Nr 2 (407) 2008
Spis treści nr 2/2008
KONCENTRACJA I REGRESYWNOŚĆ ŚWIADCZEŃ SPOŁECZNYCH – Ewa Aksman
TRANSFORMACJA ZASOBÓW PRACY W POLSCE W LATACH 1990–2006 – Magdalena Knapińska
PRAWO WOBEC KWESTII ŻEBRACTWA – Radosław Krajewski
Z PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH
KOMPLEMENTARNA ROLA AGENCJI ZATRUDNIENIA I PUBLICZNYCH SŁUŻB ZATRUDNIENIA NA RYNKU PRACY – Jarosław Pichla
MIGRACJE POLSKICH PIELĘGNIAREK – WSTĘPNE INFORMACJE – Joanna Leśniowska
DYSKUSJE
REFORMOWANIE SŁUŻBY ZDROWIA – WYMIARY SPORU DYLEMATY WOKÓŁ REFORMY SYSTEMU OCHRONY ZDROWIA W POLSCE — Grażyna Sordyl, Joanna Niżnik
PEŁNYM ZDANIEM O PRYWATNYCH UBEZPIECZENIACH ZDROWOTNYCH — Christoph Sowada
RECENZJE
Beata Bury: PRACA W GODZINACH NADLICZBOWYCH JAKO OBOWIĄZEK PRACOWNIKA – rec. Marcin Wojewódka
WSPÓŁCZESNA POLITYKA SPOŁECZNA. DATA O PRZEMIANACH W KRAJU I ZA GRANICĄ
ŚWIAT WSPÓŁCZESNY – MISCELLANEA
INFORMACJE
ZMODYFIKOWANE MINIMUM SOCJALNE WE WRZEŚNIU 2007 R. – Piotr Kurowski
GOSPODAROWANIE ZASOBAMI PRACY NA POCZĄTKU XXI WIEKU. ASPEKTY MAKROEKONOMICZNE I REGIONALNE. KONFERENCJA NAUKOWA W GONIĄDZU – Beata Kaczyńska
JAKA POLITYKA SPOŁECZNA DLA EUROPY? JAKA POLITYKA SPOŁECZNA DLA POLSKI? KONFERENCJA IPS UW – Maria Theiss
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Ewa Aksman
Koncentracja i regresywność świadczeń społecznych
Celem artykułu jest analiza świadczeń społecznych w Polsce z punktu widzenia ich koncentracji i regresywności. Główne źródło danych stanowiło GUS-owskie badanie budżetów gospodarstw domowych w latach 2000–2005. W statystyczno-ekonometrycznej analizie wykorzystano współczynniki koncentracji i regresywności łącznych świadczeń, a także dekompozycję tych mierników w świetle podziału całkowitych świadczeń na świadczenia objęte ubezpieczeniem społecznym i nie objęte tym ubezpieczeniem (mierniki te zostały wprowadzone przez N.C. Kakwaniego). Przeprowadzone badanie empiryczne pokazało, że zagregowane świadczenia społeczne w Polsce są ujemnie skoncentrowane względem dochodów pierwotnych gospodarstw, a w konsekwencji są też regresywne — w omawianym okresie współczynnik ich koncentracji wyniósł od –0,4022 do –0,3521, natomiast współczynnik ich regresywności osiągnął poziom od 0,6824 do 0,7414. Świadczenia poza ubezpieczeniowe cechuje zarówno wyraźnie silniejsza ujemna koncentracja względem dochodów pierwotnych, jak i w rezultacie też znacznie większa regresywność w porównaniu ze świadczeniami ubezpieczeniowymi. Dodatkowo przeanalizowano redystrybucyjny efekt wszystkich świadczeń — w branym pod uwagę przedziale czasowym przyjął on wartość od –7,16% do –6,40%.
Pobierz plik »
Magdalena Knapińska
Transformacja zasobów pracy w latach 1990–2006
Celem opracowania jest prezentacja, analiza i ocena tendencji występujących w zakresie kształtowania się podstawowych mierników ekonomicznych związanych z poziomem, strukturą i dynamiką podaży pracy w Polsce po roku 1990. W pierwszej części opracowania zaprezentowano wielkość zasobów ludzkich biorąc pod uwagę populację ludności w wieku produkcyjnym w relacji z populacją w wieku przed– i poprodukcyjnym. Następnie zaprezentowano i dokonano oceny zmian aktywności zawodowej i poziomu wykształcenia w Polsce. W kolejnej części artykułu podjęto próbę oceny tendencji w migracjach zagranicznych związanych z integracją Polski z Unią Europejską. Wreszcie zaprezentowano także popyt na pracę w szczególności biorąc pod uwagę poziom i dynamikę liczby pracujących w gospodarce narodowej.
Pobierz plik »
Radosław Krajewski
Prawo wobec kwestii żebractwa
Żebranie jest sposobem zdobywania środków egzystencji w drodze wypraszania datków pieniężnych lub rzeczowych i to o charakterze względnie stałym. Prawo przewiduje odpowiedzialność karną osoby, która żebrze w miejscu publicznym, mając środki egzystencji lub będąc zdolną do pracy, jak również osoby żebrzącej w miejscu publicznym w sposób natarczywy lub oszukańczy. Odpowiedzialności karnej podlega także ten, kto skłania do żebrania małoletniego lub osobę bezradną albo pozostającą w stosunku zależności od niego lub oddaną pod jego opiekę. Przepisy te nie są jednak stanowczo egzekwowane przez instytucje wymiaru sprawiedliwości, co przy podejściu socjalnym należy uznać za właściwe, zaś z perspektywy liberalnej postulować można większy rygoryzm w tym zakresie.
Pobierz plik »
Jarosław Pichla
Komplementarna rola agencji zatrudnienia i publicznych służb zatrudnienia rynku pracy
Na przestrzeni minionego dwudziestolecia w wielu krajach możemy zaobserwować istotne zmiany w modelu instytucjonalnej obsługi rynku pracy, polegające m.in. na utracie monopolu publicznych służb zatrudnienia w zakresie świadczenia usług rynku pracy. Konsekwencją tego jest rozwój wielu różnorodnych podmiotów niepublicznych kierujących swoją ofertę zarówno do pracodawców jak i osób poszukujących pracy. Tam gdzie agencje zatrudnienia obsługują te same grupy klientów co publiczne służby zatrudnienia tam jest miejsce na międzyinstytucjonalną współpracę (ewentualnie na konkurencję). Tam gdzie obsługa dotyczy różnych segmentów rynku i zróżnicowanej oferty usługowej, tam można mówić o komplementarności niepublicznych i publicznych instytucji rynku pracy.
Pobierz plik »
Joanna Leśniowska
Migracje polskich pielęgniarek – wstępne informacje
W wielu krajach UE nasila się zjawisko deficytu i migracji personelu medycznego. Przyczyną wzrostu popytu na lekarzy i pielęgniarki jest zjawisko starzenia się społeczeństwa. Braki kadrowe wynikają również ze zjawiska starzenia się personelu i zmniejszania się liczby pracowników opieki zdrowotnej. Wymagające warunki pracy i umiarkowane płace prowadzą do wysokiej fluktuacji personelu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku polskich pielęgniarek, które migrują do „starych” krajów UE. Autorka przedstawia wybrane wyniki badania przeprowadzonego w krajach UE. Dokonuje analizy skali zjawiska migracji polskich pielęgniarek do wybranych krajów UE. Prezentuje również dane dotyczące deficytu pielęgniarek w Polsce.
Pobierz plik »
Grażyna Sordyl, Joanna Niżnik
Dylematy wokół reformy systemu ochrony zdrowia w Polsce
W artykule przedstawiono i poddano analizie koncepcje reformy systemu ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce, opracowane przez zespół ekspertów powołanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Piotra Kulpę Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Zdrowotnych Ministerstwa Zdrowia. W obydwu projektach przyjęto trójfilarowy model systemu ubezpieczeń zdrowotnych, jednakże wprowadzono odmienne zasady związane z funkcjami prywatnych ubezpieczeń i dobrowolnością zawarcia umowy. Celem proponowanych rozwiązań jest usprawnienie systemu ochrony zdrowia poprzez dostarczenie dodatkowych środków pozabudżetowych stabilizujących system, zwiększenie poziomu efektywności wydatkowania środków na ochronę zdrowia, podniesienie poziomu świadomości zdrowotnej i bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli oraz ograniczenie negatywnych zjawisk. W artykule scharakteryzowano systemy ubezpieczeń zdrowotnych w wybranych krajach, które mogą stanowić odniesienie dla oceny proponowanych zmian.
Pobierz plik »
Christoph Sowada
Pełnym zdaniem o prywatnych ubezpieczeniach zdrowotnych
W stanowiącym komentarz do artykułu G. Sordyl i J. Niżnik tekście autor koncentruje się na ocenie projektów reform systemu ubezpieczeń zdrowotnych zgłoszonych w 2007 r. przez Rzecznika Praw Obywatelskich oraz P. Kulpę, dyrektora Departamentu w Ministerstwie Zdrowia. Autor sceptycznie ocenia możliwość osiągnięcia celów postawionych przez P. Kulpę w jego koncepcji prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych (usprawnienie system i stabilizacja systemu, zwiększenie efektywności, podniesienie bezpieczeństwa zdrowotnego, ograniczenie korupcji) formułując jednocześnie szereg wątpliwości dotyczących uzasadnienia dla proponowanych rozwiązań szczegółowych, np. uzasadnienia dla regresywnie działających subwencji podatkowych dla osób zakupujących prywatne ubezpieczenia, koncentracji na celu zwiększenia stawek dla szpitali, podwójnego płacenia za część standardowej (i zgodnie z deklaracją gwarantowanej przez NFZ) jakości świadczeń zdrowotnych. Autor wskazuje ponadto na niedostateczne jego zdaniem propozycje P. Kulpy dotyczące rozwiązania problemu selekcjonowania ryzyka przez firmy ubezpieczeniowe oraz brak uzasadnienia dla odrębnego obligatoryjnego ale zarządzanego przez prywatne instytucje ubezpieczenia na świadczenia częściowo finansowane przez NFZ, proponowanego przez RPO.
Pobierz plik »
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z polskich konferencji
Social Policy
Table of Contents No 2 (407), 2008
CONCENTRATION AND REGRESSIVITY OF SOCIAL BENEFITS – Ewa Aksman
TRANSFORMATION OF LABOUR RESOURCES IN POLAND 1990–2006 – Magdalena Knapińska
REGULATING BEGGARS – Radosław Krajewski
FROM RESEARCH AND STUDIES
THE COMPLEMENTARY ROLE OF EMPLOYMENT AGENCIES AND PUBLIC EMPLOYMENT SERVICE ON THE LABOUR MARKET – Jarosław Pichla
SHORTAGES OF NURSING STAFF AND MIGRATION OF THE POLISH NURSES TO THE EU – Joanna Leśniowska
DISCUSSION
REFORMING HEALTH SYSTEM: DYMENSIONS OF THE DEBATE
- DILEMMAS AROUND REFORM OF THE HEALTH INSURANCE SYSTEM IN POLAND – Grażyna Sordyl, Joanna Niżnik
- WHAT IS MISSING IN THE DEBATE CONCERNING PRIVATE HEALTH INSURANCE – Christoph Sowada
BOOK REVIEWS
Beata Bury: ON OBLIGATORY OVERTIME – Reviewed by Marcin Wojewódka
DYNAMICS OF CONTEMPORARY SOCIAL POLICY: POLAND AND ABROAD
CONTEMPORARY WORLD – MISCELLANEA
INFORMATION
MODIFICATION OF SOCIAL MINIMUM – SEPTEMBER 2007 – Piotr Kurowski
MACROECONOMICS OF LABOUR MANAGEMENT. CONFERENCE IN GONIĄDZ – Beata Kaczyńska
SOCIAL POLICY FOR EUROPE? SOCIAL POLICY FOR POLAND? UNCERTAIN CONNECTION. CONFERENCE INSTITUTE OF SOCIAL POLICY WARSAW UNIVERSITY – Maria Theiss
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY
We Recommend the papers:
Ewa Aksman
CONCENTRATION AND REGRESSIVITY OF SOCIAL BENEFITS
The aim of this paper is to investigate concentration and regressivity of social benefits in Poland. Household Budget Surveys carried out by the Central Statistical Office in 2000–2005 is the source of data for the study. Under statistical analysis benefit concentration coefficient and benefit regressivity coefficient introduced by N.C. Kakwani are used. The empirical results demonstrate that social benefits in Poland are negatively concentrated with respect to household original income and that is why they are regressive. Benefit concentration coefficient was calculated between –0.4022 and –0.3521, while the benefit regressivity coefficient was calculated between 0.6824 and 0.7414. Benefits not covered by social insurance system are more negatively concentrated with respect to household original income and more regressive as compared with benefits covered by social insurance system. Moreover, the analysis regards redistributive effect of all benefits: the effect reached the value between –7.16% and –6.40%.
Magdalena Knapińska
TRANSFORMATION OF LABOUR RESOURCES IN POLAND 1990–2006
The goal of the elaboration is to present, analyze and evaluate tendencies in main economic ratios connected with level, structure and dynamics of labour supply in Poland after 1990. In the first part the size of human resources was presented, in particular it was the population at the working age in relation with the population at the pre– and post-working age. Than the presentation and evaluation of changes in economic activity and level of education in Poland was made. In the next part of the elaboration the attempt to evaluate the tendencies in abroad migrations under conditions of Polish accession to the European Union. Finally, labour demand was presented, especially the level and dynamics of the number of employed persons. The main thesis of the elaboration is to present changes in Polish human resources in the last seventeen years taking into considerations demographic conditions and European integration. The main method used in the research was the descriptive statistics.
Radosław Krajewski
REGULATING BEGGARS
Begging is a way of obtain existence resources in the means of plead financial alms or non-cash in permanent character. The law predict penal responsibility to person which beg in public place in spite of own existence resources or to be capable of work also person to beg in public place importunate or fraudulent way. Person which to induce to beg infant or helpless person or which is under his attention, is liable for penal responsibility. However principles are not categorically enforce through the judiciary institutions, in a social approach can accept appropriate, while liberal perspective can call for more rigorism in this range.
Jarosław Pichla
THE COMPLEMENTARY ROLE OF EMPLOYMENT AGENCIES AND PUBLIC EMPLOYMENT SERVICE ON THE LABOUR MARKET
Over the past twenty years we have witnessed important changes in the model of institutional infrastructure of the labour market in many countries. Public Employment Services (PES) have lost their monopoly in job-broking services, vocational guidance etc. As a consequence, there has been a dynamic growth in the number of private and non-profit organizations rendering a broad range of services both to employers and employees. There is opportunity for cooperation (or competition) between employment agencies and PES, especially when the institutions deal with the same client, and there is also room for complementarity when the institutions operate in different segments of the labour market.
Joanna Leśniowska
SHORTAGES OF NURSING STAFF AND MIGRATION OF THE POLISH NURSES TO THE EU
Many European Union countries face serious problems with the lack and migration of healthcare personnel. The main reason of the increase of demand for doctors and nurses is society aging. Shortages of employees in the healthcare sector are also a result of the aging of healthcare personnel and decreasing of the number of working staff. Moreover challenging and effortful work conditions together with low salary leads to significant staff turnover. Phenomenon of nursing personnel turnover can be observed especially on the example of Polish nurses migrating to the “old” EU countries.
Grażyna Sordyl, Joanna Niżnik
DILEMMAS AROUND REFORM OF THE HEALTH INSURANCE SYSTEM IN POLAND
The article presents an analysis of proposals of the reform of the health insurance system in Poland, created by teams of experts established by the Civil Rights Ombudsman (first) and by Piotr Kulpa, Director of the Health Insurance Department in the Ministry of Health (second). Both projects adopt a tri-partite model for the health insurance system, but introduce different principles regarding the functions of private insurance and the freedom of entering a contract. The aim of the proposed solutions is to increase the efficiency of the healthcare system by making available additional, extra-budgetary resources, which would stabilizing the system, increasing the level of efficiency of allocating resources in the health service, raising health awareness of citizens and health security and limiting negative factors. The work characterises the health insurance systems in selected countries, which could provide a basis for the assessment of the proposed changes.
Christoph Sowada
WHAT IS MISSING IN THE DEBATE CONCERNING PRIVATE HEALTH INSURANCE
In the text which is a commentary to the article written by G. Sordyl and J. Niżnik, the author concentrates on the evaluation of the health insurance reform projects formulated by the Polish ombudsman and P. Kulpa Director in the Ministry of health in 2007. The author is skeptical to the possibility of achieving the goals stated by P. Kulpa in relation to private health insurance (modernization and stabilization of the system, increasing the efficiency, rising health security and limiting the corruption). At the same time the author formulates a number of doubts concerning the suggested detailed solutions, e.g. the lack of justification for regressive tax subvention for people purchasing private insurance, concentration on the increase of the hospital rates, lack of justification for double payment for standard (and quaranteed by NHF) quality of services. The author finally points to the insufficient tools for reducing the cream skimming by private insurance companies and the lack of justification for a separate (but private managed) obligatory health insurance for partly paid by NHF health services recommended by the ombudsman.
Furthermore:
Book reviews
Information