Nr 5-6 (434-435) 2010
Spis treści 5–6/2010
POLITYKA PAŃSTWA WOBEC RYNKU PRACY: IDEE EKONOMICZNE I RZECZYWISTOŚĆ — Elżbieta Kryńska, Eugeniusz Kwiatkowski
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNEJ POLITYKI RYNKU PRACY NA TLE DOŚWIADCZEŃ MIĘDZYNARODOWYCH — Roman Kisiel, Sylwia Nowińska
UBÓSTWO REALNE W POLSCE W LATACH 1998–2008 - Michał Brzeziński
DYSKUSJE
PROPONOWANE ZMIANY W PUBLICZNYM SYSTEMIE EMERYTALNYM W POLSCE. GŁOS W DYSKUSJI - Marek Szczepański
SYSTEM ZABEZPIECZENIA EMERYTALNEGO PO 10 LATACH — JAKI POWÓD SPORU O OFE? GŁOS W DYSKUSJI — Tadeusz Szumlicz
ZMIANY W SYSTEMIE EMERYTALNYM — ZMIANY W OFE. PROJEKTY MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ. GŁOS W DYSKUSJI — Gertruda Uścińska
ZMIANY W SYSTEMIE EMERYTALNYM. PROPOZYCJE MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ. GŁOS W DYSKUSJI — Agnieszka Chłoń-Domińczak
RECENZJE
Stanisława Golinowska, Peter Hengstenberg, Maciej Żukowski (red.): DIVERSITY AND COMMONALITY IN EUROPEAN SOCIAL POLICIES THE FORGING OF A EUROPEAN SOCIAL MODEL — rec. Włodzimierz Anioł
Juliusz Gardawski: DIALOG SPOŁECZNY W POLSCE. TEORIA, HISTORIA, PRAKTYKA — rec. Dariusz Zalewski
Pobierz plik »
INFORMACJE
POTRZEBY PODLASKIEGO RYNKU PRACY. KONFERENCJE W BIAŁYMSTOKU — Agnieszka Smoder
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Elżbieta Kryńska, Eugeniusz Kwiatkowski
Polityka państwa wobec rynku pracy: idee ekonomiczne i rzeczywistość
Współcześnie każde państwo realizuje w imieniu i dla społeczeństwa politykę wobec rynku pracy polegającą na oddziaływaniu na podaż i popyt na pracę. Jej zadaniem jest utrzymanie bądź przywracanie równowagi, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby osiągnięcia celu zasadniczego, jakim jest wysoki poziom zatrudnienia i niski poziom bezrobocia. Celem opracowania jest przedstawienie roli i znaczenia zagadnień związanych z rynkiem pracy w teoriach ekonomicznych oraz współczesnej praktyce gospodarczej. W opracowaniu omówiono ujęcia rynku pracy w głównych teoriach ekonomicznych, pojęcie i rodzaje polityki państwa na rynku pracy, politykę wobec rynku pracy w krajach członkowskich Unii Europejskiej oraz politykę wobec rynku pracy w warunkach obecnego kryzysu finansowego i gospodarczego. Rozważania przeprowadzone w opracowaniu pozwoliły na sformułowanie kilku konkluzji dotyczących teoretycznych i praktycznych ujęć roli państwa w kształtowaniu sytuacji na rynku pracy.
Pobierz plik »
Roman Kisiel, Sylwia Nowińska
Efektywność aktywnej polityki rynku pracy na tle doświadczeń międzynarodowych
Celem opracowania było zbadanie rzeczywistej efektywności aktywnej polityki rynku pracy. W tym celu porównywano wyniki badań prowadzonych w różnych krajach i w różnym czasie, tak, aby nie były one zależne od specyficznych warunków społeczno-gospodarczych i mogły zostać uznane za uniwersalne. Analizy mikroekonometryczne wskazały, że najbardziej efektywnym środkiem ALMP było subsydiowanie zatrudnienia (ze średnim efektem zatrudnieniowym ok. 6–40 pkt. proc.), następnie szkolenia (ok. 5–20 pkt. proc.), pomoc i pośrednictwo w poszukiwaniu pracy (ok. 9 pkt. proc.), natomiast bezpośrednie tworzenie miejsc pracy sklasyfikowano jako nieskuteczne, a co więcej pogarszające szanse na przyszłe zatrudnienie uczestników. Na podstawie badań makroekonometrycznych okazało się z kolei, że w skali całej gospodarki subsydiowanie zatrudnienia nie przynosiło żadnych korzyści, tak jak i bezpośrednie tworzenie miejsc pracy. Pomoc i pośrednictwo w poszukiwaniu pracy obniżało jedynie bezrobocie, nie wpływając na zwiększenie zatrudnienia. Najbardziej efektywne były szkolenia, które nie tylko przyczyniały się do zmniejszenia poziomu bezrobocia, ale także do zwiększenia poziomu zatrudnienia.
Pobierz plik »
Michał Brzeziński
Ubóstwo relatywne w Polsce w latach 1998–2008
Artykuł analizuje zmiany relatywnego ubóstwa w Polsce w okresie 1998–2008 poprzez oszacowanie wartości wskaźników ubóstwa Fostera-Greera-Thornbecke’a (FGT) wraz z wnioskowaniem statystycznym o ich zmianach. Uzyskane wyniki wskazują, że w okresie 1998?2008 nastąpił statystycznie istotny wzrost ubóstwa relatywnego. W latach 2004?2008 zarówno względny udział ubóstwa relatywnego w ubóstwie całkowitym, jak i “ryzyko” ubóstwa relatywnego dla członków gospodarstw jednoosobowych oraz dla małżeństw nieposiadających dzieci wzrosły, podczas gdy dla małżeństw posiadających dzieci wartości tych wskaźników spadły lub nie zmieniły się w sposób istotny statystycznie.
Pobierz plik »
Marek Szczepański
Proponowane zmiany w publicznym systemie emerytalnym w Polsce. Głos w dyskusji
Artykuł stanowi głos w dyskusji na zmianami z publicznym systemie emerytalnym, proponowanymi przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, a częściowo także przez Ministerstwo Finansów. Zdaniem autora, najważniejsza z proponowanych zmian: przedsienie 4,3% składki emerytalnej z otwartych funduszy emerytalnych (OFE) do ZUS-u zburzy całą strukturę nowego, wdrażanego od 1999 r. systemu emerytalnego, gdyż podważy podstawową zasadę zmniejszenia ryzyka uczestnika systemu poprzez dywersyfikację ryzyka (podział składki między część repartycyjną i część kapitałową systemu). Również propozycje dotyczące możliwości jednorazowej wypłaty środków zgromadzonych w OFE przeznaczonych na wypłatę emerytur dożywotnich zwiększają ryzyko dla uczestników systemu, z których przynajmniej część mogłaby przeznaczyć uzyskane w ten sposób pieniądze na cele niezwiązane z zabezpieczeniem emerytalnym. Autor proponuje wprowadzenie pewnych modyfikacji w publicznym systemie emerytalnym, ale bez podważania podstawowych zasad jego funkcjonowania. Taką zmianą mogłoby być m.in. wprowadzenie zewnętrznego punktu odniesienie (benchmarku) dla inwestycji realizowanych przez OFE (zamiast średniej wymaganej stopy zwrotu wszystkich OFE benchmarkiem byłoby wypracowanie stopy zwrotu wyższej niż inflacja i na poziomie co najmniej tempa wzrostu PKB liczonego na 10 lat przed przejściem danego rocznika na emeryturę).
Pobierz plik »
Tadeusz Szumlicz
System zabezpieczenia emerytalnego po 10 latach — jaki powód sporu o OFE? Głos w dyskusji
Artykuł przedstawia komentarz do propozycji zmian w systemie emerytalnym przedstawionych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz polemizuje z tekstem autorstwa Marka Szczepańskiego. Autor odnosi się do “problemu OFE” z pewnym dystansem, którego — jego zdaniem — brakuje w prowadzonej dyskusji na ten temat. Według autora nie można oceniać dokonywanych zmian systemu zabezpieczenia emerytalnego bez rzetelnego odwołania się do jej wcześniejszych założeń. Jest to według niego niezbędne, gdy opowiada się za kontynuacją koncepcji zmiany i gdy proponuje się konieczne jej modyfikacje.
Pobierz plik »
Gertruda Uścińska
Zmiany w systemie emerytalnym — zmiany w OFE. Projekty Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Głos w dyskusji
W artykule zostały przedstawione działania konieczne dla dokończenia reformy emerytalnej Polsce. Zawarto w nim założenia oraz propozycje regulacji, jakie zostały opracowane w 2009 i 2010 r. w MPiPS. Niektóre z nich opatrzono komentarzem.
Pobierz plik »
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Zmiany w systemie emerytalnym — zmiany w OFE. Projekty Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Głos w dyskusji
Artykuł przedstawia komentarze do propozycji zmian w systemie emerytalnym przedstawionych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Propozycje te, dotyczące między innymi zmiany proporcji podziału składki pomiędzy konta emerytalne oraz wykorzystania środków gromadzonych w ofe do jednorazowej wypłaty są ocenione jako niekorzystne zarówno z perspektywy uczestników systemu (ograniczenie korzyści wynikających z dywersyfikacji składki, ryzyko ubóstwa na emeryturze), jak i systemu emerytalnego (zwiększenie zobowiązań Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Pobierz plik »
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z konferencji naukowych
Social Policy
Table of Contents No 5–6 (434–435), 2010
STATE POLICY AND THE LABOUR MARKET: ECONOMIC IDEAS AND REALITY — Elżbieta Kryńska, Eugeniusz Kwiatkowski
EFFECTIVENESS OF THE ACTIVE LABOUR MARKET POLICY AGAINST THE BACKGROUND OF THE INTERNATIONAL EXPERIENCE — Roman Kisiel, Sylwia Nowińska
RELATIVE POVERTY IN POLAND DURING 1998–2008 — Michał Brzeziński
DISCUSSION
THE PROPOSALS OF CHANGES IN THE POLISH PUBLIC PENSION SYSTEM — Marek Szczepański
PUBLIC PENSION SYSTEM AFTER TEN YEARS: DEBATES CONCERNING OPF? — Tadeusz Szumlicz
CHANGES IN THE PENSION SYSTEM IN POLAND. CHANGES IN OPF. PROJECTS OF THE MINISTRY OF LABOUR AND SOCIAL POLICY — Gertruda Uścińska
PROPOSALS OF CHANGES IN THE NEW PENSION SYSTEM BY MINISTRY OF LABOUR AND SOCIAL POLICY — Agnieszka Chłoń-Domińczak
BOOK REVIEWS
Stanisława Golinowska, Peter Hengstenberg, Maciej Żukowski (eds.): DIVERSITY AND COMMONALITY IN EUROPEAN SOCIAL POLICIES THE FORGING OF A EUROPEAN SOCIAL MODEL — Reviewed by Włodzimierz Anioł
Juliusz Gardawski: SOCIAL DIALOGUE IN POLAND. THEORY, HISTORY, PRACTICE — Reviewed by Dariusz Zalewski
INFORMATION
NEEDS OF LABOUR MARKET IN PODLASIE REGION. CONFERENCES IN BIAŁYMSTOK — Agnieszka Smoder
DIARY OF SOCIAL POLICY
We recommend the papers
Elżbieta Kryńska, Eugeniusz Kwiatkowski
STATE POLICY AND THE LABOUR MARKET: ECONOMIC IDEAS AND REALITY
Today every state conducts labour market policy, influencing labour supply and demand on behalf of and for the society. The aim of this policy is to maintain or restore the equilibrium, taking into consideration its main goal — high level of employment and low unemployment. This paper focuses on the role and importance of the labour market problems in economic theories as well as in the contemporary economy. It elaborates on labour market in the mainstream economic theories; the concept and types of state policy on the labour market; labour market policy in the European Union Member States; and labour market policy during the present financial and economic crisis. The discussion presented in the paper has led to theoretical and practical conclusions about the role of state and its influence on situation on the labour market.
Roman Kisiel, Sylwia Nowińska
EFFECTIVENESS OF THE ACTIVE LABOUR MARKET POLICY AGAINST THE BACKGROUND OF THE INTERNATIONAL EXPERIENCE
The aim of the study was to investigate the actual effectiveness of the active labor market policy. For that purpose the results of studies conducted in different countries and at different times were compared to avoid them being dependent on specific socioeconomic conditions and to allow considering them universal. Microeconomic analyses indicated that the most effective ALMP measures were subsidized employment (with the mean employment effect of ca. 6–40 pp), followed by training (ca. 5–20 pp), help and intermediation in search for employment (ca. 9 pp), while direct establishment of jobs was classified as ineffective and even more decreasing the opportunities of future employment of the participants. On the base of macroeconomic analyses it was found out in turn that in the scale of the entire economy subsidized employment did not offer any benefits, as was the case in direct establishment of jobs. Help and intermediation in search for employment only decreased unemployment without influencing increase of employment. Training that not only contributed to decreasing the level of unemployment but also to increasing the level of employment proved the most effective.
Michał Brzeziński
RELATIVE POVERTY IN POLAND DURING 1998–2008
Using FGT poverty indices, the paper estimates relative poverty in Poland for the period 1998?2008 as well as provides statistical inference on changes in relative poverty. Results show that during 1998?2008 there was a statistically significant increase in relative poverty. Single-person households and marriages without children have experienced an increase in both the relative share of relative poverty and in the risk of relative poverty during 2004?2008. In the same period, the values of these indices calculated for marriages with children do not change in a statistically significant way or display a fall in relative poverty.
Marek Szczepański
THE PROPOSALS OF CHANGES IN THE POLISH PUBLIC PENSION SYSTEM
The article present some comments on proposals of the Ministry of Labour and Social Policy and Ministry of Finance concerning the public pension system in Poland. The author explains why the proposed shift of the 4,3% of pension contributions from the capital (fully-funed) to the Pay-As-You-Go (PAYG) part of the system would be the wrong solution. The main argument is that it would destroy the basic structure and the main aim of the new public pension system (risk diversification between PAYG and fully-funded pillar). Author present his own proposals of modification of the public pension system in Poland (for example: the introduction of a new benchmark for the pension funds in the second pillar of the system, based on real rate of return of investments and the average rate of economic growth (GDP).
Tadeusz Szumlicz
PUBLIC PENSION SYSTEM AFTER TEN YEARS: DEBATES CONCERNING OPF?
The most clearly visible change that has been carried out for over ten years in the social security system is, of course, the transition from PAYG financing towards the PAYG-funded financing. The less noticeable and less understandable, but more important, seems to be the change that consists in switching from the so-called defined-benefit formula to the so-called defined contribution formula. While stressing the importance of these two fundamental systemic changes, one should agree that the so-far experience of changes in old-age security system allows for the formulation of rather critical assessments relating to the realization of the concept of system’s changes and to the specific construction components of the system. Inconsistencies associated with the introduction of the PAYG-funded financing must raise serious concerns, which the financial crisis has only compounded. Equally essential are the doubts arising from the application of defined contribution rule in the pension scheme, which raises emotions slowly yet they will strongly be intensified with subsequent decisions concerning the payout of retirement benefits. Thus, the reforming of the pension system turns out to be an example of the bad management of social change in which both inadequate social acceptance and firm political decisions play an exceptionally important role. The “OPF (open pension funds) problem” in the new pension system must be treated with a certain distance which is missing in the current discussion. That is so because one cannot evaluate (review, judge) the undergoing change without a fair recall to its earlier assumptions. This is indispensable whenever we are in favour of continuation of a particular concept of change as well as when we propose necessary modifications to it. Inconsolable process of privatization of state enterprises in Poland in 1999–2009 is the main reason of OPF problem.
Gertruda Uścińska
CHANGES IN THE PENSION SYSTEM IN POLAND. CHANGES IN OPF. PROJECTS OF THE MINISTRY OF LABOUR AND SOCIAL POLICY
The article presents the necessary actions to complete the pension reform in Poland. It contains assumptions and regulatory proposals that were developed in 2009 and 2010 in the MLSP. Some of them indicated in the commentary.
Agnieszka Chłoń-Domińczak
PROPOSALS OF CHANGES IN THE NEW PENSION SYSTEM BY MINISTRY OF LABOUR AND SOCIAL POLICY
The article presents comments to the proposals of changes in the new pension system, presented by the Ministry of Labour and Social Policy. These proposals include, among others, changes in the division of old-age pension contribution between pension accounts and possibility to use open pension funds’ savings for lump-sum payments. In author’s view, such changes would worsen both the situation of pension systems’ participants (as they would not benefit from diversification of sources of future pension and would be AT higher poverty risk) as well as pension system itself (through increased liabilities of PAYG pension fund).
Furthermore:
Book reviews
Information