Nr 7 (448) 2011
Spis treści nr 7/2011
Numer monotematyczny
Kapitał społeczny — część II
OD REDAKTORA NUMERU — Marek Bednarski
KAPITAŁ SPOŁECZNY FIRMY - Beata Łopaciuk-Gonczaryk
KAPITAŁ SPOŁECZNY, PARTYCYPACJA PRACOWNICZA A ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTWA — Marek Bednarski
WIĘZIOTWÓRCZE FUNKCJE PRZEDSIĘBIORSTW SPOŁECZNYCH — Marek Rymsza
LOKALNE ORGANIZACJE, KONFLIKTY I DIALOG — Dariusz Zalewski
POMIAR KAPITAŁU SPOŁECZNEGO. BADANIE EMPIRYCZNE W WIELKOPOLSCE — Eulalia Skawińska, Romuald Zalewski, Tomasz Brzęczek
SZKOŁA JAKO WSPÓLNOTA? SZKOLNY KAPITAŁ SPOŁECZNY A WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO — Anna Kiersztyn
KAPITAŁ SPOŁECZNY W SZKOŁACH — Marta Zahorska
INFORMACJE
ZMODYFIKOWANE MINIMUM SOCJALNE W GRUDNIU 2010 R. — Piotr Kurowski
ZMODYFIKOWANE MINIMUM SOCJALNE I ZMODYFIKOWANE MINIMUM EGZYSTENCJI W 2010 R. DANE ŚREDNIOROCZNE — Piotr Kurowski
POLSKA BIEDA. KONFERENCJA W KRAKOWIE — Beata Kaczyńska
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPiSS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Kapitał społeczny — część II
Od redaktora numeru — Marek Bednarski
Prezentujemy Czytelnikom kolejny, drugi już numer “Polityki Społecznej” poświęcony problematyce kapitału społecznego. Dostarczenie jednorazowo tak dużej dawki wiedzy na ten temat nie było zaplanowane przez redakcję. Odpowiedź środowiska na sygnał o gotowości wydania numeru monotematycznego przeszła jednak nasze oczekiwania. Otrzymaliśmy materiał na aż dwa numery. Można zatem sądzić, że choć kategoria kapitału społecznego — jak pokazały to prace zaprezentowane w numerze poprzednim — jest rozmaicie oceniana w roli instrumentu ułatwiającego wyjaśnianie rzeczywistości, to jednak znakomicie się sprawdza jako oś organizująca dyskusję na tematy ogromnie dzisiaj aktualne. Chodzi tu przede wszystkim o rolę “miękkich” determinant rozwoju, innych niż kapitał i praca, a nawet względnie dobrze mierzalny kapitał ludzki. Obserwuje się bowiem w dzisiejszym świecie, że podobnie wyposażone i zbudowane instytucje ekonomiczne działać mogą z zupełnie różną skutecznością. Daje się to zaobserwować zarówno w skali zglobalizowanego świata, jak i pojedynczych krajów — w tym Polski. Odpowiedź na pytanie, dlaczego tak jest, wykracza poza tradycyjną ekonomię, angażując inne dziedziny wiedzy. Kategoria kapitału społecznego pełni tu wygodną dla badacza rolę “zwornika” różnych dyscyplin wiedzy. W prezentowanym numerze z tej właśnie perspektywy pokażemy działania konkretnych instytucji. Zatem na poziomie mikroekonomicznym zostaną opisane problemy z kapitałem społecznym, ową “miękką” determinantą działania, w odniesieniu do klasycznego przedsiębiorstwa, tzw. przedsiębiorstwa społecznego, organizacji lokalnych oraz szkoły. Obserwacja tych instytucji z zasygnalizowanej perspektywy pozwoli, przynajmniej w części, zrozumieć oddziaływanie pozaekonomicznych czynników na szeroko rozumiane, w tym ekonomiczne, efekty ich funkcjonowania. Numer otwiera artykuł Beaty Łopaciuk-Gonczaryk, gdzie na podstawie studium przypadku korporacji autorka stara się weryfikować tezy o wpływie różnych kombinacji dwu wyróżnionych w literaturze form kapitału społecznego (pomostowego i wiążącego) na rozmaite aspekty rozwoju firm, w szczególności na zadania operacyjne i rozwojowe. Artykuł ten jest klasycznym przykładem dociekań nad wpływem “miękkich” czynników obejmowanych przez kategorię kapitału społecznego na rozwój firmy. Również przedsiębiorstwa dotyczy kolejny artykuł autorstwa Marka Bednarskiego. Przy czym rola kapitału społecznego jest tu zawężona do pełnienia roli czynnika wpływającego na partycypację pracowniczą, która z kolei przez mechanizm dialogu społecznego wpływa na rozwój firmy. I tu wykorzystano jakościowe badania empiryczne. Specyficznym rodzajem przedsiębiorstwa, tzw. przedsiębiorstwem społecznym, zajmuje się w swoim tekście Marek Rymsza. Pokazuje on, jak w różnych rodzajach tego typu podmiotów kapitał społeczny jest kreowany, bądź jak dla ich powstania jest konieczny. Obok przedsiębiorstwa, rozumianego w bardziej lub mniej klasyczny sposób, ważnymi podmiotami, gdzie kapitał społeczny odgrywa istotną rolę, są instytucje lokalne. Im właśnie w rozważanym tu kontekście są poświęcone dwa kolejne artykuły. I tak, Dariusz Zalewski zastanawia się, czy rozwój lokalnych organizacji sprzyja zawsze rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego. W rezultacie dochodzi do wniosku, że zamiast tej kategorii akcentującej spójność społeczną użyteczniejsza może być analiza z perspektywy konfliktu partykularnych interesów. Metodologiczny głównie charakter ma artykuł autorstwa Eulalii Skawińskiej, Romualda Zalewskiego i Tomasza Brzęczka. Autorzy pokazują, jak można zmierzyć kapitał społeczny na poziomie lokalnym przez wywiady z przedstawicielami władz samorządowych. Okazał się on względnie zróżnicowany nawet w nieodległych wspólnotach. Podmiotem, gdzie kapitał społeczny odgrywa szczególną rolę, jest szkoła. Stąd dwa ostatnie artykuły w prezentowanym numerze są poświęcone tej właśnie instytucji w interesującym nas aspekcie. Z badań zaprezentowanych w artykule Anny Kiersztyn wynika, że szkolny kapitał społeczny jest pozytywnie skorelowany z wynikami egzaminu gimnazjalnego, ale tylko w odniesieniu do tych przedmiotów, gdzie rezultaty nauki są warunkowane głównie przez szkołę (matematyczno-przyrodnicze), a nie dom (humanistyczne). Z kolei Marta Zahorska, relacjonując próbę wprowadzenia w szkole przedmiotu wykładanego w niekonwencjonalny sposób pokazuje, jak polska szkoła nie przygotowuje młodzieży do działań zbiorowych i jak trudna jest zmiana tego stanu rzeczy. Generalnie lektura prezentowanych artykułów prowadzi do jednego wniosku: kapitał społeczny rozumiany jako sieć relacji i funkcjonujących norm jest istotny na poziomie również mikro w ramach różnego typu instytucji. Siła tak rozumianych związków, ich znaczenie dla realizacji celów podmiotów, w których działają, pozostaje jednak zróżnicowana i winny być one przedmiotem refleksji, także naukowej.
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z konferencji naukowych
Social Policy
Table of Contents No 7 (448), 2011
NOTE FROM EDITOR - Marek Bednarski
CORPORATE SOCIAL CAPITAL — Beata Łopaciuk-Gonczaryk
SOCIAL CAPITAL, EMPLOYERS PARTICIPATION AND THE COMPANY DEVELOPMENT — Marek Bednarski
THE ROLE OF SOCIAL ENTERPRISES IN SHAPING SOCIAL BONDS — Marek Rymsza
LOCAL ORGANISATIONS, CONFLICTS AND DIALOGUE -Dariusz Zalewski
MEASUREMENT OF SOCIAL CAPITAL — THE VERIFICATION OF METHODICAL PRESUMPTIONS THROUGH EMPIRICAL STUDIES IN WIELKOPOLSKA REGION — Eulalia Skawińska, Romuald Zalewski, Tomasz Brzęczek
SCHOOLS AS A COMMUNITIES? SCHOOL-BASED SOCIAL CAPITAL AND EDUCATIONAL ACHIEVEMENT — Anna Kiersztyn
SOCIAL CAPITAL IN SCHOOL — Marta Zahorska
INFORMATION
NEW SOCIAL MINIMA — DECEMBER 2010 — Piotr Kurowski
NEW SOCIAL MINIMA AND NEW SUBSISTANCE MINIMA 2010 — Piotr Kurowski
POLISH POVERTY. CONFERENCE IN CRACOW — Beata Kaczyńska
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY
We recommend the papers
Beata Łopaciuk-Gonczaryk
CORPORATE SOCIAL CAPITAL
This paper is to present results from the empirical research conducted in a financial institution in Poland. The study was to confront the proposed theoretical model with real employees’ behaviours and to explore complex issues connected with corporate social capital. The aim of the research was to investigate the influence of bonding and bridging social capital on employees’ and teams’ performance, moderated by type of the tasks. Additionally, possible interaction between two types of social capital was taken under the study. Main findings of the research were to support some of the thesis, but there are further researches required in order to verify the theoretical model proposed.
Marek Bednarski
SOCIAL CAPITAL, EMPLOYERS PARTICIPATION AND THE COMPANY DEVELOPMENT
In this article I propose that the resources of social capital in an enterprise can significantly influence the patterns of worker’s participation. This influence is analyzed with regard to different theories in the field of enterprise studies: neoclassical, behavioral, as well as transaction cost approach, property rights approach and the principal-agent theory; I also will draw on empirical research.
Marek Rymsza
THE ROLE OF SOCIAL ENTERPRISES IN SHAPING SOCIAL BONDS
The paper gives the characteristics of social entrepreneurship of the “old” social economy (born on the turn of XIX and XX centuries), and of the “new” social economy (developing on the turn of XX and XXI centuries) as well as social enterprises of different kinds. The main important, taking into account its function in building social capital and strengthening social bonds, is a distinction between social enterprises (SE) focused on reintegration of individuals excluded from the labor market because of their personal deficits, called WISE (work integration social enterprises) and social enterprises used as vehicles for economic development of marginalized communities (social enterprises locally embedded — SELE). The general tendency brings for WISE to involve vertical ties in reintegration programs, and SELE to built networks of stakeholders based on horizontal ties. The author argues that in current Poland the chance for surviving and development have social enterprises of a hybrid type, which combine two kind of social mission: reintegration of individuals excluded from the labor market and empowering marginalized local communities.
Dariusz Zalewski
LOCAL ORGANISATIONS, CONFLICTS AND DIALOGUE
Conflicts between NGO’s and public administration, and inside of the III sector, we should treat as something obvious. This phenomena we can much more understand if we abandon the language of analysis, in which the crucial role plays the civic society idea. Local conflicts are, first of all, the result of endeavours aiming to maximization particular interests, both NGO’s and public administration. The care for particular interests not necessarily to be opposite to common interest. Both side of the negotiation process should make agree the cooperation area take into account the main aims, as well as vehicles, which they handle.
Eulalia Skawińska, Romuald Zalewski, Tomasz Brzęczek
MEASUREMENT OF SOCIAL CAPITAL — THE VERIFICATION OF METHODICAL PRESUMPTIONS THROUGH EMPIRICAL STUDIES IN WIELKOPOLSKA REGION
The aim of this paper is to verify the methodology of measuring social capital in the research conducted by the representatives of territorial self-governments in the Wielkopolska region. The research was conducted in six intentionally selected powiats (administrative districts) of this Voivodeship; five compared and one comparative accepted as a model. The aim of this paper was achieved using the direct interview questionnaire method. Empirical data was compared using the statistical methods (correlation, classification, principal components) and comparative profiles and visualizations. The results of this analysis made it possible to confirm the usefulness of those methods in reaching the goal of this paper and to verify the working hypotheses. The implemented methods made it possible to: measure the level and structure of social capital; identify the size of social capital’s gap and identify the key attributes of social capital.
Anna Kiersztyn
SCHOOLS AS A COMMUNITIES? SCHOOL-BASED SOCIAL CAPITAL AND EDUCATIONAL ACHIEVEMENT
This article analyzes the relationships between school-based social capital and the average test scores of 9th grade students in Polish middle schools. School-based social capital is understood in terms of supportive communities, and measured on the basis of the youngsters’ positive perceptions of the school atmosphere and interpersonal relationships, the support they received from teachers and/or classmates, as well as their assessment of student participation in classroom discussions. Hierarchical linear regression models, estimated on a sample of 63 classes in twenty purposively selected middle schools, found a strong positive relationship between this form of social capital and the average mathematics and science test score.
Marta Zahorska
SOCIAL CAPITAL IN SCHOOL
In the article, “social capital” is understood as the ability to cooperate, involvement on behalf of the common good. In the Polish society, lack of skills in this regard is a significant social problem. Could the school prepare students to cooperate, to assume common responsibility? The Polish school culture substantially hinders the development of skills of this type. The barrier encountered is the tradition based on traditional instruction methods, the ways of motivating students to work through competition and individual assessment and a visible distance between teachers and students, which makes it difficult to establish communication between teachers and students . A teacher does not serve as a model of a social worker, either, since in most cases, teachers neither like nor are able to engage in social works. A change in the attitudes and habits at school is a difficult and time-consuming; however, it is possible. We can expect that the attempts made, such as civic education lessons conducted using the active learning methods, as well as activity of various civic associations and foundations will have a positive result in the future.
Furthermore:
Book reviews
Information