Nr 10 (403) 2007
Spis treści 10/2007
POLSKA MŁODZIEŻ W ŚWIETLE BADAŃ MIĘDZYKRAJOWYCH – Krzysztof Koseła
REFORMA SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO, CZYLI O WYLEWANIU DZIECKA Z KĄPIELĄ – Marta Zahorska
UNDEREMPLOYMENT: NOWE ZJAWISKO CZY NOWY TERMIN? – Anna Kiersztyn
Z PRAC NAUKOWO-BADAWCZYCH
MŁODZIEŻ NA RYNKU PRACY – OPINIE MATURZYSTÓW – Sławomir Gawroński
RECENZJE
Zofia Jacukowicz: ANALIZA MINIMALNEGO WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ – rec. Janusz Meller
Andrzej Rączaszek, Wiesław Koczur (red.): POLITYKA SPOŁECZNA W ŻYCIU SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM KRAJU – rec. Elżbieta Trafiałek
INFORMACJE
ZMODYFIKOWANE MINIMUM SOCJALNE W 2096 R., W MARCU I CZERWCU 2007 R. ORAZ ZMODYFIKOWANE MINIMUM EGZYSTENCJI W 2006 R. – Piotr Kurowski
POLITYKA SPOŁECZNA – BADANIA DYDAKTYKA, ROZWÓJ. DOROCZNA KONFERENCJA POLITYKÓW SPOŁECZNYCH W SIENIAWIE – Beata Kaczyńska
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Szczególnie polecamy artykuły:
Krzysztof Koseła
Polska młodzież w świetle badań międzykrajowych
W publicznych debatach regularnie powraca temat młodzieży i trudności, które sprawia wychowawcom. Okazji do dyskusji o młodzieży dostarczają powtarzające się sytuacje – początek roku szkolnego oraz sprawdziany przypadające na miesiące zamykające czas nauki. Ton debatom narzucają wychowawcy i politycy. Kadencja rządów rozpoczęta jesienią 2005 r. stoi pod znakiem dyscyplinowania młodzieży; media informują o bulwersujących zdarzeniach z udziałem uczniów. Czarnej serii niepokojących opisów towarzyszą wezwania: „stop przemocy w szkołach” i „zero tolerancji”. Socjolog młodzieży zdążył zauważyć, że przedmiot jego badań bywa używany do straszenia i częściej niezasłużenie niż zasłużenie budzi obawy, niekiedy nawet grozę. Wezwania do wzmocnienia dyscypliny i hasło „zero tolerancji” prowokują do pytania – za co, dlaczego, czym sobie młodzi zasłużyli? Przemoc w szkole nie jest wymysłem; ma potwierdzenie w wynikach socjologicznych sondaży, pozostaje jednak wątpliwość, czy incydenty przemocy mówią o najważniejszej właściwości polskich nastolatków. Czy impet ministerialnych programów jest skierowany na najpoważniejsze, doniosłe i kłopotliwe zjawisko? Celem niniejszego artykułu jest pokazanie, że wezwanie „zero tolerancji” zwróciło się przeciwko jednej z bardziej kolorowych, wyrazistych, przyciągających uwagę grup młodzieży w skali Europy. Wychowawcy wielu europejskich krajów chcieliby pracować z młodzieżą taką jak polska, tymczasem politycy oświatowi wymyślają, jak ją kontrolować, powściągać, utrzymywać w porządku i karności. Wyniki porównawczego badania uczniów wielu krajów przeprowadzone na przełomie stuleci (1999/2000) pokazały wychowanków polskich szkół w sposób, który domagał się zwięzłego podsumowania. Po zestawieniu empirycznych ustaleń trudno było oprzeć się wrażeniu, że na tle zagranicznych rówieśników jest to nietuzinkowa zbiorowość interesujących osób. W artykule przedstawię swoje argumenty; uzasadnię, dlaczego o polskich uczniach myślę z sympatią i pytam – „za co zero tolerancji?”.
Pobierz plik »
Marta Zahorska
Reforma szkolnictwa zawodowego, czyli o wylewaniu dziecka z kąpiela
W okresie PRL szkolnictwo zawodowe stanowiło najbardziej rozbudowany segment systemu edukacyjnego. Ograniczenie liczby szkół zawodowych, a zwłaszcza zasadniczych szkół zawodowych (ZSZ), nastąpiło w latach transformacji. Szczególnie niekorzystny był dla nich okres reformy edukacyjnej z 1999r. Młodzież wybierała inne szkoły, wiele ZSZ upadło. Obecnie na skutek zwiększonego zapotrzebowania na robotników wykwalifikowanych rośnie ponownie atrakcyjność tych szkół. Niestety, nie dokonano wielu niezbędnych zmian w programach tych szkół, a zwłaszcza w warunkach odbywania praktyk, które dla tego typu kształcenia mają zasadnicze znaczenie.
Pobierz plik »
Anna Kiersztyn
Underemployment” nowe zjawisko czy nowy termin?
Obecne zainteresowanie problematyką underemployment (“niedostateczne zatrudnienie”) ma związek przede wszystkim z przemianami na współczesnym rynku pracy, których przejawem jest m.in. wzrost popularności tzw. alternatywnych czy elastycznych form zatrudnienia. Aktualnym i ważnym (także z praktycznego punktu widzenia) problemem, przed którym stoją badacze rynku pracy, jest ustalenie, czy i w jakich warunkach wzrost udziału osób zatrudnionych na podstawie nietypowych kontraktów wśród ogółu pracujących przekłada się na pogorszenie warunków pracy. Ponieważ jedną z ważniejszych przyczyn obecnych kontrowersji wokół tego zagadnienia jest niejednoznaczność pojęcia underemployment, pierwsza część niniejszego artykułu poświęcona jest rekonstrukcji i analizie różnych, funkcjonujących w literaturze przedmiotu, sposobów rozumienia tego pojęcia. Druga część dotyczy związków między underemployment a zatrudnieniem elastycznym. W trzeciej części przedstawione zostały wyniki analiz danych statystycznych pochodzących z ogólnopolskich badań kwestionariuszowych. Celem analiz było przede wszystkim ustalenie, w jakim stopniu problem underemoyment w Polsce dotyczy ludzi młodych (do 30 roku życia).
Pobierz plik »
Sławomir Gawroński
Młodzież na rynku pracy
Trudna sytuacja młodych ludzi na rynku pracy od dłuższego czasu jest jednym z istotniejszych problemów społecznych, z jakimi boryka się Polska. Bezrobocie młodzieży utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie, a duży udział młodzieży w populacji osób bezrobotnych jest jedną z charakterystycznych cech zjawiska bezrobocia w Polsce. Z tego punktu widzenia ważne jest, w jaki sposób młodzi ludzie postrzegają rynek pracy i jak oceniają swoje szanse na nim. Próbą znalezienia odpowiedzi na tak sformułowane pytania było badanie: „Młodzież na rynku pracy – opinie maturzystów”, przeprowadzone w 2007 r. przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, którego wyniki prezentuje niniejszy artykuł.
Pobierz plik »
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z polskich konferencji
Social Policy
Table of Contents No 10/2007
THE POLISH YOUTH – RESULTS OF INTERNATIONAL COMPARISONS – Krzysztof Koseła
REFORM OF VOCATIONAL EDUCATION AS “THROWING THE BABY OUT WITH THE BATHWATER” – Marta Zahorska
WHAT IS NEW IN THE UNDEREMPLOYMENT CONCEPCT? – Anna Kiersztyn
FROM RESEARCH AND STUDIES
YOUTH AND THE LABOUR MARKET – Sławomir Gawroński
BOOK REVIEWS
Zofia Jacukowicz: ANALYSING MINIMAL WAGES – Reviewed by Janusz Meller
Andrzej Rączaszek, Wiesław Koczur (eds.): SOCIAL POLICY AND SOCIO-ECONOMIC PROCESS – Reviewed by Elżbieta Trafiałek
INFORMATION
MODIFICATION OF SOCIAL MINIMUM: 2006, MARCH 2007, JUNE 2007 AND MODYFICATION SUBSISTANCE MINIMUM: 2006 – Piotr Kurowski
SOCIAL POLICY: RESEARCH, EDUCATION, DEVELOPMENT. CONFERENCE IN SIENIAWA – Beata Kaczyńska
DIARY OF SOCIAL POLICY
We Recommend the papers:
Krzysztof Koseła
THE POLISH YOUTH – RESULTS OF INTERNATIONAL COMPARISONS
Societies want to know what are achievements of students educated in various educational systems. Also preparation of students to life in democratic societies is the subject of international survey comparisons. One assessment of effects of citizenship education was carried out in 1999, next will be done in 2009. In 1999 our 14 years old teenagers turned out to be very successful in tests of citizenship knowledge and very distinct in comparisons of attitudes toward public affairs. By no means Polish youth deserves the “zero tolerance program”. Review of 1999 results will enable researchers to see trends, because the next measurement of the same traits is processed.
Marta Zahorska
REFORM OF VOCATIONAL EDUCATION AS “THROWING THE BABY OUT WITH THE BATHWATER”
In Poland during the communist period of time, vocational education constituted the most developed segment of the educational system. Limiting of the number of vocational schools, in particular, basic vocational schools (ZSZ), took place after 1990, in the transformation period. The period of the education reform of 1999 was particularly disadvantageous for them. Young people tended to select other schools, many ZSZ were liquidated. At present, due to the increased demand for qualified blue collar workers, their attractiveness is growing again. Unfortunately, many essential changes in the curricula of these schools have not been introduced, especially when it comes to the internship conditions, which are of key importance for education of this type.
Anna Kiersztyn
WHAT IS NEW IN THE UNDEREMPLOYMENT CONCEPCT?
The current research interest in the problem of underemployment is associated with recent changes on the labor market, in particular, the growth in the so-called alternative or flexible employment relations. Today, determining whether and under what conditions a growth in the proportion of workers employed on the basis of atypical contracts results in a deterioration of work conditions poses an important (also from a practical point of view) question for labor market studies. Since the current controversion surrounding this issue can be attributed to the vagueness of the term underemployment, the first part of this article presents and analyses different ways in which this term is defined in the labor market literature. The second part analyses the relationships between underemployment and flexible employment. In the third part, I present the results of statistical analyses of data from Polish survey research. The object of these analyses was to determine the extent to which young people (under 30 years of age) in Poland are affected by underemoyment.
Sławomir Gawroński
YOUTH AND THE LABOUR MARKET
Difficult situation of young people on the labour market has been one of the major social problems which our country has to face for quite a long time. The rate of unemployment among young people is permanently high and high percentage of young people in the whole population of the unemployed is characteristic for Poland. From this point of view it is particularly important to understand how the young people perceive labour market and how they estimate possibility of success. The survey “Young people on the labour market – Secondary school graduates opinions” conducted in 2007 by University of Information Technology and Management in Rzeszow tried to answer this question. This article presents the results of the survey.
Furthermore:
Book reviews
Information