Nr 11-12 (476–477) 2013

Spis treści 11–12/2013

 Table of Contents

Numer monotem­aty­czny: “Stare” i “nowe” ryzyka socjalne

Pobierz numer pobierz plik w pdf

OD REDAKTOREK NUMERUGertruda Uścińska, Zofia Czepulis-Rutkowska

TEORIA
RYZYKO JAKO PRZESŁANKA OCHRONY W SYSTEMIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – Gertruda Uścińska
NOWE RYZYKA SOCJALNE Zofia Czepulis-Rutkowska
PODSTAWOWE GWARANCJE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – PRAKTYKA, KONCEPCJA, STANDARD I GLOBALNA POLITYKA SPOŁECZNA – Krzysztof Hage­me­jer

DOŚWIADCZENIA KRAJOWE
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE W BUŁGARII — SUKCES CZY PROBLEM? – Kras­simira Sred­kova
RENTA RODZINNA W SYSTEMIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH – Alek­san­dra Wik­torow
OPIEKA NAD OSOBAMI STARSZYMI NA WĘGRZECH – Dóra Lajkó
CZY FINLANDIA PORADZIŁA JUŻ SOBIE Z NOWYMI RYZYKAMI SPOŁECZNYMI? – Laura Kalliomaa-Puha

NOWOŚCI WYDAWNICZE IPiSS
WYNIKI XV EDYCJI KONKURSU INSTYTUTU PRACY I SPRAW SOCJALNYCH NA NAJLEPSZE PRACE MAGISTERSKIE I DOKTORSKIE W DZIEDZINIE PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

Od redak­torek numeru
Sys­temy ochrony soc­jal­nej, a w szczegól­ności zabez­pieczenia społecznego, w związku z zmieni­a­ją­cymi się potrze­bami społecznymi i możli­woś­ci­ami eko­nom­icznymi ich zaspoka­ja­nia ule­gają ciągłym przeo­braże­niom. Prob­lemy, z którymi muszą się zmierzyć te sys­temy, doty­czą pogodzenia wzrostu popytu na świad­czenia społeczne z jed­nej strony oraz zmniejsza­ją­cych się możli­wości ich finan­sowa­nia z drugiej strony.
Poję­cie zabez­pieczenia społecznego dla analiz prowad­zonych w tym numerze „Poli­tyki Społecznej” rozu­mi­ane jest w uję­ciu kon­wencji nr 102 Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy doty­czącej min­i­mal­nych norm w dziedzinie zabez­pieczenia społecznego, uch­walonej w Genewie dnia 28 czer­wca 1952 r. Na jej pod­stawie przyjęto kon­cepcję sys­temu zabez­pieczenia społecznego, zor­ga­ni­zowanego wokół kat­a­logu rodzaju ryzyka soc­jal­nego (choroba, macierzyństwo, obciąże­nia rodzinne, inwalidztwo, starość, śmierć żywiciela rodziny, wypadek przy pracy, choroba zawodowa, bezrobo­cie) oraz przewidzianych w razie ich zajś­cia świad­czeń. Zasady naby­cia prawa do tych świad­czeń są ustalone w poszczegól­nych rozdzi­ałach, układa­ją­cych się w dzi­ały zabez­pieczenia społecznego. Każdy z tych dzi­ałów ustala zakres ochrony prawnej przewidzianej dla skutków zajś­cia określonego ryzyka soc­jal­nego.
Kon­wencja nr 102 jest aktem prawnym służą­cym roz­wo­jowi usta­wodaw­stwa zabez­pieczenia społecznego, rozu­mi­anego jako całok­sz­tałt norm prawnych usta­la­ją­cych zasady, orga­ni­za­cję, finan­sowanie oraz zakresy pod­miotowy i przed­miotowy sys­temu zabez­pieczenia społecznego. Pro­muje również rozwój prawa do zabez­pieczenia społecznego, jako przy­należnego każdej oso­bie objętej sys­te­mem. Prawo to zal­icza się do kat­e­gorii społecznych praw człowieka. Trzeba z całą mocą docenić pozy­ty­wny wpływ tej kon­wencji na oba te wymi­ary.
Jed­nak należy również odpowiedzieć na pytanie badaw­cze, czy normy ustalone w kon­wencji nr 102 mogą nadal stanowić pod­stawę dla dal­szego roz­woju sys­temów zabez­pieczenia społecznego, które muszą być dos­tosowane do zmieni­a­ją­cych się warunków społecznych, eko­nom­icznych i prawnych ich funkcjonowa­nia?
Prob­lem, na który należy zwró­cić uwagę, to fakt, że nie rozsz­er­zono doty­chcza­sowego kat­a­logu rodzaju ryzyka soc­jal­nego, ustalonego w prawie między­nar­o­dowym, czyli w kon­wencji nr 102. Nato­mi­ast w porząd­kach prawnych kra­jowych państw UE wprowad­zono świad­czenia nieda­jące się bezpośred­nio pow­iązać z tymi ryzykami. Przykład­owo, świad­czenia udzielane osobom w celu zapewnienia im dłu­goter­mi­nowej opieki przyz­nawane są w ramach różnych dziedzin czy gałęzi sys­temu zabez­pieczenia społecznego; często w ramach świad­czeń, które odpowiadają konkret­nym ryzykom społecznym pośred­nio stanow­ią­cym o potrze­bie otrzymy­wa­nia opieki dłu­goter­mi­nowej. Starość, niepełnosprawność, śmierć żywiciela, wypadki przy pracy i choroby zawodowe, opieka rodzinna, choroba stanowią ryzyka, które mogą w sys­temach kra­jowych zaw­ierać także mniej lub bardziej wyraźnie zaz­nac­zony kom­po­nent opieki dłu­goter­mi­nowej. Uwaga ta odnosi się także do pomocy społecznej. Zresztą w niemieck­iej dok­trynie prawnej pojaw­iła się kon­cepcja tzw. wtórnego ryzyka soc­jal­nego, która jest rozu­mi­ana w ten sposób, że pojaw­ie­nie się danego ryzyka wywołuje potrzebę zaspoko­je­nia skutków kole­jnego ryzyka. Kon­cepcja ta daje się odnieść do opieki dłu­goter­mi­nowej i ryzyka niesamodziel­ności. To ryzyko pozostaje bowiem w związku z innymi ryzykami, jak choroba, inwalidztwo, wypadek przy pracy i choroby zawodowe, wiek emery­talny, obciąże­nia rodzinne, a w szczegól­ności świad­czenia rodzinne. Prob­lem ten nazwano także potrzebą pracy nad kon­cepcją tzw. nowych ryzyk soc­jal­nych.
Dyskusje o nowych ryzykach soc­jal­nych toczą się w państ­wach UE od kilku­nastu lat. Prob­lem tzw. starych i nowych ryzyk soc­jal­nych doty­czy również państw po trans­for­ma­cji ustro­jowej, takich jak Pol­ska.
Mody­fikacja zakresu i rodzaju ryzyk soc­jal­nych i rozsz­erze­nie przed­miotu ochrony prawnej skutków ich zajś­cia stanowią istotne wyzwanie dla poli­tyki społecznej. Nowe ryzyka, np. niesamodziel­ność, wyma­gają – w zależności od kraju – dzi­ałań o różnym charak­terze orga­ni­za­cyjnym i prawnym. Pole­gać one mogą na powoła­niu nowych insty­tucji, korzys­ta­niu z ist­nieją­cych już rozwiązań insty­tucjon­al­nych lub z rynku pry­wat­nych usług. O tej kwestii mówi artykuł autorki Dóry Lajkó.
Z kolei dos­tosowanie insty­tucji odpowiada­ją­cych na „stare” ryzyko, jak utrata żywiciela rodziny (renty rodzin­nej) stwarza wiele prob­lemów związanych z jed­nej strony ze zmieni­a­ją­cymi się warunk­ami społeczno-ekonomicznymi, z drugiej zaś z potrzebą dos­tosowa­nia do innych, nowych warunków społecznych. W przy­padku renty rodzin­nej chodzi między innymi o dos­tosowanie do głębo­kich zmian insty­tucjon­al­nych w zakre­sie sys­temu emery­tal­nego. Prob­lemy te są przed­staw­ione w tekś­cie Alek­sandry Wik­torow.
Chcemy niniejszym numerem „Poli­tyki Społecznej” rozpocząć debatę na temat starych i nowych ryzyk soc­jal­nych. Uważamy, że kon­cepcja ryzyk soc­jal­nych i ich przeo­brażeń stwarza intere­su­jącą per­spek­tywę badaw­czą, pozwala­jącą na lep­sze zrozu­mie­nie i wyjaśnie­nie zachodzą­cych zmian w struk­turze i funkcjonowa­niu insty­tucji społecznych, a zwłaszcza sys­temów zabez­pieczenia społecznego. Wydaje się, że taka dyskusja będzie przy­datna w debat­ach nad pol­ską poli­tyką społeczną.
Testy składa­jące się na ten numer „Poli­tyki Społecznej” podzielone są na dwie części: kon­cep­cyjną i opisową. W pier­wszej części zamieszczamy dwa tek­sty o „starych” oraz „nowych” ryzykach soc­jal­nych. Do tek­stów o charak­terze bardziej ogól­nym należy również zal­iczyć artykuł na temat rekomen­dacji Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy na temat min­i­mal­nego progu zabez­pieczenia. Uwarunk­owa­nia nowego zalece­nia nr 202 MOP z 2012 r. odzwier­cied­lają pro­ces zmian zabez­pieczenia społecznego nie tylko w kra­jach rozwinię­tych, ale w całym świecie. Doty­czą one dzi­ałań na poziomie kra­jowym, mają­cych na celu zabez­piecze­nie przed ubóst­wem nieza­leżnie od poziomu dochodu nar­o­dowego i stanu roz­woju rynku pracy. Pisze o tym Krzysztof Hage­me­jer.
W drugiej części zna­j­dują się artykuły anal­izu­jące wybrane tzw. nowe i stare ryzyka soc­jalne i odpowiada­jące im insty­tucjon­alne rozwiąza­nia. Zawarto w niej opis ten­dencji w tym zakre­sie w niek­tórych kra­jach UE. Tekst o zabez­piecze­niu zdrowot­nym, podob­nie jak tekst o ren­cie rodzin­nej, doty­czy starych ryzyk soc­jal­nych. O ile jed­nak ryzyko zdrowotne (choroba) jest nadal trak­towane jako trwałe ryzyko soc­jalne (o czym pisze Kras­simira Sred­kova), o tyle ryzyko utraty żywiciela nabiera innego charak­teru w zmieni­a­jącej się rzeczy­wis­tości społecznej. Można wręcz postawić pytanie, czy w nowych reali­ach społeczno-politycznych renta rodzinna nadal powinna być zachowana w doty­chcza­sowym ksz­tał­cie prawnym.
Do nowych ryzyk soc­jal­nych zal­icza się opiekę dłu­goter­mi­nową i o niej trak­tuje tekst Dóry Lajkó. Z kolei tekst o przeo­braże­ni­ach insty­tucji zabez­pieczenia społecznego w Fin­landii jest szczegól­nie intere­su­jący, ponieważ ten kraj właśnie przez wczesne uwzględ­nie­nie tzw. nowych ryzyk soc­jal­nych w swoich rozwiąza­ni­ach insty­tucjon­al­nych służył (obok innych kra­jów skan­dy­naws­kich) przykła­dem dobrej poli­tyki społecznej, odpowiada­jącej na zmieni­a­jące się wyzwa­nia. Autorka tego tek­stu Laura Kalliomaa-Puha pokazuje, że w kraju tym następują dal­sze zmi­any i pow­stają kon­cepcje „nowych nowych ryzyk”.
Mamy nadzieję, że zawarte w tym numerze „Poli­tyki Społecznej” anal­izy przy­czynią się do rozsz­erzenia i pogłę­bi­enia debaty nad ważnymi zagad­nieni­ami kat­a­logu rodzaju ryzyk soc­jal­nych oraz zakresu ochrony w sys­temach zabez­pieczenia społecznego, czy szerzej poli­tyki społecznej w Polsce.

GERTRUDA UŚCIŃSKA
ZOFIA CZEPULIS-RUTKOWSKA

Insty­tut Pracy i Spraw Socjalnych

Pole­camy artykuły naukowe:

Gertruda Uścińska
RYZYKO JAKO PRZESŁANKA OCHRONY W SYSTEMIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Celem artykułu jest przed­staw­ie­nie współczes­nych badań nad poję­ciem i zakre­sem ryzyka społecznego (soc­jal­nego) w sys­temach zabez­pieczenia społecznego. Ustala się, jakie rodzaje tych ryzyk ustalono w lit­er­aturze przed­miotu oraz w obow­iązu­ją­cych reg­u­lac­jach prawnych. Dokonuje się w nim anal­izy doty­czącej rodza­jów ryzyk społecznych ustalonych w aktach między­nar­o­dowych i europe­js­kich z tego zakresu.. Ustala się zakres ochrony prawnej skutków ich zajś­cia. Wresz­cie autor odpowiada na pytanie badaw­cze doty­czące kierunków zmian, które dokonują się w tym zakre­sie, a które są pożądane.

Słowa kluc­zowe: ryzyko społeczne, zabez­piecze­nie społeczne, reg­u­lacje prawne, ochrona ubez­pieczeniowa, prawo zabez­pieczenia społecznego

BIBLIOGRAFIA

  • Goli­nowska S., Księżopol­ski M., Jończyk J., Rajkiewicz A., Szu­bert W. (1993), O nowy model poli­tyki społecznej w Polsce, “Stu­dia i Mate­ri­ały”, z. 1, Warszawa.
  • Jończyk J. (1993), Nowy lad soc­jalny, w: S. Goli­nowska, M. Księżopol­ski, J. Jończyk, A. Rajkiewicz, W. Szu­bert, O nowy model poli­tyki społecznej, “Stu­dia i Mate­ri­ały”, z. 1, IPiSS, Warszawa.
  • Jończyk J. (2001), Prawo zabez­pieczenia społecznego, Ubez­pieczenia społeczne i zdrowotne. Bezrobo­cie i pomoc społeczna, Kan­tor Wydawniczy Zakamy­cze, Kraków.
  • Kolasiński K. (1995), Kon­sty­tucyjne prawo do zabez­pieczenia społecznego a nowy sys­tem ubez­pieczeń społecznych, “Państwo i Prawo” nr 5.
  • Kolasiński K. (1997), Prawo pracy i ubez­pieczeń społecznych, Toruń.
  • Kreike­bohm R. (1999), Zur Sys­tem­atik der Erfas­sung sekundärer Sozial­teis­tungs­fälle im deutschen Sozial­recht, “Neue Zeitschrift für Sozialrecht”.
  • MISSOC 2012, Social pro­tec­tion in the Mem­ber States of the Euro­pean Union of the Euro­pean Eco­nomic Area and in Switzer­land. Sit­u­a­tion on 1 May 2004, Mutual infor­ma­tion sys­tem on social pro­tec­tion, Euro­pean Commission.
  • Uścińska G., Kazenas B., red. (2002), Orzeczenia Europe­jskiego Try­bunału Spraw­iedli­wości w dziedzinie zabez­pieczenia społecznego, wer­sja sze­roka i wer­sja skró­cona, MPiPS, Warszawa.
  • Samuel L. (2002), Droits soci­aux fon­da­men­taux, Jurispru­dence de la Charte sociale européenne, 2e édi­tion, Edi­tions du Con­seil de l’Europe, Coun­cil of Europe Publishing.
  • Spiegel B. (2005), EuGH und nationale Instanzen: EG-rechtliche Entschei­dun­gen mit Rel­e­vanz für den Bere­ich der sozialen Sicher­heit, Wien.
  • Szu­bert W. (1987), Ubez­piecze­nie społeczne. Zarys sys­temu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szum­licz T. (1994), Mod­ele poli­tyki społecznej, “Mono­grafie i Opra­cow­a­nia”, SGH, Warszawa.
  • Szum­licz T. (2005), Ubez­piecze­nie społeczne. Teo­ria dla prak­tyki, Ofi­cyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Warszawa.
  • Szur­gacz H. (1992), Wstęp do prawa pomocy społecznej, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Świątkowski A. (1998, 1999, 2000), Europe­jskie prawo soc­jalne, t. I, IIIII, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • Uścińska G. (2005), Europe­jskie stan­dardy zabez­pieczenia społecznego a współczesne rozwiąza­nia pol­skie, IPiSS, Warszawa.
  • Uścińska G. (2005), Świad­czenia z zabez­pieczenia społecznego w reg­u­lac­jach między­nar­o­dowych i pol­s­kich. Studium porów­naw­cze, Warszawa.
  • Uścińska G. (2013), Zabez­piecze­nie społeczne osób korzys­ta­ją­cych z prawa do przemieszcza­nia się w Unii Europe­jskiej, Lex Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Uścińska G. (w druku), Świad­czenia inwalidzkie — stan­dardy między­nar­o­dowe, PSUS 2013, referat na kon­fer­encji 19–20 Chorzów.

Zofia Czepulis-Rutkowska
NOWE RYZYKA SOCJALNE
Celem niniejszego tek­stu jest przed­staw­ie­nie kon­cepcji tzw. nowych ryzyk soc­jal­nych – uwarunk­owań jej pow­sta­nia i zas­tosowa­nia w anal­izie oraz tworze­niu poli­tyki społecznej na szczeblu kra­jowym i między­nar­o­dowym (na przykładzie Unii Europe­jskiej). Kon­cepcja ta – sze­roko stosowana przez badaczy zachod­nich – jest prawie nieobecna w pol­skiej deba­cie o poli­tyce społecznej. Wydaje się, że korzystne dla tej debaty i pode­j­mowanych rozwiązań jest wyko­rzys­tanie per­spek­tywy nowych ryzyk soc­jal­nych. Pozwala ona na zrozu­mie­nie zmian dokonu­ją­cych się w kra­jach rozwinię­tych, w których nowe ryzyka soc­jalne są ważnym punk­tem odniesienia dla dyskusji i poli­tyki, a także w kra­jach post­soc­jal­isty­cznych, które przyjęły sys­tem gospo­darki rynkowej.

Słowa kluc­zowe: poli­tyka społeczna, zagroże­nia społeczne

BIBLIOGRAFIA

  • Barr N. (2011), Eco­nom­ics of the Wel­fare State, Uni­ver­sity Press, Oxford.
  • Cerami A. (2006), The Reform Chal­lenges to the Cen­tral and East­ern Euro­pean Wel­fare Regime, referat wygłos­zony na kon­fer­encji pt. “Trans­for­ma­tion of Social Pol­icy in Europe: Pat­terns, Issues and Chel­lenges for the EU-25 and Can­di­date Coun­tries”, 13–15 kwiet­nia w Ankarze, Turcja.
  • Czepulis-Rutkowska Z. (2011), National Report on Poland, w: K. Hirose (red.), Pen­sion Reform in Cen­tral and East­ern Europe: in times of cri­sis, aus­ter­ity and beyond, ILO, Genewa.
  • Eug­ster В. (2010), Can old the­o­ries exlain new social riska? An empir­i­cal analy­sis of 17 OECD coun­tries, paper pre­sented at the Joint NordWel/REASSESS Sum­mer School 2010: State, Soci­ety and Cit­i­zen, 15–20 August, Odense, Denmark.
  • Euro­pean Com­mis­sion (2010), Europe 2020. A strat­egy for smart, sus­tain­able and inclu­sive growth, Bruksela.
  • Fer­rera M. (2013), From Pro­tec­tion to Investe­ment?, New Fron­tiers for the Euro­pean Social Model(s), pre­sen­ta­tion pre­pared for the 6th EU-India Joint Sem­i­nar on Employ­ment and Social Pol­icy, Brussels.
  • Huber E., Stephens J.D. (2004), Com­bat­ing Old and New Social Risks, referat przy­go­towany na 14. kon­fer­encję Euro­peanistów, 11–13 marca, Palmer House Hilton.
  • Morel N. (2003), Pro­vid­ing cov­er­age against new social risks in Bis­mar­cian wel­fare states: the case of long term care, a paper pre­pared for the ESPAnet inau­gural con­fer­ence: Chang­ing Europesn Soci­eties — the Role for Social Pol­icy, Dan­ish National Insti­tute of Social Research, 13-І 5 Novem­ber, Copenhagen.
  • Opieka dłu­goter­mi­nowa w Polsce. Opis, diag­noza, rekomen­dacje (2010), opra­cow­anie przy­go­towane przez grupę roboczą ds. przy­go­towa­nia ustawy o ubez­piecze­niu od ryzyka niesamodziel­ności przy Klu­bie Sen­a­torów Plat­formy Oby­wa­tel­skiej, Warszawa.
  • Pin­telon at al. (2011), The Social Strat­i­fi­ca­tion of Social Risks, CSB work­ing paper, No 11/04.
  • Streeck W. (2009), Flex­i­ble Employ­ment, Flex­i­ble Fam­i­lies and the Social­iza­tion of Repro­duc­tion, MPIFG Work­ing Paper.
  • Taylor-Gooby P. (2005), Wel­fare Reform and the Man­age­ment of Soci­etal Change, final report of the EU research project HPSE-CT2001-00078.

Krzysztof Hage­me­jer
PODSTAWOWE GWARANCJE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – PRAKTYKA, KONCEPCJA, STANDARD I GLOBALNA POLITYKA SPOŁECZNA
101 sesja Między­nar­o­dowej Kon­fer­encji Pracy w czer­wcu 2012 r. uch­wal­iła nowe zalece­nie doty­czące pod­sta­wowych gwarancji zabez­pieczenia społecznego. Artykuł wyjaś­nia przy­czyny, dla których doszło do przyję­cia tego zalece­nia, którego główną intencją jest zapewnie­nie zabez­pieczenia tym, którzy w wielu kra­jach rozwi­ja­ją­cych się go dziś nie mają, przede wszys­tkim grupom najuboższym. Prezen­tacja treści zalece­nia sku­pia się na jego punk­tach, co do których początkowe stanowiska rządów, pra­co­daw­ców i pra­cown­ików były roz­bieżne i w których doszło do ustępstw i kom­pro­misów. Dysku­towane są też relacje między nowym zalece­niem a ist­nieją­cymi kon­wenc­jami MOP w tym zakre­sie, przede wszys­tkim z kon­wencją nr 102 o min­i­mal­nych nor­mach zabez­pieczenia społecznego. Wnioski wskazują na główne wyzwa­nia dla wprowadza­nia zapisów kon­wencji w życie w kra­jach rozwi­ja­ją­cych się, a także na jej potenc­jalne znacze­nie dla kra­jów rozwinię­tych, w europejskich.

Słowa kluc­zowe: poli­tyka społeczna, zabez­piecze­nie społeczne, porozu­mienia między­nar­o­dowe, stan­dardy, kon­wencje Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy

BIBLIOGRAFIA

  • Cichoń M., Hage­me­jer К. (2007), Chang­ing the devel­op­ment pol­icy par­a­digm: Invest­ing in a social secu­rity floor for all, “Inter­na­tional Social Secu­rity Review”, Vol. 60, No 2–3, s. 169–196.
  • Dea­con B. (2013), Global Social Pol­icy in the Mak­ing: The Foun­da­tions of the Social Pro­tec­tion Floor, Pol­icy Press, London.
  • De Schut­ter О., Sepul­veda M. (2012), Under­writ­ing the Poor: A Global Fund for Social Pro­tec­tion, Office of the UN High Com­mis­sioner for Human Rights, http://www.ohchr.org/ Documents/lssues/Food/20121009_GFSP_en.pdf [dostęp 2.2.2013].
  • Ellis F., Dev­ereux S., White Ph. (2009), Social Pro­tec­tion in Africa, Edward Elgar Pub­lish­ing, London.
  • Hage­me­jer K. (2010), Abso­lutne min­i­mum zabez­pieczenia społecznego, “Poli­tyka Społeczna” nr 9.
  • ILO (2009a), Rules of the Game: A brief intro­duc­tion to Inter­na­tional Labour Stan­dards, Genewa.
  • ILO (2009b), Extend­ing Social Secu­rity to All: A review of chal­lenges, present prac­tice and strate­gic options, Genewa.
  • ILO (2011), Social Pro­tec­tion Floor: For a fair and inclu­sive glob­al­iza­tion, Report of the Advi­sory Group chaired by Michelle Bachelet, Genewa.
  • ILO (2012a), The Strat­egy of the Inter­na­tional Orga­ni­za­tion: Social Secu­rity for All. Build­ing social pro­tec­tion floor and com­pre­hen­sive social pro­tec­tion sys­tems, Genewa.
  • ILO (2012b), Social pro­tec­tion floors for social jus­tice and a fair glob­al­iza­tion (raporty IV2A і IV2B), Genewa, http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/reports-submitted/WCMS_174694/lang–en/index.htm [dostęp 1.2.2013]; http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/reports-submitted/WCMSJ 74637/ lang–en/index.htm [dostęp 1.2.2013]
  • ILO (2012c), Rec­om­men­da­tion no 202 (2012) con­cern­ing national floors of social pro­tec­tion, http://www.ilo.org/ dyn/normlex/en/f?p=1000:12100:0::NO::P12100_ILO_CODE:R202 [dostęp 20.12.2012].
  • ILO, IMF (2012), Towards effec­tive and fis­cally sus­tain­able Social Pro­tec­tion Floors, Genewa, Waszyn­g­ton, http://www.socialsecurityextension.org/gimi/gess/RessShowRessource.do?ressourceld=30810 [dostęp 1.2.2013].
  • ILO, WHO (2009), A joint Cri­sis Ini­tia­tive of the UN Chief Exec­u­tives Board for Co-ordination on the Social Pro­tec­tion Floor, http://www.un.org/en/ga/second/64/socialprotection.pdf [dostęp 1.2.2013].
  • Inter­na­tional Labour Con­fer­ence (2011), Pro­vi­sional Record nr 24; 100th Ses­sion, Geneva, June 2011 Sixth item on the agenda: A recur­rent dis­cus­sion on the strate­gic objec­tive of social pro­tec­tion (social secu­rity) under the follow-up to the 2008 ILO Dec­la­ra­tion on Social Jus­tice for a Fair Glob­al­iza­tion. Report of the Com­mit­tee for the Recur­rent Dis­cus­sion on Social Pro­tec­tion, Genewa, http://www.ilo.org/ilc/ILCSessions/100thSession/reports/provisional-records/WCMS_157820/lang–en/index.htm [dostęp 2.2.2013].
  • Inter­na­tional Labour Con­fer­ence (2012), Pro­vi­sional Record nr 14; 101th Ses­sion, Geneva, June 2012, Fourth item on the agenda: Elab­o­ra­tion of an autonomous Rec­om­men­da­tion on the social pro­tec­tion floor. Report of the Com­mit­tee on the Social Pro­tec­tion Floor, Genewa, http:// www.ilo.org/ilc/ILCSessions/101stSession/reports/provisional-records/WCMS_182950/lang–en/index.htm [dostęp 2.2.2013].
  • MOP, MPiPS (1996), Kon­wencje i Zalece­nia Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy (1919–1994), tom I: (1919–1966), PWN, Warszawa.
  • OECD (2009), Pro­mot­ing Pro-Poor Growth: Employ­ment and Social Pro­tec­tion, Paryż.
  • UNDP (2011), Suc­cess­ful Social Pro­tec­tion Floor Expe­ri­ences, Vol­ume 18 of Shar­ing Inno­v­a­tive Expe­ri­ences series, Nowy Jork.
  • Uścińska G. (2005), Europe­jskie stan­dardy zabez­pieczenia społecznego a współczesne rozwiąza­nia pol­skie, IPiSS, Warszawa.
  • Walker R., Chase E., Loedemel I. (2012), The indig­nity of the Wel­fare Reform Act; Child Poverty Action Group, http://www.cpag.org.uk/content/indignity-welfare-reform-act [dostęp 2.2.2013].
  • World Bank (2012), Resilience, equity and oppor­tu­nity — Social pro­tec­tion and labour strat­egy, Waszyngton.

Kras­simira Sred­kova
UBEZPIECZENIE ZDROWOTNE W BUŁGARII — SUKCES CZY PROBLEM?
Choroba uważana jest za „stare” ryzyko społeczne. W wielu kra­jach trans­for­ma­cji uni­w­er­salny sys­tem opieki zdrowot­nej został zre­for­mowany i wprowad­zono sys­tem ubez­pieczeń, m.in. w Buł­garii. W artykule opisano nowy sys­tem ubez­pieczeń zdrowot­nych. Zawarto w nim również kry­ty­czne oceny tego systemu.

Slowa kluc­zowe: poli­tyka społeczna, zabez­piecze­nie społeczne, ubez­pieczenia zdrowotne, reforma ubez­pieczeń społecznych

 BIBLIOGRAFIA

  • Eichen­hofer Eb. (2007), Sozial­recht, 6. Aufl., Mohr Siebeck, Tübingen.
  • Зиновиева Д. (2002), Правна същност на НРЦ по 330., “Административно правосъдие”, № 3.
  • Зиновиева Д., Гевренова Н. (2004), Националният рамков договор като източник на осигурителното право, “Административно правосъдие”, № 1.
  • Мръчков В. (2010), Осигурително право, 5. Изд, С.: Сиби.
  • Средкова Кр. (1999), В: Здравно осигуряване в България, С.: Труд и право.
  • Средкова Кр. (2002), Националният рамков договор като източник на осигурителното право, “Съвременно право”, № 2.
  • Средкова Кр. (2012), Осигурително право, 4. Изд, С.: Сиби.
  • Средкова Кр. (2010), Основни принципи на новата правна уредба на координацията на системите за социална сигурност в ЕС, “Съвременно право”, №3.

Alek­san­dra Wik­torow
RENTA RODZINNA W SYSTEMIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Artykuł przed­stawia his­torię renty rodzin­nej w Polsce, reg­u­lacje prawne doty­czące tego świad­czenia, pow­iąza­nia renty rodzin­nej z innymi świad­czeni­ami z sys­temu zabez­pieczenia społecznego oraz docho­dem z pracy, a także różne dane statysty­czne związane z tym świad­cze­niem. Anal­iza danych o rentach rodzin­nych pobier­anych w Polsce wraz z wcześniej przy­toc­zonymi rozwiąza­ni­ami prawnymi oraz wskazanymi doty­chczas nierozwiązanymi prob­le­mami poz­woliła autorce na sfor­mułowanie wniosków doty­czą­cych kierunków zmian w sys­temie ubez­pieczeń społecznych, ze szczegól­nym uwzględ­nie­niem rent rodzinnych.

Słowa kluc­zowe: ryzyko społeczne, renty rodzinne, zabez­piecze­nie społeczne

Brak bib­li­ografii

Dóra Lajkó
OPIEKA NAD OSOBAMI STARSZYMI NA WĘGRZECH
Opieka nad osobami starszymi należy do zakresu opieki dłu­goter­mi­nowej i jest złożonym sys­te­mem ele­men­tów obe­j­mu­ją­cych utrzy­manie zdol­ności samodziel­nej opieki albo wyrów­nanie częś­ciowego lub całkowitego braku zdol­ności do samodziel­nego życia, który wynika ze starszego wieku. Pomoc w tym zakre­sie świad­c­zona jest na rzecz osoby powyżej ustalonego wieku (62 lata i więcej). Na Węgrzech prawo doty­czące opieki dłu­goter­mi­nowej jest podzielone i skom­p­likowane. Zasoby przez­naczane na dłu­goter­mi­nową opiekę są niewystar­cza­jące. Artykuł prezen­tuje rozwiąza­nia doty­czące opieki nad osobami starszymi na Węgrzech.

Słowa kluc­zowe: ryzyko społeczne, pomoc społeczna, zabez­piecze­nie społeczne, ludzie starsi, poli­tyka społeczna państwa, rodzina

BIBLIOGRAFIA

  • Andorka R. (2006), Bevezetés a szo­ci­ológiába, Osiris Kiadó, Budapeszt.
  • Bác­skay A. (2005), Gon­do­zási for­mák az idősel­látás­ban — a szo­ciális alapel­látás, Kapocs. IV. évfolyam, 6. Szám.
  • Balogh Z., Bor­bás I., Lakó E., szerk. (2008), Az ápolás helyzete Mag­yarorszá­gon 2008, Egészségü­gyi Sza­kképző és Továb­bképző Intézet, Budapeszt.
  • Bíró G., szerk. (1999), Szerződési alap­tí­pu­sok, Novotni Kiadó, Miskolc.
  • Cseh-Szombathy L. (1971), A család szerepe az öregek ellátásában és életében, w: L. Pál, Család és házasság a mai mag­yar tár­sadalom­ban, Közgaz­dasági és Jogi Könyvki­adó, Budapeszt.
  • Gáthy V. (1998), Egy japán-magyar közös kutatási pro­gram­ról. I. A nem állami szervezetek szerepe az öregedő tár­sadalom­ban. (Eset­tanul­mány egy japán szövetkezeti tár­sulás­ról), Tár­sadalomku­tatás, 3–4. Szám.
  • Gáthy V., Szé­man Z. (1998), Az idős­gon­do­zás néhány kérdése egy japán-magyar össze­ha­son­lító kutatás tükrében, Tár­sadalomku­tatás, 1–2. Szám.
  • Haimann É. (2006), Különb­ség az otthoni sza­kápolás és a házi segít­ségnyújtás között [Różnica między domową opieką medy­czną i opieką domową], http://www.leiekbenotthon.hu/modules.php?name=News&file=arti cle&sid = 169 [dostęp 10.04.2007].
  • Iván L. (2006), A sik­eres öregedés rend­sz­er­szem­lélete, w: I. Sán­dor, F. Gergely, Őszülő tár­sadal­mak. Debreceni Egyetem Egészségü­gyi Főisko­lai Kar kiad­ványa, Nyíregyháza.
  • Lőrinc­sikné Lajkó D. (2007), Közeli hoz­zá­tar­tozó ápolásá­nak munka­jogi és szo­ciális jogi szabályai, Munkaü­gyi Szemle, 51. évfolyam, 7–8. Szám.
  • Maltby T., Deuchars G. (2004), Age­ing and Social Pol­icy in the Euro­pean Union: A Con­tex­tual Overview, w: J. Dol­ing, C. Jones Finer, T. Maltby, Age­ing Mat­ters. Lekcje na temat Europe­jskiej Poli­tyki ze Wschodu, Ash­gate Pub­lish­ing Lim­ited, Wielka Bry­ta­nia, Bod­min, Kornwalia.
  • Soós Z. (2009), Reform után. A kistérségi közs­zol­gál­tatási reform hatá­sai a Téti kistérség szo­ciális szol­gál­tatási rend­sz­erére, Esély, 1. Szám.
  • Turai T. (2002), Az életút végén. Szil ágy borzas і öregek társadalom-néprajzi vizs­gálata, Ethno­graphia, 113. évfolyam, 1–2. Szám.
  • Vékás L. (1997), Örök­lési jog, Eötvös József Könyvki­adó, Budapeszt.
  • http://nurse.haziapolas.hu/lndex.aspx7MN=NappaliFelugyeletiCsomag&LN=Hungarian [dostęp 14.10.2013]
  • http://nurse.haziapolas.hu/lndex.aspx7MN=EjszakaiFelugyeletiCsomag&LN = Hun­gar­ian [dostęp 14.10.2013]
  • http://whqlibdoc.who.int/hq/2OO2/WHO_NMH_NPH_ 02.8.pdf [dostęp 1.04.2009]
  • Ustawa CCIV z 2012 r. doty­cząca budżetu kra­jowego Węgier na rok 2013
  • Ustawa CII z 2008 r. w sprawie budżetu Repub­liki Węgier­skiej na rok 2009
  • Ustawa CLIV z 1997 r. doty­cząca ochrony zdrowia
  • Ustawa С LXXXVI II z 2011 r. doty­cząca budżetu kra­jowego Węgier na rok 2012
  • Ustawa CXXIII z 2004 r. w sprawie wspiera­nia zatrud­nienia wśród absol­wen­tów szkół, bezro­bot­nych w wieku 50 lat i powyżej, osób powraca­ją­cych na rynek pracy po spra­wowa­niu opieki nad dzieck­iem lub pielę­gna­cyjnej i w sprawie wprowadzenia płat­nego pro­gramu staży
  • Ustawa CXXXV z 2004 r. doty­cząca budżetu kra­jowego Węgier na rok 2005
  • Ustawa I z 2012 r. doty­cząca Kodeksu pracy
  • Ustawa III z 1993 r. doty­cząca admin­is­tracji opieki społecznej i świad­czeń socjalnych
  • Ustawa IV z 1959 r. w zakre­sie Kodeksu cywilnego Repub­liki Węgier
  • Ustawa LXXX z 1997 r. w sprawie uprawnień do świad­czeń soc­jal­nych i emery­tur pry­wat­nych oraz finan­sowa­nia tych usług
  • Ustawa LXXXI z 1997 r. o świad­czeni­ach pochodzą­cych z obow­iązkowego ubez­pieczenia zdrowotnego
  • Dekret rzą­dowy nr 168/1997 (Х.6.) w sprawie wyko­na­nia Ustawy LXXXI z 1997 roku w sprawie świad­czeń emery­tal­nych pochodzą­cych z ubez­pieczenia społecznego
  • Dekret Min­is­terstwa Opieki Społecznej nr 20/1996 (VII.26.) w sprawie domowej opieki medycznej
  • Wniosek doty­czący wspól­nego spra­woz­da­nia w sprawie ochrony soc­jal­nej i inte­gracji społecznej 2007, COM (2007) 13
  • Uch­wała nr 6/2002 (II. 28) Try­bunału Konstytucyjnego

Laura Kalliomaa-Puha
CZY FINLANDIA PORADZIŁA JUŻ SOBIE Z NOWYMI RYZYKAMI SPOŁECZNYMI? 
Anal­izu­jąc “stare” i “nowe” ryzyka społeczne, wiele autorów stwierdza, że kraje różnią się pod wzglę­dem skuteczności zwal­cza­nia tych ryzyk. Kraje skan­dy­nawskie (reprezen­tu­jące według typologii G. Esping-Andersena społeczny model demokraty­czny) ogól­nie uważane są za bardziej skuteczne niż inne w tym zakre­sie. Jed­nak i w tych kra­jach insty­tucje społeczne nie są doskon­ałe. W tym celu wprowad­zono poję­cie „nowe nowe ryzyko społeczne”. Fin­lan­dia jest przykła­dem kraju, który stara się zwal­czać te ryzyka, m.in. przez nowe tech­niki dys­try­bucji świad­czeń społecznych.

Słowa kluc­zowe: ryzyko społeczne, zabez­piecze­nie społeczne, poli­tyka społeczna państwa

BIBLIOGRAFIA

  • Airio I. (2008), “Zmi­ana normy? Ubóstwo pra­cown­ików w per­spek­ty­wie porów­naw­czej, Stu­dia w zakre­sie zabez­pieczenia społecznego i ochrony zdrowia 92. Kela, Dział Badań, Helsinki, www.kela.fi/researh/
  • Forma P., Kallio J., Pirt­tilä J., Uusi­talo R. (2007), Kuinka hyv­in­voin­ti­val­tio pelaste­taan? Tutki mus kansalais­ten sosi­aal­i­tur­vaa koske­vista mielip­iteistä ja vai­in­noista, [Jak uchronić państwo opiekuńcze? Badanie opinii i wyborów związanych z poli­tyką społeczną. Z ang­iel­skim streszcze­niem], Sosi­aal­ija ter­veystur­van tutkimuk­sia 89. Kelan tutkimu­sosasto, Helsinki www.kela.fi/researh/publications.
  • Różnice w zarobkach mężczyzn i kobiet — głównym wyzwaniem dla poli­tyki równości płci (2011), Min­is­terstwo Spraw Społecznych i Zdrowia, Focus — artykuł, http://www.stm.fi/en/focus/article/-/view/1585781.
  • Hiil­amo H., Kan­gas O., Man­der­backa K., Mattila-Wiro P., Niemelä M., Vuorenkoski L. (2010), Hyv­in­voin­nin tur­vaamisen rajat. Näköaloja talouskri­isin ja hyv­in­voin­ti­val­tion kehi­tyk­seen Suomessa, [Ograniczenia opieki społecznej. Per­spek­tywy w obliczu kryzysu gospo­dar­czego i rozwój państwa opiekuńczego w Fin­landii], Kelan tutkimu­sosasto, Helsinki, www.kela.fi/researh/publications.
  • Haa­pio H. (2012), Sopimusten ja säädösten visu­al­isointi: Tie toimi­vampiin tek­stei­hin, [Zobra­zowanie umów i przepisów: sposób na zwięk­sze­nie zrozu­mienia], “Kielikello” 2.
  • Kansal­lista omaishoidon kehit­tämiso­hjel­maa valmis­tel­eva työryhmä, [Grupa robocza ds. kra­jowej agendy doty­czącej opieki niefor­malne], http://www.stm.fi/vireilla/tyoryhmat/omaishoito.
  • Kemshall H. (2002), Zagroże­nia, poli­tyka społeczna i opieka społeczna, Open Uni­ver­sity Press, Buck­ing­ham — Philadelphia.
  • Kotkas T. (2012), Pod­sta­wowe cechy fińskiego prawa społecznego, w: K. Nuo­tio, S. Melander, M. Huomo-Kettunen (eds.), Wprowadze­nie do fińskiego prawa i kul­tury prawnej, Forum Iuris, Pub­likacja Wydzi­ału Prawa Uni­w­er­sytetu w Helsinkach, s. 261–270.
  • Kotkas T. (2010), Obow­iązu­jąca ochrona zdrowia i zabez­piecze­nie społeczne w XXI wieku: akty­wna postawa oby­wa­tel­ska przez prawo uczest­nictwa, “Law and Cri­tique” (21) nr 2, s. 163–182.
  • Kouvo A., Kankainen T., Niemelä M. (2012), Świad­czenia soc­jalne i ogólny poziom zau­fa­nia społecznego w Fin­landii i w Europie, w: H. Ervasti, J.G. Ander­sen, T. Frid­berg, K. Ring­dal (2012), Przyszłość państwa opiekuńczego. Postawy poli­tyki społecznej i kap­i­tał społeczny w Europie, Edward Elgar, Chel­tenham, s. 195–213.
  • Kuiv­alainen S., Niemelä M. (2010), Od uni­w­er­sal­izmu do selek­ty­wizmu: ide­owy przełom w poli­tyce zwal­cza­nia ubóstwa w Fin­landii, “Jour­nal of Euro­pean Social Pol­icy” 20(3), s. 263–276.
  • Nygaard-Andersen S., Ring­dal К. (2012), Sys­temy soc­jalne i oso­biste zagroże­nia, w: H. Ervasti, J.G. Ander­sen, T. Frid­berg, K. Ring­dal (2012), Postawy poli­tyki społecznej i kap­i­tał społeczny w Europie, Edward Elgar, Chel­tenham, s. 17–45.
  • Saarikallio-Torp M. (2010), Prze­jś­cie od wyższego wyk­sz­tałce­nia do pracy wśród Finów; którzy ukończyli stu­dia za granicą, w: M. Saarikallio-Torp, J. Wiers-Jenssen (eds.), Skan­dy­nawscy stu­denci za granicą. Wzory mobil­ności wśród stu­den­tów, sys­temy wspar­cia dla stu­den­tów i wyniki na rynku pracy, Stu­dia w zakre­sie zabez­pieczenia społecznego i ochrony zdrowia 110. Kela, Dział Badań, Helsinki, s. 69–83, www.kela.fi/researh/publications.
  • Taylor-Gooby R (2004), Nowe zagroże­nia i przemi­any społeczne, w: R Taylor-Gooby (ed.), Nowe zagroże­nia, nowa opieka społeczna. Trans­for­ma­cja europe­jskiego mod­elu państwa opiekuńczego, Oxford Uni­ver­sity Press, Oxford, s. 1–28.
  • Tim­o­nen V. (2004), Nowe zagroże­nia — czy są one wciąż nowe dla skan­dy­nawskiego mod­elu państwa opiekuńczego, w: P. Taylor-Gooby (ed.), Nowe zagroże­nia, nowa opieka społeczna. Trans­for­ma­cja europe­jskiego mod­elu państwa opiekuńczego, Oxford Uni­ver­sity Press, Oxford, s. 83–110.


Social Pol­icy
Table of Con­tents No 11–12/2013

OLD AND NEW SOCIAL RISKS

FROM THE EDITORSGertruda Uścińska, Zofia Czepulis-Rutkowska

THEORY
SOCIAL RISK AS A PREREQUISITE FOR PROTECTION IN SOCIAL SECURITY SCHEME Gertruda Uścińska
NEW SOCIAL RISKZofia Czepulis-Rutkowska
SOCIAL PROTECTION FLOORPRACTICE, CONCEPT, STANDARD AND GLOBAL SOCIAL POLICYKrzysztof Hage­me­jer

NATIONAL EXPERIENCES
HELATH INSURANCE IN BULGARIAAN ACHIEVEMENT OR A DIFFICULTY? – Kras­simira Sred­kova
SURVIVOR’S BENEFIT IN THE SOCIAL SECURITY SYSTEM Alek­san­dra Wik­torow
ELDERLY CARE IN HUNGARY Dóra Lajkó
HAVE FINLAND ALREADY TACKLED THE NEW SOCIAL RISKS? – Laura Kalliomaa-Puha

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
RESULTS  Xvth COMPETITION FOR THE BEST M.D. THESES AND PH.D. DISSERTATIONS IN THE FIELD OF LABOUR MARKET ISSUES AND SOCIAL POLICYDIARY  OF SOCIAL POLICY

We rec­om­mend the papers

Gertruda Uścińska
SOCIAL RISK AS A PREREQUISITE FOR PROTECTION IN SOCIAL SECURITY SCHEME
This arti­cle presents recent research on the con­cept and scope of the risk of social (wel­fare) in social secu­rity sys­tems. It is agreed that these types of risks found in the lit­er­a­ture and in the exist­ing reg­u­la­tions. It entails an analy­sis of the types of social risks set out in inter­na­tional and Euro­pean instru­ments in this field . Defines the scope of legal con­se­quences of their occur­rence. Answers the ques­tion whether the direc­tory is an exhaus­tive list. Finally, the author answers the research ques­tion con­cern­ing the direc­tions of the changes that are tak­ing place in this area, and which are desirable.

Key­words: social risk, social secu­rity sys­tem, legal reg­u­la­tions, insur­ance pro­tec­tion, social secu­rity law

Zofia Czepulis-Rutkowska
NEW SOCIAL RISK
This arti­cle is an intro­duc­tion to the con­cept of the „new social risks”. Whereas this con­cept is well known in the West­ern coun­tries debate it is almost absent in dis­cus­sions on social pol­icy in tran­si­tion coun­tries like Poland. “New social risks” were iden­ti­fied after the so called wel­fare state cri­sis fol­low­ing eco­nomic cri­sis of the mid 70-ties. While the old social risks did not dimin­ish the new ones emerged. The devel­op­ments that led to this emer­gence are pre­sented in the arti­cle as well as the new par­a­digm of social pol­icy that address the new social risks. Some exam­ples of social pol­icy in the con­text of new social risks are also shown.

Key­words: social pol­icy, social risks

Krzysztof Hage­me­jer
SOCIAL PROTECTION FLOORPRACTICE, CONCEPT, STANDARD AND GLOBAL SOCIAL POLICY
101th Ses­sion of the Inter­na­tional Labour con­fer­ence in June 2012 adopted new Rec­om­men­da­tion con­cern­ing national floors of social pro­tec­tion. The paper explains rea­sons which led to adop­tion of this rec­om­men­da­tion, whose main inten­tion is to secure pro­tec­tion to all those who in devel­op­ing coun­tries have no pro­tec­tion now – and in the first instance to the poor­est. Con­tents of the rec­om­men­da­tion are pre­sented focussing on the points where ini­tial posi­tions of gov­ern­ment, employ­ers and work­ers del­e­gates dif­fered and where con­ces­sions and com­pro­mises were nec­es­sary. It is also dis­cussed how the new rec­om­men­da­tion relates to exist­ing ILO social secu­rity con­ven­tions, and in par­tic­u­lar to Min­i­mum Stan­dards (Social Secu­rity) Con­ven­tion no 102.  In con­clu­sions, main chal­lenges to the imple­men­ta­tion of the Rec­om­men­da­tion in devel­op­ing coun­tries are pointed out, as well as its poten­tial rel­e­vance in devel­op­ing, includ­ing Euro­pean, countries.

Key­words: social pol­icy, social secu­rity sys­tem, inter­na­tional agree­ments, stan­dards, con­ven­tions of the Inter­na­tional Labour Organisation

Kras­simira Sred­kova
HELATH INSURANCE IN BULGARIAAN ACHIEVEMENT OR A DIFFICULTY?
Sick­ness is con­sid­ered one of the „old” social risks. In many tran­si­tion coun­tries the uni­ver­sal health care sys­tem was reformed and insur­ance sys­tem was intro­duced. This is the case of, among other coun­tries, of Bul­garia. In the arti­cle the new health insur­ance sys­tem is described. The crit­i­cal analy­sis of the sys­tem is also provided.

Key­words: social pol­icy, social secu­rity sys­tem, health care insur­ance, social insur­ance reform

Alek­san­dra Wik­torow
SURVIVOR’S BENEFIT IN THE SOCIAL SECURITY SYSTEM
Death of the bread­win­ner is one of the „old” social risks. Ben­e­fit address­ing this risk is survivor’s pen­sion. Orig­i­nally it was a ben­e­fit for wid­ows and their chil­dren. Due to changes in fam­ily struc­ture and labor mar­ket changes the scope of ben­e­fi­cia­ries became wider cov­er­ing wid­ow­ers as well as — due to increas­ing divorce rate – more than one sur­viv­ing spouses.  Changes in other social secu­rity seg­ments like sick­ness insur­ance or old age pen­sion insur­ance should be coor­di­nated with survivor’s pen­sion sys­tem. In Poland it is not always the case and reforms address­ing these dis­crep­an­cies are necessary.

Key­words: social risk, survivor’s pen­sion, social secu­rity system

Dóra Lajkó
ELDERLY CARE IN HUNGARY
Def­i­n­i­tion of long term care is not yet clear in many coun­tries’ social secu­rity sys­tems. The long term care ben­e­fits and ser­vices do exist and are reg­u­lated under dif­fer­ent laws of pub­lic and pri­vate char­ac­ter. The arti­cle under­lines that both those in need of care as well as their fam­i­lies need social help. In Hun­gary the law con­cern­ing long term care is seg­mented and com­pli­cated. Resources ded­i­cated to long term care needs are not suf­fi­cient. Also eli­gi­bil­ity to ben­e­fits, due to var­i­ous rea­sons, are not equal. There is a room for improve­ment in orga­ni­za­tion of long term care for the elderly in Hungary.

Key­words: social risk, social assis­tance, social secu­rity sys­tem, elderly peo­ple, social pol­icy, family

Laura Kalliomaa-Puha
HAVE FINLAND ALREADY TACKLED THE NEW SOCIAL RISKS?
When ana­lyz­ing „old” and „new” social risks many authors claim coun­tries dif­fer in terms of effi­ciency in address­ing those risks. Scan­di­na­vian coun­tries (rep­re­sent­ing social demo­c­ra­tic model accord­ing to Gosta Esp­ing Ander­sen typol­ogy) are gen­er­ally con­sid­ered, more than oth­ers, effi­cient in this respect. How­ever they still face social risks and their social insti­tu­tions are not per­fect. To this end new con­cept of “new new” social risks has been intro­duced. Fin­land is one exam­ple of coun­tries try­ing to address those risks. Among oth­ers, new tech­nics of dis­tri­b­u­tion of social ben­e­fits in this coun­try may be con­sid­ered as cre­at­ing “new new” social risks.

Key­words: social risk, social secu­rity sys­tem, social pol­icy

Fur­ther­more:
New Books pub­lished by the ILSS
Diary of Social Policy

prze­jdź do Spisu treści

« powrót