Polityka Społeczna
Numer tematyczny 2/2015
Reforma polityki rynku pracy
Redaktor tematyczny numeru: dr Łukasz Arendt (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
Recenzenci: dr Łukasz Arendt (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), prof. dr hab. Elżbieta Kryńska (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), prof. dr hab. Walentyna Kwiatkowska (Uniwersytet Łódzki), dr hab. Anna Organiściak-Krzykowska, prof. UWM (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie), dr hab. Wiktor Rutkowski (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), prof. dr hab. Bogusława Urbaniak (Uniwersytet Łódzki).
Spis treści
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU – Łukasz Arendt
REFORMA INSTYTUCJONALNA NA RYNKU PRACY – JEJ PIERWSZE EFEKTY I KOLEJNE WYZWANIA – Jacek P. Męcina
PODSTAWY TEORETYCZNE ZMIAN W POLSKIEJ POLITYCE RYNKU PRACY – Eugeniusz Kwiatkowski
KONTRAKTACJA USŁUG RYNKU PRACY – SZANSE I ZAGROŻENIA – Iwona Kukulak-Dolata
PROFILOWANIE BEZROBOTNYCH W POLSCE I W NIEMCZECH – Zenon Wiśniewski, Monika Wojdyło-Preisner
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY – INSTRUMENT WSPIERAJĄCY KSZTAŁCENIE USTAWICZNE – Łukasz Arendt
PRAKTYKA PUBLICZNYCH SŁUŻB ZATRUDNIENIA – POTRZEBA REALNEJ REFORMY. BARDZO SUBIEKTYWNY PUNKT WIDZENIA – Andrzej Martynuska
Social Policy
Table of Contents Special Issue No 2/2015
Reform of labour market policy
PREFACE – Łukasz Arendt
INSTITUTIONAL REFORM OF THE LABOR MARKET — ITS FIRST RESULTS AND CHALLENGES – Jacek P. Męcina
THEORETICAL BACKGROUND OF THE CHANGES IN THE LABOUR MARKET POLICY – Eugeniusz Kwiatkowski
CONTRACTING OUT OF THE PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES – OPPORTUNITIES AND THREATS– Iwona Kukulak-Dolata
UNEMPLOYED PROFILING IN POLAND AND GERMANY – Zenon Wiśniewski, Monika Wojdyło-Preisner
NATIONAL TRAINING FUND – INSTRUMENT ENHANCING LIFELONG LEARNING – Łukasz Arendt
PRACTICE OF PUBLIC EMPLOYMENT SERVICES – A NEED OF A REAL REFORM. SUBJECTIVE POINT OF VIEW – Andrzej Martynuska
ABOUT OF AUTHORS
Łukasz Arendt (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU (s. 1)
Jacek P. Męcina (prof., Instytut Polityki Społecznej, Uniwersytet Warszawski)
Reforma instytucjonalna na rynku pracy – jej pierwsze efekty i kolejne wyzwania (s. 2–12)
W artykule autor, a zarazem architekt reformy, stara się ukazać przesłanki podejmowanych decyzji i wskazać na kierunki wdrażania i rozwoju polityki rynku pracy w Polsce. W swojej analizie omawia zarówno deficyty i uwarunkowania istniejącego potencjału kadrowo-organizacyjnego publicznych służb zatrudnienia i możliwości jego zwiększenia przez rozwój partnerstwa publiczno-publicznego, publiczno-społecznego i publiczno-prywatnego, czyli współpracę urzędów pracy odpowiednio z ośrodkami pomocy społecznej, organizacjami pozarządowymi i prywatnymi agencjami zatrudnienia. W artykule znalazła się też analiza poświęcona zmianom organizacyjnym – wyodrębnienie funkcji doradcy klienta, który w bardziej zindywidualizowany sposób podejmuje współpracę z klientem oraz pracodawcami, bardziej efektywnie pozyskuje oferty pracy i zarządza środkami przeznaczonymi na aktywizację zawodową bezrobotnych. W ramach analizy znalazła się prezentacja nowych instrumentów rynku pracy i na nowo sformułowanych priorytetów, wśród których kluczowe są działania na rzecz skuteczniejszego wykorzystania „niewykorzystanego potencjału rynku pracy”, plan Gwarancji dla młodzieży oraz przeciwdziałanie długotrwałemu bezrobociu. Dopełnieniem analizowanych zmian jest prezentacja nowego podejścia do efektywności i skuteczności polityki rynku pracy, nowych instrumentów odnawialnych, jak pożyczki dla bezrobotnych i pracodawców oraz Krajowego Funduszu Szkoleniowego, który jest pierwszym programem rynku pracy kierowanym bezpośrednio do pracodawców i pracowników. W podsumowaniu znalazły się nie tylko statystyczne dowody korzystnych zmian na rynku pracy obserwowanych od 2014 r., ale także próba zarysowania wyzwań i dylematów, które należy podjąć w najbliższych latach.
Słowa kluczowe: rynek pracy, niewykorzystane zasoby, zatrudnienie, bezrobocie, aktywność zawodowa
BIBLIOGRAFIA
Eurofound (2012), NEETs – Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Grewiński M., Karwacki A., red. (2015), Innowacyjna polityka społeczna, WSP, Warszawa 2015.
GUS (2012), Aktywność ekonomiczna ludności Polski. I kwartał 2012 r., Warszawa.
Kwiatkowska W. (2012), Bezrobocie w grupach problemowych na rynku pracy w Polsce, w: Innowacyjność gospodarki, rynek pracy, determinanty wzrostu gospodarczego w procesie transformacji, „Acta Universitatis Lodziensis” Folia Oeconomica 268, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Leszczyńska B., red. (2013), Młodzież a rynek pracy, WUP, Warszawa.
Męcina J. (2014), Niewykorzystane zasoby. Nowa polityka rynku pracy, IPS UW, Warszawa.
Nagel K., Smandek I.M. (2010), Polityka rynku pracy i źródła jej finansowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Pańków M. (2012), Młodzi na rynku pracy. Raport z badania, ISP, Warszawa.
Plan realizacji „Gwarancji dla młodzieży” w Polsce (2014), MPiPS, MIiR, Warszawa.
Spytek-Bandurska G. (2010), Aktywizacja zawodowa szczególnych kategorii bezrobotnych, IPS UW, Warszawa.
The youth employment crisis: A call for action (2012), Resolution and conclusions of the 101st Session of the International Labour Conference, Geneva.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
SUMMARY: In this paper the author and architect of the labour market reforms, tries to show circumstances of decisions and points out directions of implementation and development of labor market policy in Poland. Author of the article analyses both deficits and conditions of the existing potential HR – organizing public employment services and the possibilities of its increase through the development of public — public, public-social and public-private, or cooperation of labor offices from social welfare centers, NGOs and private employment agencies. The article discusses also analysis devoted to the organizational changes — separation of customer advisor functions, who, in a more personalized way cooperates with customers and employers, more effectively finds jobs and manages funds intended for professional activation of unemployed. In this paper author presents new labor market instruments and newly formulated priorities, among which are the key actions for better use of “untapped potential of the labor market”, Youth Guarantee Plan and preventing long-term unemployment. As a follow up to analysed changes is a presentation a new approach to efficiency and effectiveness of labor market policy, new instruments like revolving loans for unemployed and employers and the National Training Fund, which is the first program of labor market directly aimed at employers and employees. In summary we can find not only statistical evidence of positive changes on the labor market observed since 2014, but also attempt to outline challenges and dilemmas which should be taken in the coming years.
Keywords: labour market, unused human resources, employment, unemployment, professional activity
Author’s affiliation: Institute of Social Policy at the University of Warsaw
Eugeniusz Kwiatkowski (prof., Uniwersytet Łódzki)
Podstawy teoretyczne zmian w polskiej polityce rynku pracy (s. 13–16)
Artykuł podejmuje próbę poszukiwań teoretycznych korzeni zmian w polityce rynku pracy wprowadzonych w Polsce w 2014 r. Rozważania wskazują, że aktywna polityka państwa na rynku pracy oparta jest na argumentach teorii Keynesa, teorii niedopasowań strukturalnych i teorii poszukiwań. Teoretyczne źródła profilowania bezrobotnych tkwią w teoriach podkreślających negatywne skutki bezrobocia długookresowego i potrzebę poprawy efektywności polityki rynku pracy poprzez lepsze adresowanie programów. Silny akcent położony na rozwój szkoleń zawodowych nawiązuje do argumentów teorii kapitału ludzkiego i teorii poszukiwań. Nowe rozwiązania wzmacniające system motywacyjny pracowników urzędów pracy znajdują swoje uzasadnienie w neoklasycznej teorii postępowania indywidualnych podmiotów, a także w teorii płac efektywnych.
Słowa kluczowe: polityka rynku pracy, Polska, podstawy teoretyczne polityki rynku pracy.
BIBLIOGRAFIA
Alchian A.A. (1970), Information Costs, Pricing, and Resource Unemployment, w: ed. by E.S. Phelps and others, Microeconomic Foundations of Employment and Inflation Theory, W.W. Norton, New York.
Becker G.S. (1962), Investment In Human Capital: A Theoretical Analysis, „Journal of Political Economy”, Vol. 70, No. 5.
Calmfors L. (1994), Active Labour Market Policy and Unemployment – A Framework for the Analysis of Crucial Design Features, OECD Economic Studies, No. 22.
Ehrenberg R.G., Smith R.S. (1991), Modern Labour Economics. Theory and Public Policy, Harper Collins Publishers, New York.
Friedman M. (1975), Rola polityki pieniężnej, w: Teoria i polityka stabilizacji koniunktury. Wybór tekstów, opr. A. Szeworski, PWE, Warszawa.
Holt C.C. (1970), Job Search, Phillips’ Wage Relation and Union Influence: Theory and Evidence, w: E.S. Phelps and others (eds.), Microeconomic Foundations of Employment and Inflation Theory, W.W. Norton, New York.
Keynes J.M. (1985), Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN, Warszawa.
Kwiatkowski E. (2002), Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Layard R., Nickell S., Jackman R. (1991), Unemployment, Oxford University Press, Oxford.
McKenna C.J. (1990), The Theory of Search in Labour Markets, w: D. Sapsford, Z. Tzannatos (eds.), Current Issues in Labour Economics, Macmillan, London.
Mincer J. (1974), Schooling, Experience and Earnings, National Bureau of Economic Research, New York.
Schultz T.W. (1961), Investment in Human Capital, „American Economic Review”, No. 1.
Shapiro C., Stiglitz T. (1984), Equilibrium Unemployment as a Worker Discipline Device, “American Economic Review”, No. 3.
Solow R. (1979), Another Possible Source of Wage Stickness „Journal of Macroeconomics”, No. 1.
Stiglitz J.E. (1985), Information and Economic Analysis: A Perspective, „Economic Journal”, Vol. 95, Supplement.
Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M., red. (2014a), Diagnozowanie stopnia zagrożenia długotrwałym bezrobociem. Teoria i praktyka, MPiPS, CRZL, Warszawa.
Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M., red. (2014b), Ryzyko długotrwałego bezrobocia w Polsce. Diagnoza i metody zapobiegania, MPiPS, CRZL, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne, nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, ekonomia
SUMMARY: The paper tries to seek for theoretical sources of the changes of labour market policy introduced in Poland in 2014. The investigations indicate the active labour market policy is based on the findings of Keynes’ theory, theory of mismatch and search theory. Theoretical sources of profiling the unemployed are contained in the theories underlying negative effects of long-term unemployment and the need to improve policy effectiveness by means of better addressing of the programmes. Strong emphasis put on vocational trainings is supported by the theories of human capital and search. New solutions strengthening the motivation system of employees in the labour offices are justified by the neoclassical theory of behaviour of economic agents as well as the efficiency wage theory.
Keywords: labour market policy, Poland, theoretical backgrounds of the labour market policy
Author’s affiliation: University of Lodz
Iwona Kukulak-Dolata (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
Kontraktacja usług rynku pracy – szanse i zagrożenia (s. 17–22)
Celem artykułu jest wyjaśnienie istoty polskiego modelu kontraktacji usług rynku pracy. Scharakteryzowano w nim przedmiot i podmioty kontraktacji oraz zasady, na podstawie których realizatorzy kontraktu są wynagradzani. Wskazano również rozwiązania zagraniczne, które miały wpływ na kształt tego modelu. Przeprowadzona analiza modelu pozwoliła określić pewne szanse, jak i zagrożenia, jakie mogą pojawić się na skutek jego funkcjonowania w obszarze rynku pracy.
Słowa kluczowe: kontraktacja, publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, deregulacja rynku pracy
BIBLIOGRAFIA
Arendt Ł., Kukulak-Dolata I. (2015), Deregulacja i kontraktowanie usług rynku pracy w kontekście nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w: M. Grewiński (red.), Polityka rynku pracy – w poszukiwaniu polskiego modelu kontraktacji usług, WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa-Opole.
Barbier J.P., Hansen E., Samordow A. (2003), Public-Private Partnerships in Employment Services, Skill Working Paper, ILO, No 17.
Bredgaard T., Larsen F. (2007), Implementing public employment policy: what happens when non-public agencies take over?, „International Journal of Sociology and Social Policy”, Vol 27, no 7/8.
de Koning J., Denys J., Walwei U. (1999), Deregulation in placement services a comparative study for eight EU countries, Luxembourg.
Grewiński M., Kawa M. (2015), Kontraktowanie usług społecznych i rynku pracy w kontekście reorganizacji polityki społecznej w Polsce i na świecie, w: Grewiński M. (red.). Polityka rynku pracy – w poszukiwaniu polskiego modelu kontraktacji usług, WSP im. J. Korczaka w Warszawie, Warszawa-Opole.
Kukulak-Dolata I. (1996), Pozarządowe instytucje pośrednictwa pracy, w: Kaźmierczak Z., Polityka gospodarcza, region, rynek pracy, Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Absolwent, Łódź, Kukulak-Dolata I. (2007), Powiatowe urzędy pracy jako instytucje rynku pracy. Analiza wyników badań, w: Kukulak-Dolata I, Pichla J., Rola publicznych służb zatrudnienia i agencji zatrudnienia na rynku pracy, IPiSS, Warszawa.
Męcina J. (2013), Niewykorzystane zasoby. Nowa polityka rynku pracy, IPS UW, Warszawa.
Musialik R. (2011), Nowe Zarządzanie Publiczne i jego krytyka, w: J. Wołejszo, A. Letkiewicz (red.), Public Management: funkcjonowanie organizacji publicznych w dynamicznym otoczeniu, tom 1, Szczytno.
OECD (2003), Managing Decentralisation. A New Role for Labour Market Policy.
Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, (2013), Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa, http://mac.gov.plfiles/wp-content/uploads/2013/02/Strategia-DSRK-PL2030-RM.pdf. [dostęp 19.08.2015].
Rozwiązania w zakresie kontraktowania usług przez służby zatrudnienia w wybranych krajach Unii Europejskiej, Załącznik nr 1 do Projektu pilotażowego „Partnerstwo dla pracy”, www.mpips.gov.pl [dostęp 11.08.2015].
Szymańska Z. (2005), Raport dotyczący organizacji i działania rynku usług zatrudnienia w warunkach wolnej konkurencji oraz doświadczeń niekomercyjnych organizacji pozarządowych działających na tym rynku w poszczególnych krajach (Holandia, Australia, Dania, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone), FISE, Warszawa.
Wóycicka I. (red.) (2010), Skuteczność lokalnego systemu wsparcia na rzecz integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych, IBnGR, Warszawa.
Wóycicka I., Sztandar-Sztanderska K., Zielińska M. (2008), Klienci powiatowych urzędów pracy, w: Analiza funkcjonowania urzędów pracy po ich włączeniu do administracji samorządowej, MPiPS, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Summary: The aim of the paper is to describe the Polish model of subcontracting employment services by PES. The paper elaborates on the scope of the contractual arrangements, institutions involved in the process and payment procedures. It also presents selected foreign experiences which had an influence on the Polish system of subcontracting. The outcomes of the analysis of this new model led to defining opportunities and threats which may arise as a results of its implementation within the framework of labour market policy.
Keywords: subcontracting, public employment services, private employment agencies, labour market deregulation
Author’s affiliation: Institute of Labour and Social Studies
Zenon Wiśniewski (prof., Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Monika Wojdyło-Preisner (dr, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Profilowanie bezrobotnych w Polsce i Niemczech (s. 22–27)
W artykule podjęto próbę porównania koncepcji profilowania bezrobotnych wykorzystywanej w Polsce do podejścia funkcjonującego w Niemczech i opracowania na tej podstawie rekomendacji odnośnie do pożądanych kierunków modyfikacji rozwiązania polskiego. Obecnie stosowana w Polsce metoda profilowania opracowana została w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Do praktyki urzędów pracy wprowadzona została na podstawie nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z dnia 14 marca 2014 r. W publicznej dyskusji podkreśla się, że procedura ta powinna być dalej doskonalona. Na podstawie wyników przeprowadzonych analiz autorzy postulują, aby dalszy rozwój systemu profilowania bezrobotnych w Polsce nawiązywał do niemieckich dobrych praktyk i doświadczeń w tym obszarze.
Słowa kluczowe: instrumenty aktywnej polityki rynku pracy, profilowanie bezrobotnych, Polska, Niemcy
BIBLIOGRAFIA
Bronk A., Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M., red. (2014), Ryzyko długotrwałego bezrobocia w Polsce. Diagnoza i metody zapobiegania, MPiPS, CRZL, Warszawa.
Caliendo M., Hogenacker J. (2012), The German Labour Market after Great Recession: Successful Reforms and Future Challenges, IZA Discussion Paper No. 6810, Bonn.
Die öffentliche Arbeitsvermittlung. Organisation der Arbeitgeberbetreuung und Stellenakquisition seit Einführung des SGB II (2014), www.bpb.de/politik/innenpolitik/arbeitsmarktpolitik [dostęp 14.07.2015].
European Commission (2001), Study on Early Identification of High Risk Unemployed. Final Report and Annex Report I, DG Employment and Social Affairs.
Hainmueller J., Hofmann B., Krug G., Wolf K. (2009), Do more placement officers lead to lower unemployment? Evidence from Germany. IAB Discussion Paper 13/2009.
Kluve J.D., Card D., Ferig M. i in. (2007), Active Labour Market Policies in Europe. Performance and Perspectives, Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.
Konle-Seidl R. (2010), Profiling system for effective labour market integration. Use of profiling for resource allocation, action planning and matching, The European Commission Mutual Learning Programme for Public Employment Services, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Maksim M., Wojdyło-Preisner M. (2015), Profilowanie bezrobotnych w opinii pracowników służb zatrudnienia, „Polityka Społeczna”, nr 7.
Matryca Kurcmana – od pomysłu do realizacji (2008), Centrum Doradztwa Strategicznego, Kraków.
Mutual Learning Programme – EU 2020 Strategy (2011), European Commission, Brussels.
Nadolska J. (2010), Rynek pracy w procesie przekształceń państwa socjalnego we współczesnych Niemczech, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
Profilowanie pomocy dla osób bezrobotnych. Podręcznik dla pracowników powiatowych urzędów pracy (2014), MPiPS, Warszawa.
Rudolph H., Konle-Seidl R. (2005), Profiling for Better Services. Report on the European Profiling Seminar, Nürnberg.
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (2013), www.mpips.gov.pl [dostęp 15.05.2014].
Weber T. (2011), Profiling systems for effective labour market integration. Thematic Synthesis Paper, The European Commission Mutual Learning Programme for Public Employment Services, DG Employment, Social Affairs and Inclusion.
Wiśniewski Z. (2013), Możliwości i ewolucja programów rynku pracy, „Polityka Społeczna”, nr 3.
Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M., red. (2013), Profilowanie bezrobotnych wymagających szczególnego wsparcia na lokalnym rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M., red. (2014), Diagnozowanie stopnia zagrożenia długotrwałym bezrobociem. Teoria i praktyka, MPiPS, CRZL, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Summary: This article attempts to carry out a comparative analysis of profiling methods in Germany and Poland. The amendment to the Act on Employment Promotion and Labour Market Institutions of 14 March 2014 introduced to the practices of labour offices a profiling method developed by the Ministry of Labour and Social Policy. In public discussions it is emphasized that this procedure should be perfected further. The German concept of profiling is more complex and has a systemic nature, specifying the structure of the relationships between employment services and the job seeker. This could be a model for improving the procedure of unemployed profiling in Poland.
Keywords: active labour market policy measures, unemployment profiling, Poland, Germany
Authors’ affiliation: Nicolaus Copernicus University in Toruń
Łukasz Arendt (dr, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
Krajowy Fundusz Szkoleniowy – instrument wspierający kształcenie ustawiczne (s. 27–34)
Artykuł poświęcony jest problematyce funduszy szkoleniowych w kontekście zmian, jakie wprowadzono w Polsce w 2014 r. w tym instrumencie, powołując do życia Krajowy Fundusz Szkoleniowy. W artykule przedstawiono charakterystykę i typologię funduszu szkoleniowego jako instrumentu wsparcia kształcenia ustawicznego, omówiono przykłady wybranych funduszy szkoleniowych w krajach Unii Europejskiej, by następnie przedstawić ewolucję polskich rozwiązań w latach 2004–2015. W szczególności skupiono się na konstrukcji Krajowego Funduszu Szkoleniowego, wskazując na elementy, które będą warunkowały jego efektywne wykorzystanie w przyszłości.
Słowa kluczowe: kształcenie ustawiczne, fundusze szkoleniowe, Krajowy Fundusz Szkoleniowy
BIBLIOGRAFIA
CEDEFOP (2008), Sectoral training funds in Europe, Luxembourg.
CEDEFOP (2009), Sharing the costs of vocational education and training. An analysis of schemes in the newer EU Member States, Luxembourg.
Johanson R. (2009), A Review of National Training Funds, „SP Discussion Paper” No. 0922.
Kukulak-Dolata I. (2008), Kształcenie w podmiotach gospodarczych – wyniki badan ilościowych, w: E. Kryńska (red.), Kształcenie ustawiczne pracowników. Wyniki badań w polskich podmiotach gospodarczych, MPiPS, Warszawa, s. 54–74.
Kukulak-Dolata I., Sobocka-Szczapa H. (2008), Zakładowy fundusz szkoleniowy w podmiotach gospodarczych, w: E. Kryńska (red.), Kształcenie ustawiczne pracowników. Wyniki badań w polskich podmiotach gospodarczych, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa, s. 112–153.
MPiPS (2014), Krajowy Fundusz Szkoleniowy w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa.
Poliwczak I. (2008), Rozwiązania prawne wspierające aktywność edukacyjną zasobów pracy, w: E. Kryńska (red.), Kształcenie ustawiczne pracowników. Wyniki badań w polskich podmiotach gospodarczych, MPiPS, Warszawa, s. 18–53.
Ziderman A. (2002), Financing Vocational Training to Meet Policy Objectives: Sub-Saharan Africa, Africa Region Human Development Working Paper Series, World Bank.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Summary: The paper focuses on different aspects of the training funds in the context of changes that were implemented in Poland in 2014, and launching the National Training Fund. The paper elaborates on the characteristics and typology of the training fund as an instrument to support lifelong learning, presents examples of selected training funds in the European Union, and outlines the evolution of the Polish regulations related to training fund between 2004 and 2015. In particular, papers discusses the building blocks of the National Training Fund, emphasizing its elements that will be of great importance to its effective utilization in the future.
Keywords: lifelong learning, training funds, National Training Fund
Author’s affiliation: Institute of Labour and Social Studies
Andrzej Martynuska (Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie)
Praktyka publicznych służb zatrudnienia – potrzeba realnej reformy. Bardzo subiektywny punkt widzenia (s. 34–41)
Artykuł poświęcony jest omówieniu aktualnych problemów publicznych służb zatrudnienia widzianych oczyma praktyka. Skrócona diagnoza sytuacji oparta na 25-letnim doświadczeniu i wiedzy autora pozwala zidentyfikować kluczowe przyczyny istniejącego stanu i krytykowanej niesatysfakcjonującej efektywności działania. W artykule naszkicowano autorską propozycję wizji reformy PSZ, która mogłaby być punktem wyjścia do dalszej debaty. Pragmatyzm prezentowany w proponowanych reformach wyraża się przyjęciem założenia, że wprowadzane zmiany będą miały charakter ewolucyjny, a punktem wyjścia będzie obecna struktura administracyjna. Podejście pragmatyczne do problemu reformy PSZ prezentowane jest dwuwymiarowo: w perspektywie krótkoterminowej – jako zmiany doraźne, stosunkowo łatwe i szybkie do wprowadzenia i w perspektywie długoterminowej – opartej na społecznie akceptowanej wizji PSZ, wymagające dłuższego czasu i sprzyjających okoliczności.
Słowa kluczowe: rynek pracy, reforma, publiczne służby zatrudnienia, bezrobocie, efektywność
BIBLIOGRAFIA – brak
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Summary: The paper focuses on current issues of Public Employment Services from the practical perspective. Presented diagnosis stems from Author’s 25 years of experience and knowledge, and enables identification of the key reasons for the current situation and criticised unsatisfactory performance of PES. The paper outlines the Author’s proposal of reform of the PES, which may be a starting point for further debate. Pragmatism of this proposal is based on the assumption, that evolutionary changes will be introduced to the present administrative structure. The approach to the issue of the PES reform is presented in two dimensions: in the short-run — as interim changes, relatively easy and quick to implement, and in the long-run – as changes based on a socially acceptable vision of the PES, that require time and favourable circumstances to be introduced.
Keywords: labour market, reform, Public Employment Services, unemployment, efficiency
Author’s affiliation: Regional Labour Office in Krakow
« powrót