Nr 7 (316) 2000
Spis treści nr 7/2000
SPOŁECZEŃSTWO POLSKIE W LATACH DZIEWIĘĆDZIESIĄTYCH – Leszek Gilejko
O POTRZEBIE AKTYWNEJ POLITYKI SPOŁECZNEJ WOBEC OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – Jerzy Mikulski
METODY AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W Polsce i W WYBRANYCH KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ – Bożena Kołaczek
FINANSOWANIE SYSTEMU EDUKACYJNEGO: PUBLICZNE PIENIĄDZE I PRYWATNE DECYZJE. SPORY O KONCEPCJĘ BONU EDUKACYJNEGO – Anna Chaber
DEMOGRAFICZNE UWARUNKOWANIA KONSUMPCJI – Agata Niemczyk
PARYTET DOCHODOWY LUDNOŚCI ROLNICZEJ W LATACH DZWIĘĆDZIESIĄTYCH – Małgorzata Leszczyńska
POLITYKA SPOŁECZNA ZA GRANICĄ
JAKOŚĆ I STANDARDY W PRACY SOCJALNEJ I POMOCY SPOŁECZNEJ W LITERATURZE BRYTYJSKIEJ – Jerzy Krzyszkowski
WSKAŹNIKI POZIOMU ŻYCIA LUDNOŚCI W REPUBLICE BIAŁORUSKIEJ – Irina Gurowa
RECENZJE
Danuta Graniewska (red.): WARUNKI ŻYCIA EMERYTÓW I RENCISTÓW – rec. K.W.F
Didier Demazière, Maria-Teresa Pignoni: CHÔMEURS: DU SILENCE À LA RÉVOLTE. SOCIOLOGIE D’UNE ACTION COLLECTIVE rec. Danuta Graniewska
Julian Auleytner, Katarzyna Głąbicka: POLITYKA SPOŁECZNA POMIĘDZY OPIEKUŃCZOŚCIĄ A POMOCNICZOŚCIĄ – rec. Zdzisław Pisz
Julian Auleytner, Katarzyna Głąbicka:POLITYKA SPOŁECZNA POMIĘDZY OPIEKUŃCZOŚCIĄ A POMOCNICZOŚCIĄ; ZADANIA SPOŁECZNE pod red. Zdzisława Pisza – rec. K.W.F
Ewa Leś: OD FILANTROPII DO POMOCNICZOŚCI. STUDIUM PORÓWNAWCZE ROZWOJU I DZAŁALNOŚCI ORGANZACJI SPOŁECZNYCH – rec. Dariusz Zalewski
INFORMACJE
PAKIETOWE SYSTEMY WYNAGRODZEŃ. KONFERENCJA IPiSS – Izabela Hebda-Czaplicka
PRZECIW BIEDZIE. PROGRAMY, POMYSŁY, INICJATYWY. KONFERENCJA W WIŚLE – Monika Abucewicz
NOWOŚCI WYDAWNICZE
DIARIUSZ POLITYKI SPOŁECZNEJ
W numerze szczególnie polecamy artykuły:
Leszek Gilejko
W numerze szczególnie polecamy artykuły: społeczeństwo polskie w latach dziewięćdziesiątych
Zmiany nazywane polską transformacją trwają już ponad dziesięć lat i nie są bynajmniej zakończone. Ład nazywany post-monocentrycznym ma strukturę hybrydalną. Współwystępują w nim elementy starego i nowego, kontynuacji i zmiany, trwają wieloaspektowe procesy przystosowawcze. Na złożoność procesu transformacji i jej długotrwały charakter wskazywało już wielu autorów, a jednym z najbardziej znaczących sądów jest ocena R. Dahrendorfa odnosząca się do wszystkich krajów postkomunistycznych. Ralf Dahrendorf już na początku przemian pisał, że kraje postkomunistyczne mogą w ciągu sześciu miesięcy osiągnąć wstępne porozumienie w sprawie demokratycznej konstytucji, ale minie sześć lat, zanim ujawnią się pożytki z liberalnych reform demokratycznych i 60 lat – nim demokratyczna konstytucja i instytucje rynku ugruntują się w „krzepkim społeczeństwie obywatelskim”.
Jerzy Mikulski
O potrzebie aktywnej polityki społecznej wobec osób niepełnosprawnych
W dekadzie lat dziewięćdziesiątych wkład państwa w rozwiązywanie problemów ludzi niepełnosprawnych charakteryzuje się chwiejnością, wyrażającą się częstymi zmianami legislacyjnymi i strukturalnymi. Wiele wskazuje na to, że był on wyznaczany nie tyle przez spójna koncepcję polityki społecznej wobec niepełnosprawnych, ile przez kolejne obietnice wyborcze. Współpraca administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwiązywania rozmaitych problemów związanych z niepełnosprawnością nie układa się dobrze. Zwłaszcza dlatego, że ciągle nie są one uznawane za samodzielny podmiot polityki społecznej.
Co więcej, ambicje integracyjne Polski powinny objąć także promowanie i wdrażanie idei dotyczących rehabilitacji osób niepełnosprawnych zalecanych przez Wspólnotę Europejską i Międzynarodową Organizację Pracy. Dotyczy to, m.in. systemów prawa pracy, systemu rent i emerytur, edukacji, ochrony zdrowia, warunków życia i pracy, warunków funkcjonowania rodziny, warunków funkcjonowania osób niepełnosprawnych, osób starszych, pomocy społecznej, w tym domów pomocy społecznej itp. Zmiany w tych dziedzinach powinny prowadzić do zapewnienia odpowiedniego poziomu integracji społecznej tych osób i zaspokajania ich potrzeb w środowisku lokalnym.
Bożena Kołaczek
Metody aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce i w wybranych krajach Unii Europejskiej
Promowaniu zatrudnienia osób niepełnosprawnych służą trzy podstawowe mechanizmy ekonomiczne: system zachęt finansowych dla pracodawców na otwartym rynku pracy, tworzenie i wspieranie finansowe zakładów pracy chronionej (zakładów aktywności zawodowej, specjalnych ośrodków pracy itd.) oraz wspieranie finansowe osób niepełnosprawnych podejmujących pracę na własny rachunek.
Anna Chaber
Finansowanie systemu edukacyjnego: publiczne pieniądze i prywatne decyzje spory o koncepcję bonu edukacyjnego
Bon edukacyjny jest obecnie jedną z najbardziej kontrowersyjnych propozycji składających się na pakiet reform systemu edukacyjnego. Za autora tego pomysłu uważa się Miltona Friedmana, który już w latach pięćdziesiątych, w artykule The Role of Government in Education, proponował wprowadzenie do systemu edukacji mechanizmów wolnego rynku, co miało służyć bardziej racjonalnemu gospodarowaniu pieniędzmi przeznaczanymi na oświatę. Jednym ze sposobów na realizację tego postulatu było, zdaniem Friedmana, przekazanie rodzicom publicznych pieniędzy na kształcenie dzieci w postaci bonu, który oni z kolei przekazywaliby wybranej przez siebie szkole (obowiązkowa rejonizacja zostałaby wówczas zniesiona). Ponieważ za dziećmi do szkół trafiałyby pieniądze – przekonywał Friedman – szkoły uzyskałyby bodziec do konkurowania o uczniów, podnosząc jakość oferty edukacyjnej i zwiększając jej różnorodność. Taki mechanizm alokacji środków budżetowych, który powiązany jest z indywidualnymi decyzjami ułatwiłby również – zdaniem Friedmana – efektywne zarządzanie finansami publicznymi, ponieważ gwarantowałby przetrwanie tylko tym szkołom, które dysponując określoną sumą nakładów, osiągałyby najlepsze wyniki.
Agata Niemczyk
Demograficzne uwarunkowania konsumpcji
Determinanty kształtujące konsumpcję są w literaturze ekonomicznej powszechnie znane i opisywane, a ich liczba rośnie.
Rozważania o demograficznych uwarunkowaniach konsumpcji należałoby rozpocząć od gospodarstwa domowego, którego konsumpcję wyznacza faza rozwojowa i skład osobowy tegoż gospodarstwa, przede wszystkim ich wiek i płeć. Jak pisze E. Kieżel: „wielkość gospodarstwa wpływa na powstawanie efektów skali gospodarowania, natomiast konfiguracja cech demograficznych członków tegoż gospodarstwa wyznacza hierarchię potrzeb konsumpcyjnych”.
Małgorzata Leszczyńska
Parytet dochodowy ludności rolniczej w latach dziewięćdziesiątych
Kwestia kształtowania dochodów ludności rolniczej w ostatnich latach jest zagadnieniem budzącym wiele kontrowersji. Najwięcej emocji budzą fakty wynikające z upośledzenia ekonomicznego rolnictwa, wyrażające się m.in. dużymi wahaniami dochodów ludności związanej z rolnictwem, dysparytetem dochodów w stosunku do ludności nierolniczej oraz niskim poziomem dochodu znacznej części gospodarstw. Ponadto można zaobserwować (i ten fakt budzi najwięcej frustracji w środowisku wiejskim), że rozpiętości między dochodami ludności rolniczej i nierolniczej nie zmniejszają się wraz z rozwojem gospodarczym. Poza tym nie ma też widocznych efektów w postaci wzrostu poziomu życia na wsi. Wszystko to wiąże się to z poczuciem silnej społecznej degradacji rolników. Wyniki badań socjologicznych prowadzonych w latach 1995–1998 potwierdzają to stwierdzenie. W 1997 r. 70% rolników uważało, że zajmują bardzo niskie pozycje społeczne, a 20% miało poczucie spadku własnej pozycji w ostatnich latach. Także według opinii ludności miejskiej wieś najwięcej straciła na zmianach systemowych i obecnie jest w złym położeniu. Istotnym elementem zbiorowego poczucia niesprawiedliwości jest poczucie opuszczenia, ale i gniewu, co powoduje, iż rolnicy protestując na drogach żądają od państwa i rządzących podjęcia działań łagodzących koszty transformacji.
Social Policy
Table of Contents No 7 (316) 2000
POLISH SOCIETY IN THE 90’S – Leszek Gilejko
ON THE NEED OF ACTIVE POLICY TOWARDS HANDICAPPED PEOPLE – Jerzy Mikulski
METHODS OF VOCATIONAL RE-INTEGRATION OF HANDICAPPED PEOPLE – POLAND AND SELECTED EU COUNTRIES – Bożena Kołaczek
PUBLIC MONEY AND PRIVATE DECISIONS: DEBATES ON EDUCATIONAL VOUCHERS – Anna Chaber
DEMOGRAPHIC DETERMINANTS OF CONSUMPTION – Agata Niemczyk
FARMERS INCOME PARITY IN THE 90’S – Małgorzata Leszczyńska
SOCIAL POLICY ABROAD
INDICATORS OF THE LIVING STANDARDS IN BIELARUSSIAN REPUBLIC – Irina Gurowa
BOOK REVIEWS
Danuta Graniewska (ed.): LIVING CONDITIONS OF THE ELDERLY – Reviewed by K.W.F.
Didier Demazière, Maria-Teresa Pignoni: CHÔMEURS: DU SILENCE À LA RÉVOLTE. SOCIOLOGIE D’UNE ACTION COLLECTIVE – Reviewed by Danuta Graniewska
Julian Auleytner, Katarzyna Głąbicka: SOCIAL POLICY – BETWEEN ASSISTANCE AND SUBSIDIARITY PRINCIPLE – Reviewed by Zdzisław Pisz
Julian Auleytner, Katarzyna Głąbicka: SOCIAL POLICY – BETWEEN ASSISTANCE AND SUBSIDIARITY PRINCIPLE; Zdzisław Pisz (ed.): TASKS OF SOCIAL POLICY – Reviewed by K.W.F.
Ewa Leś: From PHILANTROPHY TO SUBSIDIARITY PRINCIPLE: COMARATIVE STUDY OF THE NGO’S ACTIVITIES – Reviewed by Dariusz Zalewski
INFORMATION
PACKAGE SALARY SYSTEMS. IL&SP CONFERENCE – Izabela Hebda-Czaplicka
AGAINS POVERTY. PROGRAMS AND LOCAL ACTIVITIES – Monika Abucewicz
NEW BOOKS
DIARY OF SOCIAL POLICY