Nr 7 (424) 2009
Spis treści nr 7/2009
PAMIĘCI PROF. DR WYTOLDA NIECIUŃSKIEGO |
POLITYKA SPOŁECZNA W OKRESIE KRYZYSU EKONOMICZNEGO. ARTYKUŁ DYSKUSYJNY — Józef Orczyk
ORGANIZACJA OPIEKI DŁUGOTERMINOWEJ W POLSCE PROBLEMY I PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ — Piotr Błędowski, Anna Wilmowska-Pietruszyńska
SPOŁECZNE UBEZPIECZENIE PIELĘGNACYJNE — WADY I ZALETY — Łukasz Jurek
DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ I SIECI WSPARCIA SENIORÓW — Zofia Szweda-Lewandowska
POLITYKA SPOŁECZNA ZA GRANICĄ
REFORMA SPOŁECZNEGO UBEZPIECZENIA PIELĘGNACYJNEGO W NIEMCZECH — GŁÓWNE CELE I UWARUNKOWANIA - Piotr Błędowski
IMIGRANCI ZAROBKOWI W AUSTRALII Włodzimierz Anioł
RECENZJE
Monika Wojdyło-Preisner: PROFILOWANIE BEZROBOTNYCH JAKO METODA PRZECIWDZIAŁANIA DŁUGOOKRESOWEMU BEZROBOCIU — rec. Hanna Karaszewska
INFORMACJE
MIĘDZYNARODOWA POLITYKA SPOŁECZNA — ASPEKTY PORÓWNAWCZE. DOROCZNA KONFERENCJA NAUKOWEJ POLITYKÓW SPOŁECZNYCH - Beata Kaczyńska, Marta Derlacz
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Józef Orczyk
Polityka społeczna w okresie kryzysu ekonomicznego. Artykuł dyskusyjny
Zmiany cywilizacyjne, które przeżywamy w ostatnich dziesiątkach lat, spowodowały nasilenie wśród wielu grup społecznych potrzebę stabilności. Ostatnie załamanie gospodarcze zwiększa tymczasem ryzyko utraty tego, co mamy, a przynoszącej dochód pracy w pierwszym rzędzie. Ludzie oczekują od państwa nie tylko gwarancji pomocy, ale coraz częściej realnego wsparcia. Państwo może pomagać bezpośrednio w formie świadczeń albo pośrednio, tworząc warunki do zwiększania liczby transakcji pomiędzy członkami społeczeństwa. To utrzymuje prawo do świadczeń, a jednocześnie stwarza możliwość wykorzystania ich jako ”mnożnika pracy”. Szczególnie ważne dla utrzymania zaufania dla polityki społecznej rządu jest nie dopuszczenie do pogorszenia dostępu do usług społecznych — to nie pociąga wzrostu nakładów. Jednocześnie trzeba minimalizować liczbę osób, których sytuacja materialna na skutek utraty pracy ulega nagłemu pogorszeniu — to może istotnie zwiększać wydatki z budżetowe.
Pobierz plik »
Piotr Błędowski, Anna Wilmowska-Pietruszyńska
Organizacja opieki długoterminowej w Polsce — problemy i propozycje rozwiązań
W sierpniu 2007 r. opracowany został projekt Ustawy o społecznym ubezpieczeniu pielęgnacyjnym. W związku z rozpisaniem wyborów parlamentarnych projekt nie trafił jednak do międzyresortowych konsultacji. W 2008 r. w Senacie powstał Międzyparlamentarny zespół ds. osób starszych, który powołał grupę zadaniową do przygotowania projektu rozwiązania problemu opieki długoterminowej. Można mieć nadzieję, że efekty pracy zespołu przyczynią się do ożywienia dyskusji i podjęcia decyzji, co staje się coraz pilniejsze ze względu na konsekwencje procesów społecznych i demograficznych. Argumenty za potrzebą organizacji opieki długoterminowej w Polsce i propozycjach rozwiązań w tym obszarze przedstawiają autorzy tego artykułu.
Pobierz plik »
Łukasz Jurek
Społeczne ubezpieczenie pielęgnacyjne — wady i zalety
W perspektywie współczesnych przeobrażeń demograficznych i społecznych zapewnienie opieki długoterminowej niesamodzielnym ludziom starym jawi się jako istotne i pilne wyzwanie dla polityki społecznej. Dominującą obecnie w Polsce koncepcją rozwiązania tego problemu jest ustanowienie społecznego ubezpieczenia pielęgnacyjnego. To, jak się wydaje niezbędne rozwiązanie, poza licznymi zaletami, obarczone jest również wieloma wadami.
Pobierz plik »
Zofia Szweda-Lewandowska
Domy pomocy społecznej i sieci wsparcia seniorów
Postępujący proces starzenia się populacji stwarza nowe wyzwania w zakresie opieki nad osobami starszymi. Celem artykułu jest przedstawienie najistotniejszych czynników determinujących konieczność korzystania przez osoby starsze z pomocy społecznej, a szczególnie z jej instytucjonalnej formy, jaką są domy pomocy społecznej oraz systemu wsparcia dostępnego seniorom. Aby zrealizować powyższy cel, analizie została poddana sytuacja osób powyżej 60. roku życia oczekujących na miejsca w domach pomocy społecznej w Łodzi oraz źródła wsparcia otrzymywanego przez te osoby.
Pobierz plik »
Piotr Błędowski
Reforma społecznego ubezpieczenia pielęgnacyjnego w Niemczech — główne cele i uwarunkowania
W 1995 r. w Niemczech weszła w życie ustawa o społecznym ubezpieczeniu pielęgnacyjnym. Bezpośrednią przyczyną jej uchwalenia była konieczność odciążenia społecznego ubezpieczenia chorobowego, którego fundusze w coraz większym stopniu były przeznaczane nie na leczenie, lecz na opiekę długoterminową. Świadczenia w ramach tej opieki adresowane były głównie do osób w podeszłym wieku, których stan zdrowia nie rokował nadziei na poprawę, toteż zabiegi medyczne miały na celu przede wszystkim zachowanie godności pacjenta i utrzymanie jego jakości życia na akceptowalnym poziomie. Biorąc pod uwagę długotrwały proces demograficznego starzenia się ludności uznano, iż coraz większa część budżetu ochrony zdrowia musiałaby być przeznaczana na świadczenia nielecznicze, co groziłoby z kolei pogorszeniem jakości działania całego systemu ochrony zdrowia. Celem artykułu jest ogólna prezentacja zmian, jakie nastąpiły w 2008 r. w zakresie przedmiotowym i finansowaniu niemieckiego ubezpieczenia pielęgnacyjnego.
Pobierz plik »
Włodzimierz Anioł
Imigranci zarobkowi w Australii
Australijskie doświadczenia w kształtowaniu polityki imigracyjnej wzbudzają szerokie zainteresowanie na świecie, zwłaszcza w krajach starających się ostatnio przyciągnąć większą niż do tej pory liczbę wykwalifikowanych imigrantów, ograniczyć zaś nielegalne przepływy. Wyspiarska, słabo zaludniona i geograficznie odległa od innych wysoko rozwiniętych rejonów i państw świata Australia jest tradycyjnym, typowym krajem imigracyjnym. Przy wszystkich różnicach dzielących Polskę od Australii (jako tradycyjnego, zamożnego i o wysokim poziomie akceptacji dla cudzoziemców kraju imigracyjnego), może ona i powinna stanowić swoisty punkt odniesienia w procesie konstruowania naszej doktryny i polityki migracyjnej. Dotyczy to naturalnie przede wszystkim regulacji odnoszących się do tymczasowych i na stałe przyjazdów pracowników wysoko wykwalifikowanych (zasady system punktowego i jego funkcjonowanie).
Pobierz plik »
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z polskich konferencji
Social Policy
Table of Contents No 7 (424), 2009
OBITUARY — PROF. DR WYTOLD NIECIUŃSKI |
SOCIAL POLICY IN THE TIMES OF ECONOMIC CRISIS — Józef Orczyk
ORGANIZING LONG-TERM CARE IN POLAND MAIN PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS - Piotr Błędowski, Anna Wilmowska-Pietruszyńska
SOCIAL LONG-TERM CARE INSURANCE– ADVANTAGES AND DISADVANTAGES - Łukasz Jurek
SOCIAL WELFARE HOMES AND SENIORS SUPPORT NETWORKS - Zofia Szweda-Lewandowska
SOCIAL POLICY ABROAD
CHANGES IN LONG-TERM CARE INSURANCE SYSTEM IN GERMANY MAIN GOALS AND PRECONDITIONS - Piotr Błędowski
LABOUR MIGRANTS IN AUSTRALIA - Włodzimierz Anioł
BOOK REVIEWS
Monika Wojdyło-Preisner: PROFILING OF UNEMPLOYED PERSONS AS A WAY OF FIGHTING LONG-TERM UNEMPLOYMENT - Reviewed by Hanna Karaszewska
INFORMATION
INTERIATIONAL SOCIAL POLICY THE DIMENSIONS FOR COMPARISONS. ANNUAL CONFERENCE ON SOCIAL POLICY - Beata Kaczyńska, Marta Derlacz
DIARY OF SOCIAL POLICY
We recommend the papers
Józef Orczyk
SOCIAL POLICY IN THE TIMES OF ECONOMIC CRISIS
Increasing dynamic of the civilization changes in the last tenths years created stronger needs of stabilization within the members of different social groups. Last economic crises increased in the mean time the risk of loosing work and stability which is combining with it. As a result people are expecting from the state not only formal guarantee but more often real help. State can help directly in the form of benefits or indirectly by increasing chances of continuations of the work. This is giving simultaneously a right for social protection and creating the possibility of multiplication of work. For the trust of citizens to the social policy of the state basic is keeping the access to social service. This is not combining with increase of the budget expenses. Different is situation when the number of the people who getting social benefits is increasing rapidly.
Piotr Błędowski, Anna Wilmowska-Pietruszyńska
ORGANIZING LONG-TERM CARE IN POLAND MAIN PROBLEMS AND POSSIBLE SOLUTIONS
The increasing number of the oldest people increases the number of people who need Long-Term Care. Since the ability to provide such benefits by the household is smaller than in the past, and an increasing share of the elderly leads single households, health care and social assistance increasingly have to participate in the organization of proper care for these dependents. Currently, public funds spent for these benefits are false allocated and do not fulfill their assignments. The Long-Time Care Insurance should provide adequate coverage and service quality. The premiums for the insurance should be paid by everyone who receives incomes. Benefits may be awarded in the form of care for people in their homes or in institutions or in the form of allowances, from which the dependent can finance the help provided by the families and informal groups.
Łukasz Jurek
SOCIAL LONG-TERM CARE INSURANCE– ADVANTAGES AND DISADVANTAGES
Nowadays demographic and social changes cause, that ensuring long-term care services to dependent elderly is important and urgent challenge for social policy. In Poland dominant conception how to solve this problem is enforcement social long-term care insurance. This solution, although seems to be necessary, above many advantages, has also many disadvantages.
Zofia Szweda-Lewandowska
SOCIAL WELFARE HOMES AND SENIORS SUPPORT NETWORKS
The ongoing process of population ageing poses new challenges to elderly care. The objective of this article is to present the most important factors determining the necessity for the elderly to use social services, and in particular their institutional dimension — social welfare homes as well as the support system available to senior citizens. To attain this goal, the article explores the situation of persons aged 60 and more who are waiting for admission to social welfare homes in Łódź. Furthermore, the source of support these persons receive is studied.
Piotr Błędowski
CHANGES IN LONG-TERM CARE INSURANCE SYSTEM IN GERMANY MAIN GOALS AND PRECONDITIONS
The law on Long-Time Care Insurance, which is in force since 1995, was in 2008 subjected to a thorough revision. As a result, the catalog of the financial benefits has been extended and the amount of part of these benefits was raised. These changes are intended to adjust the benefits to the actual needs of dependent people. Furthermore, more attention is paid to ensuring the quality of benefits. For this aim, the scope of the audit by the care insurance fund has been extended. One of the effects of the availability of nursing services is the fact that pace of transition of the nursed people in the higher groups of dependency has been slowed down. This fact favors the reduction of expenditures of the insurances, which in recent years are forced to cover the accumulated deficit from the earlier provisions. There is no change in financing of the Long-Term Care Insurance.
Włodzimierz Anioł
LABOUR MIGRANTS IN AUSTRALIA
This article provides an analysis of Australian labour migration policy. The country has an extended history of an immigration program managed by the federal government. In the post-war resettlement phase immigration schemes focussed initially on the United Kingdom, but they were later expanded to include most countries in Western Europe. Since the late 1960s, there was progressively a move away from balancing migrants from diverse world regions to examining foreigners suitability as a settler, wherever the they might come from, which meant the abolition of the ”White Australia policy”. A turning point was reached in 2004 when for the first time for more than two centuries less than a half of Australia’s overseas-born population was from Europe. In 1982, the migration points test was introduced to attract migrants to settle in Australia on a planned and selective basis. Since then the intake of skilled foreign workers has steadily increased to meet the chronic skills shortages experienced by a range of national industries. In 2007-08, the Skill Stream made up 68 per cent of the total Migration Program. There were 108 540 people granted Skill Stream places, an increase of more than 10 per cent on 2006-07, while 49 870 people got Family Stream visas. A range of mechanisms have been introduced to attract migrants to settle away from the major metropolitan destinations on the East Coast and in South West Australia. Since the mid 1990s it has been also recognized that in the context of globalised labour markets it is essential to have mechanisms to allow non-permanent entry of workers with particular skills and entrepreneurs.
Furthermore:
Book reviews
Information