Polityka Społeczna
Numer tematyczny 1/2018
Informacja o zawodach funkcjonujących na rynku pracy – w kierunku zwiększania zatrudnialności
Publikacja przygotowana w ramach projektu Rozwijanie, uzupełnianie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnianie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+. Numer jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4. Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.
Redaktor tematyczny numeru: dr hab. Urszula Jeruszka (prof. nadzw. w Instytucie Pracy i Spraw Socjalnych)
Recenzent: prof. dr hab. Janusz Gęsicki (Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
Spis treści
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU – Urszula Jeruszka
RYNEK PRACY W POLSCE – STAN I PERSPEKTYWY – Ewa Flaszyńska
WSPÓŁCZESNY KONCEPT OPISU INFORMACJI O ZAWODZIE – Urszula Jeruszka
EUROPEJSKA KLASYFIKACJA UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJI, KWALIFIKACJI I ZAWODÓW (ESCO) I JEJ POWIĄZANIE Z INFORMACJAMI O ZAWODACH – Maciej Gruza
ZNACZENIE INFORMACJI O ZAWODACH W PORADNICTWIE ZAWODOWYM URZĘDÓW PRACY – Natasza Grodzicka
WYKORZYSTANIE INFORMACJI O ZAWODACH W PORADNICTWIE ZAWODOWYM I ZATRUDNIANIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH – Mariola Wolan-Nowakowska
PRZYDATNOŚĆ INFORMACJI O ZAWODACH W EDUKACJI FORMALNEJ I POZAFORMALNEJ – Franciszek Szlosek
INFORMACJE O ZAWODACH W KSZTAŁCENIU I ZATRUDNIANIU RZEMIEŚLNIKÓW – Andrzej Stępnikowski
MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTYWANIA INFORMACJI O ZAWODACH W PRAKTYCE PROCESÓW HR W ORGANIZACJACH – Lidia D. Czarkowska, Katarzyna Pilipczuk
NOTY O AUTORACH
Urszula Jeruszka (prof., Instytut Pracy I Spraw Socjalnych)
OD REDAKTORA TEMATYCZNEGO NUMERU (s. 1)
Oddajemy w Państwa ręce numer poświęcony zagadnieniom informacji o zawodach, które – będąc wykorzystywane przez instytucje rynku pracy – pozwalają zwiększyć efektywność ich funkcjonowania i – co za tym idzie – poprawić zdolność do bycia zatrudnionym kobiet i mężczyzn, ludzi młodych i starszych przez dostępność do informacji zawodowej.
Zmiany, jakim podlega treść i organizacja pracy we wszystkich sektorach gospodarki powodują, że bezpieczeństwo zatrudnienia w dotychczasowym rozumieniu wydaje się odchodzić w przeszłość. Obecnie organizacje potrzebują pracowników zdolnych do pełnienia różnych ról organizacyjnych oraz szybkiego przystosowywania się do zmiennych warunków działania w zależności od aktualnych potrzeb organizacji i rynku pracy. Zwiększają się wymagania wobec pracowników, a także oczekiwania i systemy wartości samych pracowników.
Wzbogacanie zbiorów informacji zawodowych, będących w dyspozycji instytucji rynku pracy i upowszechnianych przez środki masowego przekazu, zwiększa szanse właściwego wykorzystania potencjału zasobów ludzkich i uzyskania trwałego zatrudnienia. Informacja jest kluczem do szeroko rozumianego sukcesu zawodowego. Z tych względów problematyka rozwoju informacji o zawodach cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno teoretyków, jak i praktyków nauk społecznych.
Niniejszy numer tematyczny „Polityki Społecznej” przygotowano w związku z realizacją projektu pt. Rozwijanie, uzupełnianie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnianie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+ (nr projektu: POWR.02.04.00–00-0060/16–00. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II: Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4. Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy. Partnerami projektu INFODORADCA+ są: DORADCA Consultants Ltd Sp. z o.o., Gdynia; Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom; Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa; Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa; PBS Sp. z o.o., Sopot.
Głównym celem projektu jest opracowanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach dla co najmniej 1000 zawodów, ujętych w klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy. Docelowo zbiory o zawodach będą dostępne w bazie danych na Wortalu PSZ (http://psz.praca.gov.pl/) i będą mogły być wykorzystywane do podejmowania decyzji dotyczących wyboru zawodu, miejsca pracy/ zatrudnienia, nabywania nowych kompetencji czy też zmiany kwalifikacji zawodowych zgodnie z potrzebami rynku pracy i klientów instytucji rynku pracy. Informacje o zawodach mają umożliwić dopasowywanie treści szkoleń kontraktowanych przez urzędy pracy czy być może także treści programów szkolnych do potrzeb rynku pracy.
W numerze zawarto teksty o różnym charakterze. Zwracają one uwagę na wielość podmiotów, którym mogą być dedykowane informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy. Pierwszy zawiera diagnozę sytuacji na polskim rynku pracy i kształtujące ją czynniki.
W drugim zaprezentowano przemiany rozumienia pojęcia „zawód”, współczesny model informacji o zawodzie, jego strukturę i rolę poszczególnych elementów.
Kolejny tekst prezentuje konstrukcję nowego rozwiązania systemowego, jakim jest europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (ESCO), która przyporządkowuje konkretnym zawodom określone umiejętności/kompetencje i kwalifikacje. Tekst ten prezentuje też powiązanie tej klasyfikacji z tworzeniem i funkcjonowaniem na rynku opisów informacji o zawodach.
Następny tekst odnosi się do praktyki poradnictwa zawodowego w urzędach pracy. Ukazuje kategorie informacji zawodowej, sposoby i formy gromadzenia i udostępniania informacji zawodowych oraz znaczenie informacji o zawodach w procesie podejmowania decyzji zawodowych.
Autorka kolejnego artykułu przedstawia możliwość wykorzystywania opisu informacji o zawodach w poprawie zatrudnialności osób niepełnosprawnych. Ukazuje wciąż bardzo trudną sytuację osób niepełnosprawnych na rynku pracy i uzasadnia wzrost znaczenia instytucji wspierających aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych.
O znaczeniu informacji o zawodach w działalności instytucji edukacji formalnej oraz pozaformalnej w procesach kształcenia i doskonalenia kadr informuje kolejny tekst. Jego autor przedstawia istotę i ewolucję tego rodzaju informacji. Stara się też odpowiedzieć na pytanie, jakie są możliwości wykorzystania informacji o zawodach w formułowaniu treści i efektów kształcenia i doskonalenia zawodowego.
O tym, jaka jest możliwość wykorzystywania informacji o zawodach w kształceniu i zatrudnianiu w rzemiośle informuje następny tekst zamieszczony w numerze.
Numer zamyka artykuł dotyczący wpisania informacji o zawodach w realizację zadań związanych z praktyką procesów Human Resources (HR) w organizacji.
Zdajemy sobie sprawę, że jeden numer czasopisma nie wyczerpuje wszystkich aspektów związanych z zastosowaniem informacji o zawodach. Jednak jest jednym krokiem z wielu, które być może poszerzą wiedzę o tym ważnym obszarze ludzkiego życia i świadomość ich wykorzystywania.
Ewa Flaszyńska (dr, Uniwersytet Warszawski)
RYNEK PRACY W POLSCE – STAN I PERSPEKTYWY (s. 2–6)
W artykule przedstawiono stan polskiego rynku pracy oraz jego perspektywy, szczególnie aspekt dopasowań popytu i podaży w zakresie umiejętności i kwalifikacji.
Słowa kluczowe: rynek pracy, bezrobocie, długotrwale bezrobotni, służby zatrudnienia, powiatowe urzędy pracy, szkolenia
BIBLIOGRAFIA
Barometr zawodów 2018 (2017), Raport podsumowujący badanie, MRPiPS, Urząd Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Kraków, https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2018/Raport_polska_okmin.pdf [dostęp 30.08.2018].
Górniak J. (2015), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, PARP, Warszawa.
GUS (2018), Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2016 r., Warszawa.
Ludzie, maszyny, roboty umiejętności (2017), Nota informacyjna CEDEFOP, http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/publications/9121?utm_campaign=BN201709Robots [dostęp 30.08.2018].
ManpowerGroup (2018), Jak rozwiązać problem niedoboru talentów?, Warszawa.
MPiPS (2009), Długotrwale bezrobotni, Analiza zmian w latach 2005–2008, Warszawa.
MRPiPS (2018a), Sprawozdanie MPiPS-01 o rynku pracy, Warszawa.
MRPiPS (2018b), Bezrobotni pozostający bez pracy powyżej 12 miesięcy długotrwale bezrobotni w 2017 r. (2018), Warszawa.
MRPiPS (2018c), Rynek pracy w Polsce w 2017 r., Warszawa.
MRPiPS (2018d), Cudzoziemcy pracujący w Polsce – statystyki, Warszawa, https://www.mpips.gov.pl/analizy-i-raporty/cudzoziemcy-pracujacy-w-polsce-statystyki/ [dostęp 30.08.2018].
MRPiPS (2018e), Sprawozdanie MPiPS-02 o przychodach i wydatkach z Funduszu Pracy, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce, nauki o polityce publicznej
Urszula Jeruszka (Prof., Instytut Pracy I Spraw Socjalnych)
WSPÓŁCZESNY KONCEPT OPISU INFORMACJI O ZAWODZIE (s. 6–10)
W artykule podjęto próbę ukazania przemian pojęcia zawód i trudności definicyjne zawodu jako pojęcia. Ukazano współczesną strukturę konceptu informacji o zawodzie i rolę poszczególnych elementów informacji w zatrudnianiu.
Słowa kluczowe: zawód, kompetencje, informacja o zawodzie, zatrudnienie
BIBLIOGRAFIA
Buhai S.L. (2012), Profession: A definition, „Fordham Urban Law Journal”, Vol. 40, No. 1, ttps://ir.lawnet.fordham.edu/egi/viewcontent.igi [dostęp 20.07.2018].
Jeruszka U. (2010), Człowiek i zawód. Wybrane zagadnienia z pedagogiki pracy, IPiSS, Warszawa.
Kabaj M. (2002), Optymalizacja struktur kształcenia zawodowego i popytu na pracę. w: U. Jeruszka (red.), Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy, IPiSS, Warszawa.
Kwiatkowski S.M. (2006), Pedagogika, tom 3, Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, B. Śliwerski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk.
Nowacki T.W. (2004), Leksykon pedagogiki pracy, Instytut Technologii Eksploatacji – Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP – Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Radom – Warszawa.
Nowacki T.W. (1999), Zawodoznawstwo, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
Słownik wyrazów obcych (1963), PIW, Warszawa.
Szczepański J. (1975), Zawód, kwalifikacje, praca, PWN, Warszawa.
Symela K., Woźniak I. (2018), Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy?, Departament Rynku Pracy, MRPiPS, Warszawa.
Szlosek F. (2007), Rozwój czy stagnacja pedagogiki pracy, w: Z. Wiatrowski, K. Ciżkowicz (red.), Pedagogika pracy i andragogika. Z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, WTN-WSH-E, Włocławek.
Uniwersalny słownik języka polskiego PWN (2003), S. Dubisz (red.), tom III, PWN, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: pedagogika, nauki o polityce publicznej
Maciej Gruza (mgr, Instytut Pracy I Spraw Socjalnych)
EUROPEJSKA KLASYFIKACJA UMIEJĘTNOŚCI/KOMPETENCJI, KWALIFIKACJI I ZAWODÓW (ESCO) I JEJ POWIĄZANIE Z INFORMACJAMI O ZAWODACH (s. 10–15)
W artykule zaprezentowano konstrukcję europejskiej klasyfikacji (taksonomii) umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów, funkcjonującej pod akronimem ESCO (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations Taxonomy). Ukazano możliwości zastosowania tej klasyfikacji w instytucjach rynku pracy i systemu edukacji, jej walory z punktu widzenia tworzenia europejskiego rynku pracy i wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego oraz – co wymaga podkreślenia – powiązanie klasyfikacji ESCO z tworzeniem i funkcjonowaniem na rynku opisów informacji o zawodach.
Słowa kluczowe: zawód, kompetencje, kwalifikacje, kształcenie ustawiczne, uczenie się formalne i pozaformalnej
BIBLIOGRAFIA
DISCO: European Dictionary of Skills and Competences, http://discotools.eu/disco2_portal/ [dostęp 29.07.2018].
ESCO – Europejska Klasyfikacja Umiejętności, Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów, http://refernet.ibe.edu.pl/index.php/aktualnosci/76-escoeuropejska-klasyfikacja-umiejetnosci-kompetencji-kwalifikacji-i-zawodow [dostęp 23.06.2018].
ESCO connecting people and jobs (2017a), Publications Office of the European Union, Luxembourg, ttps://ec.europa.eu/esco/portal/document/pl/7df52a0e-e64f-453d-8161-9535c647eeb8 [dostęp 14.07.2018].
ESCO: Connecting education and training with the labour market (2017b), Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://ec.europa.eu/esco/portal/document/pl/a19f0318-c5a3-4d94-90f8-7dd018e13659 [dostęp 14.07.2018].
ESCO: harnessing the power of big data analysis for a functional labour market (2017c), Publications Office of the European Union, Luxembourg, https://ec.europa.eu/esco/portal/document/pl/04af39f0-844c-4130-aaac-1e1494a34844 [dostęp 14.07.2018].
ESCO: improving career guidance services (2017d), Publications Office of the European Union, Luxembourg, ttps://ec.europa.eu/esco/portal/document/pl/05d7e7e4-79b0-409a-8099-0fac1ee35187 [dostęp 14.07.2018].
ESCO Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów: https://ec.europa.eu/esco/portal/home [dostęp 18.07.2018].
ESCO handbook. European Skills, Competences, Qualifications and Occupations, European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion Directorate E: https://ec.europa.eu/esco/portal/document/pl/0a89839c-098d-4e34-846c-54cbd5684d24 [dostęp 11.07.2018].
European Commission (2015), Skills Governance in the EU Member States. Synthesis Report for the EEPO, Directorate-General for Employment, Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Iżycka H., Marszałek A. (2011), Europejska Klasyfikacja Umiejętności/ Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów ESCO jako instrument wspomagający dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy, Departament Rynku Pracy, MRPiPS, Warszawa.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej
Natasza Grodzicka (mgr, Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie)
ZNACZENIE INFORMACJI O ZAWODACH W PORADNICTWIE ZAWODOWYM URZĘDÓW PRACY (s. 15–21)
Tekst odnosi się do praktyki poradnictwa zawodowego w urzędach pracy. Przybliża organizację i zadania powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy, a także zasoby kadrowe tych instytucji. Ukazuje sposoby i formy gromadzenia i udostępniania informacji o zawodach, opis baz danych, w których zostały zgromadzone, sposoby ich wykorzystania na różnych stanowiskach, a także znaczenie informacji o zawodach w procesie podejmowania decyzji zawodowych. Charakteryzuje pokrótce sytuacje i wyzwania, z jakimi stykają się obecnie doradcy zawodowi, pracujący w urzędach pracy.
Słowa kluczowe: poradnictwo zawodowe, informacja o zawodach, powiatowy urząd pracy, wojewódzki urząd pracy, centrum informacji i planowania kariery zawodowej
BIBLIOGRAFIA
Bezrobocie rejestrowane w Polsce. Raport miesięczny – grudzień 2017 r. (2018), MRPiPS, DRP, Warszawa, www.mpips.gov.pl [dostęp 25.06.2018].
Brejnak A., Kulińska J., Strojna E. (2009), Wykorzystanie standardów kwalifikacji zawodowych w usługach rynku pracy. Poradnik dla pracowników publicznych służb zatrudnienia, Warszawa, www.psz.praca.gov.pl [dostęp 27.06.2018].
Informacja o stanie i strukturze zatrudnienia w wojewódzkich i powiatowych urzędach pracy w 2017 roku (2018), MRPiPS, Warszawa, www.mpips.gov.pl [dostęp 13.06.2018].
Krajowe standardy kwalifikacji/kompetencji zawodowych, ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl/ [dostęp 20.06.2018].
Przewodnik po zawodach (2003), MGPiPS, Warszawa, www.psz.praca.gov.pl [dostęp 24.06.2018].
Raport podsumowujący realizację usługi „Świadczenie działań aktywizacyjnych dla osób długotrwale bezrobotnych” realizowanej na terenie województwa mazowieckiego. Okres realizacji 16.03.2016–05.12.2016 (2017), Zakład Doskonalenia Zawodowego w Warszawie, Warszawa, www.wupmazowsze.praca.gov.pl [dostęp 15.06.2018].
STRONY INTERNETOWE
Centralny Instytut Ochrony Pracy – ciop.pl [dostęp 25.06.2018]
Ośrodek Rozwoju Edukacji – ore.edu.pl [dostęp 25.06.2018]
Internetowy System Aktów Prawnych – prawo.sejm.gov.pl [dostęp 26.06.2018]
wortal Publicznych Służb Zatrudnienia – psz.praca.gov.pl [dostęp 25.06.2018]
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o polityce publicznej, polityka społeczna
Mariola Wolan-Nowakowska (Prof., Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
WYKORZYSTANIE INFORMACJI O ZAWODACH W PORADNICTWIE ZAWODOWYM I ZATRUDNIANIU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH (s. 22–26)
Artykuł wskazuje na znaczenie wykorzystania informacji o zawodach w rehabilitacji zawodowej, w szczególności w odniesieniu do poradnictwa zawodowego, pośrednictwa pracy oraz dopasowania stanowiska i miejsca pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Informacje o zawodzie zawierające wymagania psychofizyczne danej profesji dają możliwość osobie niepełnosprawnej porównania własnego potencjału z kryteriami wykonywania zadań zawodowych. Analiza informacji o zawodach jako jedno z podstawowych narzędzi pracy doradcy zawodowego czy pośrednika pracy daje możliwość osobie niepełnosprawnej na podejmowanie świadomych i trafnych decyzji dotyczących rozwoju zawodowego, zarówno w odniesieniu do wyboru zawodu jaki i planowania kariery zawodowej. Z drugiej strony wykorzystanie informacji o zawodach przez pracodawców, w aspekcie możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych otwiera perspektywy na wprowadzanie polityki zarządzania różnorodnością zespołu pracowniczego, umożliwiając realizację idei dostępności i równości na rynku pracy.
Słowa kluczowe: informacja o zawodach, niepełnosprawność, osoby niepełnosprawne, poradnictwo zawodowe, zatrudnienie
BIBLIOGRAFIA
Barczyński A., Radecki P. (2008), Identyfikacja przyczyn niskiej aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa.
Czerwińska-Jasiewicz M. (1991), Psychologiczne problemy wyboru zawodu. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Gladding S. (1994), Poradnictwo zawodowe – zajęcie wszechstronne, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
GUS (2011), Ludność w rejonach statystycznych i obwodach spisowych według płci, ekonomicznych i 10-letnich grup wieku, Narodowy Spis Powszechny, Warszawa.
GUS (2017), Aktywność ekonomiczna osób niepełnosprawnych prawnie w wieku 16 lat i więcej oraz w wieku produkcyjnym (18–59/64) w latach 1993–2017. BAEL, Warszawa.
Kukulak-Dolata I., Sobocka-Szczapa H. (2013), Analiza sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce i Unii Europejskiej, IPiSS, Warszawa.
Kupisiewicz Cz. (1998), Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.
Lelińska K. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP, Warszawa.
Loska M. (2009), Diagnoza umiejętności funkcjonalnych, w: M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych – ku możliwościom przeciw ograniczeniom, Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, Kraków, s. 45–57.
Majewski T. (2011), Poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy dla osób niepełnosprawnych. Poradnik dla urzędów pracy, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.
Nowacki T. (2004), Leksykon pedagogiki pracy, Wydawnictwo ITE, Radom.
Okoń W. (1987), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KOWEZiU, Warszawa.
PENTOR (2009), Badania wpływu kierunku i poziomu wykształcenia na aktywność zawodową osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, cz. 1–6, Warszawa, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/ftp/dokumenty/Badania_i_analizy/Raport_CZESC_4z6_N_ruchowa_final.pdf [dostęp 2.07.2018].
Symela K., Woźniak I. (2018), PODRĘCZNIK. Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy?, Departament Rynku Pracy, MRPiPS, Warszawa.
WHO (2001), ICF – Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Genewa.
Wolan-Nowakowska M. (2012), Specyfika diagnozy w pracy doradcy zawodowego z osobami niepełnosprawnymi, w: E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, s. 62–77.
Wolan-Nowakowska M. (2013), Młodzież w sytuacji planowania kariery zawodowej. Badania porównawcze uczniów z dysfunkcją narządu ruchu i pełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Wolan-Nowakowska M. (2016), Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w: W. Duda, D. Kukla (red.). Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, Difin, Warszawa, s. 418–436.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: pedagogika, nauki o polityce publicznej
Franciszek Szlosek (Prof., Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie)
PRZYDATNOŚĆ INFORMACJI O ZAWODACH W EDUKACJI FORMALNEJ I POZAFORMALNEJ (s. 26–30)
Artykuł prezentuje możliwości wykorzystywania informacji o zawodach w działalności instytucji edukacji formalnej i pozaformalnej, w procesach kształcenia i doskonalenia kadr. Przedstawia istotę i ewolucję tego rodzaju informacji. Stara się też odpowiedzieć na pytanie: jakie są możliwości wykorzystania informacji o zawodach przy formułowaniu efektów kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Słowa kluczowe: edukacja formalna, edukacja pozaformalna, zawód, informacja o zawodzie
BIBLIOGRAFIA
Bednarczyk H., Woźniak I., Kwiatkowski S.M., red. (2007), Krajowe Standardy Kwalifikacji Zawodowych, MPiPS, Warszawa.Goźlinska E., Szlosek F. (1997), Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, ITE, Radom.
Iżycka H., Marszałek A. (2011), Europejska Klasyfikacja Umiejętności/ Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów ESCO jako instrument wspomagający dostosowanie kształcenia dla potrzeb rynku pracy, MPiPS, Warszawa.
Jeruszka U. (2006), Kwalifikacje zawodowe. Poglądy teoretyczne a rzeczywiste, IPiSS, Warszawa.
Krajowy Standard Kompetencji Zawodowych. Ekolog (213 302) (2013), Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B. (2007), Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Lelińska K. (2006), Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP, Warszawa.
Lelińska K., Sołtysińska G., Gruza M. (2005), Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy zawodowego, MEN, Warszawa.
Nowacki T.W. (1999), Zawodoznawstwo, ITeE, Radom.
Opracowanie i upowszechnienie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych (2006), MPiPS, Warszawa.
Opracowanie opisów standardów kompetencji zawodowych (2013), MPiPS, Ośrodek Pedagogiki Pracy Innowacyjnej Gospodarki, ITeE-PIP, Warszawa-Radom.
Przewodnik po zawodach (1998), tom I–VII, KUP, MPiPS, Warszawa.
Suchy S. (1995), Jak zdobyć zawód i pracę, ITE, Radom.
Symela K., Woźniak I. (2018), Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy?, Wydawnictwo Naukowe ITE-PIB, Warszawa.
Szlosek F. (2015), Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Wiatrowski Z. (1987), Z badań nad nauczycielem szkoły zawodowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: pedagogika
Andrzej Stępnikowski (mgr, Związek Rzemiosła Polskiego)
INFORMACJE O ZAWODACH W KSZTAŁCENIU I ZATRUDNIANIU RZEMIEŚLNIKÓW (s. 30–34)
Pomimo zawirowań dziejowych i kolejnych transformacji ekonomicznych, rzemiosło wciąż odgrywa dużą rolę w gospodarce i zatrudnieniu, a więc powinno aktywnie włączać się w tworzenie informacji o zawodach. Zawodów odpowiadających danemu rodzajowi rzemiosła jest ponad 130, co w skali 1000 opisów zawodów do opracowania w projekcie Infodoradca+ jest grupą znaczącą. Rzemiosło obejmuje swoim zasięgiem kilkanaście branż – od budownictwa po motoryzację, usługi osobiste i branżę tekstylną. W niektórych przypadkach, takich, jak kominiarz, kapelusznik czy młynarz, rzemieślnicy są jedynymi nośnikami informacji o danych zawodach. Aby dotrzeć do takich osób, potrzebne jest pośrednictwo organizacji rzemiosła, aktywnie uczestniczących w procesie kształcenia (cechy), walidacji (izby) i nadzoru (Związek Rzemiosła Polskiego). Istotą rzemiosła są kwalifikacje i zatrudnianie w celu przygotowania zawodowego, dzięki czemu – z pokolenia na pokolenie – utrwalany jest wymiar etyczny pracy i zestaw określonych kompetencji społecznych wspólny dla wszystkich mistrzów w rzemiośle. Cechy charakterystyczne czeladników i mistrzów uwzględniane są w opisach poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji i – mamy nadzieję – znajdą odzwierciedlenie w tworzonych opisach zawodów.
Słowa kluczowe: przygotowanie zawodowe, kompetencje, kwalifikacje, zatrudnienie, rzemieślnik
BIBLIOGRAFIA
Derda I., Harasim A. (2018), Poradnik dla członków komisji egzaminacyjnych izb rzemieślniczych, Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa.
Drucker P.F. (2010), Zarządzanie XXI wieku – wyzwania, „Wydawnictwo Rzeczpospolita”, New Media s.r.l.
Ferenc M. (2008), Czasy nowożytne, w: A. Chwalba, Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Gardawski J. (2013), Sylwetki przedsiębiorców, w: J. Gardawski (red.), Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
Gardawski J., red. (2013), Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa.
Godlewski M. (1974), Kształcenie robotników. Poradnik, WSiP, Biblioteka Kształcenia Zawodowego, Warszawa.
Kamińska W. (2006), Pozarolnicza działalność gospodarcza w Polsce w latach 1988–2003, PAN IGiPZ, Warszawa.
Kerchensteiner J. (1998), Pojęcie szkoły pracy, w: S. Wołoszyn (red.), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, wydanie II, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce.
Lewandowski P., Magda I., red. (2014), Zatrudnienie w Polsce 2013, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa.
Nowacki T.W. (2008), Praca ludzka. Analiza pojęcia, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom.
Okuszko W. (1978), Kształcenie rzemieślników, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Biblioteka Kształcenia Zawodowego, Warszawa.
Piłat A., Prószyński M. (1995), Rzemiosło, w: W. Pomykało (red.), Encyklopedia biznesu, tom II, Fundacja Innowacja, Warszawa.
Promocja kształcenia zawodowego przez pracodawców (2018), Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa.
Raport na temat działalności oświatowej rzemiosła (2018), Związek Rzemiosła Polskiego, Warszawa.
Raport Oświata i Wychowanie w roku szkolnym 2016/2017 (2017), GUS, Warszawa.
Sławiński S., Królik K., Stęchły W. (2017), Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Symela K. (2017), Zintegrowany System Kwalifikacji – implikacje dla szkolnictwa zawodowego oraz doskonalenia nauczycieli, „Meritum”, nr 1(44), Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.
Symela K., Woźniak I. (2018), Podręcznik jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu, Warszawa.
Sławiński S., Królik K., Stęchły W. (2017), Włączanie kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Wołk Z. (2013), Człowiek i jego kultura pracy w realizacji drogi zawodowej, „Szkoła-Zawód-Praca”, nr 506.
Wołoszyn S., red. (1998), Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. III, wydanie II, Dom Wydawniczy Strzelec, Kielce.
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki społeczne, pedagogika (kształcenie zawodowe), socjologia, ekonomia (rynek pracy)
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: pedagogika, socjologia, ekonomia
Lidia D. Czarkowska (dr, Akademia Leona Koźmińskiego)
Katarzyna Pilipczuk (dr, Akademia Leona Koźmińskiego)
MOŻLIWOŚĆ WYKORZYSTYWANIA INFORMACJI O ZAWODACH W PRAKTYCE PROCESÓW HR W ORGANIZACJACH (s. 35–39)
W artykule zaprezentowane zostały główne procesy HR w organizacjach wraz z adekwatnymi do nich możliwościami wykorzystania informacji o zawodach. I tak kolejno przedstawiono: 1) dobór personelu: rekrutacja, selekcja i adaptacja (on-boarding), 2) rozwój zasobów ludzkich: szkolenia, coaching, mentoring, zarządzanie talentami, 3) motywacja i budowanie zaangażowania oraz 4) outplacement: przygotowywanie do wyjścia, aktualizacja zasobów i poszerzanie perspektyw. Artykuł pokazuje, jak szerokie zastosowanie w HR ma Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji i jak pomocnym narzędziem codziennej pracy HRowca mogą być opisy zawodów.
Słowa kluczowe: procesy HR, informacja o zawodach, rozwój pracowników, motywacja, outplacement
BIBLIOGRAFIA
Antczak Z., Listwan T. (2007), Tendencje rozwoju funkcji personalnej w organizacjach w Polsce, w: S. Borkowska (red.), ZZL. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, Wolters Kluwer, Kraków.
Armstrong M. (2003), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Barak M., Levenberg A. (2016), Flexible thinking in learning: An individual differences measure for learning in technology-enhanced environments, Computers & EducationVolume 99, August 2016, s. 39–52.
Beck D.E., Cowan Ch.C. (2006), Spiral Dynamics. Mastering values, leadership and change, Blackwell Publishing.
Bednarczyk H., Woźniak I., Kwiatkowski S.M. (2007), Krajowe standardy kwalifikacji zawodowych. Rozwój i współpraca, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom; Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, https://www.mpips.gov.pl/gfx/mpips/userfiles/File/rynek%20pracy%20proramy/standardy/Ksiazka_KSKZ_Rozwoj%20i%20wspolpraca.pdf [dostęp 30.06.2018].
Borkowska. S. (1985), System motywowania w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
Clough P., Strycharczyk D. (2012), Developing mental toughness: improving performance, wellbeing and positive behaviour in others, Kogan Page, London.
Clutterbuck D. (2002), Każdy potrzebuje mentora. Jak kierować talentami, Petit, Warszawa.
Clutterbuck D., Megginson D. (2005), Making coaching work: creating a coaching culture, CIPD Publishing, London.
Czarkowska L.D. (2014), Model Homo Creator i coaching grupowy – Jak wspierać rozwój przedsiębiorców w sektorach kreatywnych?, w: P. Kaczmarek-Kurczak, K. Dąbrowska (red.), Oblicza kreatywności. Przedsiębiorczość w sektorach kreatywnych dla początkujących i zaawansowanych, Warszawa, wydanie internetowe, http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&-url=http%3A%2F%2Fwww.kozminski.edu.pl%2Ffileadmin%2Fwspolne_elementy%2FFoto%2FOferta_Edukacyjna%2FCE%2FOblicza_kreatywnosci.pdf&ei=qQQBVfXLO4HKaK_YgnA&usg=AFQjCNHOarpL4xbu-5kTG0R-x26aDdQLEdA&sig2=p5mXhFaG4GjlVl_ewDetwQ&bvm=bv.87920726,d.d2s [dostęp 30.06.2018].
Czarkowska L.D. (2016), Sukces a spełnienie – motywatory przedsiębiorców XXI wieku. Przedsiębiorczość jako forma autokreacji siebie i otoczenia, w: W. Morawski (red.), Wobec wyzwań jutra, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 470–500.
Czarkowska L.D. (2018), Coaching jako narzędzie HR Business Partnera, w: K. Popieluch (red.), HR Business Partner – rola, filary, perspektywy, PWN, Warszawa.
Czarkowska L.D. (2008), Coaching – nowa jakość doskonalenia kompetencji menedżerskich, w: T. Listwan, S. Witkowski (red.), Kompetencje a sukces zarządzania organizacją, Difin, Warszawa.
Czarkowska L.D., Wujec B. (2013), Etyka w coachingu. Model siedmiu wartości telicznych i autotelicznych wspierających rozwój świadomości przywódców i menedżerów w procesie coachingu na tle zmian świadomości społecznej, w: L.D. Czarkowska (red.), Leadership Coaching jako odpowiedź na wyzwania współczesnego świata, Poltext, Warszawa.
Czarkowska L.D., Miąsek D. (2015), 7 poziomów coachingu i metody mierzenia efektywności coachingu w organizacji, „Personel i Zarządzanie”, nr 10.
Garavan T.N. (2007), A Strategic Perspective on Human Resource Development, „Advances in Developing Human Resources”, Vol. 9, No. 1, February, s. 11–30.
Ingram T. (2011), Zarządzanie talentami. Teoria dla praktyki zarządzania zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa.
Jemielniak D., Koźmiński A.K., red. (2012), Zarządzanie wiedzą, Wolters-Kluwer, Warszawa.
Jeruszka U. (2011), Efektywność kształcenia w szkołach wyższych, „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 1–7.
Jeruszka U., red. (2012), Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego w Polsce. Diagnoza i oczekiwane kierunki zmian, IPiSS, Warszawa.
Juchnowicz M. (2007), Outplacement kompetencji, jako sposób poprawy elastyczności kapitału ludzkiego, w: M. Juchnowicz (red.), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji wiedzy, Difin, Warszawa.
Krysińska-Wnuk L. (2009), Regulacja zwolnień grupowych pracowników, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
Kwiatkowski S.M. (2003), Edukacja dorosłych w koncepcji uczenia się przez całe życie, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, nr 3(42).
Kwiatkowski S.M., Woźniak I., red. (2002), Standardy kwalifikacji zawodowych i standardy edukacyjne. Relacje – Modele – Aplikacje, IBE, Warszawa.
Laloux F. (2015), Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem rozwoju ludzkiej świadomości, Studio Emka, Warszawa.
Lee Y.-H. (2015), Facilitating critical thinking using the C-QRAC collaboration script: enhancing science reading literacy in a computer-supported collaborative learning environment, „Computers & Education”, Vol. 88, October, s. 182–191.
Mackiewicz A.J. (2010), Psychologia zwolnień. Jak właściwie prowadzić działania derekrutacyjne, Difin, Warszawa.
Matthews J.J., Megginson D., Surtees M. (2008), Rozwój Zasobów Ludzkich, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
Megginson D., Pedler M. (1992), Self-Development: A facilitator’s guide, Mc Graw-Hill, Maidenhead.
Nalepka A. (1998), Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zakres, kierunki, metody, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Navarrete C.C. (2013), Creative thinking in digital game design and development: a case study, „Computers & Education”, Vol. 69, November, s. 320–331.
Olejniczak K., Płoszaj A., Rok J. (2012), Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą – przegląd koncepcji, w: K. Olejniczak (red.), Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
„Personel i Zarządzanie”, numer 4/265, Infor Ekspert, kwiecień 2012.
Pilipczuk K., Pilipczuk P. (2018), Budowanie wartościowych organizacji, czyli systemowe podejście do turkusu, w: K. Popieluch (red.), HR Biznes Partner. Rola – Filary – perspektywy, PWN, Warszawa.
Piotrowski B. (2010), Outplacement – Podstawowy Pakiet Informacji, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa.
Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie-procesymetody, PWE, Warszawa.
Różański A. (2014), Rozwój zasobów ludzkich w organizacji, wyd. Politechnika Lubelska Wydział Zarządzania, Lublin.
Sedlak P. (2010), Co warto wiedzieć o motywowaniu, w: K. Sedlak (red.), Tajniki HR – najlepsze praktyki wynagradzania i rekrutacji, Sedlak & Sedlak, Kraków.
Sekuła Z. (2001), Planowanie zatrudnienia, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
Senge P.M. (2012), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Warszawa, wyd. po angielsku 1990.
Suchar M. (2011), Outplacement jako instrument zarządzania personelem, 2Pi Group, Gdańsk.
Symela K., Woźniak I. (2018), Podręcznik. Jak tworzyć informacje o zawodach funkcjonujących na rynku pracy?, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Radom; Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa, http://www.infodoradca.edu.pl/pdf/Podrecznik_INFODORADCA.pdf [dostęp 30.06.2018].
van Merriënboer J.G. (2013), Perspectives on problem solving and instruction, „Computers & Education”, Vol. 64, May, s. 153–160.
Wujec B., Stajszczak A. (2011), Pomiar efektywności rozwoju kadr w przedsiębiorstwach. Perspektywa finansowa. Kiedy coaching i szkolenia są kosztem, a kiedy inwestycją?, „Coaching Review”, Vol. 1(3).
Dziedziny naukowe dotyczące artykułu: nauki humanistyczne, nauki społeczne, nauki ekonomiczne
Dyscypliny naukowe dotyczące artykułu: nauki o zarządzaniu, nauki o polityce publicznej, nauki o poznaniu i komunikacji społecznej, pedagogika, psychologia, socjologia
Social Policy
Information on occupations functioning on the labour market – towards increasing employability
Table of Contents Special Issue No 1/2018
FROM THE ISSUE EDITOR – Urszula Jeruszka
LABOUR MARKET IN POLAND – THE SITUATION AND THE PERSPECTIVES – Ewa Flaszyńska
THE MODERN CONCEPT OF THE DESCRIPTION OF THE INFORMATION ABOUT OCCUPATION – Urszula Jeruszka
CLASSIFICATION OF EUROPEAN SKILLS/COMPETENCES, QUALIFICATIONS AND OCCUPATIONS (ESCO) AND ITS LINK WITH INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS – Maciej Gruza
THE USEFULNESS OF INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN THE PRACTICE OF VOCATIONAL GUIDANCE IN LABOUR OFFICES – Natasza Grodzicka
APPLICATIONS OF INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN VOCATIONAL GUIDANCE AND EMPLOYMENT OF DISABLED PEOPLE – Mariola Wolan-Nowakowska
THE USEFULNESS OF INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN THE FORMAL EDUCATION AND OVER-FORMAL EDUCATION – Franciszek Szlosek
INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN EDUCATION AND EMPLOYMENT IN CRAFT – Andrzej Stępnikowski
THE POSSIBILITY OF USING INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN PRACTICE OF HR PROCESSES IN ORGANIZATIONS – Lidia Czarkowska, Katarzyna Pilipczuk
ABOUT THE AUTHORS
Ewa Flaszyńska (PhD, Warsaw University)
LABOUR MARKET IN POLAND – THE SITUATTION AND THE PERSPECTIVES (s. 2–6)
The article presents the situation of the Polish labour market and its perspectives, in particular the aspect of matching demand and supply in terms of skills and qualifications.
Keywords: labour market, unemployment, long-term unemployed, employment services, local labour offices, trainings
Urszula Jeruszka (Professor, Institute of Labour and Social Studies)
THE MODERN CONCEPT OF THE DESCRIPTION OF THE INFORMATION ABOUT OCCUPATION (s. 6–10)
In the article was attempted to show the transformation of the concept of profession and difficulties definition profession as a concept. Shown the contemporary structure of the concept of information about the profession and the role of the various elements of information in employ.
Keywords: profession, competencies, profession information, employ
Maciej Gruza (Master, Institute of Labour and Social Studies)
CLASSIFICATION OF EUROPEAN SKILLS/COMPETENCES, QUALIFICATIONS AND OCCUPATIONS (ESCO) AND ITS LINK WITH INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS (s. 10–15)
This article presents the structure of the European classification (taxonomy) skills/competences, qualifications and professions, functioning under the acronym: ESCO (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations Taxonomy). Shows the ability to apply this classification in labour market institutions and the education system institutions, its advantages from the point of view of creating a European labour market and a common area of continuing education and requires an underscore – to ESCO with the establishment and operation of a market descriptions about of the professions.
Keywords: profession, competence, qualification, lifelong learning, formal and overformal learn
Natasza Grodzicka (Master, Voivodeship Labour Office in Warsaw)
THE USEFULNESS OF INFORMATION ON PROFESSIONS IN THE PRACTICE OF VOCATIONAL GUIDANCE IN LABOR OFFICES (s. 15–21)
The text refers to the practice of vocational guidance in labor offices. It approximates the organization and tasks of poviat and voivodship labor offices, as well as human resources of these institutions. It shows ways and forms of gathering and sharing information about occupations, description of databases in which they were collected, ways of using them in various positions, as well as the importance of information about occupations in the process of making professional decisions. Characterizes briefly the situations and challenges currently encountered by career counselors working in labor offices.
Keywords: labour market, unemployment, vocational guidance, information about professions, poviat labor office, voivodship labor office, information and career planning center
Mariola Wolan-Nowakowska (Professor, The Maria Grzegorzewska University)
APPLICATIONS OF INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN VOCATIONAL GUIDANCE AND EMPLOYMENT OF DISABLED PEOPLE (s. 22–26)
The article indicates the meaning of using information about professions in vocational rehabilitation, in particular with regard to vocational guidance, job placement and adjusting the position and place of work to the needs of a disabled person. Information about the profession containing psychophysical requirements of a given profession provides the disabled person with the possibility to compare their own potential with the criteria of performing professional tasks. Analysis of information on occupations as one of the basic tools of a career counselor or employment agent gives the disabled person the opportunity to make deliberate and accurate decisions regarding professional development, both in terms of choosing a profession and career planning. On the other hand, the use of information about occupations by employers, in the aspect of employment opportunities for people with disabilities, opens up perspectives on implementing a diversity policy for the employee team, enabling the implementation of the idea of accessibility and equality on the labor market.
Keywords: information on occupations, disability, disabled people, vocational guidance, employment
Franciszek Szlosek (Professor, The Maria Grzegorzewska University)
THE USEULNESS OF INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN THE FORMAL EDUCATION AND OVER-FORMAL EDUCATION (s. 26–30)
The article presents the possibility of the use of information about the activities of formal education and non-formal, in the processes of training and human resources; trying to answer the question: what character should have a vocational training effects and how they should be formulated. Shows also the essence and the evolution of this kind of information.
Keywords: formal education, over-formal education, profession, information about of the profession
Andrzej Stępnikowski (Master, Polish Craft Association)
INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN EDUCATION AND EMPLOYMENT IN CRAFT (s. 30–34)
Despite huge historical and economical changes observed during last decades, still craft plays an important role in polish economy and employment, so it should actively involve in the process of creation of professional information. There are over 130 professions covered by craft, which – in scale of 1000 descriptions of trades, that are planned to prepare within the “Infordoradca+” project – is an significant group. Craft is represented in over a dozen branches – like: construction, personal services and textile. In some cases, like chimneysweeper, hatmaker or a miller, craftsmen are the only sources of current information on certain professions. In order to acquire access to such people we need an assistance of craft organisations, actively participating in the processes of education (guilds), validation (chambers) and supervision (Polish Craft Association). The real essence of craft is the qualification and employment in the apprenticeship scheme, thanks to which – generation after generation – we can confirm ethical dimention of work and set of specific social competencies, common for every craft master. Characteristic features of journeymen and masters are included in descriptions of levels in Polish Qualification Framework and – we hope – will be also included in professional descriptions created within the project.
Keywords: apprenticeship, competences, qualifications, employment, craftsman
Lidia D. Czarkowska (PhD, Leon Koźmiński University)
Katarzyna Pilipczuk (PhD, Leon Koźmiński University)
THE POSSIBILITY OF USING INFORMATION ABOUT OCCUPATIONS IN PRACTICE OF HR PROCESSES IN ORGANIZATIONS (s. 35–39)
The article presents key HR processes in organizations along with adequate opportunities to use information about professions. The following are presented in sequence: 1) staff selection: recruitment, selection and adaptation (on-boarding), 2) human resources development: training, coaching, mentoring, talent management, 3) motivation and building engagement, and 4) outplacement: preparation for the exit , updating resources and broadening perspectives. The article shows how a wide application in HR has the Integrated Qualifications Register and how a useful tool for HR operator’s daily work can be descriptions of professions.
Keywords: HR processes, information on occupations, employee development, motivation, outplacement
« powrót