Nr 2 (395) 2007
Spis treści 2/2007
ROZWÓJ USŁUG A ZMIANY STOSUNKÓW PRACY – Józef Orczyk
PRACOWNICY PUBLICZNYCH SŁUŻB ZATRUDNIENIA – Agata Drabek
AGENCJE PRACY TYMCZASOWEJ. RAPORTY ZA LATA 2003–2005 – Agnieszka Lipińska-Grobelny
PRAWNE RAMY PRZERYWANEGO CZASU PRACY – Beata Stanibuła
POLITYKA SPOŁECZNA ZA GRANICĄ
POLITYKA SPOŁECZNA W SŁOWENII – Grażyna Chorążykiewicz
ORGANIZACJA PUBLICZNEGO SYSTEMU EMERYTALNEGO W WIELKIEJ BRYTANII – Sylwia Pieńkowska
RECENZJE
Urszula Jeruszka: KWALIFIKACJE ZAWODOWE. POGLĄDY TEORETYCZNE A RZECZYWISTOŚĆ – rec. Jolanta Buczek
Krzysztof Bondyra (red.): PRACODAWCY KONTRA NAUCZYCIELE? – rec. Robert Geisle
INFORMACJE
POLITYKA SPOŁECZNA – PRZESZŁOŚĆ, TERAŹNIEJSZOŚĆ, PRZYSZŁOŚĆ. DOROCZNA KONFERENCJA POLITYKÓW SPOŁECZNYCH – Beata Kaczyńska
REGIONALNY SYSTEM KOORDYNACJI RYNKU PRACY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO PRACA – ZATRUDNIENIE – SZKOLENIE. KONFERENCJA W WARSZAWIE – Beata Kaczyńska
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS
KOMUNIKAT DLA AUTORÓW
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Józef Orczyk
Rozwój usług a zmiany stosunków pracy
Artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność koordynacji przekształceń stosunków pracy z dynamiką zmian w strukturze pracy. Rosnąca rola usług, ich złożona struktura, wymaga zmian w prawie pracy, w systemie zabezpieczenia społecznego. Podejmowanie pracy w niektórych ważnych sektorach usług bez tych zmian będzie utrudnione i ryzykowne. Konieczne jest stworzenie instytucjonalnych warunków do większej aktywności z uwzględnieniem zasady wzajemności. Tego nie da się osiągnąć przy utrzymaniu dominacji modelu stosunków społecznych wypracowanych w okresie industrializacji, opartych o zatrudnienie.
Pobierz plik »
Agata Drabek
Pracownicy publicznych służb zatrudnienia
Opracowanie zawiera krótką charakterystykę kadr publicznych służb zatrudnienia ze względu na aspekt jakościowy, jak i ilościowy ich funkcjonowania. Autorka podejmuje próbę analizy czynników, od których uzależnione jest prawidłowe wykonywanie zadań służb zatrudnienia. Zalicza do nich: kwalifikacje pracowników publicznych służb zatrudnienia, konieczność ich doskonalenia, a także dostęp do świadczonych przez nich usług poprzez zapewnienie odpowiedniego poziomu zatrudnienia, głównie na stanowiskach związanych z realizacją aktywnej funkcji służb zatrudnienia. Powyższa analiza jest zilustrowana danymi statystycznymi z ostatnich 5 lat. Autorka podkreśla, że zapewnienie fachowości i powszechnego dostępu do kadr administracji pracy powinny stać się jednym z priorytetowych celów władz państwa.
Pobierz plik »
Agnieszka Lipińska-Grobelny
Agencje Prace Tymczasowej. Raporty za lata 2003–2005
Celem artykułu jest dokonanie przeglądu działalności agencji pracy tymczasowej w oparciu o najnowsze dane za lata 2003–2005, przygotowane przez Departament Rynku Pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Dane te są ciekawe, ponieważ same agencje pracy tymczasowej funkcjonują na rynku pracy od ponad dziesięciu lat, ale to właśnie w ciągu ostatnich dwóch lat mówi się o prawdziwym zapotrzebowaniu na pracę tymczasową. Powstaje pytanie, czy będzie to trwałą tendencją czy też zjawiskiem, które przeminie.… Pytanie jest o tyle zasadne, bowiem z dniem 1 stycznia 2004 r. weszła w życie długo oczekiwana ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Na to pytanie i kilka innych odpowiedzi szuka autorka artykułu.
Pobierz plik »
Grażyna Chorążykiewicz
Polityka społeczna w Słowenii
W artykule omówiono wybrane aspekty polityki społecznej Słowenii. Transformacja w Słowenii przebiegała na trzech równoległych poziomach. przekształcania gospodarki socjalistycznej w rynkową, przechodzenia z gospodarki regionalnej na narodową, tworzenia struktur i programów niezależnego państwa. Transformacja słoweńska dzieli się na dwa okresy: powstanie nowego państwa i proces akcesji do Unii Europejskiej. Według danych Eurostatu z października 2006 r. Słowenia w 2003 r. przeznaczyła 24,6% PKB na zabezpieczenie społeczne (średnia dla UE-25 w 2003 r. 28%). Więcej niż kraje UE przeznaczyła na rodziny i dzieci (8,6%, UE-25 8%), opiekę zdrowotną (32,4% wobec 28,3%) i niepełnosprawnych (8,2% przy 8%).
Pobierz plik »
Ponadto w numerze:
Recenzje z krajowych i zagranicznych pozycji
Sprawozdania z krajowych i zagranicznych konferencji
Social Policy
Table of Contents No 2 (395), 2007
DYNAMICS OF SERVICES SECTOR AND CHANGING LABOUR RELATIONS – Józef Orczyk
THE OFFICIALS OF PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES FROM THE QUALITY AND QUANTITY VIEWS – Agata Drabek
THE REPORTS ON TEMPORARY EMPLOYMENT AGENCIES: 2003–2005 – Agnieszka Lipińska-Grobelny
LEGAL FRAMEWORKS OF LAW INTERRUPTED TIME OF WORKING TIME – Beata Stanibuła
SOCIAL POLICY ABROAD
SOCIAL POLICY IN SLOVENIA – Grażyna Chorążykiewicz
THE PUBLIC PENSION SYSTEM IN THE UNITED KINGDOM – Sylwia Pieńkowska
BOOK REVIEWS
Urszula Jeruszka: VOCATIONAL OUALIFICATIONS. THEORETICAL APPROACH VS. REALITY – Rewieved by Jolanta Buczek
Krzysztof Bondyra (ed.): EMPLOYERS AGAINST TEACHERS? – Rewieved by Robert Geisler
INFORMATION
SOCIAL POLICY: PAST – PRESENT AND THE FUTURE. ANNUAL CONFERENCE OF SOCIAL POLICY – Beata Kaczyńska
REGIONAL SYSTEM OF LABOUR MARKET COORDINATION – MAZOWIAN VOIVODSHIP. CONFERENCE IN WARSAW – Beata Kaczyńska
NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
INFORMATION FOR AUTHORS
We Recommend the papers
Józef Orczyk
DYNAMICS OF SERVICES SECTOR AND CHANGING LABOUR RELATIONS
The articles stress the importance of coordinating transformations in labor relations with the structure of work dynamics. Service sector’s role is growing, it’s structure becomes more complex, and it requires amendments to labor law and to social security system. Taking up work in some of the crucial service areas might be both difficult and risky, if those changes not take place. It becomes therefore, necessary to create institutional conditions for a greater work activity including the rule of reciprocity. This seems unachievable if the concurrent domination of employment-based social relations system which was worked out during industrialization period, remains.
Agata Drabek
THE OFFICIALS OF PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES FROM THE QUALITY AND QUANTITY VIEWS
The aim of this publication is to present the quality and quantity aspects of staff of labour force administration. The study in question is an attempt to analyze factors that determine an effective execution of tasks imposed on employment services. Among them are the following: the level of education of public employment services workers, their advanced training and the access to services rendered by them by means of assurance of the proper level of employment, particularly in case of such positions as employment adviser and employment exchange adviser. The analysis above is supported by the data of the recent five years. The author emphasizes that employing professional staff and providing common access to the labour administration officials are to be given priority by the authorities.
Agnieszka Lipińska-Grobelny
THE REPORTS ON TEMPORARY EMPLOYMENT AGENCIES: 2003–2005
The cardinal purpose of this article is a review of temporary job recruitment companies’ activities on the basis of the Labour Market Department reports for 2003–2005. The results of these reports are very interesting if we take under consideration that temporary job recruitment companies have exist on the labour market for over 10 years, but the need of temporary employment has increased to a large extent especially during only the last two years. The authoress asks a question: if it relates with a stable tendency or not. On this question and on a few others she searches for answers in this article.
Grażyna Chorążykiewicz
SOCIAL POLICY IN SLOVENIA
The article covers selected aspects of social policy in Slovenia. Slovenia passed three-fold transition from a command to a market economy, from a regionally based to a national economy, and from a common state to setting up structures and programs of independent country. Slovene transformation could be divided into two stages: establishing a new state and process of accession to European Union. According to Eurostat (October 2006) Slovenia spent in 2003 24.6% of GDP (average for UE 25 was in 2003 28%) for social protection. More than UE countries it spent for families and children (8.6%, EU-25 8%), sickness/health care (32.4% in comparison to 28.3%) and disability (8.2% in comparison to 8%).
Furthermore:
Book reviews
Information