Celem artykułu jest przedstawienie współczesnych badań nad pojęciem i zakresem ryzyka społecznego (socjalnego) w systemach zabezpieczenia społecznego. Ustala się, jakie rodzaje tych ryzyk ustalono w literaturze przedmiotu oraz w obowiązujących regulacjach prawnych. Dokonuje się w nim analizy dotyczącej rodzajów ryzyk społecznych ustalonych w aktach międzynarodowych i europejskich z tego zakresu.. Ustala się zakres ochrony prawnej skutków ich zajścia. Wreszcie autor odpowiada na pytanie badawcze dotyczące kierunków zmian, które dokonują się w tym zakresie, a które są pożądane.
Słowa kluczowe: ryzyko społeczne, zabezpieczenie społeczne, regulacje prawne, ochrona ubezpieczeniowa, prawo zabezpieczenia społecznego
BIBLIOGRAFIA
- Golinowska S., Księżopolski M., Jończyk J., Rajkiewicz A., Szubert W. (1993), O nowy model polityki społecznej w Polsce, “Studia i Materiały”, z. 1, Warszawa.
- Jończyk J. (1993), Nowy lad socjalny, w: S. Golinowska, M. Księżopolski, J. Jończyk, A. Rajkiewicz, W. Szubert, O nowy model polityki społecznej, “Studia i Materiały”, z. 1, IPiSS, Warszawa.
- Jończyk J. (2001), Prawo zabezpieczenia społecznego, Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Bezrobocie i pomoc społeczna, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków.
- Kolasiński K. (1995), Konstytucyjne prawo do zabezpieczenia społecznego a nowy system ubezpieczeń społecznych, “Państwo i Prawo” nr 5.
- Kolasiński K. (1997), Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych, Toruń.
- Kreikebohm R. (1999), Zur Systematik der Erfassung sekundärer Sozialteistungsfälle im deutschen Sozialrecht, “Neue Zeitschrift für Sozialrecht”.
- MISSOC 2012, Social protection in the Member States of the European Union of the European Economic Area and in Switzerland. Situation on 1 May 2004, Mutual information system on social protection, European Commission.
- Uścińska G., Kazenas B., red. (2002), Orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, wersja szeroka i wersja skrócona, MPiPS, Warszawa.
- Samuel L. (2002), Droits sociaux fondamentaux, Jurisprudence de la Charte sociale européenne, 2e édition, Editions du Conseil de l’Europe, Council of Europe Publishing.
- Spiegel B. (2005), EuGH und nationale Instanzen: EG-rechtliche Entscheidungen mit Relevanz für den Bereich der sozialen Sicherheit, Wien.
- Szubert W. (1987), Ubezpieczenie społeczne. Zarys systemu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Szumlicz T. (1994), Modele polityki społecznej, “Monografie i Opracowania”, SGH, Warszawa.
- Szumlicz T. (2005), Ubezpieczenie społeczne. Teoria dla praktyki, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa.
- Szurgacz H. (1992), Wstęp do prawa pomocy społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Świątkowski A. (1998, 1999, 2000), Europejskie prawo socjalne, t. I, II i III, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
- Uścińska G. (2005), Europejskie standardy zabezpieczenia społecznego a współczesne rozwiązania polskie, IPiSS, Warszawa.
- Uścińska G. (2005), Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w regulacjach międzynarodowych i polskich. Studium porównawcze, Warszawa.
- Uścińska G. (2013), Zabezpieczenie społeczne osób korzystających z prawa do przemieszczania się w Unii Europejskiej, Lex Wolters Kluwer, Warszawa.
- Uścińska G. (w druku), Świadczenia inwalidzkie — standardy międzynarodowe, PSUS 2013, referat na konferencji 19–20 Chorzów.
Zofia Czepulis-Rutkowska
NOWE RYZYKA SOCJALNE
Celem niniejszego tekstu jest przedstawienie koncepcji tzw. nowych ryzyk socjalnych – uwarunkowań jej powstania i zastosowania w analizie oraz tworzeniu polityki społecznej na szczeblu krajowym i międzynarodowym (na przykładzie Unii Europejskiej). Koncepcja ta – szeroko stosowana przez badaczy zachodnich – jest prawie nieobecna w polskiej debacie o polityce społecznej. Wydaje się, że korzystne dla tej debaty i podejmowanych rozwiązań jest wykorzystanie perspektywy nowych ryzyk socjalnych. Pozwala ona na zrozumienie zmian dokonujących się w krajach rozwiniętych, w których nowe ryzyka socjalne są ważnym punktem odniesienia dla dyskusji i polityki, a także w krajach postsocjalistycznych, które przyjęły system gospodarki rynkowej.
Słowa kluczowe: polityka społeczna, zagrożenia społeczne
BIBLIOGRAFIA
- Barr N. (2011), Economics of the Welfare State, University Press, Oxford.
- Cerami A. (2006), The Reform Challenges to the Central and Eastern European Welfare Regime, referat wygłoszony na konferencji pt. “Transformation of Social Policy in Europe: Patterns, Issues and Chellenges for the EU-25 and Candidate Countries”, 13–15 kwietnia w Ankarze, Turcja.
- Czepulis-Rutkowska Z. (2011), National Report on Poland, w: K. Hirose (red.), Pension Reform in Central and Eastern Europe: in times of crisis, austerity and beyond, ILO, Genewa.
- Eugster В. (2010), Can old theories exlain new social riska? An empirical analysis of 17 OECD countries, paper presented at the Joint NordWel/REASSESS Summer School 2010: State, Society and Citizen, 15–20 August, Odense, Denmark.
- European Commission (2010), Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth, Bruksela.
- Ferrera M. (2013), From Protection to Investement?, New Frontiers for the European Social Model(s), presentation prepared for the 6th EU-India Joint Seminar on Employment and Social Policy, Brussels.
- Huber E., Stephens J.D. (2004), Combating Old and New Social Risks, referat przygotowany na 14. konferencję Europeanistów, 11–13 marca, Palmer House Hilton.
- Morel N. (2003), Providing coverage against new social risks in Bismarcian welfare states: the case of long term care, a paper prepared for the ESPAnet inaugural conference: Changing Europesn Societies — the Role for Social Policy, Danish National Institute of Social Research, 13-І 5 November, Copenhagen.
- Opieka długoterminowa w Polsce. Opis, diagnoza, rekomendacje (2010), opracowanie przygotowane przez grupę roboczą ds. przygotowania ustawy o ubezpieczeniu od ryzyka niesamodzielności przy Klubie Senatorów Platformy Obywatelskiej, Warszawa.
- Pintelon at al. (2011), The Social Stratification of Social Risks, CSB working paper, No 11/04.
- Streeck W. (2009), Flexible Employment, Flexible Families and the Socialization of Reproduction, MPIFG Working Paper.
- Taylor-Gooby P. (2005), Welfare Reform and the Management of Societal Change, final report of the EU research project HPSE-CT2001-00078.
Krzysztof Hagemejer
PODSTAWOWE GWARANCJE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – PRAKTYKA, KONCEPCJA, STANDARD I GLOBALNA POLITYKA SPOŁECZNA
101 sesja Międzynarodowej Konferencji Pracy w czerwcu 2012 r. uchwaliła nowe zalecenie dotyczące podstawowych gwarancji zabezpieczenia społecznego. Artykuł wyjaśnia przyczyny, dla których doszło do przyjęcia tego zalecenia, którego główną intencją jest zapewnienie zabezpieczenia tym, którzy w wielu krajach rozwijających się go dziś nie mają, przede wszystkim grupom najuboższym. Prezentacja treści zalecenia skupia się na jego punktach, co do których początkowe stanowiska rządów, pracodawców i pracowników były rozbieżne i w których doszło do ustępstw i kompromisów. Dyskutowane są też relacje między nowym zaleceniem a istniejącymi konwencjami MOP w tym zakresie, przede wszystkim z konwencją nr 102 o minimalnych normach zabezpieczenia społecznego. Wnioski wskazują na główne wyzwania dla wprowadzania zapisów konwencji w życie w krajach rozwijających się, a także na jej potencjalne znaczenie dla krajów rozwiniętych, w europejskich.
Słowa kluczowe: polityka społeczna, zabezpieczenie społeczne, porozumienia międzynarodowe, standardy, konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy
BIBLIOGRAFIA
- Cichoń M., Hagemejer К. (2007), Changing the development policy paradigm: Investing in a social security floor for all, “International Social Security Review”, Vol. 60, No 2–3, s. 169–196.
- Deacon B. (2013), Global Social Policy in the Making: The Foundations of the Social Protection Floor, Policy Press, London.
- De Schutter О., Sepulveda M. (2012), Underwriting the Poor: A Global Fund for Social Protection, Office of the UN High Commissioner for Human Rights, http://www.ohchr.org/ Documents/lssues/Food/20121009_GFSP_en.pdf [dostęp 2.2.2013].
- Ellis F., Devereux S., White Ph. (2009), Social Protection in Africa, Edward Elgar Publishing, London.
- Hagemejer K. (2010), Absolutne minimum zabezpieczenia społecznego, “Polityka Społeczna” nr 9.
- ILO (2009a), Rules of the Game: A brief introduction to International Labour Standards, Genewa.
- ILO (2009b), Extending Social Security to All: A review of challenges, present practice and strategic options, Genewa.
- ILO (2011), Social Protection Floor: For a fair and inclusive globalization, Report of the Advisory Group chaired by Michelle Bachelet, Genewa.
- ILO (2012a), The Strategy of the International Organization: Social Security for All. Building social protection floor and comprehensive social protection systems, Genewa.
- ILO (2012b), Social protection floors for social justice and a fair globalization (raporty IV2A і IV2B), Genewa, http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/reports-submitted/WCMS_174694/lang–en/index.htm [dostęp 1.2.2013]; http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/reports-submitted/WCMSJ 74637/ lang–en/index.htm [dostęp 1.2.2013]
- ILO (2012c), Recommendation no 202 (2012) concerning national floors of social protection, http://www.ilo.org/ dyn/normlex/en/f?p=1000:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:R202 [dostęp 20.12.2012].
- ILO, IMF (2012), Towards effective and fiscally sustainable Social Protection Floors, Genewa, Waszyngton, http://www.socialsecurityextension.org/gimi/gess/RessShowRessource.do?ressourceld=30810 [dostęp 1.2.2013].
- ILO, WHO (2009), A joint Crisis Initiative of the UN Chief Executives Board for Co-ordination on the Social Protection Floor, http://www.un.org/en/ga/second/64/socialprotection.pdf [dostęp 1.2.2013].
- International Labour Conference (2011), Provisional Record nr 24; 100th Session, Geneva, June 2011 Sixth item on the agenda: A recurrent discussion on the strategic objective of social protection (social security) under the follow-up to the 2008 ILO Declaration on Social Justice for a Fair Globalization. Report of the Committee for the Recurrent Discussion on Social Protection, Genewa, http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/100thSession/reports/provisional-records/WCMS_157820/lang–en/index.htm [dostęp 2.2.2013].
- International Labour Conference (2012), Provisional Record nr 14; 101th Session, Geneva, June 2012, Fourth item on the agenda: Elaboration of an autonomous Recommendation on the social protection floor. Report of the Committee on the Social Protection Floor, Genewa, http:// www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/provisional-records/WCMS_182950/lang–en/index.htm [dostęp 2.2.2013].
- MOP, MPiPS (1996), Konwencje i Zalecenia Międzynarodowej Organizacji Pracy (1919–1994), tom I: (1919–1966), PWN, Warszawa.
- OECD (2009), Promoting Pro-Poor Growth: Employment and Social Protection, Paryż.
- UNDP (2011), Successful Social Protection Floor Experiences, Volume 18 of Sharing Innovative Experiences series, Nowy Jork.
- Uścińska G. (2005), Europejskie standardy zabezpieczenia społecznego a współczesne rozwiązania polskie, IPiSS, Warszawa.
- Walker R., Chase E., Loedemel I. (2012), The indignity of the Welfare Reform Act; Child Poverty Action Group, http://www.cpag.org.uk/content/indignity-welfare-reform-act [dostęp 2.2.2013].
- World Bank (2012), Resilience, equity and opportunity — Social protection and labour strategy, Waszyngton.
Krassimira Sredkova
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE W BUŁGARII — SUKCES CZY PROBLEM?
Choroba uważana jest za „stare” ryzyko społeczne. W wielu krajach transformacji uniwersalny system opieki zdrowotnej został zreformowany i wprowadzono system ubezpieczeń, m.in. w Bułgarii. W artykule opisano nowy system ubezpieczeń zdrowotnych. Zawarto w nim również krytyczne oceny tego systemu.
Slowa kluczowe: polityka społeczna, zabezpieczenie społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, reforma ubezpieczeń społecznych
BIBLIOGRAFIA
- Eichenhofer Eb. (2007), Sozialrecht, 6. Aufl., Mohr Siebeck, Tübingen.
- Зиновиева Д. (2002), Правна същност на НРЦ по 330., “Административно правосъдие”, № 3.
- Зиновиева Д., Гевренова Н. (2004), Националният рамков договор като източник на осигурителното право, “Административно правосъдие”, № 1.
- Мръчков В. (2010), Осигурително право, 5. Изд, С.: Сиби.
- Средкова Кр. (1999), В: Здравно осигуряване в България, С.: Труд и право.
- Средкова Кр. (2002), Националният рамков договор като източник на осигурителното право, “Съвременно право”, № 2.
- Средкова Кр. (2012), Осигурително право, 4. Изд, С.: Сиби.
- Средкова Кр. (2010), Основни принципи на новата правна уредба на координацията на системите за социална сигурност в ЕС, “Съвременно право”, №3.
Aleksandra Wiktorow
RENTA RODZINNA W SYSTEMIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Artykuł przedstawia historię renty rodzinnej w Polsce, regulacje prawne dotyczące tego świadczenia, powiązania renty rodzinnej z innymi świadczeniami z systemu zabezpieczenia społecznego oraz dochodem z pracy, a także różne dane statystyczne związane z tym świadczeniem. Analiza danych o rentach rodzinnych pobieranych w Polsce wraz z wcześniej przytoczonymi rozwiązaniami prawnymi oraz wskazanymi dotychczas nierozwiązanymi problemami pozwoliła autorce na sformułowanie wniosków dotyczących kierunków zmian w systemie ubezpieczeń społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem rent rodzinnych.
Słowa kluczowe: ryzyko społeczne, renty rodzinne, zabezpieczenie społeczne
Brak bibliografii
Dóra Lajkó
OPIEKA NAD OSOBAMI STARSZYMI NA WĘGRZECH
Opieka nad osobami starszymi należy do zakresu opieki długoterminowej i jest złożonym systemem elementów obejmujących utrzymanie zdolności samodzielnej opieki albo wyrównanie częściowego lub całkowitego braku zdolności do samodzielnego życia, który wynika ze starszego wieku. Pomoc w tym zakresie świadczona jest na rzecz osoby powyżej ustalonego wieku (62 lata i więcej). Na Węgrzech prawo dotyczące opieki długoterminowej jest podzielone i skomplikowane. Zasoby przeznaczane na długoterminową opiekę są niewystarczające. Artykuł prezentuje rozwiązania dotyczące opieki nad osobami starszymi na Węgrzech.
Słowa kluczowe: ryzyko społeczne, pomoc społeczna, zabezpieczenie społeczne, ludzie starsi, polityka społeczna państwa, rodzina
BIBLIOGRAFIA
- Andorka R. (2006), Bevezetés a szociológiába, Osiris Kiadó, Budapeszt.
- Bácskay A. (2005), Gondozási formák az idősellátásban — a szociális alapellátás, Kapocs. IV. évfolyam, 6. Szám.
- Balogh Z., Borbás I., Lakó E., szerk. (2008), Az ápolás helyzete Magyarországon 2008, Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet, Budapeszt.
- Bíró G., szerk. (1999), Szerződési alaptípusok, Novotni Kiadó, Miskolc.
- Cseh-Szombathy L. (1971), A család szerepe az öregek ellátásában és életében, w: L. Pál, Család és házasság a mai magyar társadalomban, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapeszt.
- Gáthy V. (1998), Egy japán-magyar közös kutatási programról. I. A nem állami szervezetek szerepe az öregedő társadalomban. (Esettanulmány egy japán szövetkezeti társulásról), Társadalomkutatás, 3–4. Szám.
- Gáthy V., Széman Z. (1998), Az idősgondozás néhány kérdése egy japán-magyar összehasonlító kutatás tükrében, Társadalomkutatás, 1–2. Szám.
- Haimann É. (2006), Különbség az otthoni szakápolás és a házi segítségnyújtás között [Różnica między domową opieką medyczną i opieką domową], http://www.leiekbenotthon.hu/modules.php?name=News&file=arti cle&sid = 169 [dostęp 10.04.2007].
- Iván L. (2006), A sikeres öregedés rendszerszemlélete, w: I. Sándor, F. Gergely, Őszülő társadalmak. Debreceni Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar kiadványa, Nyíregyháza.
- Lőrincsikné Lajkó D. (2007), Közeli hozzátartozó ápolásának munkajogi és szociális jogi szabályai, Munkaügyi Szemle, 51. évfolyam, 7–8. Szám.
- Maltby T., Deuchars G. (2004), Ageing and Social Policy in the European Union: A Contextual Overview, w: J. Doling, C. Jones Finer, T. Maltby, Ageing Matters. Lekcje na temat Europejskiej Polityki ze Wschodu, Ashgate Publishing Limited, Wielka Brytania, Bodmin, Kornwalia.
- Soós Z. (2009), Reform után. A kistérségi közszolgáltatási reform hatásai a Téti kistérség szociális szolgáltatási rendszerére, Esély, 1. Szám.
- Turai T. (2002), Az életút végén. Szil ágy borzas і öregek társadalom-néprajzi vizsgálata, Ethnographia, 113. évfolyam, 1–2. Szám.
- Vékás L. (1997), Öröklési jog, Eötvös József Könyvkiadó, Budapeszt.
- http://nurse.haziapolas.hu/lndex.aspx7MN=NappaliFelugyeletiCsomag&LN=Hungarian [dostęp 14.10.2013]
- http://nurse.haziapolas.hu/lndex.aspx7MN=EjszakaiFelugyeletiCsomag&LN = Hungarian [dostęp 14.10.2013]
- http://whqlibdoc.who.int/hq/2OO2/WHO_NMH_NPH_ 02.8.pdf [dostęp 1.04.2009]
- Ustawa CCIV z 2012 r. dotycząca budżetu krajowego Węgier na rok 2013
- Ustawa CII z 2008 r. w sprawie budżetu Republiki Węgierskiej na rok 2009
- Ustawa CLIV z 1997 r. dotycząca ochrony zdrowia
- Ustawa С LXXXVI II z 2011 r. dotycząca budżetu krajowego Węgier na rok 2012
- Ustawa CXXIII z 2004 r. w sprawie wspierania zatrudnienia wśród absolwentów szkół, bezrobotnych w wieku 50 lat i powyżej, osób powracających na rynek pracy po sprawowaniu opieki nad dzieckiem lub pielęgnacyjnej i w sprawie wprowadzenia płatnego programu staży
- Ustawa CXXXV z 2004 r. dotycząca budżetu krajowego Węgier na rok 2005
- Ustawa I z 2012 r. dotycząca Kodeksu pracy
- Ustawa III z 1993 r. dotycząca administracji opieki społecznej i świadczeń socjalnych
- Ustawa IV z 1959 r. w zakresie Kodeksu cywilnego Republiki Węgier
- Ustawa LXXX z 1997 r. w sprawie uprawnień do świadczeń socjalnych i emerytur prywatnych oraz finansowania tych usług
- Ustawa LXXXI z 1997 r. o świadczeniach pochodzących z obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego
- Dekret rządowy nr 168/1997 (Х.6.) w sprawie wykonania Ustawy LXXXI z 1997 roku w sprawie świadczeń emerytalnych pochodzących z ubezpieczenia społecznego
- Dekret Ministerstwa Opieki Społecznej nr 20/1996 (VII.26.) w sprawie domowej opieki medycznej
- Wniosek dotyczący wspólnego sprawozdania w sprawie ochrony socjalnej i integracji społecznej 2007, COM (2007) 13
- Uchwała nr 6/2002 (II. 28) Trybunału Konstytucyjnego
Laura Kalliomaa-Puha
CZY FINLANDIA PORADZIŁA JUŻ SOBIE Z NOWYMI RYZYKAMI SPOŁECZNYMI?
Analizując “stare” i “nowe” ryzyka społeczne, wiele autorów stwierdza, że kraje różnią się pod względem skuteczności zwalczania tych ryzyk. Kraje skandynawskie (reprezentujące według typologii G. Esping-Andersena społeczny model demokratyczny) ogólnie uważane są za bardziej skuteczne niż inne w tym zakresie. Jednak i w tych krajach instytucje społeczne nie są doskonałe. W tym celu wprowadzono pojęcie „nowe nowe ryzyko społeczne”. Finlandia jest przykładem kraju, który stara się zwalczać te ryzyka, m.in. przez nowe techniki dystrybucji świadczeń społecznych.
Słowa kluczowe: ryzyko społeczne, zabezpieczenie społeczne, polityka społeczna państwa
BIBLIOGRAFIA
- Airio I. (2008), “Zmiana normy? Ubóstwo pracowników w perspektywie porównawczej, Studia w zakresie zabezpieczenia społecznego i ochrony zdrowia 92. Kela, Dział Badań, Helsinki, www.kela.fi/researh/
- Forma P., Kallio J., Pirttilä J., Uusitalo R. (2007), Kuinka hyvinvointivaltio pelastetaan? Tutki mus kansalaisten sosiaaliturvaa koskevista mielipiteistä ja vaiinnoista, [Jak uchronić państwo opiekuńcze? Badanie opinii i wyborów związanych z polityką społeczną. Z angielskim streszczeniem], Sosiaalija terveysturvan tutkimuksia 89. Kelan tutkimusosasto, Helsinki www.kela.fi/researh/publications.
- Różnice w zarobkach mężczyzn i kobiet — głównym wyzwaniem dla polityki równości płci (2011), Ministerstwo Spraw Społecznych i Zdrowia, Focus — artykuł, http://www.stm.fi/en/focus/article/-/view/1585781.
- Hiilamo H., Kangas O., Manderbacka K., Mattila-Wiro P., Niemelä M., Vuorenkoski L. (2010), Hyvinvoinnin turvaamisen rajat. Näköaloja talouskriisin ja hyvinvointivaltion kehitykseen Suomessa, [Ograniczenia opieki społecznej. Perspektywy w obliczu kryzysu gospodarczego i rozwój państwa opiekuńczego w Finlandii], Kelan tutkimusosasto, Helsinki, www.kela.fi/researh/publications.
- Haapio H. (2012), Sopimusten ja säädösten visualisointi: Tie toimivampiin teksteihin, [Zobrazowanie umów i przepisów: sposób na zwiększenie zrozumienia], “Kielikello” 2.
- Kansallista omaishoidon kehittämisohjelmaa valmisteleva työryhmä, [Grupa robocza ds. krajowej agendy dotyczącej opieki nieformalne], http://www.stm.fi/vireilla/tyoryhmat/omaishoito.
- Kemshall H. (2002), Zagrożenia, polityka społeczna i opieka społeczna, Open University Press, Buckingham — Philadelphia.
- Kotkas T. (2012), Podstawowe cechy fińskiego prawa społecznego, w: K. Nuotio, S. Melander, M. Huomo-Kettunen (eds.), Wprowadzenie do fińskiego prawa i kultury prawnej, Forum Iuris, Publikacja Wydziału Prawa Uniwersytetu w Helsinkach, s. 261–270.
- Kotkas T. (2010), Obowiązująca ochrona zdrowia i zabezpieczenie społeczne w XXI wieku: aktywna postawa obywatelska przez prawo uczestnictwa, “Law and Critique” (21) nr 2, s. 163–182.
- Kouvo A., Kankainen T., Niemelä M. (2012), Świadczenia socjalne i ogólny poziom zaufania społecznego w Finlandii i w Europie, w: H. Ervasti, J.G. Andersen, T. Fridberg, K. Ringdal (2012), Przyszłość państwa opiekuńczego. Postawy polityki społecznej i kapitał społeczny w Europie, Edward Elgar, Cheltenham, s. 195–213.
- Kuivalainen S., Niemelä M. (2010), Od uniwersalizmu do selektywizmu: ideowy przełom w polityce zwalczania ubóstwa w Finlandii, “Journal of European Social Policy” 20(3), s. 263–276.
- Nygaard-Andersen S., Ringdal К. (2012), Systemy socjalne i osobiste zagrożenia, w: H. Ervasti, J.G. Andersen, T. Fridberg, K. Ringdal (2012), Postawy polityki społecznej i kapitał społeczny w Europie, Edward Elgar, Cheltenham, s. 17–45.
- Saarikallio-Torp M. (2010), Przejście od wyższego wykształcenia do pracy wśród Finów; którzy ukończyli studia za granicą, w: M. Saarikallio-Torp, J. Wiers-Jenssen (eds.), Skandynawscy studenci za granicą. Wzory mobilności wśród studentów, systemy wsparcia dla studentów i wyniki na rynku pracy, Studia w zakresie zabezpieczenia społecznego i ochrony zdrowia 110. Kela, Dział Badań, Helsinki, s. 69–83, www.kela.fi/researh/publications.
- Taylor-Gooby R (2004), Nowe zagrożenia i przemiany społeczne, w: R Taylor-Gooby (ed.), Nowe zagrożenia, nowa opieka społeczna. Transformacja europejskiego modelu państwa opiekuńczego, Oxford University Press, Oxford, s. 1–28.
- Timonen V. (2004), Nowe zagrożenia — czy są one wciąż nowe dla skandynawskiego modelu państwa opiekuńczego, w: P. Taylor-Gooby (ed.), Nowe zagrożenia, nowa opieka społeczna. Transformacja europejskiego modelu państwa opiekuńczego, Oxford University Press, Oxford, s. 83–110.
Social Policy
Table of Contents No 11–12/2013
OLD AND NEW SOCIAL RISKS
FROM THE EDITORS – Gertruda Uścińska, Zofia Czepulis-Rutkowska
THEORY
SOCIAL RISK AS A PREREQUISITE FOR PROTECTION IN SOCIAL SECURITY SCHEME – Gertruda Uścińska
NEW SOCIAL RISK – Zofia Czepulis-Rutkowska
SOCIAL PROTECTION FLOOR — PRACTICE, CONCEPT, STANDARD AND GLOBAL SOCIAL POLICY – Krzysztof Hagemejer
NATIONAL EXPERIENCES
HELATH INSURANCE IN BULGARIA – AN ACHIEVEMENT OR A DIFFICULTY? – Krassimira Sredkova
SURVIVOR’S BENEFIT IN THE SOCIAL SECURITY SYSTEM– Aleksandra Wiktorow
ELDERLY CARE IN HUNGARY – Dóra Lajkó
HAVE FINLAND ALREADY TACKLED THE NEW SOCIAL RISKS? – Laura Kalliomaa-Puha
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
RESULTS Xvth COMPETITION FOR THE BEST M.D. THESES AND PH.D. DISSERTATIONS IN THE FIELD OF LABOUR MARKET ISSUES AND SOCIAL POLICYDIARY OF SOCIAL POLICY
We recommend the papers
Gertruda Uścińska
SOCIAL RISK AS A PREREQUISITE FOR PROTECTION IN SOCIAL SECURITY SCHEME
This article presents recent research on the concept and scope of the risk of social (welfare) in social security systems. It is agreed that these types of risks found in the literature and in the existing regulations. It entails an analysis of the types of social risks set out in international and European instruments in this field . Defines the scope of legal consequences of their occurrence. Answers the question whether the directory is an exhaustive list. Finally, the author answers the research question concerning the directions of the changes that are taking place in this area, and which are desirable.
Keywords: social risk, social security system, legal regulations, insurance protection, social security law
Zofia Czepulis-Rutkowska
NEW SOCIAL RISK
This article is an introduction to the concept of the „new social risks”. Whereas this concept is well known in the Western countries debate it is almost absent in discussions on social policy in transition countries like Poland. “New social risks” were identified after the so called welfare state crisis following economic crisis of the mid 70-ties. While the old social risks did not diminish the new ones emerged. The developments that led to this emergence are presented in the article as well as the new paradigm of social policy that address the new social risks. Some examples of social policy in the context of new social risks are also shown.
Keywords: social policy, social risks
Krzysztof Hagemejer
SOCIAL PROTECTION FLOOR — PRACTICE, CONCEPT, STANDARD AND GLOBAL SOCIAL POLICY
101th Session of the International Labour conference in June 2012 adopted new Recommendation concerning national floors of social protection. The paper explains reasons which led to adoption of this recommendation, whose main intention is to secure protection to all those who in developing countries have no protection now – and in the first instance to the poorest. Contents of the recommendation are presented focussing on the points where initial positions of government, employers and workers delegates differed and where concessions and compromises were necessary. It is also discussed how the new recommendation relates to existing ILO social security conventions, and in particular to Minimum Standards (Social Security) Convention no 102. In conclusions, main challenges to the implementation of the Recommendation in developing countries are pointed out, as well as its potential relevance in developing, including European, countries.
Keywords: social policy, social security system, international agreements, standards, conventions of the International Labour Organisation
Krassimira Sredkova
HELATH INSURANCE IN BULGARIA – AN ACHIEVEMENT OR A DIFFICULTY?
Sickness is considered one of the „old” social risks. In many transition countries the universal health care system was reformed and insurance system was introduced. This is the case of, among other countries, of Bulgaria. In the article the new health insurance system is described. The critical analysis of the system is also provided.
Keywords: social policy, social security system, health care insurance, social insurance reform
Aleksandra Wiktorow
SURVIVOR’S BENEFIT IN THE SOCIAL SECURITY SYSTEM
Death of the breadwinner is one of the „old” social risks. Benefit addressing this risk is survivor’s pension. Originally it was a benefit for widows and their children. Due to changes in family structure and labor market changes the scope of beneficiaries became wider covering widowers as well as — due to increasing divorce rate – more than one surviving spouses. Changes in other social security segments like sickness insurance or old age pension insurance should be coordinated with survivor’s pension system. In Poland it is not always the case and reforms addressing these discrepancies are necessary.
Keywords: social risk, survivor’s pension, social security system
Dóra Lajkó
ELDERLY CARE IN HUNGARY
Definition of long term care is not yet clear in many countries’ social security systems. The long term care benefits and services do exist and are regulated under different laws of public and private character. The article underlines that both those in need of care as well as their families need social help. In Hungary the law concerning long term care is segmented and complicated. Resources dedicated to long term care needs are not sufficient. Also eligibility to benefits, due to various reasons, are not equal. There is a room for improvement in organization of long term care for the elderly in Hungary.
Keywords: social risk, social assistance, social security system, elderly people, social policy, family
Laura Kalliomaa-Puha
HAVE FINLAND ALREADY TACKLED THE NEW SOCIAL RISKS?
When analyzing „old” and „new” social risks many authors claim countries differ in terms of efficiency in addressing those risks. Scandinavian countries (representing social democratic model according to Gosta Esping Andersen typology) are generally considered, more than others, efficient in this respect. However they still face social risks and their social institutions are not perfect. To this end new concept of “new new” social risks has been introduced. Finland is one example of countries trying to address those risks. Among others, new technics of distribution of social benefits in this country may be considered as creating “new new” social risks.
Keywords: social risk, social security system, social policy
Furthermore:
New Books published by the ILSS
Diary of Social Policy