Nr 3 (468) 2013

Spis treści 3/2013

 Table of Contents

Numer monotem­aty­czny: O skuteczną poli­tykę rynku pracy

Pobierz numer pobierz plik w pdf

 OD REDAKTORA NUMERUZenon Wiśniewski

CZY POLITYKA RYNKU PRACY MOŻE BYĆ BARDZIEJ SKUTECZNA?
MOŻLIWOŚCI I EWOLUCJA PROGRAMÓW RYNKU PRACYZenon Wiśniewski, Edward Dolny
MIKROEKONOMICZNE EFEKTY AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACYMonika Mak­sim
KONCEPCJE PROFILOWANIA BEZROBOTNYCHMonika Wojdyło-Preisner
ADRESOWANIE PROGRAMÓW ZATRUDNIENIAMonika Mak­sim, Monika Wojdyło-Preisner

DOŚWIADCZENIA KRAJÓW UNII EUROPEJSKIEJ
EWALUACJA AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY – DOŚWIADCZENIA ZAGRANICZNEMonika Mak­sim, Kamil Zawadzki
WCZESNA IDENTYFIKACJA POTENCJALNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMÓW ZATRUDNIENIA W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJMonika Wojdyło-Preisner, Kamil Zawadzki, Agnieszka Szulc

METODY I NARZĘDZIA BADANIA EFEKTYWNOŚCI AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY
POZYSKIWANIE DANYCH DO BADAŃ NAD SKUTECZNOŚCIĄ PROGRAMÓW RYNKU PRACYBar­bara Jaskól­ska, Kamil Zawadzki
EFEKTYWNOŚĆ POMOCY W POSZUKIWANIU PRACY Edward Dolny, Zenon Wiśniewski
METODY BADANIA EFEKTYWNOŚCI POLITYKI RYNKU PRACY EX POST I EX ANTE AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACYMonika Mak­sim, Dominik Śli­wicki
IMPLEMENTACJA TECHNIK PROFILOWANIA I ADRESOWANIA NA LOKALNYM RYNKU PRACYMonika Wojdyło-Preisner, Dominik Śli­wicki

NOWOŚCI WYDAWNICZE
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ

 Od redak­tora numeru
Na rynku pracy w Polsce – po przys­tąpi­e­niu naszego kraju do Unii Europe­jskiej – dokonuje się wiele zmian struk­tu­ral­nych i insty­tucjon­al­nych. Nasz rynek pracy stał się częś­cią pon­ad­nar­o­dowego sys­temu związanego ze swo­bod­nym przepły­wem pra­cown­ików. Pol­ska – jako kraj członkowski – zobow­iązana jest do real­iza­cji celów europe­jskiej strate­gii zatrud­nienia, to jest pełnego zatrud­nienia, polep­szenia jakości i pro­duk­ty­wności pracy oraz wzmoc­nienia spójności i inte­gracji społecznej. Pod­mio­tami decy­du­ją­cymi w dużym stop­niu o sukce­sie europe­jskiej strate­gii zatrud­nienia na szczeblu nar­o­dowym są pub­liczne służby zatrud­nienia. Real­izują one kra­jowe plany dzi­ałań na rzecz zatrud­nienia za pomocą instru­men­tów akty­wnej poli­tyki rynku pracy.
Akty­wna poli­tyka rynku pracy pow­stała w odpowiedzi na wys­tępu­jące w gospo­dark­ach wielu kra­jów zjawisko bezrobo­cia. Jest ona formą inter­wencji państwa w pro­cesy rynkowe i przy­czy­nia się do akty­wiz­a­cji zawodowej bezro­bot­nych, zmniejszenia niedopa­sowań struk­tu­ral­nych na rynku pracy oraz zwięk­szenia pro­duk­cyjności zasobów pracy. Pomimo licznych uwag kry­ty­cznych pod jej adresem pozostaje ona ważnym narzędziem poprawy sytu­acji na rynku pracy. Wraz z upły­wem czasu jej pier­wot­nie określona rola i wyko­rzysty­wane instru­men­tar­ium ule­gały dużym zmi­anom. Współcześnie akty­wna poli­tyka rynku pracy powinna pełnić funkcję prewen­cyjną, a jej instru­menty mają służyć przede wszys­tkim akty­wiz­a­cji zawodowej i wzmac­ni­a­niu proak­ty­wnych postaw bezro­bot­nych na rynku pracy.
Aby zwięk­szyć efek­ty­wność stosowanych instru­men­tów akty­wnej poli­tyki rynku pracy, należy przeprowadzać jej sys­tem­aty­czną ewalu­ację. Dyskusja nad celowoś­cią wydatków na akty­wne pro­gramy zatrud­nienia nasila się szczegól­nie w cza­sach defi­cytu finan­sów pub­licznych. W tej sytu­acji rządy wielu kra­jów pode­j­mują tzw. evidence-based pol­icy, czyli poli­tykę opartą na dowodach, oznacza­jącą finan­sowanie tylko takich pro­gramów, których efek­ty­wność można naukowo potwierdzić i udoku­men­tować.
Anal­izy ewalu­a­cyjne pro­gramów zatrud­nienia mają sto­sunkowo krótką his­torię i bazują w dużej mierze na dorobku naukowym noblisty w dziedzinie ekonomii Jamesa Heck­mana. Złożoność celów, jakie są real­i­zowane przez akty­wne pro­gramy, powodują trud­ności w anal­izie ich efek­ty­wności. Akty­wna poli­tyka rynku pracy generuje wiele różnorod­nych efek­tów zarówno o charak­terze bezpośred­nim, jak i pośred­nim. Klasy­fikacja tych efek­tów nie jest rzeczą łatwą, gdyż zda­nia ekon­o­mistów w kwestii wpływu akty­wnych pro­gramów rynku pracy na rozmi­ary zatrud­nienia i bezrobo­cia są podzielone. Pomimo tych trud­ności metodolog­icznych bada­nia ewalu­a­cyjne są pod­stawą do pode­j­mowa­nia decyzji doty­czą­cych alokacji środ­ków na poszczególne rodzaje pro­gramów oraz wskazówką do kon­tynu­acji pro­gramów przynoszą­cych pozy­ty­wne rezul­taty i rezy­gnacji z pro­gramów mało skutecznych.
Jeśli chodzi o kry­te­ria oceny, to w Stanach Zjed­noc­zonych Ameryki Północ­nej bada się prze­ważnie efekty dochodowe akty­wnych pro­gramów zatrud­nienia, nato­mi­ast w Unii Europe­jskiej kładzie się przede wszys­tkim nacisk na efekty zatrud­nieniowe. Różnica w wyborze odpowied­nich miar sukcesu wynika z odmi­en­nej sytu­acji na rynkach pracy w Stanach Zjed­noc­zonych i kra­jach europe­js­kich. W tych ostat­nich zagroże­nie dłu­gookre­sowym bezrobo­ciem jest o wiele wyższe i dlat­ego akty­wne pro­gramy zatrud­nienia nakierowane są na ograniczanie tego uciążli­wego zjawiska.
W Polsce brakuje spójnego i kom­plek­sowego sys­temu ewalu­acji akty­wnej poli­tyki rynku pracy. Pub­liczne służby zatrud­nienia mon­i­torują jedynie efekty brutto stosowanych instru­men­tów. Dlat­ego zespół Kat­edry Gospo­darowa­nia Zasobami Pracy Uni­w­er­sytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pod­jął się, na zlece­nie Min­is­terstwa Pracy i Poli­tyki Społecznej, próby opra­cow­a­nia metodologii bada­nia efek­ty­wności akty­wnych form prze­ci­wdzi­ała­nia bezrobo­ciu i kon­cepcji pro­filowa­nia bezro­bot­nych na lokalnym rynku pracy. W artykułach zawartych w niniejszym numerze tem­aty­cznym „Poli­tyki Społecznej” przed­staw­iono wyniki tych badań, z uwzględ­nie­niem możli­wości pozyski­wa­nia danych do analiz z sys­temu infor­maty­cznego SyriuszSTD.
Zawartość treści numeru dobrana została w taki sposób, by odpowiadała na kluc­zowe pyta­nia, jakie pojaw­iają się w związku z ewalu­acją dzi­ałań pode­j­mowanych przez pub­liczne służby zatrud­nienia. W części pier­wszej rozważa­nia kon­cen­trują się na teoretyczno-metodologicznych aspek­tach bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy i narzędzi­ach zwięk­sza­ją­cych jej skuteczność, takich jak pro­filowanie bezro­bot­nych i adresowanie pro­gramów zatrud­nienia. Następ­nie zobra­zowane zostały doświad­czenia kra­jów Unii Europe­jskiej w zakre­sie ewalu­acji pro­gramów zatrud­nienia i pro­filowa­nia bezro­bot­nych. W części trze­ciej zaprezen­towano metody i narzędzia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy możliwe do wyko­rzys­ta­nia w pub­licznych służbach zatrud­nienia.
Zapro­ponowana metodolo­gia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy obe­j­muje dwa narzędzia: jedno pozwala­jące ocenić efek­ty­wność pomocy w poszuki­wa­niu pracy i drugie służące do osza­cow­a­nia efek­ty­wności ex post i ex ante pozostałych akty­wnych pro­gramów rynku pracy. Narzędzie do bada­nia efek­ty­wności ex post i ex ante opiera się na pode­jś­ciu quasi-eksperymentalnym, w którym sytu­acji uczest­nictwa bezro­bot­nego w akty­wnym pro­gramie zatrud­nienia prze­ci­w­stawia się stan nieuczest­nictwa. Przy­go­towany przez nas instru­ment ma formę aplikacji kom­put­erowej, bazuje na metodzie propen­sity score match­ing i danych pozyskanych bezpośred­nio z sys­temu SyriuszSTD.
O skuteczności poli­tyki rynku pracy przesądza w dużym stop­niu pro­filowanie bezro­bot­nych i adresowanie pro­gramów zatrud­nienia. Artykuły doty­czące tej prob­lematyki mają charak­ter pio­nier­ski, a prezen­towana aplikacja infor­maty­czna do pro­filowa­nia i adresowa­nia pro­gramów na lokalnym rynku pracy ma charak­ter pro­duktu innowa­cyjnego.
Liczymy, że zaprezen­towane metody i narzędzia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy przy­czynią się do lep­szego poz­na­nia tego skom­p­likowanego zagad­nienia, a wyko­rzys­tanie przedłożonych rozwiązań w prak­tyce poz­woli na skuteczniejszą inter­wencję na rynku pracy na poziomie region­al­nym i ogól­nokra­jowym. Złożoność anal­izy skuteczności poli­tyki rynku pracy przesądza o tym, że niek­tóre rozważa­nia mogą zaw­ierać ele­menty stanow­iące inspirację do dal­szych badań i poszuki­wań nowych kon­cepcji metodologicznych.

ZENON WIŚNIEWSKI
Uni­w­er­sytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Pole­camy artykuły naukowe:  

Zenon Wiśniewski, Edward Dolny
MOŻLIWOŚCI I EWOLUCJA PROGRAMÓW RYNKU PRACY
W artykule pod­jęto próbę anal­izy możli­wości i ewolucji poli­tyki rynku pracy w kon­tekś­cie jej społeczno-ekonomicznych uwarunk­owań i źródeł finan­sowa­nia. Akty­wna poli­tyka rynku pracy od lat 60. do końca lat 80. XX wieku była ważnym instru­mentem wspier­a­ją­cym przemi­any struk­tu­ralne w gospo­darce. W lat­ach 90. zaczęto pro­mować filo­zofię państwa pracy (work­fare state), która negowała zwal­czanie wyk­luczenia społecznego przez przyz­woite świad­czenia kom­pen­sacyjne. Na początku nowego tysią­cle­cia zwró­cono uwagę na kon­cepcję prze­jś­ciowych rynków pracy (tran­si­tional labour mar­ketsTLM). Zmierzała ona do nowej inter­pre­tacji pełnego zatrud­nienia i innego rozu­mienia istoty sys­temów zatrud­nieniowych. Obec­nie w kra­jach Unii Europe­jskiej real­i­zowana jest strate­gia flex­i­cu­rity, w ramach której zadaniem poli­tyki rynku pracy jest zapewnie­nie bezro­bot­nym bez­pieczeństwa na rynku pracy.

Słowa kluc­zowe: poli­tyka rynku pracy, państwo pracy, prze­jś­ciowe rynki pracy, flexicurity

 BIBLIOGRAFIA

  • Calm­fors L., Forslund A., Hem­strom M. (2001), Does Active Labour Mar­ket Pol­icy Work? Lessons from the Swedish Expe­ri­ences, „Swedish Eco­nomic Pol­icy Review” nr 2.
  • Card D. (2013), Eval­u­at­ing Active Labor Mar­ket Pro­grams: What Have We Learned In 40 Years?, Con­fer­ence on Active Labor Mar­ket Poli­cies, Paris.
  • Euro­pean Com­mis­sion (2010), Europe 2020 – A strat­egy for smart, sus­tain­able and inclu­sive growth, COM 2020.
  • Euro­stat (2006), Labour Mar­ket Pol­icy Data­base. Method­ol­ogy. Revi­sion of June 2006, Euro­pean Communities.
  • Janoski T. (1996), Explain­ing State Inter­ven­tion to Pre­vent Unem­ploy­ment: The Impact of Insti­tu­tions on Active Labour Mar­ket Pol­icy Expen­di­tures in 18 Coun­tries, w: G. Schmid, J. O’Reilly, K. Schomann (red.), Inter­na­tional Hand­book of Labour Mar­ket Pol­icy and Eval­u­a­tion, Edward Elgar, Cheltenham.
  • Gazier B., Lecheva­lier A. (2008), The Euro­pean Employ­ment Strat­egy, Macro­eco­nomic Poli­cies, Insti­tu­tional Regimes and Tran­si­tional Labour Mark­tes, w: R. Rogowski (red.), The Euro­pean Social Model and Tran­si­tional Labour Mar­kets. Law and Pol­icy, Ash­gate, Surrey.
  • Kabaj M.(1999), Efek­ty­wność pro­gramów prze­ci­wdzi­ała­nia bezrobo­ciu i skuteczność poli­tyki rynku pracy. Kryzys poli­tyki rynku pracy?, w: E. Kryńska (red.), Rynek pracy w wybranych kra­jach. Metody prze­ci­wdzi­ała­nia bezrobo­ciu, IPiSS, Warszawa.
  • Kahn L.M. (2003), Labour Mar­ket Insti­tu­tions and Unem­ploy­ment in OECD Coun­tries, „Jour­nal for Insti­tu­tional Com­par­isons” vol. 1, no. 4.
  • Kryńska E., Kwiatkowski E., Zarychta H. (1998), Poli­tyka państwa na rynku pracy w Polsce w lat­ach dziewięćdziesią­tych, IPiSS, Warszawa.
  • Kryńska E. (2001), Dylematy pol­skiego rynku pracy, IPiSS, Warszawa. Kwiatkowski E.(2002), Bezrobo­cie. Pod­stawy teo­re­ty­czne, PWN, Warszawa.
  • Rym­sza M. (2003), Akty­wna poli­tyka społeczna w teorii i prak­tyce, w: T. Kaźmier­czak, M. Rym­sza (red.), W stronę akty­wnej poli­tyki społecznej, Warszawa.
  • Schmid G. (1995), Is Full Employ­ment Still Pos­si­ble? Tran­si­tional Labour Mar­kets as a New Strat­egy of Labour Mar­ket Pol­icy, „Eco­nomic and Indus­trial Pol­icy”, nr 16.
  • Schmid G., Auer P. (1998), Tran­si­tional Labour Mar­kets: Con­cepts and Exam­ples in Europe, w: H.U. Schwedler (red.), New Insti­tu­tional Arrange­ments in the Labour Mar­ket. Tran­si­tional Labour Mar­kets as a New Full Employ­ment Con­cept, Euro­pean Acad­emy of the Urban Envi­ron­ment, Berlin.
  • Schmid G. (2002), Towards a The­ory of Tran­si­tional Labour Mar­kets, w: G. Schmid, B. Gazier (red.), The Dynam­ics of Full Employ­ment, Edward Elgar, Cheltenham.
  • Wiśniewski Z. (1994), Poli­tyka zatrud­nienia i rynku pracy w Repub­lice Fed­er­al­nej Niemiec, UMK, Toruń.
  • Wiśniewski Z. (1999), Kierunki i skutki dereg­u­lacji rynku pracy w kra­jach Unii Europe­jskiej, UMK, Toruń.
  • Wojdyło-Preisner M. (2009), Pro­filowanie bezro­bot­nych jako metoda prze­ci­wdzi­ała­nia dłu­gookre­sowemu bezrobo­ciu, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • Zawadzki K. (2005), Prze­jś­ciowe rynki pracy. Kon­cepcja – imple­men­tacje – per­spek­tywy, Wydawnictwo UMK, Toruń.

Monika Mak­sim
MIKROEKONOMICZNE EFEKTY AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY
Artykuł pode­j­muje prob­lematykę ewalu­acji akty­wnej poli­tyki rynku pracy. Główną uwagę poświę­cono bada­niu mikroeko­nom­icznych efek­tów pro­gramów zatrud­nienia, które polega na określa­niu związków przy­czynowych pomiędzy pod­jętą inter­wencją (akty­wnym pro­gramem) a obser­wowanymi wynikami i ustal­e­niu efektu netto. Przed­staw­iono metody bada­nia odd­zi­ały­wa­nia akty­wnej poli­tyki rynku pracy w płaszczyźnie mikroeko­nom­icznej typowe dla pode­jś­cia quasi-eksperymentalnego, tj. anal­izę regresji, dopa­sowanie, w tym metodę propen­sity score match­ing oraz metodę różnicy w różnicach.

Słowa kluc­zowe: akty­wna poli­tyka rynku pracy, mikroe­walu­acje, efekt przyczynowy

BIBLIOGRAFIA

  • Bjork­lund A., Reg­ner H. (1996), Exper­i­men­tal Eval­u­a­tion of Euro­pean Labour Mar­ket Pol­icy, w: Inter­na­tional Hand­book of Labour Mar­ket Pol­icy and Eval­u­a­tion, Red. G. Schmid, J. O’Reilly, K. Schomann, Edward Elgar, Cheltenham.
  • Gor­niak J. (2009), Efekt przy­czynowy w ewalu­acji, w: Ewalu­acja wobec wyzwań sto­ją­cych przed sek­torem finan­sów pub­licznych, Red. A Haber, M. Sza­łaj, PARP, Warszawa.
  • Heck­man J., Lalonde R.J., Smith J. (1999), The Eco­nom­ics and Econo­met­rics of Active Labor Mar­ket Pro­grams, w: Hand­book of Labor Eco­nom­ics, Red. O. Ashen­fel­ter, D. Card, North Hol­land, Amsterdam.
  • Heck­man J., Robb R. (1985), Alter­na­tive Meth­ods for Eval­u­at­ing the Impact of Inter­ven­tions – An Overview, „Jour­nal of Econo­met­rics” nr 30(1–2).
  • Konarski R., Kot­narowski R. (2007), Zas­tosowanie metody propen­sity score match­ing w ewalu­acji ex-post, w: Ewalu­acja ex-post. Teo­ria i prak­tyka badaw­cza, Red. A. Haber, PARP, Warszawa.
  • Lech­ner M., Wiehler S. (2007), Does the Order and Tim­ing of Active Labor Mar­ket Pro­grams Mat­ter?, IZA Dis­cus­sion Paper, nr 3092.
  • Orr L.L. (1999), Social Exper­i­ments. Eval­u­at­ing Pub­lic Pro­grams with Exper­i­men­tal Meth­ods, Sage Pub­li­ca­tions, London.
  • Rosen­baum P.R., Rubin D.B. (1983), The cen­tral role of propen­sity score in obser­va­tional stud­ies for causal effects, „Bio­metrika” nr 70.
  • Rubin D.B. (1974), Esti­mat­ing Causal Effects of Treat­ments In Ran­dom­ized and Non­ran­dom­ized Stud­ies, „Jour­nal of Edu­ca­tional Psy­chol­ogy” vol. 66, nr 5.
  • Trz­ciński R. (2012), Bada­nia ewalu­a­cyjne – sza­cow­anie efek­tów pro­gramów pub­licznych, w: Metodolo­gia badań nad straty­fikacją społeczną, Red. A. Szopińska, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Trz­ciński R. (2009), Wyko­rzys­tanie tech­niki propen­sity score match­ing w bada­ni­ach ewalu­a­cyjnych, PARP, Warszawa.

Monika Wojdyło-Preisner
KONCEPCJE PROFILOWANIA BEZROBOTNYCH
Pro­ce­dury pro­filowa­nia bezro­bot­nych wyko­rzysty­wane są do fil­trowa­nia bezro­bot­nych na osoby szczegól­nie zagrożone długim pozostawaniem bez pracy i takie, które nie wyma­gają inter­wencji ze strony służb zatrud­nienia. Jeśli są one dobrze zapro­jek­towane i wyko­rzysty­wane, to w istotny sposób ograniczają ryzyko napływu do dłu­gotr­wałego bezrobo­cia. W artykule przed­staw­iono dorobek teo­re­ty­czny w zakre­sie kon­cepcji pro­filowa­nia bezro­bot­nych oraz nakreślono kierunek budowy skutecznego sys­temu wczes­nej iden­ty­fikacji osób zagrożonych długim pozostawaniem bez pracy.

Słowa kluc­zowe: poli­tyka rynku pracy, pro­filowanie bezro­bot­nych, wczesna iden­ty­fikacja, mod­e­lowanie ekonometryczne

BIBLIOGRAFIA

  • Berger M.C., Black D., Smith J.A. (2001), Eval­u­at­ing pro­fil­ing as a means of allo­cat­ing gov­ern­ment ser­vices, w: M. Lech­ner, F. Pfeif­fer (red.), Econo­met­ric Eval­u­a­tion of Labour Mar­ket Poli­cies, ZEW Eco­nomic Stud­ies 13, Mannheim.
  • Black D.A., Smith J.A., Berger M.C., Noel B.J. (2003), Is the threat of reem­ploy­ment ser­vices more effec­tive than the ser­vice them­selves? Evi­dence from ran­dom assign­ment in the UI sys­tem, „The Amer­i­can Eco­nomic Review” vol. 93, nr 4.
  • Case study: a ‘Vir­tual Labour Mar­ket Plat­form’ for the Pub­lic Employ­ment Ser­vice in Ger­many (2011), Mutual Learn­ing Pro­gramme – EU 2020 Strat­egy GHK.
  • de Kon­ing J., van Dijk B. (2004), A Pro­fil­ing Sys­tem for the Unem­ployed in Slo­va­kia, artykuł na kon­fer­encję „TLM-meeting on active labour mar­ket poli­cies”, Rotterdam.
  • Di Domenico G., Spat­tini S. (2008), Intro­duc­tion, w: G. Di Domenico, S. Spat­tini (red.), New Euro­pean Approaches to Long-Term Unem­ploy­ment. What Role for Pub­lic Employ­ment Ser­vices and What mar­ket for Pri­vate Stake­hold­ers?, Kluwer Law Inter­na­tional, Alphen aan den Rijn.
  • Early Iden­ti­fi­ca­tion of Job­seek­ers at Risk of Long-term Unem­ploy­ment. The Role of Pro­fil­ing (1998), OECD, Paris.
  • Eval­u­a­tion of ALMP and Tar­get­ing in the Bun­de­sagen­tur für Arbeit (2009), Bun­de­sagen­tur fur Arbeit, Nurnberg.
  • Hasluck C. (2004), Tar­get­ing ser­vices in the Indi­vid­ual Cus­tomer Strat­egy: The Role of Pro­fil­ing. A Review of Research Evi­dence, War­wick Insti­tute for Employ­ment Research, Uni­ver­sity of Warwick.
  • Hasluck C. (2008), The Use of Sta­tis­ti­cal Pro­fil­ing for Tar­get­ing Employ­ment Ser­vices: The Inter­na­tional Expe­ri­ence, w: G. Di Domenico, S. Spat­tini (red.), New Euro­pean Approaches to Long-Term Unem­ploy­ment. What Role for Pub­lic Employ­ment Ser­vices and What mar­ket for Pri­vate Stake­hold­ers?, Kluwer Law Inter­na­tional, Alphen aan den Rijn.
  • Hasluck C., Elias P., Green A.E., Pitcher J. (1997), Iden­ti­fy­ing Peo­ple at Risk of Long-Term Unem­ploy­ment. A lit­er­a­ture review, Insti­tute for Employ­ment Research, Uni­ver­sity of Warwick.
  • Job Seeker Clas­si­fi­ca­tion Instru­ment – Fac­tors and Points (2011), Aus­tralian Gov­ern­ment, Depart­ment of Edu­ca­tion, Employ­ment and Work­place Relations.
  • Konle-Seidl R. (2011), Pro­fil­ing sys­tem for effec­tive labour mar­ket inte­gra­tion. Use of pro­fil­ing for resource allo­ca­tion, action plan­ning and match­ing, The Euro­pean Com­mis­sion Mutual Learn­ing Pro­gramme for Pub­lic Employ­ment Ser­vices, DG Employ­ment, Social Affairs and Inclusion.
  • Lipp R. (2005), Job Seeker Pro­fil­ing. The Aus­tralian Expe­ri­ence, artykuł na kon­fer­encję „EU-Profiling Sem­i­nar. Devel­op­ment of Pro­fil­ing Instru­ments as Tools within the Pre­ven­tive Approach to LTU”, Nurnberg.
  • Rudolph H. (2001), Pro­fil­ing as an instru­ment for early iden­ti­fi­ca­tion of peo­ple at risk of long-term unem­ploy­ment, w: P. Wein­ert, M. Baukens, P. Bollerot, M. Pineschi-Gapenne, U. Wal­wei (red.), Employ­a­bil­ity: From the­ory to prac­tice, Library of Con­gress, USA.
  • Rudolph H. (2005), The Impact of Early Case Man­age­ment on Long-term Unem­ploy­ment in Ger­many, artykuł na kon­fer­encję „EU-Profiling Sem­i­nar. Devel­op­ment of Pro­fil­ing Instru­ments as Tools within the Pre­ven­tive Approach to LTU”, Nurnberg.
  • Rudolph H., Konle-Seidl R. (2005), Pro­fil­ing for Bet­ter Ser­vices Report on the Euro­pean Pro­fil­ing Sem­i­nar, Nurnberg.
  • Study on Early Iden­ti­fi­ca­tion of High Risk Unem­ployed; Final Report and Annex Report I (2001), DG Employ­ment and Social Affairs, Euro­pean Commission.
  • Weber T. (2011), Pro­fil­ing sys­tems for effec­tive labour mar­ket inte­gra­tion. The­matic Syn­the­sis Paper, The Euro­pean Com­mis­sion Mutual Learn­ing Pro­gramme for Pub­lic Employ­ment Ser­vices, DG Employ­ment, Social Affairs and Inclusion.
  • Wojdyło-Preisner M. (2009), Pro­filowanie bezro­bot­nych jako metoda prze­ci­wdzi­ała­nia dłu­gookre­sowemu bezrobo­ciu, Wydawnictwo Uni­w­er­sytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Monika Mak­sim, Monika Wojdyło-Preisner
ADRESOWANIE PROGRAMÓW ZATRUDNIENIA
Praw­idłowe adresowanie akty­wnych poli­tyk rynku pracy jest ważnym czyn­nikiem wpły­wa­ją­cym na ich skuteczność w rozu­mie­niu odd­zi­ały­wa­nia na zatrud­nie­nie. Artykuł prezen­tuje ewolucję zagad­nienia adresowa­nia poli­tyki rynku pracy, kon­cen­tru­jąc uwagę na sol­i­darnoś­ciowej i proe­fek­ty­wnoś­ciowej kon­cepcji alokowa­nia bezro­bot­nych do pro­gramów zatrud­nienia. Wskazuje argu­menty za i prze­ciw ich stosowa­niu. Artykuł zaw­iera również opis nowoczes­nego narzędzia do adresowa­nia poli­tyki rynku pracy, bazu­jącego na mod­e­lowa­niu ekonom­e­trycznym, które pozwala wybrać dla konkret­nego bezro­bot­nego opty­malną pod wzglę­dem skuteczności formę wsparcia.

Słowa kluc­zowe: adresowanie, pro­filowanie, poli­tyka rynku pracy, mod­e­lowanie ekonometryczne

BIBLIOGRAFIA

  • Behncke S., Frol­ich M., Lech­ner M. (2007), Tar­get­ing Labour Mar­ket Pro­grammes – Results from a Ran­dom­ized Exper­i­ment, SCALA Dis­cus­sion Paper nr 2.
  • Berge­man A., van der Berg G. (2007), Active Labour Mar­ket Pol­icy Effects for Woman in Europe – a sur­vey, IFAU Work­ing Paper nr 3.
  • Biewen M., Fitzen­berger B., Osikominu A., Walker M. (2007), Which Pro­gram for Whom? Evi­dence on the Effec­tive­ness of Pub­lic Spon­sored Pro­grams in Ger­many, IZA Dis­cus­sion Paper nr 2885.
  • Błę­dowski P. (2008), Efek­ty­wność usług i instru­men­tów rynku pracy służą­cych pod­nosze­niu kwal­i­fikacji bezro­bot­nych w Polsce i w wybranych kra­jach Unii Europe­jskiej, MPiPS, Warszawa.
  • Calm­fors L. (1994), Active Labour Mar­ket Pol­icy and Unem­ploy­ment – A Frame­work for the Analy­sis of Cru­cial Design Fea­tures, Insti­tute for Inter­na­tional Eco­nomic Stud­ies, Sem­i­nar Paper, nr 563.
  • Eval­u­a­tion of ALMP and Tar­get­ing in the Bun­de­sagen­tur für Arbeit (2009), Bun­de­sagen­tur fur Arbeit, Nurnberg.
  • Fraser N. (1999), How strong is the case for tar­get­ing active labour mar­ket poli­cies? A review of effi­ciency and equity argu­ments, „Inter­na­tional Jour­nal of Man­power”, vol. 20, nr 3/4.
  • Hasluck C. (2008), The Use of Sta­tis­ti­cal Pro­fil­ing for Tar­get­ing Employ­ment Ser­vices: The Inter­na­tional Expe­ri­ence, w: New Euro­pean Approaches to Long-Term Unem­ploy­ment. What Role for Pub­lic Employ­ment Ser­vices and What mar­ket for Pri­vate Stake­hold­ers?, Red. G. Di Domenico, S. Spat­tini, Kluwer Law Inter­na­tional, Alphen aan den Rijn.
  • Konle-Seidl R., Schewe T. (2008), The Oper­a­tional Use of Eval­u­a­tion Results in the Restruc­tured Ger­man Pub­lic Employ­ment Ser­vices, w: New Euro­pean Approaches to Long-Term Unem­ploy­ment. What Role for Pub­lic Employ­ment Ser­vices and What mar­ket for Pri­vate Stake­hold­ers?, Red. G. Di Domenico, S. Spat­tini, Kluwer Law Inter­na­tional, Alphen aan den Rijn.
  • Layard R. (1997), Pre­vent­ing long-term unem­ploy­ment: an eco­nomic analy­sis, w: Unem­ploy­ment Pol­icy: Gov­ern­ment Options for the Labour Mar­ket, Red. D.J. Snower, G. de la Dehesa, Cam­bridge Uni­ver­sity Press, Cambridge.
  • Stephan G., Rassler S., Schewe T. (2006), Das TrEffeR-Projekt der Bun­de­sagen­tur für Arbeit: Der Wirkung von Maß­nah­men aktiver Arbeits­mark­t­poli­tik, „Zeitschrift fur Arbeits­mark­t­Forschung”, nr 3 i 4.
  • Trz­ciński R. (2009), Wyko­rzys­tanie tech­niki propen­sity score match­ing w bada­ni­ach ewalu­a­cyjnych, PARP, Warszawa.

Monika Mak­sim, Kamil Zawadzki
EWALUACJA AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY – DOŚWIADCZENIA ZAGRANICZNE
Artykuł zaw­iera przegląd doświad­czeń tych kra­jów europe­js­kich, które w zakre­sie bada­nia skuteczności pro­gramów pub­licznych, w tym szczegól­nie poli­tyk rynku pracy mają sto­sunkowo długą trady­cję i które rozwinęły insty­tucjon­alne sys­temy ewalu­acji poli­tyki rynku pracy. Niewąt­pli­wie do kra­jów takich należą: Dania, Szwecja i Niemcy. Główny nacisk położono na opis zagad­nień doty­czą­cych: pod­miotów odpowiedzial­nych i zaan­gażowanych w przeprowadzanie ewalu­acji poli­tyki rynku pracy, danych i sposobu ich pozyski­wa­nia, stosowanych pode­jść badaw­czych oraz aktu­al­nych wyników analiz efek­ty­wności akty­wnych poli­tyk rynku pracy przeprowad­zonych w tych krajach.

Słowa kluc­zowe: ewalu­acja, dane admin­is­tra­cyjne, anal­iza mikroekonom­e­tryczna, skuteczność akty­wnej poli­tyki rynku pracy

BIBLIOGRAFIA

  • Arnkil R. (2008), Finnish Pub­lic Employ­ment Ser­vice Reform: The Net­work Model, w: G. Di Domenico, S. Spat­tini (red.), New Euro­pean Approaches to Long-Term Unem­ploy­ment. What Role for Pub­lic Employ­ment Ser­vices and What mar­ket for Pri­vate Stake­hold­ers?, Kluwer Law Inter­na­tional, Alphen aan den Rijn.
  • Bol­lens J. (2012), Within reach? On the use of admin­is­tra­tive data for con­duct­ing labour mar­ket pol­icy eval­u­a­tion in Bel­gium, Mutual Learn­ing Pro­gramme, Euro­pean Com­mis­sion, Belgium.
  • Caliendo M., Hujer R. (2005), The Micro­econo­met­ric Esti­ma­tion of Treat­ment Effects – An Overview, IZA Dis­cus­sion Paper, nr 1653.
  • Her­tweck M., Sigrist O. (2012), The Macro­eco­nomic Effects of the Hartz Reforms in Ger­many, Ifo Insti­tute for Eco­nomic Research – CESifo, na stronie www.cesifo-group.de.
  • Mad­sen K. (2012), Eval­u­a­tion of labour mar­ket poli­cies and pro­grammes: the use of data-driven analy­ses – the Dan­ish expe­ri­ence, Mutual Learn­ing Pro­gramme, Euro­pean Com­mis­sion, Belgium.
  • Mans­son J. (2012), The insti­tu­tion and the infra­struc­ture for labour mar­ket pol­icy eval­u­a­tion in Swe­den, Mutual Learn­ing Pro­gramme, Euro­pean Com­mis­sion, Belgium.
  • Mosley H. (2012), PES data prod­ucts and ser­vices for labour mar­ket Pol­icy eval­u­a­tion in Ger­many, Mutual Learn­ing Pro­gramme, Euro­pean Com­mis­sion, Belgium.
  • Raisa­nen H. et al. (2012), Labour Mar­ket Reforms and Per­for­mance in Den­mark, Ger­many, Swe­den and Fin­land, Employ­ment and entre­pre­neur­ship, nr 9, Min­istry of Employ­ment and the Economy.
  • Tim­mer­mans B. (2010), The Dan­ish Inte­grated Data­base for Labour Mer­ket Research: Towards Demys­ti­fi­ca­tion for the Eng­lish Speak­ing Audi­ence, DRUID Work­ing Paper, nr 10–16.

Monika Wojdyło-Preisner, Kamil Zawadzki, Agnieszka Szulc
WCZESNA IDENTYFIKACJA POTENCJALNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMÓW ZATRUDNIENIA W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ
W artykule doko­nano anal­izy porów­naw­czej kon­cepcji i metod pro­filowa­nia bezro­bot­nych bazu­ją­cych na mod­e­lowa­niu ekonom­e­trycznym w Danii, Fin­landii, Holandii, Irlandii, Szwecji i Wielkiej Bry­tanii. Stosowane w tych kra­jach pro­ce­dury racjon­al­izują alokację środ­ków przez­naczanych na akty­wną poli­tykę rynku pracy i poma­gają w pode­j­mowa­niu decyzji o wczes­nej inter­wencji wobec osób zagrożonych bezrobo­ciem dłu­gookre­sowym. Wskazano mocne i słabe strony stosowanych metodologii, zwraca­jąc uwagę na powszech­ność wyko­rzysty­wa­nia nowoczes­nych tech­nologii kom­put­erowych i sze­roki zakres prowad­zonych analiz.

Słowa kluc­zowe: pro­filowanie, akty­wna poli­tyka rynku pracy, bezrobo­cie długookresowe

BIBLIOGRAFIA

  • Bim­rose J., Barnes S., Brown A., Hasluck C., Behle H. (2007), Skills diag­nos­tics and screen­ing tools: A lit­er­a­ture review, Depart­ment for Work and Pen­sions, Research Report No 459.
  • Bryson A., Kas­parova D. (2003), Pro­fil­ing Ben­e­fit Claimants in Britain: A Fea­si­bil­ity Study, Depart­ment for Work and Pensions.
  • Harbo Hansen N. (2011), Lim­it­ing Long-Term Unem­ploy­ment and Non-Participation in Swe­den, OECD Eco­nom­ics Depart­ment Work­ing Papers, No. 842, OECD Publishing.
  • Hasluck C. (2004), Tar­get­ing ser­vices In the Indi­vid­ual Cus­tomer Strat­egy: The Role of Pro­fil­ing. A Review of Research Evi­dence, War­wick Insti­tute for Employ­ment Research, Uni­ver­sity of Warwick.
  • Kelly E., McGuin­ness S., O‘Connell P.J. (2011), Tran­si­tion to Long-Term Unem­ploy­ment Risk Among Young Peo­ple: Evi­dence from Ire­land, ESRI Work­ing Paper No. 394
  • O‘Connell P.J., McGuin­ness S., Kely E., Walsh J. (2009), National Pro­fil­ing of the Unem­ployed in Ire­land, The Eco­nomic and Social Research Insti­tute, Dublin.
  • Project Plan for the Devel­op­ment and Imple­men­ta­tion of the National Employ­ment and Enti­tle­ments Ser­vice (2011), Depart­ment of Social Protection.
  • Rosholm M., Svarer M., Ham­mer B. (2004), A Dan­ish Pro­fil­ing Sys­tem, IZA Dis­cus­sion Paper Series 2004, no. 1418.
  • Rudolph H. (2001), Pro­fil­ing as an Instru­ment for Early Iden­ti­fi­ca­tion of Peo­ple at Risk of Long-term Unem­ploy­ment, w: Employ­a­bil­ity: From The­ory to Prac­tice, Red. P. Wein­ert, M. Baukens, P. Bollerot, M. Pineschi-Gapenne, U. Wal­wei, Library of Con­gress, USA.
  • Rudolph H., Konle-Seidl R. (2005), Pro­fil­ing for Bet­ter Ser­vices Report on the Euro­pean Pro­fil­ing Sem­i­nar, Nuremberg.
  • Sex­ton J.J. (2012), EEO Review: Long-term unem­ploy­ment, Euro­pean Employ­ment Observatory.
  • Sta­tis­ti­cal Poten­tial of Admin­is­tra­tive Records, En Exam­i­na­tion of Data Hold­ings in Six Gov­ern­ment Depart­ments (2003), Work­ing Paper, Cen­tral Sta­tis­tics Office.
  • Weber T. (2011), Pro­fil­ing sys­tems for effec­tive labour mar­ket inte­gra­tion. The­matic Syn­the­sis Paper, Euro­pean Commission.
  • Wojdyło-Preisner M. (2009), Pro­filowanie bezro­bot­nych jako metoda prze­ci­wdzi­ała­nia dłu­gookre­sowemu bezrobo­ciu, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Bar­bara Jaskól­ska, Kamil Zawadzki
POZYSKIWANIE DANYCH DO BADAŃ NAD SKUTECZNOŚCIĄ PROGRAMÓW RYNKU PRACY
W artykule przeanal­i­zowano poszczególne kom­po­nenty sys­temu infor­maty­cznego Syriusz, stosowanego przez pub­liczne służby zatrud­nienia w Polsce pod kątem możli­wości jego wyko­rzys­ta­nia do ewalu­acji efek­ty­wności brutto i netto pro­gramów akty­wnej poli­tyki rynku pracy. Omówiono budowę sys­temu, wskazano jego ograniczenia anal­i­ty­czne, a także sfor­mułowano rekomen­dacje odnośnie do potrzeb mody­fikacji. Pon­adto zaprezen­towano narzędzia i metodologię uzu­peł­ni­a­nia zbier­anych infor­ma­cji metodą sondażową.

Słowa kluc­zowe: sys­tem infor­maty­czny Syriusz, badanie efek­ty­wności pro­gramów APRP, pozyski­wanie danych

BIBLIOGRAFIA

  • Jeruzal­ski T. (2006), Ocena jakości danych w hur­towni danych na przykładzie Kra­jowego Sys­temu Mon­i­toringu Rynku Pracy, w: J.S. Nowak, Z. Ole­jniczak, J.K. Grabara (red.), Infor­matyka w admin­is­tracji, Pol­skie Towarzystwo Infor­maty­czne, Katowice.
  • Kubicki P. (2007), Sys­tem infor­maty­czny PULS oraz dane gro­mad­zone w ramach statystyki pub­licznej jako źródło danych do mierzenia efek­ty­wności usług i instru­men­tów rynku pracy, w: P. Błę­dowski, B. Błaszczyk, M. Fedor­czuk, C. Kliszko, P. Kubicki, Kierunki mody­fikacji rozwiązań prawno-organizacyjnych w celu zwięk­szenia efek­ty­wności usług i instru­men­tów rynku pracy służą­cych pod­nosze­niu kwal­i­fikacji bezro­bot­nych, SGH, Warszawa.
  • Liwiński J., Sztander­ska U. (2006), Anal­iza sytu­acji na wybranych powia­towych rynkach pracy oraz stworze­nie metodologii bada­nia lokalnego rynku pracy w Polsce, Depar­ta­ment Analiz Eko­nom­icznych i Prog­noz MPiPS, Warszawa.
  • Mak­sim M., Wiśniewski Z., red. (2012), Metody i narzędzia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy, Cen­trum Roz­woju Zasobów Ludz­kich, Warszawa.
  • Męcińska T., Rybka A., Kulawik M. (2011), SyriuszSTD – następca SI Puls, czy coś więcej?, w: T. Lis, J.S. Nowak (red.), Infor­matyka w pub­licznych służbach zatrud­nienia. Wdroże­nie SyriuszSTD, Pol­skie Towarzystwo Infor­maty­czne, Warszawa.
  • Ole­jniczak Z. (2004), Sys­tem infor­ma­cyjny SYRIUSZ – zarządzanie pro­gramem, w: Z. Ole­jniczak, J.S. Nowak (red.), Infor­matyka w poli­tyce społecznej. Doświad­czenia z real­iza­cji SI Syriusz, Pol­skie Towarzystwo Infor­maty­czne, Warszawa.
  • Specy­fikacja inter­fe­jsu umożli­wia­jącego inte­grację z sys­temami zewnętrznymi. Opro­gramowanie: SyriuszSTD Edy­cja 01 (2012), Syg­nity, doku­ment udostęp­niony przez DI MPIPS, MPIPS, Warszawa.
  • Wojdyło-Preisner M. (2009), Pro­filowanie bezro­bot­nych jako metoda prze­ci­wdzi­ała­nia dłu­gookre­sowemu bezrobo­ciu, Uni­w­er­sytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Woź­niak Ł. (2011), Cele i kon­tekst pro­jektu SyriuszSTD, w: T. Lis, J.S. Nowak (red.), Infor­matyka w pub­licznych służbach zatrud­nienia. Wdroże­nie SyriuszSTD, Pol­skie Towarzystwo Infor­maty­czne, Warszawa.
  • Zapy­tanie o sza­cow­anie wartości przed­sięwz­ię­cia (2012), http://www.crzl.gov.pl/component/content/article/86-aktualnopci/882-zapytanieo-szacowanie-wartoci-przedsiewziecia
  • Zestaw­ie­nie struk­tur doku­men­tów elek­tron­icznych SI PSZ (2011), http://www.psz.praca.gov.pl/main.php?do=ShowPage&nPID=986392&p-T=categorytree&sP=CONTENT,objectID,3501

Edward Dolny, Zenon Wiśniewski
EFEKTYWNOŚĆ POMOCY W POSZUKIWANIU PRACY
W artykule pod­jęto próbę kon­strukcji syn­te­ty­cznego wskaźnika pokazu­jącego zmi­any zachodzące w efek­ty­wności pomocy w poszuki­wa­niu pracy. Wskazano, że punk­tem wyjś­cia do kon­strukcji takiego wskaźnika powinna być iden­ty­fikacja mierników pokazu­ją­cych adek­wat­nie stopień real­iza­cji celów przyp­isy­wanych pośred­nictwu pracy, porad­nictwu zawodowemu i pomocy w akty­wnym poszuki­wa­niu pracy oraz badanie ich dynamiki. Kon­strukcja samego wskaźnika prze­b­ie­gała dwue­tapowo. W pier­wszym etapie skon­struowano grupowe wskaźniki efek­ty­wności dla poszczegól­nych usług wchodzą­cych w zakres pomocy w poszuki­wa­niu pracy. Określono je jako śred­nie geom­e­tryczne proste z indy­wid­u­al­nych łańcu­chowych indek­sów dynamiki wybranych mierników. W drugim etapie skon­struowano wskaźnik syn­te­ty­czny jako śred­nią geom­e­tryczną ważoną z grupowych wskaźników efektywności.

Słowa kluc­zowe: efek­ty­wność poli­tyki rynku pracy, pomoc w poszuki­wa­niu pracy,  pośred­nictwo pracy, porad­nictwo zawodowe

BIBLIOGRAFIA

  • Bukowski M., red. (2008), Zatrud­nie­nie w Polsce 2007. Bez­pieczeństwo na elasty­cznym rynku pracy, MPiPS, Warszawa.
  • Kryńska E., Kwiatkowski E., Zarychta H. (1998), Poli­tyka państwa na rynku pracy w Polsce w lat­ach dziewięćdziesią­tych, IPiSS, Warszawa.
  • Kryńska E., red. (2009), Flex­i­cu­rity w Polsce, diag­noza i rekomen­dacje. Raport koń­cowy z badań, Depar­ta­ment Rynku Pracy, MPiPS, Warszawa.
  • Kukulak-Dolata I., Pichla J. (2007), Rola pub­licznych służb zatrud­nienia i agencji zatrud­nienia na rynku pracy, IPiSS, Warszawa.
  • Kurowska A. (2011), Wskaźniki społeczne w poli­tyce społecznej. His­to­ria, teo­ria i zas­tosowanie w prak­tyce, Difin, Warszawa.
  • Mak­sim M., Wiśniewski Z., red. (2012), Metody i narzędzia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy, CRZL, Warszawa.
  • Szew­czyk A. (2004), Infor­ma­cja w walce z bezrobo­ciem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sztander­ska U. (2008), Pub­liczne służby zatrud­nienia a wyzwa­nia rynku pracy, w: Anal­iza funkcjonowa­nia urzędów pracy po ich włącze­niu do admin­is­tracji samorzą­dowej, Depar­ta­ment Rynku Pracy, MPiPS, Warszawa.
  • Wiśniewski Z. (2002), Strate­gia zatrud­nienia w Unii Europe­jskiej. Pod­stawy, cele pub­licznych służb zatrud­nienia i bench­mark­ing, „Poli­tyka Społeczna” nr 11–12.
  • Wiśniewski Z., Zawadzki K., red. (2010), Akty­wna poli­tyka rynku pracy w Polsce w kon­tekś­cie europe­jskim, WUP, UMK, Toruń.
  • Woj­ci­cka I., Sztandar-Sztanderska K., Zielińska M. (2008), Klienci powia­towych urzędów pracy, w: Anal­iza funkcjonowa­nia urzędów pracy po ich włącze­niu do admin­is­tracji samorzą­dowej, Depar­ta­ment Rynku Pracy, MPiPS, Warszawa.
  • Wro­bel J. (2005), Mierze­nie efek­ty­wności akty­wnych pro­gramów rynku pracy, IPiSS, Warszawa.
  • Zawadzki P.W. (2006), Sys­tem pośred­nictwa pracy w warunk­ach członkostwa Pol­ski w Unii Europe­jskiej, praca dok­torska, maszynopis, Warszawa.

Monika Mak­sim, Dominik Śli­wicki
METODY BADANIA EFEKTYWNOŚCI POLITYKI RYNKU PRACY EX POST I EX ANTE AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY
Artykuł prezen­tuje metody bada­nia efek­ty­wności ex post i ex ante akty­wnych pro­gramów rynku pracy, które mają być wyko­rzys­tane przez pub­liczne służby zatrud­nienia do sys­tem­aty­cznej ewalu­acji poli­tyki rynku pracy. Pro­ponowane metody ewalu­acji opier­ają się na stanach kon­tr­fak­ty­cznych, w których trady­cyjnie sytu­acji uczest­nictwa w poje­dynczym akty­wnym pro­gramie, prze­ci­w­stawia się sytu­ację nieuczest­nictwa w żad­nym innym  pro­gramie rynku pracy. Bazują one na pode­jś­ciu quasi-eksperymantalnym, w którym w celu wye­lim­i­nowa­nia obciąże­nia wynika­jącego z efektu selekcji zas­tosowana została metod propen­sity score match­ing. Artykuł prezen­tuje również empiryczne wyniki bada­nia efek­ty­wności ex post i ex ante poszczegól­nych pro­gramów rynku pracy wylic­zone dla jed­nego z PUP. Dane pozyskano z bazy sys­temu Syriusz  w badanym urzędzie pracy.

Słowa kluc­zowe: efek­ty­wność ex post, efek­ty­wność ex ante, efekt netto pro­gramu, metoda propen­sity score matching

 BIBLIOGRAFIA

  • Caliendo M. (2006), Micro­econo­met­ric Eval­u­a­tion of Labour Mar­ket Poli­cies, Springer, Berlin.
  • Cochrane W., Rubin D.B. (1973), Con­trol­ling Bias Reduc­tion in Obser­va­tional Stud­ies, Sankyha-A, 35(4).
  • Gruszczyński M., red. (2010), Mikroekonome­tria. Mod­ele i metody anal­izy danych indy­wid­u­al­nych, Wolters Kluwer Pol­ska, Warszawa.
  • Heck­man J., Ichimura H., Todd P. (1997), Match­ing as an Econo­met­ric Eval­u­a­tion Esti­ma­tor: Evi­dence from Eval­u­at­ing a Job Train­ing Pro­gram, „Review of Eco­nomic Stud­ies”, 65(2), s. 261–294.
  • Konarski R., Kot­narowski M. (2007), Zas­tosowanie metody propen­sity score match­ing w ewalu­acji ex-post, w: A. Haber (red.), Ewalu­acja ex-post. Teo­ria i prak­tyka badaw­cza, PARP, Warszawa.
  • Mak­sim M., Wiśniewski Z., red. (2012), Metody i narzędzia bada­nia efek­ty­wności akty­wnej poli­tyki rynku pracy, CRZL, Warszawa.
  • Smith H. (1997) Match­ing with Mul­ti­ple Con­trols to Esti­mate Treat­ment Effects in Obser­va­tional Stud­ies, „Soci­o­log­i­cal Method­ol­ogy” 27, s. 325–353.
  • Smith J.A., Todd P.E. (2005), Does Match­ing Over­come LaLonde’s Cri­tique of Non­ex­per­i­men­tal Esti­ma­tors?, „Jour­nal of Econo­met­rics” 125, s. 305–353.

Monika Wojdyło-Preisner, Dominik Śli­wicki
IMPLEMENTACJA TECHNIK PROFILOWANIA I ADRESOWANIA NA LOKALNYM RYNKU PRACY
Wczesna iden­ty­fikacja osób zagrożonych dłu­gotr­wałym bezrobo­ciem i trafny dobór uczest­ników akty­wnych pro­gramów rynku pracy są jed­nymi z pod­sta­wowych zadań pub­licznych służb zatrud­nienia. W artykule zaprezen­towano innowa­cyjną aplikację kom­put­erową o nazwie PROFIL, bazu­jącą na ekonom­e­trycznym mod­e­lowa­niu pro­ce­dur pro­filowa­nia bezro­bot­nych i adresowa­nia pro­gramów zatrud­nienia. Umożli­wia ona wczesną i pre­cyzyjną iden­ty­fikację osób szczegól­nie zagrożonych długim pozostawaniem bez pracy (na pod­stawie wielu cech tych osób, przy uwzględ­nie­niu warunków lokalnego rynku pracy) oraz wskazanie dzi­ałań, które mogą temu zapobiegać.

Słowa kluc­zowe: poli­tyka rynku pracy, pro­filowanie, adresowanie  mod­e­lowanie ekonometryczne

BEZ BIBLIOGRAFII

 Pon­adto w numerze:
Infor­ma­cje
Nowości  wydawnicze
Diar­iusz poli­tyki społecznej


Social Pol­icy
Monothe­matic Num­ber: EFFECTIVENESS OF LABOUR MARKET POLICIES

Table of Con­tents No 3 (468) 2013

 FROM EDITORZenon Wiśniewski

CAN LABOUR MARKET POLICIES BE MORE EFFECTIVE?
THE POSSIBILITIES AND EVOLUTION OF LABOUR MARKET PROGRAMMESZenon Wiśniewski, Edward Dolny
MICROECONOMIC EFFECTS OF PARTICIPATION IN ACTIVE LABOUR MARKET POLICIES Monika Mak­sim
THE CONCEPTS OF UNEMPLOYED PROFILINGMonika Wojdyło-Preisner
TARGETING ACTIVE LABOUR MARKET POLICYMonika Mak­sim, Monika Wojdyło-Preisner

EXPERIENCES OF THE EU MEMBER STATES
EVALUATION OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICY – A REVIEW OF SELECTED EU COUNTRIESEXPERIENCESMonika Mak­sim, Kamil Zawadzki
EARLY IDENTIFICATION OF POTENTIAL PARTICIPANTS OF LABOUR MARKET PROGRAMMES IN THE SELECTED EU COUNTRIES Monika Wojdyło-Preisner, Kamil Zawadzki, Agnieszka Szulc

METHODS AND TOOLS FOR RESEARCHING THE EFFECTIVENESS OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICIES
DATA ACQUISITION FOR RESEARCH ON THE EFFECTIVENESS OF LABOUR MARKET PROGRAMMESBar­bara Jaskól­ska, Kamil Zawadzki
THE EFFECTIVENESS OF JOB SEARCH ASSISTANCEEdward Dolny, Zenon Wiśniewski
EVALUATING IMPACT OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICIES EX POST AND EX ANTE OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICY Monika Mak­sim, Dominik Śli­wicki
THE IMPLEMENTATION OF PROFILING AND TARGETING TECHNIQUES ON LOCAL LABOUR MARKETMonika Wojdyło-Preisner, Dominik Śli­wicki

NEW BOOKS
DIARY OF SOCIAL POLICY  

We rec­om­mend the papers

Zenon Wiśniewski, Edward Dolny
THE POSSIBILITIES AND EVOLUTION OF LABOUR MARKET PROGRAMMES
This paper attempts to analyse the pos­si­bil­i­ties and the evo­lu­tion of labour mar­ket pol­icy in the con­text of socio-economic con­di­tions and fund­ing sources. Active labour mar­ket pol­icy has been an impor­tant instru­ment sup­port­ing struc­tural changes in the econ­omy since the 1960s to the late 1980s. In the 1990s, a phi­los­o­phy of the work­fare state, which negated the idea of com­bat­ing social exclu­sion through decent com­pen­sa­tion ben­e­fits, became more pop­u­larised. The begin­ning of the new mil­len­nium has wit­nessed an increased focus on the con­cept of tran­si­tional labour mar­kets (TLM). It aimed at a new inter­pre­ta­tion of full employ­ment and dif­fer­ent under­stand­ing of the essence of employ­ment sys­tems. Cur­rently, in the EU mem­ber states, flex­i­cu­rity strat­egy is being imple­mented, in which the aim of labour mar­ket pol­icy is to ensure the secu­rity of the unem­ployed in the labour market.

Key­words: labour mar­ket pol­icy, work­fare state, tran­si­tional labour mar­kets (TLM), flexicurity

Monika Mak­sim
MICROECONOMIC EFFECTS OF PARTICIPATION IN ACTIVE LABOUR MARKET POLICIES
The arti­cle analy­ses prob­lems of active labour mar­ket pol­icy eval­u­a­tion. The paper focuses on micro­econo­met­ric approach which means assess­ing impacts of active labour mar­ket pro­grams on their par­tic­i­pants by esti­mat­ing causal effects of the inter­ven­tion. The arti­cle presents var­i­ous eval­u­a­tion meth­ods typ­i­cal for quasi-experimental design like: regres­sion analy­sis, match­ing, par­tic­u­larly propen­sity score match­ing and difference-in-differences. The paper out­lines strengths, lim­i­ta­tions and pos­si­ble dif­fi­cul­ties related to the appli­ca­tion of described meth­ods and techniques.

Key­words: active labour mar­ket pol­icy, microe­val­u­a­tions, causal effect

Monika Wojdyło-Preisner
THE CONCEPTS OF UNEMPLOYED PROFILING
Unem­ployed pro­fil­ing pro­ce­dures are used to divide job­seek­ers into those at high risk of long-term unem­ploy­ment and those who do not need inter­ven­tions within the actions taken by pub­lic employ­ment ser­vices. If only pro­ce­dures are well designed and used, they sig­nif­i­cantly reduce the inflow into long-term unem­ploy­ment. The paper analy­ses the the­o­ret­i­cal con­cepts of unem­ployed pro­fil­ing and describes the trend towards build­ing the effec­tive sys­tem for early iden­ti­fi­ca­tion of job­seek­ers at high risk of long-term unemployment.

Key­words: labour mar­ket pol­icy, unem­ployed pro­fil­ing, early iden­ti­fi­ca­tion, econo­met­ric models

Monika Mak­sim, Monika Wojdyło-Preisner
TARGETING ACTIVE LABOUR MARKET POLICY
Well tar­geted active labour mar­ket poli­cies cre­ate bet­ter prospects for achiev­ing higher net employ­ment out­comes. The paper analy­ses two alter­na­tive approaches to tar­get­ing labour mar­ket pro­grams and iden­ti­fies their strengths and pos­si­ble lim­i­ta­tions. The first approach refers rather to equity and sol­i­dar­ity argu­ments while the sec­ond to effi­ciency mat­ters. The arti­cle pro­vides also an exam­ple of a good prac­tise in the area of tar­get­ing labour mar­ket pol­icy by describ­ing a sta­tis­ti­cal sup­port sys­tem which can pre­dict the labour mar­ket out­come for each pro­gram and then sug­gest an opti­mal labour mar­ket pro­gram for each unemployed.

Key­words: tar­get­ing, pro­fil­ing, labour mar­ket pol­icy, sta­tis­ti­cal modelling

Monika Mak­sim, Kamil Zawadzki
EVALUATION OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICY – A REVIEW OF SELECTED EU COUNTRIESEXPERIENCES
The paper presents on overview of the Euro­pean Union coun­tries’ expe­ri­ences which have the long tra­di­tion for the eval­u­a­tion of pub­lic pro­grams and which devel­oped the insti­tu­tional infra­struc­ture for labour mar­ket pol­icy eval­u­a­tion. It is based on the exam­ple of three coun­tries: Den­mark, Swe­den and Ger­many. The main focus is put on such aspects like: insti­tu­tional setup, namely insti­tu­tions respon­si­ble for eval­u­a­tion of active labour mar­ket mea­sures, data avail­abil­ity, method­olog­i­cal approaches and recent eval­u­a­tion find­ings on the effec­tive­ness of basic active pro­grams deliv­ered in these countries.

Key­words: eval­u­a­tion, admin­is­tra­tive data, micro­econo­met­ric analy­sis, effec­tive­ness of active labour mar­ket policy

Monika Wojdyło-Preisner, Kamil Zawadzki, Agnieszka Szulc
EARLY IDENTIFICATION OF POTENTIAL PARTICIPANTS OF LABOUR MARKET PROGRAMMES IN THE SELECTED EU COUNTRIES
The paper presents a com­par­a­tive analy­sis of the unem­ployed pro­fil­ing con­cepts and meth­ods based on econo­met­ric mod­el­ling, used in Den­mark, Fin­land, the Nether­lands, Ire­land, Swe­den and the UK. These meth­ods ratio­nal­ize the allo­ca­tion of fund­ing for active labour mar­ket poli­cies and help mak­ing deci­sions about early inter­ven­tion towards peo­ple at risk of long-term unem­ploy­ment. Strengths and weak­nesses of the method­olo­gies have been iden­ti­fied, espe­cially not­ing the wide­spread use of IT tech­nol­ogy and a wide range of pro­fil­ing analyzes.

Key­words: pro­fil­ing, active labour mar­ket pol­icy, long-term unemployment

Bar­bara Jaskól­ska, Kamil Zawadzki
DATA ACQUISITION FOR RESEARCH ON THE EFFECTIVENESS OF LABOUR MARKET PROGRAMMES
This paper exam­ines var­i­ous com­po­nents of Syriusz – the com­puter sys­tem used by pub­lic employ­ment ser­vices in Poland – in terms of the pos­si­bil­ity of using it for the eval­u­a­tion of gross and net active labour mar­ket pro­grammes effi­ciency. The con­struc­tion of the sys­tem has been described, its ana­lyt­i­cal lim­i­ta­tions have been indi­cated, and rec­om­men­da­tions on the required mod­i­fi­ca­tions for­mu­lated. Addi­tion­ally, tools and method­ol­ogy of sup­ple­ment­ing the infor­ma­tion with sur­vey data have been presented.

Key­words: Syriusz sys­tem, ALMP effec­tive­ness, data acquisition

Edward Dolny, Zenon Wiśniewski
THE EFFECTIVENESS OF JOB SEARCH ASSISTANCE
In this paper the attempt to design a syn­thetic indi­ca­tor show­ing changes in the effec­tive­ness of job search assis­tance has been made. It was pointed out that the start­ing point for the con­struc­tion of such an index should be to iden­tify the met­rics that show the degree of achieve­ment of the objec­tives ade­quately attrib­uted to the job place­ment, job coun­sel­ing and assis­tance in active job search and to study their dynam­ics. Con­struc­tion of the index pro­ceeded in two stages. In the first stage the group per­for­mance indi­ca­tors for indi­vid­ual ser­vices within the scope of job search assis­tance has been con­structed. They were defined as a sim­ple geo­met­ric mean of the indi­vid­ual chain dynam­ics indexes of selected indi­ca­tors. In the sec­ond stage a syn­thetic index has been defined as a weighted geo­met­ric mean of a group per­for­mance indicators.

Key­words: the effec­tive­ness of labour mar­ket poli­cies, job search assis­tance, job place­ment, job coun­sel­ing, assis­tance in active job search

Monika Mak­sim, Dominik Śli­wicki
EVALUATING IMPACT OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICIES EX POST AND EX ANTE OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICY
The paper presents meth­ods of eval­u­at­ing impact of active labour mar­ket poli­cies ex post and ex ante which were designed for pub­lic employ­ment ser­vices to fos­ter sys­tem­atic eval­u­a­tion of basic labour mar­ket mea­sures on the local level. The method­ol­ogy devel­oped focuses on tra­di­tional sta­tic approach, which means mea­sur­ing the coun­ter­fac­tual by com­par­ing par­tic­i­pa­tion in a pro­gram ver­sus non­par­tic­i­pa­tion. It is based on quasi-experimental design and uses propen­sity score match­ing to cor­rect for selec­tion bias. The arti­cle pro­vides also impact esti­mates for var­i­ous active labour mar­ket pro­grams deliv­ered in a given employ­ment offices in 2010. The data used for the analy­sis was derived directly from the Syriusz data­base used by a given employ­ment service.

Key­words: effec­tive­ness ex post, effec­tive­ness ex ante, net pro­gram out­come, propen­sity score matching

Monika Wojdyło-Preisner, Dominik Śli­wicki
THE IMPLEMENTATION OF PROFILING AND TARGETING TECHNIQUES ON LOCAL LABOUR MARKET
Early iden­ti­fi­ca­tion of peo­ple at risk of long-term unem­ploy­ment and well selec­tion of par­tic­i­pants of active labour mar­ket poli­cies are one of the main tasks of pub­lic employ­ment ser­vices. The paper presents an inno­v­a­tive com­puter appli­ca­tion called PROFIL, based on econo­met­ric mod­el­ing of pro­ce­dures of unem­ployed pro­fil­ing and tar­get­ing labour mar­ket pro­grams. It enables early and accu­rate iden­ti­fi­ca­tion of indi­vid­u­als at high risk being left with­out a job long (based on many char­ac­ter­is­tics of these indi­vid­u­als, tak­ing into account the con­di­tions of the local labor mar­ket) and iden­ti­fies actions that can be prevented.

Key­words: labour mar­ket pol­icy, pro­fil­ing, tar­get­ing, econo­met­ric models

Fur­ther­more:
Book Reviews
Information

prze­jdź do Spisu treści

« powrót