Polityka Społeczna
Numer tematyczny 1/2012
POLITYKA EDUKACYJNA: SZANSE I WYZWANIA
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
Redakcja naukowa i pierwsza recenzja: dr hab. Michał Federowicz (Instytut Badań Edukacyjnych), dr Michał Sitek (Instytut Badań Edukacyjnych), prof. dr hab. Anna I. Brzezińska (Instytut Badań Edukacyjnych)
Recenzenci naukowi: Łukasz Arendt (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), Kazimierz W. Frieske (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), Urszula Jeruszka (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), Bożena Kołaczek (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), Paweł Poławski (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych), Dariusz Zalewski (Instytut Pracy i Spraw Socjalnych)
SPIS TREŚCI
OD REDAKTORÓW NUMERU – Michał Federowicz, Michał Sitek, Anna I. Brzezińska
WPROWADZENIE
BADANIA – POLITYKA SPOŁECZNA – POLITYKA EDUKACYJNA – POTRZEBY PRAKTYKI – Michał Federowicz, Michał Sitek
PODSTAWY
KAPITAŁ SPOŁECZNY SZKOŁY: BUDOWANIE I WYKORZYSTYWANIE – Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
KIERUNKI ROZWOJU PRZYWÓDZTWA SZKOLNEGO W EUROPIE – Kamila Hernik, Olga Wasilewska, Tomasz Kasprzak
WCZESNA OPIEKA I EDUKACJA DZIECI W POLSCE W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIM – Anna I. Brzezińska, Magdalena Czub
WCZESNA EDUKACJA I OPIEKA NAD DZIECKIEM JAKO WYZWANIE DLA POLITYKI SPOŁECZNEJ I OŚWIATOWEJ – Magdalena Czub, Anna I. Brzezińska, Tomasz Czub, Karolina Appelt
KRÓTKO– I DŁUGOFALOWE KORZYŚCI Z WCZESNEJ OPIEKI NAD DZIECKIEM I EDUKACJI – Anna I. Brzezińska, Magdalena Czub, Tomasz Czub
NOWE TECHNOLOGIE W EDUKACJI: DWA PODEJŚCIA – Kamil Sijko
BADANIA
CZY EGZAMINY MOGĄ POMÓC SZKOLE W ROZWOJU? – Ewa Stożek
RODZICE – PARTNERZY SZKOŁY? PERSPEKTYWA EWALUACYJNA – Joanna Kołodziejczyk, Bartłomiej Walczak, Tomasz Kasprzak
FUNKCJE KRAJOWYCH EGZAMINÓW W SYSTEMIE EDUKACJI – Henryk Szaleniec, Roman Dolata
WYKORZYSTANIE KRAJOWYCH EGZAMINÓW JAKO INSTRUMENTU POLITYKI OŚWIATOWEJ NA PRZYKŁADZIE PROCESU RÓŻNICOWANIA SIĘ GIMNAZJÓW W DUŻYCH MIASTACH – Roman Dolata, Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski
OBNIŻENIE PROGU SZKOLNEGO I JEGO KONSEKWENCJE DLA PROCESU KSZTAŁCENIA – Radosław Kaczan, Piotr Rycielski
INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH: BADANIA I DZIAŁANIA NA RZECZ WZMOCNIENIA ZAPLECZA BADAWCZEGO SYSTEMU EDUKACJI – Michał Sitek
NOTKI O AUTORACH
OD REDAKTORÓW NUMERU
Pierwsza dekada XXI w. była w polskiej edukacji okresem stabilizacji nowego, zasadniczo zmienionego pod koniec XX w. systemu. Podstawowe problemy i wyzwania polityki oświatowej wiążą się obecnie z efektami niżu demograficznego, który wymusza racjonalizację sieci placówek i kosztów ich utrzymania. Dość powiedzieć, że w pierwszej dekadzie XXI w. liczba uczniów zmniejszyła się z 7 mln do 5,2 mln, a w ciągu kolejnej dekady można się spodziewać dalszego spadku populacji dzieci i młodzieży. Sporo jest wciąż do zrobienia w dynamicznie rozwijającej się w ostatnich latach opiece przedszkolnej i szeroko rozumianej wczesnej edukacji. Stałą potrzebą systemu edukacji jest podejmowanie działań, których celem jest lepsza jakość nauczania i bogatsza oferta odpowiadająca na zróżnicowane potrzeby uczniów w różnym wieku. Szczególnym wyzwaniem jest modernizacja kształcenia zawodowego – wyposażającego w kwalifikacje przydatne na szybko zmieniającym się rynku pracy i dającego fundament wiedzy i umiejętności do rozszerzania portfela kompetencji w przyszłości.
Przemyślenia na nowo wymaga system wsparcia szkół i współpraca szkół z poradnictwem psychologiczno-pedagogicznym, systemem doradztwa metodycznego czy ośrodkami doskonalenia nauczycieli i instytucjami akademickimi. W sytuacji poważnych, aktualnych i prognozowanych przeobrażeń struktury społecznej, związanych z jednoczesnym zmniejszaniem się i starzeniem populacji oraz spadkiem liczby dzieci i młodzieży, a więc potencjalnych uczniów i studentów, a potem pracowników i podatników, szczególnie ważna staje się także społeczna i kulturotwórcza funkcja placówek oświatowych w społecznościach lokalnych. Instytucje edukacyjne muszą przy tym w większym stopniu otwierać się na potrzeby uczących się w różnym wieku.
Zmiany wynikające zarówno z polityki oświatowej, jak i zmian w otoczeniu placówek oświatowych pociągają za sobą zmiany w sposobie funkcjonowania wielu instytucji, nierzadko wymuszając na nich radykalną modyfikację oferty i sposobu działania. Może to budzić lęk przed zmianą oraz opór wobec zmiany tak u decydentów, jak i u osób bezpośrednio zaangażowanych w działalność danej placówki, np. dyrektorów i nauczycieli czy rodziców. Polski system edukacji należy do najbardziej zdecentralizowanych w Europie i większość decyzji oraz związanych z nimi konfliktów ma charakter lokalny. Samodzielność i autonomia działania różnych instytucji i osób często są dla nich bardzo dużą wartością, ale gdy spojrzeć na to z szerszej, np. regionalnej czy ponadregionalnej perspektywy, może się to stawać istotną przeszkodą we wspólnym poszukiwaniu rozwiązań – zawsze trudnych do prostego i szybkiego rozwiązania – problemów społecznych.
Sytuacja zmienia się niezwykle dynamicznie, co wymaga częstego aktualizowania prognoz, stałego monitorowania skutków przemian demograficznych i społecznych, a także informowania o planowanych działaniach z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym, pokazywania argumentów, dyskutowania o kosztach i korzyściach różnych rozwiązań, dostrzegania różnic interesów i poszukiwania kompromisów. Wymaga to też współpracy rozmaitych instytucji ze sobą, co oznacza w praktyce współpracę ludzi o często różnym doświadczeniu życiowym i zawodowym, zróżnicowanym poziomie wykształcenia i przygotowania zawodowego, o różnych aspiracjach i wizjach edukacji. Efektem tej współpracy powinna być wspólna, dalekowzroczna wizja przeobrażeń systemu edukacji, a z drugiej angażowanie się wielu podmiotów w rozwiązywanie trudnych problemów decyzyjnych i poszukiwanie najefektywniejszych ekonomicznie i społecznie strategii działania.
Realizacja odważnej wizji zmiany i podejmowanie wielkich wyzwań wymagają przywództwa. Wymagają także istnienia sieci społecznego wsparcia, wielu sojuszników i promotorów zmiany. Niezależnie od tego, jak bardzo jesteśmy przekonani, co do szans powodzenia tak trudnego i ryzykownego przedsięwzięcia, jakim jest przekształcanie systemu edukacji, warto się w nie zaangażować, bo jest to także szansa na większe zaktywizowanie społeczeństwa, skupienie ludzi wokół wspólnych celów i okazja do nabycia wielu nowych kompetencji, a więc jest to szansa na budowanie społeczeństwa obywatelskiego.
Michał Federowicz, Michał Sitek, Anna I. Brzezińska
AUTORZY
Karolina Appelt: psycholog, doktor, adiunkt w Zakładzie Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierownik Kursu Pedagogicznego przy Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Interesuje się psychologią rozwoju, w szczególności okresu dzieciństwa oraz psychospołecznymi uwarunkowaniami procesu edukacji. Rozprawę doktorską pt. Psychologiczna analiza funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej napisała pod kierunkiem prof. dr hab. Anny I. Brzezińskiej. Autorka publikacji naukowych i popularno-naukowych dotyczących psychologii rozwoju oraz psychologii edukacji. Współautorka książki Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk (2010, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar). Kontakt: karolina.appelt@amu.edu.pl
Anna Izabela Brzezińska: psycholog, profesor zwyczajny w Instytucie Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz lider Zespołu Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie; członek Komitetu Psychologii PAN, ekspert Fundacji Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komensky’ego, członek Kapituły Funduszu Społecznego Krajowej Rady Notariatu w Warszawie, laureatka Nagrody Marii Weryho-Radziwiłowicz w roku 2010; członek Komitetów Redakcyjnych czasopism: „Studia Psychologiczne”, „Problemy Wczesnej Edukacji”, „Forum Dydaktyczne”, „Dziecko Krzywdzone”. Autorka publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu psychologii rozwoju i edukacji oraz zdrowia publicznego. Kontakt: aibrzez@amu.edu.pl; a.brzezinska@ibe.edu.pl
Magdalena Czub: dr psychologii, absolwentka Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych w Warszawie, lider projektów dotyczących wczesnej opieki i edukacji w Zespole Wczesnej Edukacji IBE; pracownik Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu (1995–2011), biegły sądowy (1999–2011), lider projektów międzynarodowych Daphne II Listen to Me Now – Abused Child under Special Protection (2004–2008) oraz DAPHNE III So Small but VIP – Towards a System of Protection Children Aged 0–5 from Abuse and Neglect (2011–2012). Autorka publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz zjawiska krzywdzenia dzieci. Kontakt: m.czub@ibe.edu.pl
Tomasz Czub: dr psychologii, absolwent Instytutu Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; adiunkt w Zakładzie Psychologii Osobowości w Instytucie Psychologii UAM; starszy wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (1999–2012); członek Koła Warszawskiego Europejskiej Szkoły Psychoanalizy; członek Rady Honorowej Fundacji na rzecz Zdrowia Psychicznego Małych Dzieci „Zero-Pięć”. Autor publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu psychologii rozwoju i psychologii emocji. Kontakt: t.czub@amu.edu.pl
Roman Dolata: pedagog, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych na stanowisku profesora. Opiekun naukowy Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia i Pracowni Edukacyjnej Wartości Dodanej. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych to ewaluacja instytucji edukacyjnych i nierówności społeczne w oświacie. Kontakt: r.dolata@ibe.edu.pl
Michał Federowicz: dr hab., dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i lider projektu systemowego. Ukończył studia socjologiczne w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego (1984); wcześniej ukończył także studia na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechaniki Precyzyjnej (1977) i podjął pracę badawczą w Instytucie Lotnictwa w Warszawie (1980–1984). Od 1984 r. związany z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN, po doktoracie (1992) w latach 1994–1995 odbył indywidualny program studiów jako stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej w Cornell University i w Harvard University (Center for European Studies, Department of Government). W 2005 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk humanistycznych, kierując jednocześnie Zespołem Socjologii Polityki i Gospodarki Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Od 1999 r. koordynuje polską część międzynarodowego programu badawczego PISA (Programme for International Student Assessment). W 2005 r. utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją IFiS PAN, a w jego ramach w sierpniu 2007 r. zorganizował grupę ekspertów, która opracowała założenia do nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W 2008 r. uczestniczył w pracach Ministerstwa Edukacji Narodowej nad nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Kontakt: m.federowicz@ibe.edu.pl
Kamila Hernik: socjolog, absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, pracuje w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych. W latach 2005–2009 pracowała jako koordynator Programu Polityki Społecznej Instytutu Spraw Publicznych, gdzie prowadziła projekty badawcze i analityczne z zakresu ekonomii społecznej, dialogu społecznego, społeczności lokalnych, organizacji pozarządowych i innych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się problematyką funkcjonowania szkół w środowisku lokalnym oraz koordynuje międzynarodowe badania nauczania i uczenia się (TALIS) w Polsce. Kontakt: k.hernik@ibe.edu.pl
Aleksandra Jasińska: pedagog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorantka na Wydziale Pedagogicznym UW. Asystent w Instytucie Badań Edukacyjnych. Od 2009 r. uczestniczy w dwóch projektach badawczych: Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej oraz Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia realizowanych w Instytucie Badań Edukacyjnych. Współpracowała przy międzynarodowym Badaniu Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli Matematyki (TEDS-M). Podstawowe obszary zainteresowań naukowych to pomiar dydaktyczny, sieci społeczne, metodologia badań społecznych. Kontakt: a.jasinska@ibe.edu.pl
Radosław Kaczan: psycholog, specjalność: psychologia kliniczna człowieka dorosłego oraz psychologia edukacji ukończone w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Doktorant Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. Współautor sześciu książek, w tym: Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności (2009, GWP); Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności (2010, Scholar); Czas, plany, cele. Perspektywa czasowa i orientacje temporalne osób z ograniczeniami sprawności (2010, Scholar). Współautor serii artykułów („Nauka” 2008, nr 1, 2, 3 i 4; „Polityka Społeczna” 2010). Zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce uwarunkowań pomyślnego rozwoju osób dorosłych i psychologii temporalności. Kontakt: r.kaczan@ibe.edu.pl
Tomasz Kasprzak: socjolog, ewaluator i trener. Pracownik naukowy Instytutu Badań Edukacyjnych (Zespół Badań Nauczycieli). W latach 2002–2010 członek zespołów badawczych i ewaluator projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe, administrację publiczną inicjatywy wspólnotowe. Od 2009 r. członek zespołu projekt modernizacji nadzoru pedagogicznego. Koordynator projektu Laboratorium Mikrobadań IBE. Kontakt: t.kasprzak@ibe.edu.pl
Joanna Kołodziejczyk: dr nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu, adiunkt w Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się zagadnieniami z zakresu zarządzania w edukacji, ewaluacji, komunikowania publicznego i perswazyjnego w organizacjach publicznych i obywatelskich. Członkini zespołu realizującego projekt modernizacji nadzoru pedagogicznego.
Michał Modzelewski: pedagog, filozof. Absolwent Wydziału Pedagogicznego i Wydziału Filozofii i Socjologii UW. Od 2010 r. uczestniczy w projekcie badawczym Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia realizowanym w Instytucie Badań Edukacyjnych. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych to pomiar dydaktyczny, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z konstrukcją testów osiągnięć szkolnych w metodologii IRT, ideologie nauczycielskie oraz metodologia badań społecznych. Kontakt: m.modzelewski@ibe.edu.pl
Piotr Rycielski: lider Pracowni Szkolnych Uwarunkowań Kształcenia w Instytucie Badań Edukacyjnych. Doktor psychologii (Międzywydziałowe Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie z zakresu psychologii, ekonomii i socjologii na Uniwersytecie Warszawskim); absolwent Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Interesuje się psychologią poznania społecznego, dynamiką małych grup oraz metodologią badań eksperymentalnych. Lubi grać i badać efekty grania w gry planszowe. Niedokończone studia chemiczne rekompensuje sobie piknikami naukowymi dla dzieci. Kontakt: p.rycielski@ibe.edu.pl
Kamil Sijko: Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. Absolwent psychologii społecznej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Interesuje się szerokim spektrum tematów, ale przede wszystkim edukacją, nowymi technologiami (w tym grami komputerowymi), zagadnieniami rynku pracy oraz metodologią badań społecznych. Praktyk badań społecznych, koordynator międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych (ICILS) w Polsce, członek grupy eksperckiej Komisji Europejskiej nt. wskaźników wykorzystania ICT w edukacji. Kontakt: k.sijko@ibe.edu.pl
Michał Sitek: dr, zastępca dyrektora do spraw badawczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Członek Rady Programowej projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego. Socjolog, absolwent Uniwersytetu Śląskiego i Central European University. Uczestnik Międzynarodowej Szkoły Letniej Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych Fundacji im. Stefana Batorego (1996, 1997, 1998). W latach 1999–2004 ekspert Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. W 2003 r. visiting scholar na Uniwersytecie Columbia (Nowy Jork). Specjalizuje się w badaniach edukacyjnych, analizach instytucjonalnych oraz badaniach polityk publicznych. Autor publikacji dotyczących edukacji, opieki zdrowotnej i administracji publicznej. Członek polskiego zespołu badania OECD PISA, koordynator badania TEDS-M 2008 w Polsce. Kontakt: m.sitek@ibe.edu.pl
Marek Solon-Lipiński: socjolog, absolwent Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się m.in. kwestiami związanymi z partycypacją obywatelską i przejrzystością w życiu publicznym. Od 2011 r. współpracuje z Programem Prawa i Instytucji Demokratycznych w Instytucie Spraw Publicznych. W latach 2005–2010 współpracował z programem „Masz Głos, Masz Wybór” oraz z programem „Przeciw Korupcji” Fundacji im. Stefana Batorego. Uczestnik projektów badawczych realizowanych m.in. przez Program Polityki Społecznej i Program Społeczeństwa Obywatelskiego ISP, a także Stowarzyszenie Klon/Jawor, Instytut Badań Edukacyjnych czy IFiS PAN. Absolwent XVIII Szkoły Liderów Społeczeństwa Obywatelskiego.
Jędrzej Stasiowski: socjolog, badacz społeczny, doktorant w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z firmami badawczymi w zakresie projektowania oraz realizacji badań społecznych i ewaluacji. Jego zainteresowania badawcze dotyczą metodologii badań społecznych, problematyki nierówności społecznych, edukacji i rynku pracy.
Ewa Stożek: dr matematyki, od 2005 r. członek Zespołu EWD działającego przy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, od września 2012 r. lider Pracowni Edukacyjnej Wartości Dodanej w Instytucie Badań Edukacyjnych. Autorka artykułów i materiałów szkoleniowych dotyczących wykorzystywania metody edukacyjnej wartości dodanej przez nauczycieli, nadzoru pedagogicznego oraz organów prowadzących szkoły. Kontakt: e.stozek@ibe.edu.pl
Henryk Szaleniec: dr nauk humanistycznych, lider Pracowni Analiz Osiągnięć Uczniów w IBE, jest współzałożycielem i od 2004 r. przewodniczącym Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej. W latach 1988–1990 koordynował ogólnopolskimi badaniami na temat wykorzystania komputerów w edukacji w ramach międzynarodowych badań IEA „Comped Study”. Od 1990 do 1999 r. kierował Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Krakowie, a następnie w latach 1999–2007 był wicedyrektorem i dyrektorem Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie. W latach 2007–2011 w ramach projektów realizowanych w CKE-POKL, Priorytet III, Działanie 3.2. „Badania dotyczące podnoszenia jakości narzędzi systemu egzaminów zewnętrznych”, kierował realizacją projektu, którego celem było przygotowanie systemu informatycznego do e-oceniania. Od marca 2010 r. jest zatrudniony w Instytucie Badań Edukacyjnych. Wraz z zespołem realizuje projekt, którego rezultatem jest wyskalowanie i zrównanie wyników egzaminacyjnych, począwszy od pierwszego roku wprowadzenia egzaminów zewnętrznych. Kontakt: h.szaleniec@ibe.edu.pl
Bartłomiej Walczak: dr socjologii, pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego i Instytucie Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania obejmują m.in. socjologię edukacji (zmiana w edukacji), socjologię rodziny, metodologię i historię ewaluacji i badań społecznych. Od 2009 r. członek zespołu realizującego projekt modernizacji nadzoru pedagogicznego.
Olga Wasilewska: Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. Absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, jak również studiów podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej. Kierowała projektami badawczymi, a także uczestniczyła w realizacji badań prowadzonych przez instytucje badawcze, sektor pozarządowy i administrację publiczną. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się m.in. badaniami potrzeb środowisk edukacyjnych i badaniami ewaluacyjnymi. Kontakt: o.wasilewska@ibe.edu.pl
Social Policy
Table of Contents Special Issue No 1 2012
FROM THE EDITORS – Michał Federowicz, Michał Sitek, Anna I. Brzezińska
INTRODUCTION
RESEARCH – SOCIAL POLICY – EDUCATIONAL POLICY AND PRACTICE – Michał Federowicz, Michał Sitek
FUNDAMENTALS
FUNDAMENTALS THE SOCIAL CAPITAL OF SCHOOL: BUILDING AND USE – Kamila Hernik, Marek Solon-Lipiński, Jędrzej Stasiowski
DIRECTIONS OF SCHOOL LEADERSHIP DEVELOPMENT IN EUROPE – Kamila Hernik, Olga Wasilewska, Tomasz Kasprzak
EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE IN POLAND IN THE EUROPEAN CONTEXT – Anna I. Brzezińska, Magdalena Czub
EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE. CHALLENGES FOR SOCIAL AND EDUCATIONAL POLICY – Magdalena Czub, Anna I. Brzezińska, Tomasz Czub, Karolina Appelt
SHORT– AND LONG-TERM BENEFITS FROM EARLY CARE AND EDUCATION OF CHILDREN – Anna I. Brzezińska, Magdalena Czub, Tomasz Czub
NEW TECHNOLOGIES IN POLISH EDUCATIONAL SYSTEM: TWO APPROACHES – Kamil Sijko
RESEARCH
CAN TESTING HELP SCHOOL DEVELOPMENT? – Ewa Stożek
PARENTS – SCHOOLS‘ PARTNERS? EVALUATION PERSPECTIVE – Joanna Kołodziejczyk, Bartłomiej Walczak, Tomasz Kasprzak
FUNCTIONS OF NATIONAL EXAMS IN THE EDUCATION SYSTEM – Henryk Szaleniec, Roman Dolata
THE USE OF NATIONAL EXAMS AS AN INSTRUMENT OF EDUCATIONAL POLICY-MAKING: THE DIFFERENTIATION OF METROPOLITAN LOWER-SECONDARY SCHOOLS – Roman Dolata, Aleksandra Jasińska, Michał Modzelewski
THE DECREASING OF COMPULSORY SCHOOL ENTRY AGE AND ITS CONSEQUENCES – Radosław Kaczan, Piotr Rycielski
EDUCATIONAL RESEARCH INSTITUTE: RESEARCH AND ACTIONS FOR STRENGHTENING EDUCATIONAL RESEARCH CAPACITY – Michał Sitek
LIST OF CONTRIBUTORS