Nr 8 (401) 2007
Spis treści 8/2007
Table of Contents
numer monotematyczny
REDAKTORA NUMERU – Bożena Balcerzak-Paradowska
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA DLA POLITYKI RODZINNEJ – Bożena Balcerzak-Paradowska
POLITYKA RODZINNA A PRZEMIANY RODZINY, GOSPODARKI I PAŃSTWA – Stanisława Golinowska
UWAGI O POLITYCE RODZINNEJ W POLSCE W KONTEKŚCIE WZROSTU DZIETNOŚCI I ZATRUDNIENIA KOBIET – Irena Elżbieta Kotowska
PRACA A RODZINA – Danuta Graniewska
PŁACA RODZINNA – Zofia Jacukowicz
GODZENIE OBOWIĄZKÓW RODZINNYCH Z ZAWODOWYMI WYZWANIEM DLA POLITYKI RODZINNEJ – Dorota Głogosz
INWESTYCJE W MŁODE POKOLENIE I ZASADA RÓWNYCH SZANS W POLITYCE RODZINNEJ I EDUKACYJNEJ – Bożena Kołaczek
PRZECIWDZIAŁANIE UBÓSTWU DZIECI – Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH W REGULACJACH WSPÓLNOTOWYCH – Gertruda Uścińska
PRZEMIANY RODZINY – WYZWANIA DLA POLITYKI RODZINNEJ. ARYKUŁ DYSKUSYJNY – Piotr Szukalski
MAŁOLETNIE RODZICIELSTWO JAKO PROBLEM PSYCHOSPOŁECZNY – Grażyna Mikołajczyk-Lerman
RECENZJE
Nuria Chinchilla, Consuelo León: FEMALE AMBITION. HOW TO RECONCILE WORK AND FAMILY – Katarzyna Kowalska
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
Numer monotematyczny
Niepokojące trendy procesów demograficznych ożywiły w Polsce dyskusję o polityce rodzinnej. Spadek dzietności, a w jego następstwie obniżenie przyrostu naturalnego, któremu towarzyszy – i może się nasilać – ubytek rzeczywisty liczby ludności, będący skutkiem emigracji spowodowały, że do coraz szerszych kręgów, także decydenckich, zaczęła docierać wizja formowania się przyszłego „wizerunku” ludności Polski. Charakteryzować się on będzie spadkiem liczebności populacji i zmianami strukturalnymi, wyrażającymi się nie tylko wzrostem udziału ludności w starszym wieku wśród ogółu ludności, ale także spadkiem liczebności grup w wieku aktywności zawodowej. Zmiany te stanowią zapowiedź określonych skutków dla funkcjonowania społeczeństw: możliwych perturbacji na rynku pracy, obciążeń systemów: ochrony zdrowia, emerytalno-rentowego, pomocy społecznej itp. Rodzina, głównie w kontekście swej funkcji prokreacyjnej, stała się przedmiotem zainteresowania, przekładającym się częściowo na różnego rodzaju działania, słabo powiązane w spójny system. Ale rola rodziny nie sprowadza się tylko do udziału w ilościowym rozwoju ludności. Mimo zmian zachodzących w jej formach i strukturze, nadal decyduje ona o reprodukcji struktury społecznej. Realizacja jej społecznych funkcji: wychowawczej, socjalizacyjnej, ekonomicznej, nadaje wymiar jakości życia obecnych pokoleń, ale skutkować będzie odtwarzaniem lub modernizacją struktury społeczeństwa polskiego w przyszłości. Rodzina jest głównym podmiotem inwestycji w młode pokolenia. Jest ważnym podmiotem budowania kapitału ludzkiego tak w odniesieniu do młodej generacji, jak i generacji dorosłych. Uczestniczy w tworzeniu kapitału społecznego i budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Należy zatem pamiętać o szerzej rozumianej roli rodziny we wszechstronnym rozwoju i postępie społecznym. I to przesłanie powinno wytyczać cele polityki rodzinnej w Polsce, szersze niż tylko pronatalistyczne. Niniejszy numer „Polityki Społecznej” poświęcony został rozważaniom na temat polityki rodzinnej w Polsce. Wpisuje się to w nurt prac prowadzonych od wielu lat w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych, do którego dołączają się autorzy reprezentujący inne środowiska naukowe. Ta integracja wokół sprawy polityki rodzinnej świadczy nie tylko o zainteresowaniu problemem, ale także o potrzebie uczestnictwa w debacie nad rozwiązaniami wpływającymi na funkcjonowanie rodziny – a przez to całego społeczeństwa – dziś i jutro. Na politykę rodzinną można patrzeć poprzez jej cele, jak i poprzez uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i polityczne, pozostające ze sobą we wzajemnej zależności. Cele, które określone zostały jako wyzwania dla polityki rodzinnej, wynikające z potrzeby dostrzeżenia roli rodziny w rozwoju ilościowym i jakościowym społeczeństwa, zostały „osadzone” w szerszym kontekście przemian dokonujących się w sferze gospodarczej („inna struktura gospodarki”) i sferze welfare state („inne państwo”). Szczególne znaczenie dla funkcjonowania rodziny – z jednej strony – i dla „innej gospodarki” – z drugiej, mają zmiany na rynku pracy, wyrażające się m.in. wzrostem uczestnictwa kobiet w sferze pracy. Na zagadnienie to należy patrzeć z punktu widzenia wzrostu dzietności, jak i zatrudnienia kobiet, znaczenia pracy zawodowej dla realizacji ekonomicznej funkcji rodziny oraz wykorzystania systemu płac (płaca rodzinna) jako instrumentu polityki rodzinnej. Następują zmiany w modelu demograficznym rodziny, a jego przejawy zostały zasygnalizowane w wielu artykułach. Formy życia rodzinnego nabierają rzeczywiście różnych kształtów, czy jednak wszystkie z nich rozszerzą się na taką skalę, że będą stanowić wyzwania dla polityki rodzinnej? Czy wszystkie z nich należałoby uznać za obiekt działań w ramach tej polityki?
Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie może stanowić zaczyn do dalszej dyskusji o przemianach rodziny i o przyszłym modelu polityki rodzinnej. Następują też zmiany ekonomicznego modelu rodziny, opartego na pracy zawodowej obojga rodziców. Ułatwienie godzenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi staje się zatem ważnym celem polityki rodzinnej. W numerze nie został przedstawiony szerszy kontekst przemian społecznych. Jednym z jego przejawów jest narastanie zróżnicowania struktury społecznej, wynikającego m.in. ze zróżnicowania warunków życia rodzin oraz zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym młodego pokolenia. W tym kontekście należy dostrzec prewencyjną funkcję polityki rodzinnej w przeciwdziałaniu pogłębiającym się, nieuzasadnionym zróżnicowaniom poprzez tworzenie warunków wyrównywania szans i zapobieganiu ubóstwu rodzin i dzieci. Ten cel, słabo dostrzegany w polityce rodzinnej w Polsce, nabiera znaczenia w wielu krajach Unii Europejskiej, które walkę z ubóstwem rodzin i dzieci stawiają sobie za cel priorytetowy. Opierając się na jednym z elementów otwartej metody koordynacji, jakim jest benchmarking, w polskiej polityce rodzinnej powinny zostać wykorzystane przykłady dobrych praktyk stosowanych w innych krajach. Obecność w Unii Europejskiej powoduje jeszcze inne wyzwanie dla polityki rodzinnej w Polsce, o charakterze prawno-organizacyjnym, jakim jest potrzeba koordynacji systemów zabezpieczania społecznego, w tym świadczeń rodzinnych – podstawowego instrumentu polityki rodzinnej. Zamieszczone w numerze wypowiedzi grona wybitnych ekspertów można potraktować jako głos w dyskusji wokół zapowiedzianego i – jak należy mieć nadzieję – wchodzącego w fazę tworzenia podstaw prawnych programu polityki rodzinnej pt. W trosce o polska rodzinę. Można im jednak przypisać szersze znaczenie: zawierają one nie tylko ładunek refleksji autorskich, ale mają walor edukacyjny, niezbędny do podjęcia szerszego dyskursu społecznego, pozwalającego na spojrzenia na politykę rodzinną z dalszej perspektywy, jako instrumentu rozwoju.
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Social Policy
Special Issue – “Family Policy”
Table of Contents No 8 (401), 2007
EDITORS NOTE – Bożena Balcerzak-Paradowska
CURRENT CHALLENGES OF FAMILY POLICY – Bożena Balcerzak-Paradowska
FAMILY POLICY AND CHANGES IN THE FAMILY, ECONOMY AND STATE. VOICE IN THE POLISH DEBATE ON FAMILY POLICY – Stanisława Golinowska
REMARKS ON FAMILY POLICY IN POLAND IN THE CONTEXT OF INCREASES IN FERTILITY AND WOMEN’S EMPLOYMENT – Irena Elżbieta Kotowska
WORK AND FAMILY – Danuta Graniewska
LIVING WAGE – Zofia Jacukowicz
RECONCILIATION OF WORK AND FAMILY LIFE AS A CHALLENGE TO FAMILY POLICY – Dorota Głogosz
THE INVESTMENT IN YOUTH AND PRINCIPLE OF EQUAL CHANCES IN BOTH FAMILY AND EDUCATION POLICY – Bożena Kołaczek
COUNTERACTING CHILD POVERTY – Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
COORDINATION OF FAMILY BENEFITS IN COMMUNITY REGULATIONS – Gertruda Uścińska
CHANGES IN FAMILY PATTERNS – CHALLENGES TO POLICY TOWARD FAMILY – Piotr Szukalski
TEENAGE PARENTHOOD AS A PSYCHOSOCIAL PROBLEM – Grażyna Mikołajczyk-Lerman
BOOK REVIEWS
Nuria Chinchilla, Consuelo León: FEMALE AMBITION. HOW TO RECONCILE WORK AND FAMILY – Reviewed by Katarzyna Kowalska
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLIC
We Recommend the papers:
Bożena Balcerzak-Paradowska
CURRENT CHALLENGES OF FAMILY POLICY
The author presents and analyses current challenges in family policy, among many, demographic changes, changes in labour, investments in young generation. The need of family policy results from the social functions of family, procreation for example, which decides about quantitative development and the structure of the population in a given country, and on a global scale. The results of the functioning of families, which concern the following generations, are in the shape of strengthening or changes in the social structure. Through its educational and social function, family participates in the processes of creation and development of human capital. Hence, family policy is a significant domain of the activity of the state. In the article the author presents and discusses family policy programme in Poland.
Stanisława Golinowska
FAMILY POLICY AND CHANGES IN THE FAMILY, ECONOMY AND STATE. VOICE IN THE POLISH DEBATE ON FAMILY POLICY
The subject of this article is family policy considered from three perspectives: (1) changes in the family formation process, (2) changes in the national welfare state model and (3) changes in the economic structure: transformation from industry dominated economy to service and information economy. The paper describes various family policies in the world as well as the evolution of the family policy in Poland in long history. Finally – in the article is assessed the nowadays Polish family policy program.
Irena E. Kotowska
REMARKS ON FAMILY POLICY IN POLAND IN THE CONTEXT OF INCREASES IN FERTILITY AND WOMEN’S EMPLOYMENT
Debates on fertility increase in Poland cannot ignore that simultaneously there is a strong pressure on employment increase, especially of women’s employment. The article focuses on determinants of reconciling between labour market participation and family, considered in terms of structural and cultural conflicts. By referring to results of empirical studies in the field, it is argued that those measures which reduce indirect costs of motherhood are of primary relevance for stimulating both fertility increase and higher employment of women. These measures diminish the structural conflict (the institutional stetting not adequately adjusted to women’s employment) and cultural conflict (the perception of gender roles neglecting the increasing labour force participation of women). They include: the development of institutional child care, gender-neutral possibilities of flexible work organisation and part-time, leaves and social benefits as well as promotion of the dual earner-dual carer family model and gender equality in employment.
Danuta Graniewska
WORK AND FAMILY
Earning work is a base subsistence of majority family and there is basic form of realization of economic function of family. Level of employment and sizes of unemployment decides about professional activity of population. These phenomena have been discussed and illustrated by statistic data. Material situation in the form of level of revenue is discussed according to socially-professional groups and to number of force of family on base of result of Household budget surveys mainly. Final part of article includes estimate of situation of family general and possibility of satisfaction of satisfaction of its basic functions.
Zofia Jacukowicz
LIVING WAGE
This paper addresses the question what is a living wage and how it differs from the general definition of remuneration, described as just and fair remuneration for work. The appropriate level of living wage for Poland is discussed. The idea of treating the remuneration as a show of solidarity, preventing poverty, as well as enabling families to develop and raise children, is presented. Treating remuneration as a living wage requires the guarantee of sufficient pay for the family father. The discrepancy between the remuneration in Poland and sufficient living wage is shown. An alternative point of view about remuneration, stating that the amount of remuneration should reflect the value of the work performed, regardless of who performed the work, is presented.
Dorota Głogosz
RECONCILIATION OF WORK AND FAMILY LIFE AS A CHALLENGE TO FAMILY POLICY
The paper presents main reasons why we – in Poland – have need to improve existing arrangements for work-family balance and to enforce new solutions in this area. From an economical point of view all important are: reducing of unemployment, economic inactivity, especially correlated with family reasons, and the reduction of negative trends in demography (low fertility, ageing). In Poland, family friendly solutions in employment are in exist for a long time but there are not a compact system now. It is a challenge to family policy (explicite and implicite) to create new, flexible frames for work-family balance, conformable to the fast transformation of labour market and include various ways and means of the family life’s organization.
Bożena Kołaczek
THE INVESTMENT IN YOUTH AND PRINCIPLE OF EQUAL CHANCES IN BOTH FAMILY AND EDUCATION POLICY
The treatment with education in inveastment cathegory means that in reality high level of investment expenditure in youth results from higher family incomes, higher education level of parents, less number of children. Not all families can ccarry adequate expenditure on children education, therefore no acceptation to social inequalities implies social fairness and principle of equal educational chances. The state try to secure the realization of this principle by adequaite systems of assistance for families learning children and youth. Those systems means families benefits, scholarships and other financial forms of support.
Wielisława Warzywoda-Kruszyńska
COUNTERACTING CHILD POVERTY
The Reports by Innocenti Centre revealed that developed European countries face child poverty. Its extent is different in different countries and correlates with social welfare regimes and cultural patterns of the child. The lowest child poverty indices are observed in Nordic countries, the highest in United Kingdom, Ireland and Italy. In the article are presented strategies counteracting child poverty as implemented in Finland and Great Britain. The sociology of childhood study carried out among poor children in England points out possibility to enhance standard repertoire used to counteract child poverty.
Gertruda Uścińska
COORDINATION OF FAMILY BENEFITS IN COMMUNITY REGULATIONS
The article presents the principles of coordination of social security schemes in general and of family benefits in particular. It shows the level in which the principles of coordination influence Polish family benefits scheme. It describes the tasks of the authorities and competent institutions responsible for the implementation of Community regulations in this area. Statistics included in the article refer to the benefits exported from other Member States. The last part of the article enlists the problems that need to be resolved in order to ensure efficient coordination of social security schemes.
Piotr Szukalski
CHANGES IN FAMILY PATTERNS – CHALLENGES TO POLICY TOWARD FAMILY
Changes in patterns of marital and procreation behaviours are more and more widespread in Europe and in Poland. It forces to rethink the public policy toward family. Driven by increase in diversity of family forms and increase in expectations to support reconciliation of family duties and the professional ones public policy has to use a modified definition of the family to include new forms of long-term relations.
Furthermore:
Book reviews