Nr 3 (372) 2005

Spis treści 3/2005
numer monotem­aty­czny 
poświę­cony stan­dar­dom zabez­pieczenia społecznego 

Stan pol­skiego sys­temu zabez­pieczenia społecznego

REDAKTOR NUMERU - dr Gertruda Uścińska
WPROWADZENIEGertruda Uścińska
ZABEZPIECZENIE SPOŁECZNE W POLSCE. TERAŹNIEJSZOŚĆ A PRZYSZŁOŚĆ – Krzysztof Pater
ZMIANA POLITYKI SPOŁECZNEJ W UNII EUROPEJSKIEJYves Jorens
ROLA I ZNACZENIE EUROPEJSKICH STANDARDÓW ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO DLA POLSKIEGO USTAWODAWSTWA NA XXI WIEKAndrzej Świątkowski
PRZYSZŁOŚĆ SYSTEMU EMERYTALNEGO W POLSCEAlek­san­dra Wik­torow
STANDARDY MOP I PERSPEKTYWY ROZWOJUAlek­sander Egorov
NORMY MOP W DZIEDZINIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO UCHWALONE PO WOJNIE I WSPÓŁCZEŚNIE – Gertruda Uścińska
OBLICZENIA PORÓWNAWCZE. MOP A POLSKAHanna Markowska, Hanna Zalewska
PERSPEKTYWY RATYFIKACJI KONWENCJI MOPJoanna Maciejew­ska
STANDARDY RADY EUROPYSixto Molina
OBLICZENIA PORÓWNAWCZE. RADA EUROPY A POLSKAHanna Markowska, Hanna Zalewska
PERSPEKTYWY PRZYJĘCIA ZOBOWIĄZAŃ WYNIKAJĄCYCH Z DOKUMENTÓW RADY EUROPYJoanna Maciejew­ska
OTWARTA METODA KOORDYNACJI JAKO STANDARDOWY INSTRUMENT UZGODNIENIOWYYves Jorens
ZWIĄZKI I ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ROZWIĄZANIAMI MOP, RE I UE W ZAKRESIE ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO – Gertruda Uścińska
STOSOWANIE ROZWIĄZAŃ UNIJNYCH W USTAWODAWSTWIE I PRAKTYCE KRAJOWEJ Elż­bi­eta Rożek

RECENZJE
Lucyna Frąck­iewicz, Wiesław Koczur (red.): NIEPEŁNOSPRAWNI A PRACA – rec. Bożena Kołaczek
Mał­gorzata Szylko-Skoczny: POLITYKA SPOŁECZNA WOBEC BEZROBOCIA W TRZECIEJ RZECZYPOSPOLITEJ – rec. Michał Gmy­trasiewicz

INFORMACJE
TWOJA WIEDZATWÓJ SUKCES. EDUKACJA KLUCZEM DO PRZYSZŁOŚCI. KONFERENCJA OHPBeata Kaczyńska

DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ 

STAN POLSKIEGO SYSTEMU ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
W obszarze zabez­pieczenia społecznego ważną rolę odgry­wają stan­dardy ustalone przez Między­nar­o­dową Orga­ni­za­cję Pracy, Radę Europy i Unię Europe­jską. W więk­szości wypad­ków wyma­gają one raty­fikacji przez państwo członkowskie, co w rezulta­cie prowadzi do zbliże­nia usta­wodaw­stw kra­jowych. Są one także brane pod uwagę przez Unię Europe­jską w pro­ce­sie usta­la­nia dzi­ałań w zakre­sie zabez­pieczenia społecznego (np. koor­dy­nacja tych sys­temów). Żeby ustalić, na jakim stop­niu roz­woju jest kra­jowy sys­tem zabez­pieczenia społecznego, trzeba dokonać anal­izy porów­naw­czej i obliczeń porów­naw­czych z rozwiąza­ni­ami ustalonymi przez te trzy orga­ni­za­cje między­nar­o­dowe. Bada­nia takie powinny być prowad­zone sys­tem­aty­cznie ze względu na duży dynamizm leg­is­la­cyjny reg­u­lacji kra­jowych. Spec­jalny zeszyt „Poli­tyki Społecznej” otwiera artykuł min­is­tra Krzysztofa Pat­era. Zwró­cono w nim uwagę na wyzwa­nia, jakie stoją przed współczes­nymi sys­temami zabez­pieczenia społecznego, oraz na potrzebę zhar­mo­ni­zowa­nia akty­wności pode­j­mowanych przez właś­ciwe organy UE, RE i MOP.
W Unii Europe­jskiej za najważniejsze uznaje się dzi­ała­nia, składa­jące się na otwartą metodę koor­dy­nacji. W Radzie Europy za takie uważa się dzi­ała­nia Zrewid­owanej Strate­gii Spójności Społecznej. Z kolei w MOP zwraca się uwagę na potrzebę dos­tosowa­nia sys­temów zabez­pieczenia społecznego do sytu­acji na rynku pracy, w tym na potrzebę rozwiązań odpowied­nich do elasty­cznych form zatrud­nienia, a także pracy w szarej stre­fie. Pow­staje więc pytanie, jak pol­ski sys­tem ma real­i­zować te różne zobow­iąza­nia i oczeki­wa­nia? Czy odpowiada on stan­dar­dom ustalonym w aktach tych trzech orga­ni­za­cji? 1 maja 2004 r. Pol­ska stała się członkiem Unii Europe­jskiej. Sprawy społeczne na przestrzeni 45-letniej his­torii Unii przeszły głęboką ewolucję w kierunku wzrostu ich znaczenia. Na temat różnych etapów roz­woju poli­tyki społecznej w Europie pisze prof. Yves Jorens z Uni­w­er­sytetu w Gan­dawie. Przed­stawia on także różne pode­jś­cia do mod­elu państwa opiekuńczego (wel­fare state) w Europie oraz współczesne instru­menty poli­tyki społecznej (od har­mo­niza­cji do koor­dy­nacji, od kon­wer­gencji do otwartej metody koor­dy­nacji). Na końcu wskazuje, że trzeba odważnie pod­jąć różne dzi­ała­nia, aby poli­tyka społeczna i cele społeczne były w więk­szym zakre­sie zre­al­i­zowane. Te cele społeczne do zre­al­i­zowa­nia w Europie zostały wyty­c­zone w aktach trzech orga­ni­za­cji między­nar­o­dowych, tj. Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy, Rady Europy i Unii Europe­jskiej. Orga­ni­za­cje te pełnią określoną rolę w zakre­sie wyz­nacza­nia stan­dardów zabez­pieczenia społecznego w Europie. Prof. Andrzej Świątkowski z Uni­w­er­sytetu Jagiel­lońskiego, członek Komitetu Nieza­leżnych Ekspertów (Obec­nie Komitetu Praw Społecznych), przed­stawia szczegółowo zakres ochrony społecznej wynika­jący z Europe­jskiej Karty Społecznej Rady Europy. Swoją uwagę Pro­fe­sor sku­pia na roli i znacze­niu stan­dardów zabez­pieczenia społecznego w niej ustanowionych przez pryz­mat decyzji pode­j­mowanych przez Komitet Praw Społecznych. Autor ustala, na czym polega obow­iązek ustanowienia sys­temu ubez­pieczeń społecznych (art. 12 ust. 1), a także obow­iązek utrzy­ma­nia tego sys­temu na odpowied­nim poziomie. Ustala również związek z Kon­wencją nr 102 MOP o nor­mach min­i­mal­nych zabez­pieczenia społecznego. Pre­cyzuje, jak w świ­etle orzecznictwa Komitetu rozu­mi­ane są dzi­ała­nia na rzecz sys­tem­aty­cznej poprawy sys­temu zabez­pieczenia społecznego. Wresz­cie pode­j­muje kwestię zasady równego trak­towa­nia, jej znaczenia i zakresu ustalonego w art. 12 ust. 4 Karty. Przed­staw­iony w tym artykule dorobek Komitetu Praw Społecznych z zakresu spraw społecznych, a ściślej zabez­pieczenia społecznego, jest istotny dla dyskusji i prac nad mody­fikac­jami pol­skiego sys­temu. Niezwykle cenne są przed­staw­ione przez autora oceny sfor­mułowane wobec pol­skiego sys­temu. Wyo­dręb­niono także zagad­nienia doty­czące zabez­pieczenia społecznego w poszczegól­nych orga­ni­za­c­jach między­nar­o­dowych. W części poświę­conej Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy na uwagę zasługuje opra­cow­anie Alek­san­dra Egorova, eksperta MOP-u (Depar­ta­ment Między­nar­o­dowych Norm Pracy), w którym przed­stawia nie tylko dorobek nor­maty­wny tej orga­ni­za­cji, ale także kwestie prac mają­cych określić stan­dardy zabez­pieczenia społeczne na XXI wiek, z uwzględ­nie­niem poli­tyki społecznej Unii Europe­jskiej. To wys­tąpi­e­nie jest ważnym głosem w dyskusji nad stan­dar­d­ami tzw. czwartej gen­er­acji, a w szczegól­ności w kwestii właś­ci­wego zarządza­nia sys­temami zabez­pieczenia społecznego, a także zakresu odpowiedzial­ności w tych sys­temach jed­nos­tek czy oby­wa­teli, pra­co­daw­ców i państwa. W Kon­wenc­jach i Zalece­ni­ach MOP-u (a także w odpowied­nich doku­men­tach Rady Europy) zostały ustalone nie tylko rozwiąza­nia prawne, ale też odpowied­nie wyma­gania doty­czące wysokości świad­czeń z sys­temu zabez­pieczenia społecznego. Anal­iza prawna połąc­zona z wynikami obliczeń porów­naw­czych daje dopiero pełny obraz kra­jowego sys­temu zabez­pieczenia społecznego. Tak więc obliczenia porów­naw­cze są konieczne dla przeprowadzenia anal­izy porów­naw­czej. Obliczenia porów­naw­cze wysokości świad­czeń ustalonych w Kon­wenc­jach MOP z poziomem określonym w pol­skim sys­temie zabez­pieczenia społecznego zawarto w artykule Hanny Markowskiej i Hanny Zalewskiej. Autorki zaprezen­towały prekur­sorskie, jak na warunki pol­skie (i nie tylko), obliczenia porów­naw­cze pol­s­kich świad­czeń do wyma­gań MOP: (Kon­wencja nr 102, Kon­wencja nr 121, Kon­wencja nr 128) i Rady Europy: (Europe­jski Kodeks Zabez­pieczenia Społecznego wraz z Pro­tokołem, Zrewid­owany Europe­jski Kodeks Zabez­pieczenia Społecznego). Przed­staw­iono także metodologię obliczeń porów­naw­czych, prob­lemy, jakie pow­stają w związku z brakiem odpowied­nich danych statysty­cznych, niezbęd­nych dla obliczeń porów­naw­czych i wyniki obliczeń w formie tabeli. Wyniki przeprowad­zonych obliczeń porów­naw­czych powinny stać się pod­stawą dla władz pol­s­kich przy pode­j­mowa­niu decyzji o mody­fikacji wysokości świad­czeń, zwłaszcza ich pod­wyższenia w przy­pad­kach, kiedy w istotny sposób odb­ie­gają od poziomu ustalonego w danym akcie. Mogą być także pod­stawą do opra­cow­a­nia przez pol­ski rząd wniosków o raty­fikację niek­tórych aktów między­nar­o­dowych. Autorzy mają nadzieję, że na tej pod­stawie zostanie pod­jęta decyzja o wyz­nacze­niu insty­tucji, która zbier­ałaby dane do sys­tem­aty­cznego prowadzenia tych obliczeń. Wyrażają także nadzieję, że dla badaczy i ludzi nauki wyniki te będą pod­stawą do pogłębia­nia ich zain­tere­sowań i for­mułowa­nia ocen doty­czą­cych poziomu pol­s­kich świad­czeń z sys­temu zabez­pieczenia społecznego.
O per­spek­tywach raty­fikacji Kon­wencji Między­nar­o­dowej Orga­ni­za­cji Pracy w związku z prowad­zonymi przez rząd pol­ski pra­cami pisze Joanna Maciejew­ska. Przy­go­towanie do raty­fikacji określonego doku­mentu powoduje, że dokonuje się prze­jrzenia usta­wodaw­stwa pol­skiego. Następuje określe­nie roz­bieżności między rozwiązaniem zawartym w Kon­wencji (czy Kon­wenc­jach) a usta­wodaw­st­wem pol­skim. Dzi­ała­nia te są inspiracją do dyskusji nad ewen­tu­al­nymi zmi­anami kra­jowych rozwiązań. Nie bez znaczenia jest pod­danie kra­jowego sys­temu między­nar­o­dowej kon­troli zobow­iązań wynika­ją­cych z Kon­wencji. W związku z wejś­ciem Pol­ski do Unii Europe­jskiej stan­dardy Rady Europy nabrały w Polsce mniejszego znaczenia aniżeli było to wcześniej. Jed­nak takie pode­jś­cie jest niewłaś­ciwe, ponieważ doku­menty Rady Europy odgry­wają kluc­zową rolę w obszarze praw człowieka, w tym praw społecznych, o czym pisze G. Uścińska w artykule Stan­dardy zabez­pieczenia społecznego Rady Europy. Chodzi zarówno o Europe­jską Kartę Społeczną z 1961 r., a także o Zrewid­owaną Europe­jską Kartę Społeczną z 1996 r. Pon­adto w zakre­sie upowszech­ni­a­nia mod­elu zabez­pieczenia społecznego, opartego na spraw­iedli­wości społecznej, bardzo ważną rolę odry­wają Europe­jski Kodeks Zabez­pieczenia Społecznego z 1964 r. i Zrewid­owany Europe­jski Kodeks Zabez­pieczenia Społecznego z 1990 r. Sixto Molina, ekspert Rady Europy, ustalił w swoim artykule ważne dla Pol­ski stan­dardy zabez­pieczenia społecznego wyprowad­zone przez Radę Europy, zwłaszcza w kon­tekś­cie zobow­iązań wynika­ją­cych z raty­fikacji Europe­jskiej Karty Społecznej z 1961 r. i zami­arem rządu pol­skiego (o czym mowa dalej) raty­fikacji Zrewid­owanej Karty z 1996 r. Jak już wcześniej ustalono, ocena kra­jowego sys­temu winna także obe­j­mować obliczenia porów­naw­cze. Obliczenia wysokości świad­czeń zawartych w Europe­jskim Kodek­sie Zabez­pieczenia Społecznego z 1964 r. i Zrewid­owanym Kodek­sie z 1990 r. z ustalonymi w pol­skim sys­temie zawarto w artykule Hanny Markowskiej i Hanny Zalewskiej (Stan­dardy Rady Europy a rozwiąza­nia pol­skie. Obliczenia porów­naw­cze). Szczegól­nego znaczenia nabier­ają wyniki wyko­nane w odniesie­niu do Kodeksu z 1964 r. w związku z zami­arem rządu pol­skiego raty­fikacji Zrewid­owanej Karty z 1996 r. W tym akcie bowiem sys­tem zabez­pieczenia społecznego na zad­owala­ją­cym poziomie to taki, który odpowiada stan­dar­dom ustalonym w Kodek­sie z 1964 r. Per­spek­tywy przyję­cia przez Pol­skę zobow­iązań wynika­ją­cych z doku­men­tów Rady Europy przed­stawia Joanna Maciejew­ska. Wynikają one między innymi z oceny między­nar­o­dowej (Komitetu Praw Społecznych) real­iza­cji wcześniej przyję­tych zobow­iązań w drodze raty­fikacji Europe­jskiej Karty Społecznej z 1961 r. Jak już wcześniej ustalono obec­nie Unia Europe­jska uznała otwartą metodę koor­dy­nacji za pri­o­ry­te­towy instru­ment uzgod­nieniowy. Dzięki tej metodzie można w coraz więk­szym stop­niu wpły­wać na wewnątrzkra­jowe debaty doty­czące zabez­pieczenia społecznego, zwłaszcza w zakre­sie świad­czeń emery­tal­nych i zdrowot­nych. Zagad­nienia te szczegółowo przed­stawia prof. Yves Jorens. Autor pod­kreśla, że państwa zachowują swoją suw­eren­ność w ksz­tał­towa­niu sys­temu zabez­pieczenia społecznego. Jed­nak potrzebna jest ściśle­jsza współpraca między innymi ze względu na powszechne korzys­tanie z prawa przemieszcza­nia się oby­wa­teli w Unii Europe­jskiej i korzys­ta­nia przez nich ze świad­czeń opieki zdrowot­nej. Współpraca ta jest konieczna także ze względu na zabez­piecze­nie przyszłości sys­temów emery­tal­nych, w tym real­iza­cji głównych założeń europe­jskiej poli­tyki emery­tal­nej, tj. – odpowied­niego poziomu świad­czeń oraz finan­sowej sta­bil­ności pub­licznych i pry­wat­nych sys­temów emery­tal­nych; – mod­ern­iza­cji sys­temów emery­tal­nych w odpowiedzi na zmieni­a­jące się potrzeby społeczeństwa. Czy jed­nak otwarta metoda koor­dy­nacji może w dal­szej per­spek­ty­wie doprowadzić do ustal­e­nia materialno-prawnych stan­dardów zabez­pieczenia społecznego? Biorąc pod uwagę duże zróżni­cow­a­nia usta­wodaw­stw kra­jowych w zakre­sie zasad ubez­pieczenia społecznego, naby­cia uprawnień do świad­czeń, poziomu świad­czeń, a także czyn­nika najpoważniejszego – tj. braku zgody na takie stan­dardy, wydaje się to w najbliższej przyszłości mało realne. Państwa członkowskie UE są prze­cież państ­wami członkowskimi MOP i RE, które w ramach swoich funkcji nor­maty­wnych uch­wal­iły szereg takich stan­dardów, z tego dorobku powinny korzys­tać.
Zachowanie praw naby­tych i będą­cych w trak­cie naby­wa­nia pra­cown­ików (i innych osób) korzys­ta­ją­cych z prawa do swo­bod­nego przemieszcza­nia się jest możliwe dzięki koor­dy­nacji sys­temów zabez­pieczenia społecznego. Pol­ska z dniem wejś­cia do Unii Europe­jskiej została objęta wspól­no­towymi zasadami obow­iązu­ją­cymi w tym obszarze. Jak do tego ważnego pro­cesu zostały przy­go­towane władze właś­ciwe i insty­tucje właś­ciwe przed­stawia Elż­bi­eta Rożek (MPS). Z powyższych ustaleń wynika, że ist­nieją związki i zależności między stan­dar­d­ami zabez­pieczenia społecznego MOP, RE i UE, które przed­staw­ione są w formie tabelarycznej i schematów. Ich zna­jo­mość jest konieczna w celu nie tylko oceny rozwiązań kra­jowych, ale także w dyskusji o kierunk­ach ich zmian. Na zakończe­nie należy postawić pyta­nia: jak w przyszłości będą wyglą­dały związki i zależności między stan­dar­d­ami tych trzech między­nar­o­dowych orga­ni­za­cji? Czy współpraca między nimi będzie ściśle­jsza na etapie opra­cowywa­nia i przy­go­towywa­nia takich stan­dardów? Czy UE będzie stroną stan­dardów nor­maty­wnych MOP-u i Rady Europy? Czy doko­nana zostanie ponowna definicja ryzyk społecznych, a w kon­sek­wencji ustalony będzie zakres ochrony odpowiedni do tych ryzyk?
Odpowiedź na te pyta­nia nie jest łatwa. Przyszłość jest już chyba wyz­nac­zona w kierunku potrzeby bliższej współpracy omaw­ianych trzech orga­ni­za­cji, usta­la­ją­cych europe­jskie stan­dardy zabez­pieczenia społecznego . Odpowiedź na pytanie, czy i na jakim poziomie potrzebne są nowe stan­dardy powinna wynikać z prowad­zonych analiz i badań porów­naw­czych kra­jowych rozwiązań z tymi stan­dar­d­ami. Może okazać się bowiem, że europe­jskie stan­dardy zabez­pieczenia społecznego są już na odpowied­nio wysokim poziomie, którego osiąg­nię­cie wielu kra­jom europe­jskim zajmie najbliższe dziesięciolecia.

do Spisu treści

« powrót