Nr 11-12 (392-393) 2006

Spis treści 11–12/2006

Table of Contents

Numer monotem­aty­czny
OD UBÓSTWA DO WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO

OD UBÓSTWA DO WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO – Stanisława Goli­nowska
PROPOZYCJA BUDOWY MIERNIKA BIEDY SKUMULOWANEJ W POLSCEMał­gorzata Radz­iukiewicz

MODYFIKACJA KOSZYKÓW TOWARÓW I USŁUG MINIMUM SOCJALNEGO I MINIMUM EGZYSTENCJI Lucyna Deniszczuk, Piotr Kurowski, Marta Styrc
MŁODE POKOLENIE Z BYŁYCH PGR-ów: DZIEDZICZENIE BIEDY CZY WYCHODZENIE Z BIEDYElż­bi­eta Tarkowska
ZDROWIE I CHOROBA A UBÓSTWO I WYKLUCZENIE SPOŁECZNE – Agnieszka Sowa
POLITYKA WOBEC PRACY W KONTEKŚCIE ZWALCZANIA UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO –Stanisława Goli­nowska
SYSTEM EDUKACJI, UBÓSTWO, WYKLUCZENIE SPOŁECZNE – Elż­bi­eta Tarkowska, Katarzyna Gór­niak, Agnieszka Kalbar­czyk
POLITYKA MIESZKANIOWA WOBEC UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO – Hanka Zaniewska
ZWALCZANIE UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO W RAMACH POLITYKI REALIZOWANEJ NA SZCZEBLACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGOPiotr Błę­dowski, Paweł Kubicki
DOSTĘP DO INSTYTUCJI SĄDOWNICTWA Z PERSPEKTYWY OSÓB UBOGICH I WYKLUCZONYCH – Kaz­imierz Frieske
ANALIZA EFEKTYWNOŚCI WSPÓŁDZIAŁANIA PAŃSTWA I ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZWALCZANIU UBÓSTWA I WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO – Piotr Broda-Wysocki

NIEFORMALNE SIECI WSPARCIA LUDNOŚCI ŻYJĄCEJ W BIEDZIE (NA WSI I W MAŁYM MIEŚCIE) – Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Jolanta Grotowska-Leder

INFORMACJE
UBÓSTWO I WYKLUCZENIE SPOŁECZNE ORAZ METODY ICH ZWALCZANIA. KONFERENCJA IPISSMarta Styrc

DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
NOWOŚCI WYDAWNICZE IPISS 

OD UBÓSTWA DO WYKLUCZENIA SPOŁECZNEGO

Bada­nia nad ubóst­wem mają w Polsce oraz w IPiSS wielo­let­nią trady­cję. Rozpoz­na­nia doty­czące trud­nych warunków życia rodzin prowad­zone były także w okre­sie real­nego soc­jal­izmu, dostar­cza­jąc wiedzy o kondy­cji społeczeństwa i pos­tu­lu­jąc odpowied­nie rozwiąza­nia w ramach ist­nieją­cych insty­tucji i stosowanych wów­czas metod. W lat­ach 90., kiedy budowie gospo­darki rynkowej oraz jej szy­bkiej mod­ern­iza­cji zaczęły towarzyszyć per­tur­bacje na rynku pracy, a sys­tem zabez­pieczenia społecznego mimo jego insty­tucjon­al­nej dojrza­łości oraz relaty­wnie znacznej skali wydatkowanych środ­ków, nie był w stanie objąć swymi świad­czeni­ami wszys­t­kich grup lud­ności dotknię­tych gwał­townoś­cią przemian, ubóstwo nabrało wyrazis­tości i stało się powszech­nie dostrze­ganym prob­le­mem soc­jal­nym. Pojaw­iły się bada­nia i anal­izy zarówno o charak­terze poz­naw­czym, jak i metodolog­icznym. Na więk­szą skalę prowad­zone były w ramach badań trzech ośrod­ków: GUS, IPiSS (w lat­ach 90. Insty­tut wydał dwie duże prace Pol­ska bieda oraz Pol­ska bieda II, które zaw­ier­ały wyniki pod­sta­wowych rozpoz­nań o charak­terze iloś­ciowym) oraz Banku Świa­towego. Bada­nia pod­jęte przez IPiSS w warst­wie metodolog­icznej porząd­kowały pomiar ubóstwa oraz rekomen­dowały stosowanie sprawd­zonych i uzgod­nionych z GUS pode­jść i wskaźników. Ugrun­towały sposób podawa­nia oraz ciągłość infor­ma­cji o skali i głębokości ubóstwa w Polsce. Wpłynęły też na uwzględ­ni­anie w poli­tyce społecznej trafniejszych metod zwal­cza­nia ubóstwa i pomocy ubogim. Lata pracy badaw­czej doprowadz­iły do zrozu­mienia i pewnej zgody co do stosowanych kon­wencji defin­iowa­nia oraz pomi­aru ubóstwa, mimo ograniczeń i kon­trow­er­sji z tym związanych. Istotna jest świado­mość ograniczeń, jakie narzuca przyjęta kon­wencja. Na przykład od dłuższego już czasu w bada­ni­ach porów­naw­czych sto­suje się kat­e­gorię tzw. ubóstwa relaty­wnego. Polega to na tym, że za próg ubóstwa uznaje się pewien poziom dochodu określony w jakimś sto­sunku do prze­cięt­nej wielkości dobrobytu (np. dochodu, czy kon­sumpcji per capita). W statystyce europe­jskiej defini­uje się trzy progi ubóstwa: na poziomie 40%, 50% lub 60% prze­cięt­nego dochodu lub medi­any dochodów. Najczęś­ciej podaje się statystyki, w których za próg ubóstwa (tzw. linię ubóstwa) przyj­muje się 50% prze­cięt­nego dochodu na osobę (lub jed­nos­tkę kon­sump­cyjną) w danym okre­sie. W kon­sek­wencji tego pode­jś­cia ubodzy z kra­jów na różnym poziomie roz­woju mogą przy tej samej stopie ubóstwa mieć całkowicie odmi­enną sytu­ację mate­ri­alną. Także anal­izu­jąc prob­lem w cza­sie, gdy stopa ubóstwa jest taka sama, to sytu­acja mate­ri­alna osób ubogich może być istot­nie odmi­enna. Co nato­mi­ast oznacza, gdy stopa ubóstwa relaty­wnego wzrasta, a prze­ciętny poziom dochodów nie ulega obniże­niu? To oznacza po prostu wzrost nierówności społecznych. Więk­sza liczba ubogich ma mniej niż wynosi połowa prze­cięt­nego dochodu na osobę. Pol­ska w rozsz­er­zonej UE należy do kra­jów o stopie ubóstwa relaty­wnego niewiele wyższego niż w więk­szości kra­jów UE. Najniższy wskaźnik wys­tępuje w Szwecji oraz w Czechach (!). Gdy jed­nak odniesie­niem nie są nasze prze­ciętne dochody, lecz prze­ciętny dochód w Unii Europe­jskiej, to wraz kra­jami bał­ty­ckimi sytu­u­jemy się na końcu listy. Kry­tyka ubóstwa relaty­wnego związana jest przede wszys­tkim z fak­tem, że stopa ubóstwa może ros­nąć albo nie zmniejszać się, gdy jed­nocześnie rośnie dochód nar­o­dowy. Wskaźnik ten mówi wów­czas o tym, że nie wszyscy w tym wzroś­cie uczest­niczą pro­por­cjon­al­nie. Takie praw­idłowości – niee­lasty­czność ubóstwa wzglę­dem wzrostu – wys­tępują w pewnych okre­sach i w pewnych regionach, cho­ciaż nie jest to zjawisko typowe. Dłu­gookre­sowy wzrost gospo­dar­czy, jeśli towarzyszy mu wzrost zatrud­nienia, zwykle kore­spon­duje ze zmniejszaniem się ubóstwa. Jeżeli jed­nak elasty­czność ubóstwa wzglę­dem wzrostu jest niska, co na przełomie dekad wys­tąpiło między innymi w Polsce oraz w niek­tórych innych nowych kra­jach UE, to jest to syg­nał pewnych trud­ności społecznych, w tym przy­padku wys­tępu­ją­cych z powodu wysok­iej dynamiki przemian i spadku zatrud­nienia. Brak automaty­cznej reakcji pole­ga­jącej na zmniejsza­niu się ubóstwa, gdy ma miejsce wzrost gospo­dar­czy, związany jest ze zjawiskiem tzw. bez­za­trud­nieniowego wzrostu gospo­dar­czego (job­less growth), charak­teryzu­jącego dynam­iczne przemi­any gospo­dar­cze w Polsce: wysoką wyda­jność pracy i restruk­tu­ryza­cję prze­mysłu (o tym szerzej w artykule na temat pracy). Ze względu na wys­tępowanie prob­lemów z inter­pre­tacją ubóstwa relaty­wnego, ist­nieje wielu zwolen­ników pomi­aru ubóstwa abso­lut­nego. Na przykład eksperci Banku Świa­towego posługują się miarami abso­lut­nymi, ale zróżni­cow­anymi dla różnych regionów świata (2,15 lub 4,30 USD na osobę dzi­en­nie wg pary­tetu siły naby­w­czej). W wielu kra­jach także przy urzę­dowych pomi­arach ubóstwa sto­suje się miary abso­lutne. W Polsce w tym przy­padku sto­suje się miary oparte na niezbęd­nym koszyku kon­sumpcji (koszyk min­i­mum egzys­tencji, próg inter­wencji soc­jal­nej, czy próg wspar­cia dochodowego rodzin). Po wejś­ciu Pol­ski do UE bada­nia nad ubóst­wem nabrały nowej dynamiki. Komisja Europe­jska oraz Euro­stat pro­ponują rozsz­erze­nie kat­e­gorii ubóstwa o wyk­lucze­nie społeczne, wprowadze­nie w szer­szym zakre­sie badań pan­elowych, łącze­nie metod iloś­ciowych z jakoś­ciowymi oraz pos­tu­lują nowe wskaźniki pomi­aru. Pon­adto zwal­czanie ubóstwa i wyk­luczenia społecznego stało się celem strate­gii poli­tyki społecznej UE, real­i­zowanej wspól­nie z kra­jami członkowskimi. Istot­nym fak­tem nowego okresu jest wprowadze­nie kat­e­gorii wyk­luczenia społecznego. W związku z tym pow­staje pytanie czy jest to tylko efekt zewnętrzny, związany z uni­jnymi kon­wenc­jami metodolog­icznymi, czy jest to także lep­sza kat­e­go­ria do wyjaś­ni­a­nia współczes­nych zjawisk społecznych i to także w Polsce? Czy nie wystar­czy pozostać przy kat­e­gorii ubóstwa, zjawiska zrozu­mi­ałego, dającego się łatwiej rozpoz­nać i zmierzyć? Odpowiedzi na to pytanie poszuki­wal­iśmy, rozsz­erza­jąc i pogłębi­a­jąc bada­nia nad warunk­ami życia lud­ności, nad nowymi wymi­arami i obszarami ubóstwa oraz wyk­luczenia społecznego w ramach pro­jektu Ubóstwo i wyk­lucze­nie społeczne oraz metody ich zwal­cza­nia (pro­jekt badaw­czy zamaw­iany PBZ-MIN-006/H02/2003), którego pewną część wyników prezen­tu­jemy w tym numerze „Poli­tyki Społecznej”. Zaczni­jmy od ukaza­nia różnic między kat­e­gorią ubóstwa i wyk­luczenia społecznego – co ułatwia poniższe zestawienie.

Ubóstwo Wyk­lucze­nie społeczne

Deprywacja mate­ri­alna
— sytu­acja ogranic­zonych zasobów

(i możli­wości — rozsz­erza­jąca kon­cepcja Sena)
Stan

Nieuczest­nicze­nie
w życiu społecznym — społeczna izo­lacja, mar­gin­al­iza­cja

Wskazuje na brak relacji jed­nos­tki z innymi
Wskazuje na dyskryminyjące jed­nos­tkę relację z insty­tuc­jami
Pro­ces, w którym następuje kumu­lacja nieko­rzyst­nych czyn­ników, prowadzą­cych do wyk­luczenia
Jest zjawiskiem wielowymi­arowym, wieloaspek­towym
Ubóstwo może być przy­czyną i skutkiem wyk­luczenia

 

W Nar­o­dowej Strate­gii Inte­gracji Społecznej (2004) wskazano, że osoby zagrożone wyk­lucze­niem społecznym: — żyją w nieko­rzyst­nych warunk­ach eko­nom­icznych (ubóstwo mate­ri­alne), — dotykają je nieko­rzystne pro­cesy społeczne na skutek masowych i dynam­icznych zmian roz­wo­jowych, np. dein­dus­tri­al­iza­cji, kryzysów, gwał­townego upadku branż, regionów, — nie zostały wyposażone w kap­i­tał życiowy zapew­ni­a­jący im nor­malną pozy­cję społeczną: odpowiedni poziom kwal­i­fikacji, wejś­cie na rynek pracy, założe­nie rodziny, a także utrud­ni­ają dos­tosowywanie się do zmieni­a­ją­cych się warunków społecznych i eko­nom­icznych,
- nie mają dostępu do odpowied­nich insty­tucji pozwala­ją­cych na wyposaże­nie w kap­i­tał życiowy, jego rozwój i pom­nażanie na skutek niedoroz­woju tych insty­tucji (eduka­cyjnych, ochrony zdrowia,…) ze względu na: brak pri­o­ry­tetów, brak środ­ków pub­licznych, niską efek­ty­wność funkcjonowa­nia, — stosowane są wobec nich prak­tyki dyskrymi­na­cyjne zarówno na skutek niedoroz­woju właś­ci­wego usta­wodaw­stwa, jak i kul­tur­owych uprzedzeń oraz stereo­typów, — posi­adają cechy utrud­ni­a­jące im korzys­tanie z powszech­nych zasobów społecznych na skutek niesprawności, uza­leżnienia, dłu­gotr­wałej choroby, czy innych cech indy­wid­u­al­nych, — są przed­miotem niszczącego dzi­ała­nia innych osób: prze­mocy, szan­tażu, indoktrynacji

 Pon­adto w numerze:
Spra­woz­da­nia z kra­jowych i zagranicznych kon­fer­encji
Recen­zje pol­s­kich pub­likacji Spra­woz­da­nia z kra­jowych konferencji


Social Pol­icy
Table of Con­tents No 11–12 (392–393), 2006

FROM POVERTY TO SOCIAL EXCLUSION Stanisława Goli­nowska
PROPOSAL FOR CONSTRUCTION OF A MEASURE OF CUMULATIVE POVERTYMał­gorzata Radz­iukiewicz
MODIFICATION OF THE GOODS AND SERVICES, SOCIAL MINIMUM, AND MINIMUM EXISTENCE BASKETSLucyna Deniszczuk, Piotr Kurowski, Marta Styrc
YOUNG GENERATION OF THE FORMER STATE FARMS: INHERITING POVERTY OR OVERCOMING POVERTY? – Elż­bi­eta Tarkowska
HEALTH AND DISEASE VS POVERTY AND SOCIAL EXCLUSIONAgnieszka Sowa
LACK OF COMPREHENSIVE LABOUR MARKET AND EMPLOYMENT POLICYWAY TO THE SOCIAL EXCLUSION? – Stanisława Goli­nowska
EFFECTIVENESS OF ACTIVE LABOUR MARKET POLICY IN FIGHTING POVERTY AND SOCIAL EXCLUSIONAnna Ruzik
EDUCATION SYSTEM, POVERTY, SOCIAL EXCLUSIONElż­bi­eta Tarkowska, Katarzyna Gór­niak, Agnieszka Kalbar­czyk
HOUSING POLICY TOWARDS POVERTY AND SOCIAL EXCLUSIONHanka Zaniewska
FIGHTING POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION AS PART OF POLICIES IMPLEMENTED AT THE LOCAL GOVERNMENT LEVELPiotr Błę­dowski, Paweł Kubicki
ACCESS TO THE COURTS FROM THE PERSPECTIVE OF THE POOR AND MARGINALIZEDKaz­imierz W. Frieske
ANALYSIS OF EFFECTIVENESS OF COOPERATION BETWEEN THE STATE AND NON-GOVERNMENT ORGANISATIONS IN COMBATING POVERTY AND SOCIAL EXCLUSIONPiotr Broda-Wysocki
INFORMAL ASSISTANCE NETWORKS OF THE POPULATION LIVING IN POVERTY (IN VILLAGES AND SMALL TOWNS) – Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Jolanta Grotowska-Leder

INFORMATION
POVERTY AND SOCIAL EXCLUSION AND METHODS OF COMBATING THEM. CONFERENCE IN ILSSMarta Styrc

NEW BOOKS PUBLISHED BY THE INSTITUTE OF LABOUR AND SOCIAL STUDIES
DIARY OF SOCIAL POLICY

We rec­om­mend the papers:

Research on the poverty has a long tra­di­tion in Poland and espe­cially at the Insti­tute of Labour and Social Stud­ies (IPiSS). Sur­veys con­cern­ing dif­fi­cult con­di­tions of life of fam­i­lies were con­ducted also in the period of the real social­ism, giv­ing knowl­edge about the con­di­tions of the soci­ety and pos­tu­lat­ing intro­duc­tion of the appro­pri­ate solu­tions within the exist­ing insti­tu­tional and method­olog­i­cal frame­work.
In the nineties, when per­tur­ba­tions on the labour mar­ket came with the con­struc­tion of the mar­ket econ­omy and its quick mod­erni­sa­tion, the sys­tem of social secu­rity, despite its insti­tu­tional matu­rity and rel­a­tively impor­tant scale of dis­bursed funds, became unable to pro­vide allowances for all groups of peo­ple affected by the vio­lence of trans­for­ma­tions. At that time the poverty became a vis­i­ble and widely recog­nised social prob­lem. Cog­ni­tive and method­olog­i­cal research and analy­sis were con­ducted. They were car­ried out on a larger scale by three research cen­tres: Cen­tral Sta­tis­ti­cal Office (GUS), the IPiSS and the World Bank.
The research con­ducted by the IPiSS in the method­olog­i­cal aspect put the mea­sure­ments of poverty in order and rec­om­mended the use of approaches and indi­ca­tors proven in prac­tice and agreed with the GUS. They con­sol­i­dated the method of pro­vid­ing infor­ma­tion about the scale and depth of poverty in Poland, as well as strength­ened its con­ti­nu­ity. They also con­tributed to includ­ing more rel­e­vant meth­ods of com­bat­ing poverty and help­ing the poor in the process of social pol­icy elab­o­ra­tion.
The years of research resulted in under­stand­ing and some kind of con­sent on the used con­ven­tions of poverty def­i­n­i­tion and mea­sure­ment, despite related lim­i­ta­tions and con­tro­ver­sies. The aware­ness of lim­i­ta­tions imposed by the adopted con­ven­tion is very impor­tant. For exam­ple, the com­par­a­tive stud­ies have been using the cat­e­gory of the so-called rel­a­tive poverty for a very long time. It is based on the def­i­n­i­tion of the thresh­old of poverty as a cer­tain level of income, deter­mined in some pro­por­tion to the aver­age level of wel­fare (e.g. income or con­sump­tion per capita). The Euro­pean sta­tis­tics define three poverty thresh­olds: on the level of 40%, 50% or 60% of the aver­age income or the median of income. The most often quoted sta­tis­tics deter­mine the poverty thresh­old (or the poverty line) at the level of 50% of the aver­age income per per­son (or con­sump­tion unit) in a given period. In con­se­quence, the poor from the coun­tries on dif­fer­ent level of devel­op­ment may, while hav­ing the same poverty rate, have com­pletely dif­fer­ent mate­r­ial sit­u­a­tion. Also the analy­sis of the prob­lem in time, where the poverty rate remains the same, indi­cates that the mate­r­ial sit­u­a­tion of the poor may be sig­nif­i­cantly dif­fer­ent. What does it mean, when the rate of rel­a­tive poverty increases and the aver­age level of income is not reduced? It sim­ply sig­ni­fies the increase of social inequal­i­ties. The major­ity of the poor have less than a half of aver­age income per per­son. Poland in the enlarged EU belongs to the coun­tries where the rate of rel­a­tive poverty is not much higher than in the major­ity of the EU coun­tries. The low­est indi­ca­tor can be found in Swe­den and Czech Repub­lic (!). But if the point of ref­er­ence is not our aver­age income but the aver­age income in the Euro­pean Union, then Poland, together with the Baltic coun­tries, is sit­u­ated at the end of the list.
The crit­i­cism of rel­a­tive poverty is related mainly to the fact that the poverty rate may rise or remain unchanged while the national income increases. This indi­ca­tor shows then that not every­body par­tic­i­pates pro­por­tion­ally in this increase. Such reg­u­lar­i­ties – inflex­i­bil­ity of poverty in rela­tion to the growth – occur in some peri­ods and in some regions, although this is not a typ­i­cal phe­nom­e­non. Long-term eco­nomic growth, if it is accom­pa­nied by the increase of employ­ment, usu­ally cor­re­sponds with the decrease of poverty. If, how­ever, the flex­i­bil­ity of poverty in rela­tion to the growth is low, as it was in Poland and some of other new EU coun­tries on the turn of decades, it is a sig­nal of some social dif­fi­cul­ties, in this case occur­ring due to the high dynam­ics of trans­for­ma­tion and decrease of employ­ment. Lack of auto­matic reac­tion, con­sist­ing of the decrease of poverty while the econ­omy grows, is related to the phe­nom­e­non of the so-called job­less growth, char­ac­ter­is­ing the dynamic eco­nomic trans­for­ma­tions in Poland: high work effec­tive­ness and restruc­tur­ing of indus­try (described more widely in the arti­cle con­cern­ing labour).
Due to the prob­lems with inter­pre­ta­tion of rel­a­tive poverty, there are many par­ti­sans of absolute poverty mea­sure­ment. For exam­ple, the spe­cial­ists of the World Bank use absolute mea­sure­ments, dif­fer­ent for dif­fer­ent world regions (USD 2,15 or 4,30 per per­son daily, accord­ing to the pur­chas­ing power stan­dard). In many coun­tries, also the offi­cial mea­sure­ments of poverty use the absolute mea­sures. In Poland, in this case, the mea­sures based on the con­sump­tion bas­ket (bas­ket of the min­i­mum of exis­tence, social inter­ven­tion thresh­old, or thresh­old of income sup­port for fam­i­lies) are used.
After Poland joined the EU, the research on poverty gath­ered new dynam­ics. The Euro­pean Com­mis­sion and Euro­stat pro­pose to enlarge the cat­e­gory of poverty by social exclu­sion, more widely intro­duce panel research, unify quan­ti­ta­tive and qual­i­ta­tive research and pos­tu­late the cre­ation of new mea­sure­ments indi­ca­tors. More­over, fight­ing against poverty and social exclu­sion has become one of the goals of the social pol­icy strat­egy of the EU, realised jointly with mem­ber coun­tries. The intro­duc­tion of the cat­e­gory of social exclu­sion is an impor­tant fact in this new period. As a result there arises a ques­tion – is this only an exter­nal effect, related to the Union’s method­olog­i­cal con­ven­tions or is this a bet­ter cat­e­gory to explain con­tem­po­rary social phe­nom­ena, also in Poland? Is it not suf­fi­cient to stand by the cat­e­gory of poverty, a phe­nom­ena that is under­stood, easy to recog­nise and mea­sure?
We searched for answer to this ques­tion by enlarg­ing and deep­en­ing the research on the con­di­tions of life of pop­u­la­tion as well as new dimen­sions and areas of poverty and social exclu­sion within the project enti­tled Poverty and social exclu­sion and meth­ods of com­bat­ing them (Ordered research project PBZ-MIN-006/H02/2003); we present some of its results in this issue of “Poli­tyka Społeczna”.
Let us start with demon­stra­tion of dif­fer­ences between the cat­e­gory of poverty and of social exclu­sion – what is facil­i­tated by the spec­i­fi­ca­tion below.

Poverty Social exlu­sion
Mate­r­ial depri­va­tion — sit­u­a­tion of lim­ited resources (and pos­si­bil­i­ties — enlarg­ing the Sen’s conception) No-participation in social life — social iso­la­tion, mar­gin­al­i­sa­tion
Indi­cates the lack of rela­tion­ships between the indi­vid­ual and oth­ers Indi­cates rela­tions with insti­tu­tions that dis­crim­i­nate the indi­vid­ual
A process in which the accu­mu­la­tion of dis­ad­van­ta­geous fac­tors occurs, lead­ing to exlu­sion
Is a multi-dimensional, multi-aspects phe­nomen on,
The poverty may be rea­son and a result of exclusion.

The Pol­ish National Strat­egy for Social Inte­gra­tion (NSIS 2004) indi­cated that peo­ple threat­ened by social exclu­sion:
– live in unfavourable eco­nomic con­di­tions (mate­r­ial poverty);
– are affected by dis­ad­van­ta­geous social processes occur­ring as a result of mass and dynamic devel­op­ment changes, e.g. dein­dus­tri­al­i­sa­tion, crises, sud­den fall of indus­tries, regions;
– do not have the life cap­i­tal giv­ing them nor­mal social posi­tion: the appro­pri­ate level of qual­i­fi­ca­tions, exis­tence on the labour mar­ket, fam­ily and make dif­fi­cul­ties at the adap­ta­tion to the chang­ing social and eco­nomic con­di­tions;
– do not have access to the appro­pri­ate insti­tu­tions allow­ing acquir­ing the life cap­i­tal, its devel­op­ment and mul­ti­pli­ca­tion, as a result of defi­ciency of those insti­tu­tions (edu­ca­tional, health pro­tec­tion…) due to: lack of pri­or­i­ties, lack of pub­lic funds, low effec­tive­ness;
– are dis­crim­i­nated as a result of defi­ciency of the appro­pri­ate leg­is­la­tion as well as due to cul­tural prej­u­dices and stereo­types;
– are char­ac­terised by fea­tures that make it dif­fi­cult for them to use gen­eral social resources due to dis­abil­ity, addic­tion, long-term ill­ness or other indi­vid­ual traits;
– are sub­ject to destruc­tive activ­ity of other peo­ple: vio­lence, black­mail, indoc­tri­na­tion.
On the whole, the social and polit­i­cal sense for the use of social exclu­sion cat­e­gory con­sists of stress­ing three issues: (1) indi­ca­tion of impor­tance of other dimen­sions to human life than only mate­r­ial ones, (2) stress­ing the dynam­ics of the devel­op­ment and ten­dency of dis­ad­van­ta­geous sit­u­a­tions in the life of man to strengthen and (3) respect­ing high impor­tance of social bonds and good rela­tions with insti­tu­tions in the eval­u­a­tion of the qual­ity of life of peo­ple and their pub­lic behav­iours.
The last of the quoted issues – social bonds and access to social and polit­i­cal insti­tu­tions – is par­tic­u­larly the con­cern and the rea­son to use the cat­e­gory of social exclu­sion and, what is more, to cre­ate a strat­egy of social inclu­sion (social inte­gra­tion). In dif­fer­ent Euro­pean coun­tries there is a polit­i­cal aware­ness of this prob­lem and sup­port for cre­at­ing social inte­gra­tion pro­grammes. It con­cerns even Great Britain, the coun­try where the tra­di­tion of research on poverty is so long that it would seem that there is no incli­na­tion to enlarge and change the approach. But it is in Eng­land where the most con­crete pro­grammes and actions for social inte­gra­tion are cre­ated and the con­tem­po­rary research and reports on the poverty already gen­er­ally use the wider cat­e­gory of social exclu­sion.
The fact that the use­ful­ness of the social exclu­sion cat­e­gory for the research on social issues in Poland, being at the same time an expres­sion of con­cern about pub­lic behav­iours of fel­low cit­i­zens, became obvi­ous is indi­cated by, for exam­ple, the Pol­ish debate on poverty (Con­ducted on the turn of 2005/2006 in “Gazeta Wybor­cza”, among oth­ers).
It is not the tra­di­tion­ally under­stood poverty that con­sti­tutes the main social issue but the impov­er­ish­ment of social bonds and dete­ri­o­ra­tion of the qual­ity of life in its par­tic­i­pa­tion dimen­sion.
When the main rea­son of poverty is the lack of sta­ble and legal job, as it is now in Poland, and the basic method of mak­ing poor fam­i­lies’ liv­ing is casual work, often ille­gal, also in form of peri­od­i­cal eco­nomic migra­tion, new behav­iours and social processes occur there. Some fam­i­lies in those con­di­tions man­age quite well from the mate­r­ial point of view: buy an old car to ensure mobil­ity (pub­lic trans­port infra­struc­ture often no longer exists in their local­ity), include chil­dren in the process of earn­ing money, exchange goods and ser­vices. Their con­sump­tion also remains on a cer­tain nec­es­sary level. The apart­ment is usu­ally equipped with a refrig­er­a­tor and a colour TV-set, chil­dren are well clothed. From the out­side, the social prob­lem could not be noticed. But the prob­lem of those fam­i­lies con­sists of the fact that they do not par­tic­i­pate in nor­mal social life, and their chil­dren have min­i­mum chances to get away from the sit­u­a­tion in which their par­ents are stuck. It also con­cerns peo­ple who have earned their liv­ing abroad for many years. By clean­ing and tak­ing care of elder and chron­i­cally ill peo­ple in Berlin or Brus­sels, grow­ing aspara­guses or cucum­bers in Ger­many or straw­ber­ries in Swe­den, the migrants do not improve their human cap­i­tal. Hav­ing ‘worked their fin­gers to the bone’ they return to a coun­try they know less and less about and, besides going to church, do not par­tic­i­pate in any social events. They loose con­tact with their chil­dren, they no longer moti­vate them to have some achieve­ments at school. They do not take care of them, do not raise them. The pos­si­bil­i­ties to return or enter the mar­ket of legal employ­ment in Poland become reduced in time.
When the social exclu­sion becomes the fate of the grow­ing num­ber of social groups (non-participation in the nor­mal life thanks to the job, edu­ca­tion and social activ­ity), then the democ­racy becomes seri­ously endan­gered. Excluded peo­ple stop behav­ing like cit­i­zens: do not par­tic­i­pate in elec­tions, do not pay taxes, do not inter­vene in pub­lic affairs, and become eas­ily manip­u­lated by rad­i­cal slo­gans of politi­cians search­ing for cap­i­tal for their ambitions.

Fur­ther­more: 
Information

prze­jdź do Spisu treści

« powrót